Eenzaamheid bespreken

18-06-2021 21:49 77 berichten
Beetje een aparte timing nu het forum dreigt te verdwijnen, maar misschien zijn er nog wat mensen die ook hun ervaring willen delen. Mijn ervaring is namelijk dat alleen al praten over eenzaamheid en weten dat je niet de enige bent, al een hoop kan schelen :) Wat mij betreft hoeft het niet een erg zwaarmoedig topic te worden, maar misschien dat we elkaar nog kunnen ondersteunen.

Zelf voel ik me in de zomer eenzamer vaak dan in de winter. Ik heb wel een handjevol vrienden, maar langzaam bij beetje spreidt iedereen zich over het land. Dat soort dingen kunnen puur een kwestie van geluk of pech zijn. In de vriendengroep van mijn broer zijn de meesten gaan samenwonen met vrouwen uit de regio. Zij spreken bijna elk weekend nog wel af met elkaar Mijn vriendinnen vinden partners die in Groningen, Maastricht of Rome wonen, en dan gaat het snel bergafwaarts met de sociale contacten. Binnenkort hebben we een vriendenweekend. Dat wordt pas de eerste keer dat we elkaar gaan zien in 2021.

Gelukkig heb ik nog wel een vriendin die me redelijk vaak uitnodigt, maar zij is getrouwd, woont samen en ze hebben een kleintje. Ik wil daar ook niet elk weekend de deur platlopen. Maar dan komt het dus steeds vaker voor dat één weekend niet met die vriendin afspreken, alweer inhoudt dat ik twee weken eigenlijk geen sociale activiteiten heb. Ik voel me dan wel vaak raar, een outlaw, een vreemde eend in de bijt. Soms ook wel een beetje een mislukking omdat echt iedereen een relatie lijkt te hebben.

Ik merk ook dat ik niet meer zo goed kan genieten van dingen die ik 2 jaar terug nog heel fijn vond. Dan ging ik op een mooie zomeravond nog om 11 uur in de natuur lopen. Of ging ik een lange fietsroute maken. Maar bij steeds meer van die dingen heb ik een ''been there, done that'' gevoel. Ik moet dan uitkijken dat ik uiteindelijk niet gewoon de hele dag met mijn laptop op bed ligt te lamballen.

Wie herkent zich hierin en wil meepraten?
Als ik voor mezelf spreek, zit daar juist een beetje een probleem. Ik ben niet zo goed met ''nieuwe'' mensen. Al mijn vriendschappen en contacten, maar ook bijvoorbeeld relaties, zijn allemaal gegroeid nadat we lange tijd met elkaar moesten werken of in de klas hadden gezeten. Dan kan het langzaam ''borrelen'' in een pannetje, ga ik me steeds comfortabeler bij iemand voelen, tot het moment waarop ik besef dat ik het daadwerkelijk leuk vind om tijd door te brengen met die persoon. Dat is aan het begin zeker nog niet zo, dan ben ik vooral onzeker en gespannen. En die fase duurt bij mij best lang.

Aan de andere kant besef ik ook dat er onderhand wel iets moet gaan gebeuren. Ik ben nu 32 jaar en werk nog steeds 100% thuis. Mijn avonden breng ik vrijwel steevast door met mijn laptop in bed, al surfend over YouTube waar ik (buitenlandse) vloggers volg met interessante levens. Zelf heb ik niet echt contacten meer over waarmee ik op vakantie kan gaan. De meesten zijn nu wel gesetteld en soms ook kinderen.

Het voelt soms zo stom, want volgens mij heb ik de ingrediënten wel degelijk om gelukkig te worden, maar al met al lukt het niet echt.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
20-06-2021 21:19
Mijn gevoel van wel of geen relatie willen schommelt vaak. Soms mis ik een maatje, maar sociaal contact voelt ook gauw beklemmend voor me. Misschien ben ik er gewoon niet geschikt voor, denk ik dan. Voel me ook vaak een buitenbeentje in deze maatschappij op veel vlakken. Alsof ik heel ver van andere mensen afsta.
Hi Hondenmens, hier ook iemand met autisme en herken wat je schrijft. Ik ben dan weliswaar een 'sociale' autist in de zin dat ik op zich wel makkelijk contact maak met mensen, maar ik ervaar toch zelden het gevoel van begrepen worden door anderen en oa daardoor een wat hechtere klik met anderen. Herken jij dat ook?

Verder ook herkenbaar wat anderen schrijven, vanaf mijn ca 35e (dat vrijwel iedereen in mijn omgeving partners en kinderen kreeg) is mijn sociale leven nooit meer geweest wat het was en ik vind het nog steeds lastig om daar mee om te gaan, voel me een soort van afgestompt oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven