Ervaringen met online therapie

15-11-2019 17:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik éindelijk de stap gezet om hulp te vragen, is er een lange wachtlijst bij de locatie waar ik naar ben doorverwezen. Zoals het er nu naar uitziet kan ik pas in maart 'fysiek' terecht en ik ben echt bang dat ik tegen die tijd veel dieper in de shit zit waar ik nu al haast niet uit kom.
Via de website zag ik dat ze ook aan online therapie doen, dat aan de ene kant best goed uitkomt (met 32 uur werken in de week en andere verplichtingen vind ik het lastig om het goed in te plannen). Maar ik kan me voorstellen dat het wat onpersoonlijk en algemeen is en dat het er ook vanaf hangt of dat past bij de eventuele diagnose en het daarbij horend behandelplan.

Hebben jullie ervaring met online therapie en wat is deze ervaring?
Ik zou informeren hoe ze dat aanpakken. Ik ken vrij veel online modules, waarbij je een soort e-learning doet met bijhouden en uitleg over klachten. Kan goed werken en soms ook als basis dienen van verdere therapie.

Maar er bestaat, volgens mij met name in amerika en australie, skype therapie, waarbij je elkaar ziet op camera. Dat laatste wordt vokgens mij in nederland niet of nauwelijks gedaan. Lijkt mij persoonlijk ook niet prettig.
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor dat laatste wordt ook in nl gedaan

Ik heb ernaar geinformeerd maar vind ( beeld) bellen nog erger dan irl contact
Zou dan alleen chat willen maar ze vonden de combi met psychose sws niet geschikt voor online
Hoi TO,

Ik liep tot voor kort met hetzelfde probleem en kon alleen terecht bij de praktijkondersteuner van mijn huisarts. Zij is met mij begonnen aan een GGZ-module Burn-out.
In mijn eigen tijd werk ik ieder hoofdstuk af. De POH geeft mij online feedback erop en opent zij weer een nieuw hoofdstuk voor me.

Het is wel wat algemeen, ja. Ik heb deze week een gesprek bij een psycholoog gehad en doken we meteen de diepte in. Maar om een tijd te overbruggen is het zeker behulpzaam. Er kwamen toch wat dingen aan bod die me aan het denken zetten. Moet ik er wel aan toevoegen dat ik de POH eens in de twee weken erbij zie, halfuurtje per keer.

Ik weet niet of een POH voor jou ook mogelijk is? Voor erbij?
Ben ook beniewd. Aan de ene kant vind ik het eng om dat het dan zo allemaal vast staat in een digitale omgeving...alles wat je typt.

Maar als dat geen bezwaar is voor jou..wie weet helpt het je om al vast een en ander helder te krijgen waar door je in maart ook je hulpvraag duidelijker hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt alvast voor jullie reacties, ik ga ze morgen even uitgebreider beantwoorden.
Even specifiek over de POH, dat was eerst het idee maar omdat deze precies op mijn vrije dag niet werkt (en onder andere omdat ik inmiddels 4 psychologen heb 'versleten' ) leek het de huisarts handig om voor een tweedelijns te gaan.. Eerlijk, ik weet nog steeds niet hoe het nou helemaal werkt
Hoe bedoel je Pompoensoepje? Waarom de POH niet alle dagen aanwezig is?
Onze POH is er alleen op donderdag. Man gaat er ook naartoe maar kan vaak gelukkig vroeg en draait hij later een late dienst.
Hij heeft haar ook gevraagd of ze op een andere dag op een andere locatie werkt. Misschien ook een optie.
Misschien is 1 consult met de POH voldoende om daarna met jou een online module te volgen?
Alle reacties Link kopieren
_pompoensoepje schreef:
16-11-2019 00:41
Bedankt alvast voor jullie reacties, ik ga ze morgen even uitgebreider beantwoorden.
Even specifiek over de POH, dat was eerst het idee maar omdat deze precies op mijn vrije dag niet werkt (en onder andere omdat ik inmiddels 4 psychologen heb 'versleten' ) leek het de huisarts handig om voor een tweedelijns te gaan.. Eerlijk, ik weet nog steeds niet hoe het nou helemaal werkt
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar het kan wel wat sneller. Maar meestal is de wachttijd minimaal 2 maanden, maar dat zou 2 maanden eerder betekenen. Wat je kunt doen, is zelf een psycholoog in jouw omgeving zoeken, ik ben altijd in de war of dat nou eerstelijns of tweedelijns is, maar het komt er op neer dat de een wel standaard wordt vergoed, en de andere niet standaard. Maar daar is nog geen man over boord, want door even goed naar je zorgpolis te kijken kun je dat tackelen, zeker rond deze tijd.
Dus, ga zelf op zoek en vraag naar de wachttijden. Ga googlen, vraag mensen om je heen naar goede ervaringen. Er zijn er altijd meer dan je denkt en meer dan dat de huisarts kent. Met een beetje geluk is er wel 1 die en goed is, en een kortere wachttijd heeft.
En dan als je die vindt, kun je een verwijzing van je huisarts vragen, dat heb je wel nodig voor een vergoeding.

En wees een beetje lief voor jezelf, want je moet het niet willen dat je 32 uur werkt en intensieve therapie ondergaat, want meestal kun je je copingmechanisme dan niet laten zakken en dan heeft therapie niet altijd effect. Beetje kort door de bocht misschien, maar wellicht snap je wat ik bedoel. ;)
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
16-11-2019 15:43
Hoe bedoel ... een optie.
laatbloeiertje schreef:
16-11-2019 15:44
Misschien is ... te volgen?

Neee dat begrijp ik wel hoor! Ik heb het al met de huisarts proberen te plannen, maar er is geen één tijd die aansluit op mijn werktijden helaas.. Ik geloof ook niet dat hij/zij op een andere locatie werkt, maar dat kan ik natuurlijk even vragen, bedankt voor de tips!

totallyfree schreef:
16-11-2019 15:50
Ik weet ... ik bedoel. ;)

Mijn vriend had het inderdaad ook al over een psycholoog in de buurt, daar ben ik naar op zoek geweest, maar ook daar zijn de wachttijden vergelijkbaar.. Ik ken hier niemand in de buurt helaas, dus daar kan ik het ook niet vragen.

Minder dan 32 uur werken zit er 'helaas' niet in, maar dat vind ik ook niet erg, ik heb heeel lang gesolliciteerd na een hele tijd thuis te hebben gezeten en heb nu eindelijk een baan, haha 😊

Ik zit er wel mee dat ik dan waarschijnlijk toch moet gaan uitwijken naar een moment vóór ik naar werk ga en dat lijkt me best pittig. Van mijn vorige therapie 'periodes' weet ik dat ik best gesloopt en stilletjes was, en dat was dan rond een uur of 4 's middags

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven