Eenzaamheid - accepteer je of doe je er iets aan?

13-10-2018 18:15 278 berichten
Ik zat weer eens te denken en dacht aan eenzaamheid. Niet super toevallig want ik kan mij zelf ook eenzaam noemen.

Vroeg me af of er mensen zijn die dit 'gewoon' hebben geaccepteerd? Of misschien actief dit hebben veranderd en nu goede vrienden en/of partner hebben? Of in het klooster zijn gegaan of zo :P Wil iemand een success story delen? Of juist niet, mag ook.

En iemand enig idee over hoe het komt dat sommige mensen eenzaam zijn? Ligt dit denk je aan een bepaalde karakter eigenschap, iets dat veel eenzame mensen hebben?

en dan nu een poll:

ben jij eenzaam?

Totaal aantal stemmen: 135

ja (41%)
nee (35%)
was, nu niet meer (13%)
ja, zelf verkozen (11%)
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 18:37
Reden: aanvulling
5.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat maar. Niet van belang.
anoniem_279637 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 00:52
94.32% gewijzigd
Calamitycat, in jouw verhaal herken ik heel veel. Ik ken genoeg mensen en heb genoeg sociale contacten maar er is geen diepte. Ik ken eigenlijk niemand, behalve mijn partner, die mij kent. Je kunt hier ook niet je hele leven neerzetten. Dat geeft dus ook geen duidelijk beeld van jezelf. Slimheid, of intelligentie zoals je wilt, wordt vaak niet begrepen. Ik heb vaak aan een half woord genoeg en dat is heel vervelend voor je gesprekspartner. Je laat me nooit uitpraten. Nee, denk ik dan, heb het nu al gehoord. Wat kan ik meer vertellen. Houd erg van mijn kinderen, partner en rest van mijn omgeving maar eea is lastig. Weet niet of ik dit al heb geschreven (in het verdwenen stukje) maar als je dit in mijn omgeving zou vertellen zou niemand (op één vriend na) het geloven.
Voor wat betreft niemand hebben die helpt bij calamiteiten, die heb ik ook niet. Als ik iets moet verven, een kast in elkaar zetten, gordijnen ophangen, dan moet ik dat allemaal zelf doen, maarja, dat doe ik al mijn hele volwassen leven, ook toen ik nog een groot netwerk had, want ik heb het altijd leuk gevonden.
Ben nu wel op een punt beland dat niet alles meer lukt, mijn lijf werkt niet meer mee en ik heb al een maand of drie nieuwe schuifgordijntjes liggen, of hoe noem je dat en die moeten opgehangen, maar dat moet met z'n tweeën. Mijn zoon is erg druk en heeft ook nog eens twee linkerhanden, dus daar kan ik het niet aan vragen en aan mijn vriendinnen vraag ik het niet, want die zie ik al wiebelen op de keukentrap met die steile hakken, dus heb ik maar besloten om binnenkort de klusjesman van het buurtcentrum in te schakelen om me te helpen.
Verhuizen moet ik per definitie uitbesteden en als ik ooit iets breek, dan ben ik afhankelijk van de gemeente en wat zij mij eventueel te bieden hebben.

Ik weiger te denken in onmogelijkheden, want dan kan er steeds minder en voor je het weet gedraag je je alsof je al 90 bent.

Ik denk ook dat overal alleen voor staan en eenzaamheid twee verschillende dingen zijn en die niet met elkaar moet verwarren.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar. Niet van belang.
anoniem_279637 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 00:54
95.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
13-10-2018 23:06
Helder verhaal juist Calamitycat.

Ik herken mezelf overigens in dit stuk:
.
Gelukkig. Klotsende oksels hier omdat ik niet nog vreemder wil overkomen dan ik in werkelijkheid al ben :proud:

Ik denk dat het voor de meeste -om maar eens een vreselijk woord te gebruiken- introverten herkenbaar is. Ik word persoonlijk doodongelukkig van meedoen met de massa. Dan liever in eenzaamheid/in mijn hele beperkte sociale kring dingen doen die me wel gelukkig maken.
calamitycat wijzigde dit bericht op 16-10-2018 21:52
60.12% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
groef schreef:
13-10-2018 23:25
Calamitycat, in jouw verhaal herken ik heel veel. Ik ken genoeg mensen en heb genoeg sociale contacten maar er is geen diepte. Ik ken eigenlijk niemand, behalve mijn partner, die mij kent. Je kunt hier ook niet je hele leven neerzetten. Dat geeft dus ook geen duidelijk beeld van jezelf. Slimheid, of intelligentie zoals je wilt, wordt vaak niet begrepen. Ik heb vaak aan een half woord genoeg en dat is heel vervelend voor je gesprekspartner. Je laat me nooit uitpraten. Nee, denk ik dan, heb het nu al gehoord. Wat kan ik meer vertellen. Houd erg van mijn kinderen, partner en rest van mijn omgeving maar eea is lastig. Weet niet of ik dit al heb geschreven (in het verdwenen stukje) maar als je dit in mijn omgeving zou vertellen zou niemand (op één vriend na) het geloven.
Ja precies, ik begrijp je helemaal. Met mijn ex-man had ik wel zo'n intense band, hij begreep mij met een half woord (of soms zonder woorden) en ik hem. We zijn al bijna 10 jaar uit elkaar en tot op de dag van vandaag kan ik dat nog steeds missen zo'n diepe verbintenis met iemand.
Ik heb dat gevoel ook nog nooit met iemand anders gehad, ook niet met de vrouw die ik mijn beste vriendin noem. Dat voelt soms best 'leeg'.
...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2018 23:26
Voor wat betreft niemand hebben die helpt bij calamiteiten, die heb ik ook niet. Als ik iets moet verven, een kast in elkaar zetten, gordijnen ophangen, dan moet ik dat allemaal zelf doen, maarja, dat doe ik al mijn hele volwassen leven, ook toen ik nog een groot netwerk had, want ik heb het altijd leuk gevonden.
Ben nu wel op een punt beland dat niet alles meer lukt, mijn lijf werkt niet meer mee en ik heb al een maand of drie nieuwe schuifgordijntjes liggen, of hoe noem je dat en die moeten opgehangen, maar dat moet met z'n tweeën. Mijn zoon is erg druk en heeft ook nog eens twee linkerhanden, dus daar kan ik het niet aan vragen en aan mijn vriendinnen vraag ik het niet, want die zie ik al wiebelen op de keukentrap met die steile hakken, dus heb ik maar besloten om binnenkort de klusjesman van het buurtcentrum in te schakelen om me te helpen.
Verhuizen moet ik per definitie uitbesteden en als ik ooit iets breek, dan ben ik afhankelijk van de gemeente en wat zij mij eventueel te bieden hebben.

Ik weiger te denken in onmogelijkheden, want dan kan er steeds minder en voor je het weet gedraag je je alsof je al 90 bent.

Ik denk ook dat overal alleen voor staan en eenzaamheid twee verschillende dingen zijn en die niet met elkaar moet verwarren.
Hier ben ik het mee eens en zo te lezen zitten we ongeveer in hetzelfde schuitje minus een kind :)
...
Calamitycat schreef:
13-10-2018 23:36
Hier ben ik het mee eens en zo te lezen zitten we ongeveer in hetzelfde schuitje minus een kind :)
Mannetjes! Het is van belang dat je overal een mannetje voor hebt. Het is een kwestie van zoeken met prijs/kwaliteit in je achterhoofd, maar ze zijn er en als je ze gevonden hebt, wees er dan zuinig op, want je kan ze bijna overal voor inzetten voor een paar tientjes, dus hup, op zoek! :-D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2018 23:26
Ben nu wel op een punt beland dat niet alles meer lukt, mijn lijf werkt niet meer mee en ik heb al een maand of drie nieuwe schuifgordijntjes liggen, of hoe noem je dat en die moeten opgehangen, maar dat moet met z'n tweeën. Mijn zoon is erg druk en heeft ook nog eens twee linkerhanden, dus daar kan ik het niet aan vragen en aan mijn vriendinnen vraag ik het niet, want die zie ik al wiebelen op de keukentrap met die steile hakken, dus heb ik maar besloten om binnenkort de klusjesman van het buurtcentrum in te schakelen om me te helpen.
.
Wanneer je een oproepje plaatst op www.rotterdammersvoorelkaar.nl zal ik aanbieden om je te helpen ;)
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
13-10-2018 23:41
.
Wanneer je een oproepje plaatst op www.rotterdammersvoorelkaar.nl zal ik aanbieden om je te helpen ;)
:smooch: Dankjewel!!! Ik heb me geregistreerd, met een foto van mij en mijn mooie rooie. :-D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2018 23:41
Mannetjes! Het is van belang dat je overal een mannetje voor hebt. Het is een kwestie van zoeken met prijs/kwaliteit in je achterhoofd, maar ze zijn er en als je ze gevonden hebt, wees er dan zuinig op, want je kan ze bijna overal voor inzetten voor een paar tientjes, dus hup, op zoek! :-D
Oooo, nee, geen mannetje! Ik heb wel eens vaker klusmannen hier over de vloer gehad hoor maar dat vind ik dus ook verschrikkelijk. Dat vind ik zo'n enorme inbreuk op mijn privacy, wildvreemden over de vloer. En dan nog sociaal moeten doen ook. Brrr.
Zie je nou, ik ben raar :P
...
Alle reacties Link kopieren
groef schreef:
13-10-2018 23:25
Slimheid, of intelligentie zoals je wilt, wordt vaak niet begrepen. Ik heb vaak aan een half woord genoeg en dat is heel vervelend voor je gesprekspartner. Je laat me nooit uitpraten. Nee, denk ik dan, heb het nu al gehoord.
.
Ik denk dat intelligentie ook een rol kan spelen ja. Misschien bij mij niet in gesprekken zoals jij beschrijft, maar wel dat wat ik doe met mijn hersenen overdag, qua werk, ik niet (meer) kan uitleggen aan anderen. Dat geeft een afstand ofzo.
Laatst nog eens gezocht op hoogbegaafd, maar ik geloof niet dat ik die categorie val.
Toen stuitte ik op het begrip 'hoogbewust' en daar kan ik wel wat mee. Maakt ook misschien (?) dat ik niet snel een echte klik heb met iemand. En oppervlakkige contacten trek ik heel moeilijk.
Ik beschouw me trouwens niet als een introvert, want ik kan makkelijk in teams en groepen werken. Maar ik heb wel veel tijd alleen nodig om op te laden, dat zeker wel.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
13-10-2018 23:49
Oooo, nee, geen mannetje! Ik heb wel eens vaker klusmannen hier over de vloer gehad hoor maar dat vind ik dus ook verschrikkelijk. Dat vind ik zo'n enorme inbreuk op mijn privacy, wildvreemden over de vloer. En dan nog sociaal moeten doen ook. Brrr.
Zie je nou, ik ben raar :P
Nee hoor, of ik ben ook raar. Toen ik in dit huis kwam wonen kreeg ik een nieuwe badkamer. De loodgieter was erg aardig, ik bied ook altijd koffie aan en maak dan maar dat verplichte praatje. Toen kwam de stucadoor, echt zo een type die wist dat hij er goed uitzag. Toen ik niet op zijn avances inging heeft hij in mijn badkamer geplast voordat de tegels erin lagen. De stank hing er nog weken, de loodgieter was zo eerlijk te vertellen dat die lucht daardoor kwam......
...
Calamitycat schreef:
13-10-2018 23:49
Oooo, nee, geen mannetje! Ik heb wel eens vaker klusmannen hier over de vloer gehad hoor maar dat vind ik dus ook verschrikkelijk. Dat vind ik zo'n enorme inbreuk op mijn privacy, wildvreemden over de vloer. En dan nog sociaal moeten doen ook. Brrr.
Zie je nou, ik ben raar :P
Tegen een mannetje dat betaald komt werken hoef je er toch alleen maar een beker koffie in te gieten? Je hoeft je levensverhaal toch niet met hem te delen?
Ik ga er altijd bijstaan en vraag van alles technisch, want ik wil altijd alles weten, maar dat hoef je niet te doen hoor. Gewoon de beste man zijn werk laten doen, dan is hij allang tevreden en blij.
Ik denk dat je er meer van maakt dan noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
O, dat vind ik wel een goede Courage, zo had ik het nog niet bekeken. Ik zag mezelf eigenlijk wel als introvert juist omdat ik een leven met veel sociale contacten niet trek en het me teveel energie kost, maar ik kan op mijn werk ook heel goed in teams en groepen werken. Dat gaat me heel makkelijk af, had ik nooit zo bij stilgestaan omdat het als vanzelf lijkt te gaan, maar ik vraag me dan wel af of me dat dermate veel energie kost dat ik na mijn werk dus graag veel alleen ben.
En de term hoogbewust vind ik erg mooi trouwens.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
13-10-2018 23:51
Nee hoor, of ik ben ook raar. Toen ik in dit huis kwam wonen kreeg ik een nieuwe badkamer. De loodgieter was erg aardig, ik bied ook altijd koffie aan en maak dan maar dat verplichte praatje. Toen kwam de stucadoor, echt zo een type die wist dat hij er goed uitzag. Toen ik niet op zijn avances inging heeft hij in mijn badkamer geplast voordat de tegels erin lagen. De stank hing er nog weken, de loodgieter was zo eerlijk te vertellen dat die lucht daardoor kwam......
@( Jezus, wat ziek!
...
Quaintrelle schreef:
13-10-2018 23:51
Nee hoor, of ik ben ook raar. Toen ik in dit huis kwam wonen kreeg ik een nieuwe badkamer. De loodgieter was erg aardig, ik bied ook altijd koffie aan en maak dan maar dat verplichte praatje. Toen kwam de stucadoor, echt zo een type die wist dat hij er goed uitzag. Toen ik niet op zijn avances inging heeft hij in mijn badkamer geplast voordat de tegels erin lagen. De stank hing er nog weken, de loodgieter was zo eerlijk te vertellen dat die lucht daardoor kwam......
Dat is wel een heel vreemde ervaring.

Ik heb weleens een badkamermeneer horen fluisteren dat hij mij wel kende hoor en dat hij met mij naar bed was geweest. Ik begon keihard te schateren en de jonge jongen die hij bij zich had kreeg er een hoogrood hoofd van en hij wist niet meer waar hij moest kijken. Maar goed, toen was ik nog jong en zeer begeerlijk, althans, dat werd mij verteld.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2018 23:53
Tegen een mannetje dat betaald komt werken hoef je er toch alleen maar een beker koffie in te gieten? Je hoeft je levensverhaal toch niet met hem te delen?
Ik ga er altijd bijstaan en vraag van alles technisch, want ik wil altijd alles weten, maar dat hoef je niet te doen hoor. Gewoon de beste man zijn werk laten doen, dan is hij allang tevreden en blij.
Ik denk dat je er meer van maakt dan noodzakelijk.
Ik ben ook altijd geneigd erbij te gaan staan en allerlei technische vragen te stellen want ik leer ook altijd graag bij :biggrin: En natuurlijk krijgt zo'n mannetje koffie van me, zelfs met een koek erbij en mag hij ook nog 'gezellig' aan tafel lunchen. Maar het kost me echt bergen energie want je krijgt toch al gauw zo'n praatje over ditjes en datjes en dat trek ik slecht.
De laatste keer dat hier een grote klus werd uitgevoerd heb ik de aannemer de sleutel gegeven, wenste ik hem 's ochtends vroeg een fijne werkdag en vertrok vervolgens heerlijk op de fiets naar mijn werk. Daar werd ik een stuk blijer van en zal dit in de toekomst vast nog eens doen want het is erg goed bevallen :)
calamitycat wijzigde dit bericht op 14-10-2018 00:12
0.13% gewijzigd
...
Calamitycat schreef:
14-10-2018 00:02
Ik ben ook altijd geneigd erbij te gaan staan en allerlei technische vragen te stellen want ik leer ook altijd graag bij :biggrin: En natuurlijk krijgt zo'n mannetje koffie van me, zelfs met een koek erbij en mag hij ook nog 'gezellig' aan tafel lunchen. Maar het kost me echt bergen energie want je krijgt toch al gauw zo'n praatje over ditjes en datjes en dat trek ik slecht.
De laatste keer dat hier een grote klus werd uitgevoerd heb ik de aannemer de sleutel gegeven, wenste ik hem 's ochtends vroeg een fijne werkdag en vertrok vervolgens heerlijk op de fiets aan mijn werk. Daar werd ik een stuk blijer van en zal dit in de toekomst vast nog eens doen want het is erg goed bevallen :)
Doe je allemaal zelf meidje. :)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
14-10-2018 00:04
Doe je allemaal zelf meidje. :)
Weet ik ;-D
...
Ik ben als introvert (en hoogsensitief) graag op mezelf en daardoor dus veel alleen. Ik ben niet eenzaam volgens de 'definitie' die Strikje geeft. Ik heb lieve ouders, een lief zusje en twee goede vriendinnen. Ik heb het langs zien komen, maar ik voel me soms eenzaam omdat ik geen gelijkgestemde mensen om me heen heb. Mensen die mijn interesse delen. En helaas ontbreken bij mij de social skills om die gelijkgestemde mensen op te zoeken. Die contacten beperken zich dan ook tot andere fora of Facebook-groepen. Vind ik jammer, maar het is niet anders. Het is beter dan niets....
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je het herkent Calamitycat. Of jij het zelf ook leuk vindt weet ik niet ;-D.

Voor degene die net schreef 'gelijkgestemd'. Wat houdt dat voor jou in? Ik kan dat voor mezelf lastig benoemen.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Weet ik zelf ook niet :proud:

Ik ben ook wel benieuwd naar dat gelijkgestemd. Vooral ook omdat ouders, broers, zussen en vriendinnen dus niet perse gelijkgestemden zijn, en wat maakt dat ze dit niet zijn? Van familie kan ik me het nog wel voorstellen, die kies je niet uit immers maar vriendschappen bijvoorbeeld, die ontstaan m.i, toch juist doordat je een interesse deelt? (en daardoor dus gelijkgestemden bent?).

Naarmate het later wordt kan ik steeds minder helder nadenken merk ik. Tijd om mijn bed op te zoeken en morgen weer verder te lezen hier.
...
Veel gelijkgestemden hier zie ik. Je kunt het idd niet benoemen maar ook ik mis het. Vind de kroeg heel leuk hoor, maar eventjes maar en dat komt niet door de alcohol (0.0%). Mee leren leven dus. Gelukkig ziet niemand het. Krijg je gezeur van.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me soms wel eenzaam. Ook al ben ik erg introvert en heb veel me-time nodig. Maar na de basisschool vond ik moeilijk aansluiting met mensen. Vaak andere interesses. Inmiddels 20 jaar verder en heb nog steeds heel weinig vriendschappen. Zelfs jaren niemand gehad. Op dit moment heb ik er 4. Met 2 daarvan (een stel van in de 60) loopt het contact best goed. We spreken niet zo vaak af, maar chatten tussendoor wel. Waar ik al vaak tegenaan gelopen ben (ook in mijn puberteit) is dat mensen zo makkelijk afzeggen. Ook het idee van hen kwam. Ik heb geleerd dat afspraak afspraak is. Tenzij je ziek bent of er iets dringends tussen komt. Dat was best vaak niet het geval. Daardoor ben ik terughoudender geworden, omdat ik denk: van jou kan ik niet op aan. Degene die het dichtst bij me staat en ik het meest vertrouw is mijn moeder. Zie erg op tegen de dag dat ik haar kwijt raak. Met niemand heb ik zo'n band als met haar. Vroeger zat ik op meerdere clubjes of hobbycursussen. Maar daar ben ik mee gestopt. Zulke dingen gaan voor mij gauw als verplichting voelen. Mijn vriendschappen ontstonden toen ik juist niet zocht. Ik hoop dat het me wel weer overkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven