Ervaringen Rintveld (eetstoornissen)

30-10-2019 21:49 70 berichten
Ik heb mij aangemeld voor behandeling voor mijn eetstoornis bij Rintveld, nadat ik af ben gewezen door de instanties van mijn voorkeur. Ik heb, wat ze noemen, een langdurige eetstoornis van inmiddels 15 jaar, waardoor ik niet meer in aanmerking kom voor alle behandelingen. Het werd mij tijdens de intake niet helemaal duidelijk hoe hun behandeling eruit zou zien, wel vermoed ik dat het sterk gericht zal zijn op eten en aankomen, gezien de vragen die gesteld werden. Hoeveel eet je, hoe vaak braak je etc. Daardoor kreeg ik niet zo'n positieve indruk en werden mijn vooroordelen bevestigd. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen met Rintveld, en dan met name voor volwassenen.Wat voor therapievormen bieden ze? Helpt het? Etc. Ik kamp vooral met eetbuien en braken, maar heb ook anorectische periodes. Op dit moment heb ik behoorlijk wat ondergewicht en zou het vast NAO zijn... Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik start over een maand met mijn traject bij Rintveld, na jaren en jaren zelf rotzooien en heel veel afwijzingen bij andere instanties.

Tot nu toe heb ik dus alleen ervaring met de intake, maar ik heb er best een goed gevoel over. Mijn eetstoornis-kant is bang, want ze leggen inderdaad veel nadruk op dat je eerst moet aankomen tot een normaal gewicht. Maar mijn gezonde kant wil zó graag beter worden. Ik wil weer leven, en diep in mijn hart heb ik daar de extra kilo's voor over.

Sterkte.
Heel veel succes apppie :heart:
Herstellen kan echt, stap voor stap :hug:
Succes apppie! Houd vol, wees zo eerlijk mogelijk ook over je angsten. Het zijn echt geen boemannen daar, maar ze zijn gewend om te gaan met eetstoornissen dus vertrouwen moet je verdienen. Als je je open opstelt en laat zien dat je gemotiveerd bent hoeft echt niet alles in 1x zonder terugval goed te gaan. En dan willen ze echt met je meedenken.

Voorbeeldje van dat ze toch wel flexibel kunnen zijn als je je zelf goed opstelt:
Ik vond mijn streefgewicht natuurlijk veeeeeel te hoog (net als iedereen) en heb flinke heibel geschopt. Zonder resultaat, en terecht want dat was 100% eetstoornis.

Uiteindelijk, een jaar later, kwam ik maar niet op dat streefgewicht. Ik bleef er 2 kilo onder hangen. Ik deed echt mijn best en soms zat ik er een week op en dan was het er een week later weer vanaf. Steeds consequenties, gesprekken, bedenken hoe ik het anders kon doen en ik wilde het ook echt maar het ging niet, heel frustrerend. Na 3 maanden mocht ik bij de hoofdbehandelaar en diëtiste op gesprek komen. Ik heel zenuwachtig, want ik verwachtte wel consequenties. Maar de conclusie was: we hebben nog eens naar je curve gekeken, we zien dat je echt je best doet maar dat het niet lukt. Eigenlijk ben je al 3 maanden stabiel op 2 kg lichter. Dus bij deze is je streefgewicht bijgesteld, gefeliciteerd je bent 3 maanden op gewicht! Met natuurlijk de kanttekening dat als ik nu opeens zou gaan afvallen, het weer ingetrokken zou worden.

Dus: als ze zien dat je open en eerlijk bent en gemotiveerd, willen ze echt wel met je meedenken. Ook op harde eisen van hun kant. Maar in je eetstoornis gaan ze echt helemaal nooit mee.
Hebben jullie daar groepsbehandelingen gevolgd, of individueel? Daar ben ik wel even benieuwd naar...

En wat zien zij als gezond gewicht qua BMI? 18,5 of 20? Ja, ik weet het, dat is een mega eetgestoorde vraag :P Ik blijf het trouwens apart vinden dat de meeste eetstoornisklinieken van 20 uitgaan en het voedingscentrum van 18,5. Hoe is dat verschil te verklaren?

Ik heb het hele aankomproces al meegemaakt, maar dan door gigantische eetbuien. Dat was de hel op aarde.... :( In een paar maanden tijd XX kg aangekomen en vervolgens jarenlang in boulimia blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
03-11-2019 21:42

En wat zien zij als gezond gewicht qua BMI? 18,5 of 20? Ja, ik weet het, dat is een mega eetgestoorde vraag :P Ik blijf het trouwens apart vinden dat de meeste eetstoornisklinieken van 20 uitgaan en het voedingscentrum van 18,5. Hoe is dat verschil te verklaren
Bij eetstoornisherstel zullen ze proberen je op je setpoint gewicht te krijgen, bij heel erg weinig mensen ligt dat onder een BMI van 20. Het Voedingscentrum gaat van het absolute minimum uit om gezond te kunnen functioneren. Dat is ook nog niet zo heel erg lang een BMI van 18,5, dit is lang ook 20 geweest.

Maar, als alles goed gaat, zal je uiteindelijk minder waarde gaan hechten aan je BMI en je focussen op dat je je lekkerder gaat voel, meer energie krijgt en vrijer gaat leven.
rebecca_90 schreef:
03-11-2019 21:42
Hebben jullie daar groepsbehandelingen gevolgd, of individueel? Daar ben ik wel even benieuwd naar...

En wat zien zij als gezond gewicht qua BMI? 18,5 of 20? Ja, ik weet het, dat is een mega eetgestoorde vraag :P Ik blijf het trouwens apart vinden dat de meeste eetstoornisklinieken van 20 uitgaan en het voedingscentrum van 18,5. Hoe is dat verschil te verklaren?

Ik heb het hele aankomproces al meegemaakt, maar dan door gigantische eetbuien. Dat was de hel op aarde.... :( In een paar maanden tijd XX kg aangekomen en vervolgens jarenlang in boulimia blijven hangen.
Stop met deze vragen. Je bent bang en je wilt controle hebben over de boel, dat gaat je niet lukken hoor door het vragen van andermans ervaringen. Jij hebt helemaal niets aan andere ervaringen. Jij hebt een probleem en dat moet jij met professionele hulp gaan oplossen. Hoe andere zieke mensen het doen heb je geen bal mee te maken.
Je zal hard moeten werken voor het herstel. Als je beter wilt worden dan moet je er wat voor doen. Je moet hulp accepteren en niet zo tegendraads doen. Je verzint allemaal rotsmoezen om er onderuit te komen, maar daar heb je alleen jezelf mee. Dat afzeiken van behandelmethodes is zinloos. Je weet dat je dat doet, omdat je geen zin hebt in dit proces.
Laat het over je heenkomen. Heb beter willen worden als doel en pak alle hulp met beide handen aan. En stop met dat neurotisch op zoek gaan naar info over BMI’s en andere dingen die je nou juist los moet laten.
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
03-11-2019 21:42
Hebben jullie daar groepsbehandelingen gevolgd, of individueel? Daar ben ik wel even benieuwd naar...

En wat zien zij als gezond gewicht qua BMI? 18,5 of 20? Ja, ik weet het, dat is een mega eetgestoorde vraag :P Ik blijf het trouwens apart vinden dat de meeste eetstoornisklinieken van 20 uitgaan en het voedingscentrum van 18,5. Hoe is dat verschil te verklaren?

Ik heb het hele aankomproces al meegemaakt, maar dan door gigantische eetbuien. Dat was de hel op aarde.... :( In een paar maanden tijd XX kg aangekomen en vervolgens jarenlang in boulimia blijven hangen.
Zie je in dat al deze vragen eetgestoord zijn? Als in ‘de controle willen hebben en willen houden’?
Ja, die vraag over het BMI is inderdaad vanuit de eetstoornis. Dat zie ik zelf ook wel in. Maar de vraag of je individuele of groepstherapie krijgt, had ik bij elke willekeurige therapie kunnen vragen. Ik sta wel positief tegenover beide vormen, maar vroeg het mij gewoon af.
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
04-11-2019 17:10
Ja, die vraag over het BMI is inderdaad vanuit de eetstoornis. Dat zie ik zelf ook wel in. Maar de vraag of je individuele of groepstherapie krijgt, had ik bij elke willekeurige therapie kunnen vragen. Ik sta wel positief tegenover beide vormen, maar vroeg het mij gewoon af.
Een eetstoornis draait om controle. Je vraag over individuele therapie of groepstherapie is ook een vorm van controle. Je wil weten wat je kunt verwachten, op welke strijd je je moet voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren
Tu1nhek en Togechick, bedankt voor jullie lieve woorden :)
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
04-11-2019 17:27
Een eetstoornis draait om controle. Je vraag over individuele therapie of groepstherapie is ook een vorm van controle. Je wil weten wat je kunt verwachten, op welke strijd je je moet voorbereiden.

Kom op, overdrijven is ook een vak, willen weten wat je een beetje kunt verwachten is een heel normaal iets.
Daarbij, als TO haar controledwang al zo goed kon reguleren had ze geen therapie meer nodig he.
.
Celaena_Aelin schreef:
04-11-2019 17:27
Een eetstoornis draait om controle. Je vraag over individuele therapie of groepstherapie is ook een vorm van controle. Je wil weten wat je kunt verwachten, op welke strijd je je moet voorbereiden.
Sorry hoor, maar wát een onzin. Dezelfde vraag zou ik hebben bij elke andere therapie. Bij mij gaat het niet om controle, die ben ik al jarenlang kwijtgeraakt. Ik word helemaal gek van eetbuien en braken en die eindeloze cirkel. Dus meer de boulimia kant.
Wanneer ga je beginnen Rebecca?
Dat is nog onduidelijk. Begin volgende week is het adviesgesprek van Rintveld. Wanneer ik met MBT kan starten, is helemaal onduidelijk. Waarschijnlijk pas over 3 maanden.

Maar ik hoop snel. Want ik ben zo klaar met die eetbuien. Eigenlijk hoop ik dat ze een kortdurende opname adviseren, zodat ik hopelijk een paar weken geen eetbuien heb. Of is dat een zieke gedachte? Aan de andere kant zou ik dan vrijwilligerswerk moeten opgeven en dat is iets waar ik veel waarde aan hecht. Maar ja, ook daar loopt het niet soepel. En ach, zo snel word je tegenwoordig niet opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Rebecca! Heel toevallig gisteren een verhaal gehoord van iemand die in Rintveld binnenkwam en daar heel fijn werd ontvangen.

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zelf om een kortdurende opname vragen natuurlijk en aangeven waarom je dat wilt. Lijkt mij dat je daarmee juist initiatief neemt en laat zien dat je graag van je eetbuien af wil. Waarom in een afwachtende houding gaan zitten?
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zelf om een kortdurende opname vragen natuurlijk en aangeven waarom je dat wilt. Lijkt mij dat je daarmee juist initiatief neemt en laat zien dat je graag van je eetbuien af wil. Waarom in een afwachtende houding gaan zitten?
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
07-11-2019 01:08
Dat is nog onduidelijk. Begin volgende week is het adviesgesprek van Rintveld. Wanneer ik met MBT kan starten, is helemaal onduidelijk. Waarschijnlijk pas over 3 maanden.

Maar ik hoop snel. Want ik ben zo klaar met die eetbuien. Eigenlijk hoop ik dat ze een kortdurende opname adviseren, zodat ik hopelijk een paar weken geen eetbuien heb. Of is dat een zieke gedachte? Aan de andere kant zou ik dan vrijwilligerswerk moeten opgeven en dat is iets waar ik veel waarde aan hecht. Maar ja, ook daar loopt het niet soepel. En ach, zo snel word je tegenwoordig niet opgenomen.
Nee hoor, geen zieke gedachte. Ik wilde dat ook, ondanks alles dat het met zich meeneemt (waaronder de ziektewet in, wat ik heel erg zou vinden). Gewoon omdat ik snak naar iemand die het gedeeltelijk uit mijn handen neemt, ook al vind ik dat ook doodeng.

Ik ga nu toch eerst aan dagbehandeling beginnen, want daar zetten ze het liefst mee in. Logisch ook wel, dan kun je wat je daar leert ook direct in je eigen omgeving leren toepassen. Maar ik vond het toch een opluchting en tegenvaller tegelijkertijd.

Heel veel succes met je adviesgesprek :hug:
Advies gesprek bij Rintveld was heel teleurstellend. Kwam geen duidelijk advies uit, alleen dat ze mij op de wachtlijst gaan zetten van ambulant. Maar hoe lang die duurt, daar hadden ze geen idee van... en ze wisten ook niet hoe veel ik zou moeten aankomen om met MBT te beginnen. Een opname van 2, 3 weken raden ze af. Dan zou ik mezelf te veel vergelijken met AN patiënten, ook verwachtten ze dat ik de druk van het moeten eten niet aan zou kunnen. Ik heb gezegd dat ik dat wel zou willen, omdat ik maar niet uit de cirkel van eetbuien en braken kom..
Jammer dat je het als teleurstellend hebt ervaren Rebecca en dat er geen duidelijkheid is hoe lang de wachtlijst duurt. Zijn dit dingen die letterlijk gezegd zijn of is het de boodschap zoals jij hem geïnterpreteerd is? Kan je nog vragen stellen nu je tijd hebt gehad alles te laten bezinken? Als dingen nog onduidelijk voor je zijn is dat misschien wel handig.

MBT was elders, toch? Dan gaan zij over wat er nodig is om deel te kunnen nemen, niet Rintveld.

Hoe je uit de cirkel van eetbuien en braken komt is een stabiel eetpatroon aanhouden. Je hebt in het verleden vast genoeg eetlijsten gehad. Je krijgt dan te maken met a) angst, omdat je bang bent dat het te veel is en b) je eetdrang zal er niet direct van weggaan. Maar het is een illusie om te denken dat je van eetbuien af komt, omdat de drang verdwijnt. De drang wordt minder door te oefenen met er niet naar handelen. Het kan helpen om je eetstoornis dan klem te zetten, bijvoorbeeld door andere mensen op de hoogte te stellen van de trucjes van de eetstoornis en ze hulp te vragen je daartegen te verzetten. Samen eetdrang uitzitten bijvoorbeeld, samen een maaltijd eten, app-contact hebben. En uit de bocht vliegen is niet erg, dat zal altijd gebeuren tijdens herstel, maar je eetpatroon gewoon weer oppakken is belangrijk, dus niet compenseren als je denkt dat je te veel hebt gegeten of wanneer je een eetbui hebt gehad, niet dingen gaan skippen of minderen.

Stop met je lichaam beoordelen in de spiegel of als je het op een andere manier ziet. Als de kritische gedachten in je opkomen moet je misschien zelfs hardop 'STOP!' zeggen om de gedachtenstroom te doorbreken. Beoordeel je de waarde van andere mensen op hun uiterlijk? Zo niet, oefen dan met uitspraken naar jezelf waar je achter staat zoals 'elk lichaam is oké, mijn uiterlijk bepaalt niet mijn waarde' of gewoon 'ik ben goed genoeg zoals ik ben', 'ik wil een stabiel eetpatroon opbouwen zodat ik niet meer geleefd word door de eetstoornis'. En natuurlijk voelt het dan niet allemaal opeens oké! Dat is vaak waarom mensen hiermee stoppen, omdat het het gevoel niet meteen oplost, maar het is het steeds, herhaaldelijk beoefenen van dit soort uitspraken wat je uit eindelijk helpt ernaar te leven. Je kan wensen dat het zo voelt, maar je moet het dóen om het zo te voelen en dat kost tijd en oefening, want de andere overtuigingen zitten diep.

Er zijn echt stappen die jij zelf kan zetten, maar het is moeilijk en zwaar en dat zal het altijd zijn tot je een stuk verder bent. Wat je ook kan helpen is langs een inloophuis gaan zoals van Ixta Noa, Stichting JIJ of het Leontienhuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven