Erg vreemd gedrag binnen de vriendengroep..

02-04-2012 15:20 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey!

Alvorens ik begin met mijn verhaal, wil ik graag even zeggen dat het mij in dit topic eigenlijk alleen specifiek om deze vrienden gaat.

Zoals uit het verhaal al zal blijken, ben ik niet meer tevreden met de vriendschap, en zorgt het bij mij voor frustratie, onrust en steeds weer teleurstellingen. Zit er dus inderdaad aan te denken concrete afstand van deze jongens te nemen en wat meer andere contacten op te doen... Maar in dit topic concentreer ik me liever alleen op het verhaal over deze jongens, in plaats van nieuwe contacten zoeken...

Het zit als volgt:

We kennen elkaar al jaren lang. Vanaf de middelbare school, sommigen vanaf de basisschool zelfs al. We kennen elkaars ouders, familie, achtergronden, prive dingen uit het verleden tot op zekere hoogte.

Inmiddels studeren we. We zijn voor een jaar of 3 terug allemaal op kamers gegaan in Utrecht, niet ver van de plaats waar we oorspronkelijk vandaan kwamen, maar wel lekker zelfstandig, sommigen van ons wonen ook bij elkaar in huis...

Toch is voor mijn gevoel de laatste 1.5 jaar de sfeer binnen de groep heel vervelend.

Ik heb geprobeerd het met een soort van ''eagle eye'' van een afstandje te bekijken, en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Er is 1 soort leiderfiguur in de groep. Hij doet de moeilijkste opleiding, is het meest ver gevorderd, heeft de meeste interessnante nevenactiviteiten, heeft de mooiste meisjes.

Maar hij is ook verwend en arrogant, erg arrogant. Vooral tegen mensen van vroeger kan hij enorm hard zijn, alsof ze niets voorstellen. Dan zijn er 3/4 jongens die automatisch zijn mening volgen.

Festivals in de zomer zijn kut, want de mensen die daar komen zijn vermoeiend. Niemand van de groep wil dus naar festivals.

Ook is het in de groep stoer om net te doen alsof je maling aan alles hebt. En dan niet zozeer met kattekwaad, maar meer als iemand heel erg zijn best doet om in de zomer een leuke barbeque te organiseren, wordt diegene belachelijk maakt, omdat diegene zo goed zijn best doet. ( snappen jullie het nog)

In die zin is er NOG een persoon in de groep, die een enorm ego heeft. Brandt alles en iedereen af, woont met mij en nog een andere vriend in een studentenhuis. Ook wonen er nog 2 ''buitenstaanders'', maar daar heeft hij ruzie mee. Hij praat niet met ze, want hij vindt ze ''nerds''. Af en toe als ze niet snel genoeg naar zijn zijn de huur overmaken, krijgen ze een flinke uitbrander, en dat is zo' n beetje het enige contact dat hij met ze maakt..

Maar ondertussen gebeurt er weinig in de groep. Terrasjes pakken is niet cool, barbequen niemand wil dat organiseren, want al die moeite erin steken dan word je uitgelachen, de sfeer in huis is niet gezellig omdat er 1 iemand is die denkt dat hij zover boven enkele huisgenoten uitsteekt dat hij ze geen blik waardig gunt...

Nu ik dit zo typ is het te gek voor woorden eigenlijk, maar toch ga ik het vragen : Is er misschien iemand die dit herkent? Hoe moet ik hiermee omgaan, kan ik ze misschien tot andere inzichten brengen? Worden arrogante mensen ooit minder arrogant?
Vroeger, tot 1.5 jaar geleden was het uiteraard anders..
Ik zou een minder vermoeiende vriendengroep gaan zoeken of het meest optrekken met diegene waar jij je goed bij voelt. Heel vermoeiend lijkt me dit!
Ik zou toch gaan beginnen met andere vrienden te maken! Ik ken die jongens niet, maar als ik dit zo lees vindt ik het nu al nare mensen. (hou totaal niet van mensen die denken dat ze beter zijn dan anderen)
Gelukkig heb ik geen vrienden dan heb je dit gezeik ook niet.
Nou, ik herken het niet echt, maar ik zou zeggen: Probeer eens wat andere vrienden te maken.

Ik ken eigenlijk niemand die is gaan studeren (incl op kamers etc) en altijd bij de basisschool/middelbareschoolvriendengroep is gebleven.

Althans, sommigen bleven daar ook bij, bijv in t weekend, maar hadden bij het studeren gewoon nieuwe contacten.

Dan hoef je niet zo moeilijk te doen, kun je gewoon naar festivals, terrassen en al die andere dingen die normale mensen doen. En hoef je ook niet eindeloos dat oude clubje te analyseren want dat klinkt niet echt gezond eigenlijk.
Tijd om je vrienden te verversen? Op gegeven moment groei je soms uit elkaar, niks geks aan.
En trouwens binnen de vriendengroep kunnen dus alleen de 2 'leiders' zichzelf zijn? Vriendschap draait er toch juist om dat iedereen zichzelf kan zijn zonder op zijn/haar tenen te lopen?
Inderdaad: zoek nieuwe vrienden. Als je geen zin meer hebt in die groep en die rare groepsdynamiek, dan lijkt het me tijd worden om daar een beetje afstand van te nemen.
Ik heb ook wel andere vrienden van mijn studentenvereniging enzo, maar met deze jongens ben ik toch nog vrij verbonden ( ondermeer doordat we samenwonen in studentenhuis, heb nog een online bedrijfje met 2 van hen ) ...

Maar soms denk ik echt: Weg van die gasten, maar dan echt weg. Wat dus ook betekent: Weg uit huis, misschien wat eenzamer etc...

En de leiders, zijn niet eens echt leiders, misschien iets te veel eer. Maar dat zijn iig. degene met de grootste ego' s.

Zo waren we 2 weken geleden met het mooie weer, eens een keer in ons ''dorp''. We wilden een biertje gaan drinken op het terras van het cafe. In onze jeugd echt leuke tijden beleefd daar.

En de meeste jongens zouden dit leuk vinden, alleen wij komen daar aan, en 2 van hen zien een paar jongens die bouwvakker zijn geworden, en ze zeggen gewoon van : K^&%ker, ik trek die gasten niet hoor, wat een mongolen zeg, daar ga ik echt niet mee op een terras zitten. En gaan dan vervolgens alleen naar huis om daar in de tuin te zitten!!

Dit wordt dan door de meesten ook nog stoer gevonden, omdat diegene gewoon zoveel maling heeft dat hij ECHT niet bij die mensen wil zitten. Dat is dan lachen...
Je zit er wel lekker middenin zeg...

Ik herken het gedrag niet erg van sinds ik studeer. Op de middelbare school gebeurde het nog weleens.

Wat ik denk is dat iedereen die arrogante zak eigenlijk helemaal niet zo tof vindt. Misschien hebben ze wel wat ontzag voor hem om hoe hij dingen aanpakt en mensen naar zijn hand weet te zetten maar zijn ze stuk voor stuk allemaal even bang dat ze een keer de klos zijn bij hem. Beter een ander dan zijzelf in die positie, dus doen ze lekker mee met die ongein.

Ik ben van mening dat mensen zoals die arrogante jongen zelf eigenlijk stiekem best wel onzeker zijn en het helemaal niet zo goed voor elkaar hebben als ze willen doen voorkomen. Iemand zonder reden uitschelden of kleineren doe je mijn inziens alleen maar om er zelf beter uit te komen: jij hebt de macht. Een zeer slechte eigenschap.

Ik zou me wat gaan distantiëren van deze groep. Als jij emotioneel afstand neemt dan kunnen de arrogante en kwetsende opmerkingen je ook niet meer zo hard raken. Besef wel dat je hiermee misschien een gemakkelijke target wordt en hou er rekening mee dat je weleens helemaal verstoten kunt worden als je niet meer naar de pijpen van de zogenaamde leider danst. Hij kan iedereen tegen je opzetten.
Wat een eikels zijn die vrienden van jou dan zeg. Je hoeft niet heel rigoureus alle banden door te snijden, maar ik zou er wel afstand van nemen. Kun je niet verhuizen?
Wat is jouw rol in de vriendengroep?

Volg je? Ga je tegen dingen in? Geef je aan dat er idioot gereageerd word als iemand zn best heeft gedaan op een bbq? Wat organiseert de blaaskaak zelf en is dat wel leuk? Krijgt hij repliek?

Zitten er tussen de jongens waar je al jaren mee om gaat nog wel mensen die je wel prettig vind in de omgang? Kun/wil je daar iets mee?

Eenmaal een plaat voor je kop, altijd een plaat voor je kop. Zo denk ik over arrogante mensen. Steek in zulke figuren niet teveel tijd.
Een groot ego maar zeker geen groot leider
quote:adrian23 schreef op 02 april 2012 @ 15:30:

(...)

Ik bedoel het niet onaardig maar ik kan echt walgen van die balletjes. Een goede studie, een rijke pa en allemaal dezelfde kapsels en blazertjes en maar brallen à la de Lullo's van Jiskefet.

Die meiden overigens ook. Raakte er onlangs met eentje in gesprek bij een gezamelijke vriendin en wàt een meeloopster zeg. Wilde ze persé bepaalde schoenen (à ¤350) kopen want alle meiden van *naam vereniging* liepen er mee rond....... Hoe origineel ook.

Ik doe zelf ook een universitaire opleiding maar hou me verre van al die types met hun jaarclubjes en verplichte avonden. Ik geloof best dat het ook leuk kan zijn en je flink kan netwerken, maar wat ik er van gezien heb lijdt het overgrote deel aan aanstelleritis en aangepraatte arrogantie..
Waarom ga je eigenlijk niet tegen die gasten in als ze zulk gedrag vertonen? Je mag best een beetje voor jezelf opkomen hè.
Het klinkt als typisch middelbareschoolgedrag. Daar hadden de meest populaire jongens het voor het zeggen, inclusief aanhang. Lijkt alsof zij daarin zijn blijven hangen, en jij wel volwassener bent geworden. Soms is het zo dat als zo'n groepje bij elkaar blijft, dit ook later gewoon de norm blijft in meer of mindere mate. Dat hoeft echter niet, maar kan wel even duren.

Het is dus aan jou of je hierop gaat wachten, of lekker je eigen plan trekt. Want je hoeft niet perse te kiezen of delen. Als er momenten zijn dat je de groep nog wel leuk vindt, kun je er ook voor kiezen om alleen die momenten mee te pikken. En verder open te gaan staan voor nieuwe vrienden, waar je gewoon de dingen mee te doen die jij nu leuk vindt.
anoniem_146740 wijzigde dit bericht op 02-04-2012 15:42
Reden: Midelbare school natuurlijk :)
% gewijzigd
Ik zou ook verhuizen. Anders kun je wel dingen gaan doen zonder deze 'vrienden' (festivals, terras) maar krijg je thuis altijd weer te horen hoe kut de dingen zijn die jij in je vrije tijd doet.

Echt hoor, je hebt toch geen zin om 'later als je groot bent' nog steeds afhankelijk te zijn van deze knakkers? Dat je een huis koopt en dat ze daar een mening over hebben (ongetwijfeld dat ze zelf een mooier huis hebben) dat je baan nooit goed genoeg is, etc.

Het zal echt niet makkelijk zijn maar het feit dat je hier een topic opent geeft al aan dat je het aardig beu bent.
Ik en nog een andere jongen volgen niet. Ik zeg soms wel eens van ''sjezus gasten waar halen jullie die arrogantie vandaan, jullie hebben ook nog niets bereikt hoor'', maar dat soort dingen komen niet aan...

Sommigen zijn er op de een of andere manier van overtuigd dat ze van een hogere stand zijn dan anderen, zonder dat ze daadwerkelijk iets hebben om dit op te baseren...

Niemand organiseert eigenlijk iets, of neemt initiatief. Het wordt door de meerderheid als stoer beschouwd om je passief te gedragen, alsof het je allemaal niets kan schelen..

Maar zelf weet ik ook, dat bij de grootste volgers zeker wel de behoefte bestaat om eens wat te gaan doen. Want de 2 grootste volgers zijn als enige geen lid van een vereniging verder, dus deze groep is alles wat ze hebben...

AS zomer wil die jongen die iedereen afzeikt op vakantie, samen met een van die ''volgers'' . En ik weet zeker dat die volger tot in zijn tenen hoopt dat er nog iemand meegaat, een meer easy going laid back figuur, en hij hoopt op mij. Maar ik ga niet. Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen :P
Wat n kleutergedrag,

wil je echt daarbij horen?

Er lopen nog genoeg potentiele vrienden rond hoor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dat zijn geen vrienden er meer, maar mensen die je kent van een verleden die je samen heb gedeeld.

Kan jij je laten uitkopen bij dat online bedrijfje ?

Als ik zo begrijp ben je klaar met ze , andere interesse, andere denkwijze. Het mooiste is dat jij je kan omringen door mensen die een verrijking voor je zijn , en deze mensen zijn denk ik zo geen verrijiking voor je.
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 15:36:

[...]

Ik bedoel het niet onaardig maar ik kan echt walgen van die balletjes. Een goede studie, een rijke pa en allemaal dezelfde kapsels en blazertjes en maar brallen à la de Lullo's van Jiskefet.

Die meiden overigens ook. Raakte er onlangs met eentje in gesprek bij een gezamelijke vriendin en wàt een meeloopster zeg. Wilde ze persé bepaalde schoenen (à ¤350) kopen want alle meiden van *naam vereniging* liepen er mee rond....... Hoe origineel ook.

Ik doe zelf ook een universitaire opleiding maar hou me verre van al die types met hun jaarclubjes en verplichte avonden. Ik geloof best dat het ook leuk kan zijn en je flink kan netwerken, maar wat ik er van gezien heb lijdt het overgrote deel aan aanstelleritis en aangepraatte arrogantie..

Ben het met je eens en ik werd altijd voor gek verklaard door leeftijds/studiegenoten omdat ik niet zo'n studeerderig type was, niet bij verenigingen wilde en op school zat om te studeren en niet om te zuipen.

Heb er ook weinig vrienden aan overgehouden, mijn studententijd. Ik slaap er echt geen nacht minder om. Heb een diploma, leuke baan, eigen woning, lieve vrienden en vriend en vermaak me best. Heb er niks aan gemist

En als mijn vrienden zich zo zouden gedragen, dan was ik al ver weg gerend kan ik je vertellen. Mijn ex-beste vriendin werd ook ineens zo.. Ik kon daar niet mee omgaan en zij kon er niet mee omgaan dat ik 'gewoon' geen studentikoos tiep was/ben. Tja sorry, maar tabee dan.
Weet je, je studententijd kan echt een mooie inspirerende tijd zijn, waarin je los komt van de 'cultuur' waar je vandaan komt (ik bedoel je dorp of stad, je familie) en bijzondere nieuwe mensen ontmoet.

Maar als je zo vast zit in iets van vroeger, wat ook niet eens leuk is, dan mis je dat.

Ik vind dat echt zonde, een gemiste kans.
quote:Moonlight82 schreef op 02 april 2012 @ 15:43:

Weet je, je studententijd kan echt een mooie inspirerende tijd zijn, waarin je los komt van de 'cultuur' waar je vandaan komt (ik bedoel je dorp of stad, je familie) en bijzondere nieuwe mensen ontmoet.

Maar als je zo vast zit in iets van vroeger, wat ook niet eens leuk is, dan mis je dat.

Ik vind dat echt zonde, een gemiste kans.Ik ben wel degelijk lid van een vereniging....
quote:adrian23 schreef op 02 april 2012 @ 15:44:

[...]

Ik ben wel degelijk lid van een vereniging....Maar kun je die mensen ook thuis uitnodigen dan? Of worden ze dan afgezeken door je huisgenoten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven