extreem goed gehoor

06-12-2019 17:41 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een extreem goed gehoor. Ik hoor dingen waar andere mensen zich niet bewust van zijn. We zijn recentelijk verhuisd en de rest van mijn gezin hoort niks van de buren maar ik hoor af en toe hun tv, ik hoor de visite praten, ik hoor ze lopen. Het zijn hele nette en aardige mensen dus geen asociaal gedoe ofzo. Maar ik ben me constant bewust van geluid. Ik hoor piepjes, hele hoge tonen, bromtonen. Ik hoorde in ons vorige huis zelfs de waterleiding onder de straat van een vijver naar een sloot lopen.

Wie herkent dit of heeft dit ook. Wat doe je om het jezelf wat aangenamer te maken. Ik wil eigenlijk van mijn zwakte (ik heb er soms echt last van dat ik altijd alles hoor) mijn kracht maken. Maar hoe? Ik slaap al 20 jaar met oordoppen. Maar wat kan ik thuis doen als de buren visite hebben en ik alle brom en praattonen hoor? Mijn man zegt, doe dan gewoon de radio aan, maar ik wil ook zo heel soms graag stilte ervaren. Dat is dus eigenlijk onmogelijk...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
08-12-2019 18:56
Helaas herken ik het. Ik ben heel gevoelig voor geluid en woon in een appartement met bovenburen. Het lijkt wel steeds erger te worden. Regelmatig kan ik niet meer in de woonkamer zitten zonder koptelefoon :(
Maar wordt het ook erger of ervaar jij het steeds erger?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf niet, ik ben een wat dove kwartel; maar mijn man hoort ook alles. Die hoort ook precies wie er een kattenverschrikker in de tuin heeft staan, dat schijnt echt een pokkegeluid te zijn.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Tanteslankie, heb je helemaal gelijk in. Ik heb mindfulness gedaan maar in mijn geval werkte het niet. Ik had ontzettend veel stress toen het echt ging spelen. Mijn vader was terminaal, ik was net aan een nieuwe baan begonnen en kon nergens meer rust pakken. Ik had bijna altijd mijn bose of oordoppen in. Gevolg was wel dat ik niet meer zonder kon.

Nu ik minder overprikkeld ben kan ik ook weer meer hebben maar ja, ik heb momenteel geen buren en dat is heerlijk.
tanteslankie schreef:
08-12-2019 19:16
Ja en ga dus op onderzoek uit om te kijken of je je gehoor ook de andere kant op laten trainen. Dat je het dus wel hoort maar niet opslaat. Of dat het niet binnenkomt ofzo. Mijn man zegt dat hij ook een heel goed gehoor heeft maar dat hij er gewoon niet op let. Dat kan ik dus inmiddels niet meer. Ik registreer ook alles. En daar is wel winst op te behalen denk ik...

Dat zegt die van mij ook maar heel vaak hoort hij dingen niet die ik wel hoor. Vooral hoge tonen.

Hij kan inderdaad heel goed dingen negeren maar hoort gewoon echt minder dan ik. Hij ergert zich aan de wasmachine van de buurvrouw als het ding gaat centrifugeren om 6:30, ik hoor het ding al water pakken om 5:30.
Alle reacties Link kopieren
Ha Andersom. Ik zeg altijd thuis " daar komen opa en oma". En dan moet hun auto nog helemaal de hoek om komen. Ze zitten me dan heel stom aan te kijken :roll: :-D
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik word sinds jaren gek van de liftgeluiden in mijn appartement. Niemand anders hoort die rot zoem gevolgd door harde klap. Pfff kunnen ze niet met de trap. Grapje hoor.
Tante als ik ooit mijn fel begeerde hutje op de koude hei heb, laat ik het je weten.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
06-12-2019 18:01
Mijn dochter, inmiddels al enkele jaren uit huis, hoorde ook dingen die man en ik totaal niet hoorden.
Ze kon bv niet slapen van het "geluid" van de TV die 's nachts gewoon op stand-by stond. Ze sliep aan de andere kant van ons huis trouwens.
Ik hoor ook electrische apparaten die op standby staan. Heel irritant. Ook kan ik slecht tegen korte of plotselinge harde geluiden. En een lage bas bij muziek in de auto of in een winkel, verschrikkelijk. Doet letterlijk pijn.

Wat ook zeer doet: het geluid van de wind als de autoramen openstaan. En dan zit ik soms met 3 andere mensen in de auto die totaal niet begrijpen wat het probleem is. Gelukkig begrijpt mijn gezin wel mijn probleem en houden zij er rekening mee. Van de buitenwereld kan ik dat niet altijd verwachten. Resultaat: ik zit vaak met een koptelefoon op of sluit me zo veel mogelijk af. Werken in een kantoortuin is voor mij een ramp. Vaak werk ik dan met koptelefoon op met muziek aan. Op de een of andere manier "hoor" ik de muziek dan ook niet meer na een tijdje en is de situatie werkbaar voor me.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 09-12-2019 08:41
35.35% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu in een hutje op de hei maar daar heb je weer andere nadelen (zoals geen riool en geen wifi en 3 kwartier lopen naar de bushalte).

Zodra je het probleem hebt moet je het de kop indrukken. Ik ben de fout ingegaan door me er op te focussen. Zo hoorde ik steeds meer en meer en maakte ik mezelf helemaal gek.
Herkenbaar.
Ik heb last van hyperacusis, geluid kan echt letterlijk pijn doen. En tinnitus, al meer dan 10 jaar.

Ik heb al jaren geleden oordopjes op maat laten maken die ik altijd bij me heb. Ik draag ze bijv in een druk restaurant of op een congres waar met sprekers en versterkers gewerkt wordt.

Jaren terug kon ik amper iets hebben qua geluid. Nu ik meer rust neem gaat het beter.
Mij heeft accepteren van de situatie het meest gebracht. Plus mediteren.
Niet me verzetten, niet er boos op worden, maar de tinnitus er laten zijn.
Klinkt heel zweverig maar het is een vorm van cognitieve gedragstherapie vanuit een audiologisch centrum die me hier heeft gebracht. Het werd me namelijk ook daar duidelijk dat er echt niets aan te doen is.
Het accepteren samen met het aanpassen van mijn leven maakt dat ik gelukkig ben mét de beperkingen door mijn gehoor.
Ja, ik ben minder de hort op dan vroeger en minder dan velen van mijn leeftijd. Ik zit er niet meer mee.
anoniem_63740156d1a92 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 20:54
51.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is moeilijk te zeggen of het erger wordt. Voorheen had ik bijna dagelijks last van een naaste buurman met elektrische gitaar. Die is nu verhuisd, gelukkig. Maar ik kan nu minder goed tegen de loopgeluiden en het slaan van deuren van de bovenburen. Ik krijg het nu zo benauwd van het idee dat ze boven me wonen.
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
08-12-2019 22:21
Het is moeilijk te zeggen of het erger wordt. Voorheen had ik bijna dagelijks last van een naaste buurman met elektrische gitaar. Die is nu verhuisd, gelukkig. Maar ik kan nu minder goed tegen de loopgeluiden en het slaan van deuren van de bovenburen. Ik krijg het nu zo benauwd van het idee dat ze boven me wonen.
Ja dat herken ik. Net of de buren bij mij wonen. En ik ben zo gesteld op mijn rust en mijn eigen bubbel. Gisteren waren de kinderen van de buren er met hun baby. Ik kon het gehuil echt overal in mijn eigen huis horen. Niet leuk als je er net woont en had gehoopt dat het hier stiller zou zijn. Ik wil alweer verhuizen!

Waar ik ook wel tegenaan loop is het onbegrip. Joh, toch gezellig zo'n baby naast je. Of dat je gezellig de buren hoort. Ik vind dat niet gezellig.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat onbegrip ook. Als mensen bij mij op visite waren hoorden ze het wel maar vonden ze het (stiekem) ook wel overdreven dat ik me daar zo aan stoorde.

Ga asjeblieft onderzoeken of en hoe je kunt isoleren en tegelijkertijd aan de bak met meditatie o.i.d. want uit ervaring weet ik dat de ergernis behoorlijk snel om kan slaan in een obsessie. Dag en nacht met oordoppen inzitten is geen pretje.
tanteslankie schreef:
09-12-2019 08:01
Ja dat herken ik. Net of de buren bij mij wonen. En ik ben zo gesteld op mijn rust en mijn eigen bubbel. Gisteren waren de kinderen van de buren er met hun baby. Ik kon het gehuil echt overal in mijn eigen huis horen. Niet leuk als je er net woont en had gehoopt dat het hier stiller zou zijn. Ik wil alweer verhuizen!

Waar ik ook wel tegenaan loop is het onbegrip. Joh, toch gezellig zo'n baby naast je. Of dat je gezellig de buren hoort. Ik vind dat niet gezellig.

Dat heb ik dus ook, ligt volgens mij vooral aan de buren. Buren houden op geen enkele manier rekening met de gehorigheid van de huizen.
Overdag maakt het allemaal niet zo uit maar na 22:00 uur en voor 7:00 zou dat wel fijn zijn. Mijn pubers kunnen na het uitgaan stiller thuiskomen dan onze buren.

Vooral contactgeluiden als deuren, trap, de wc-bril zorgen altijd dat wij wakker worden. Wasmachine op zondagmorgen 5:30 ze hebben geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik schaam me er ook best wel voor. Ik wil juist aan mijn ouders laten zien dat ik het wel goed voor elkaar heb, maar met zo'n probleem is dat absoluut niet zo.
Het liefst ging ik verhuizen. Helaas is dat niet mogelijk... Iets met hoge huizenprijzen.

En ja ik stuit ook op veel onbegrip. Ze zeggen, niet op focussen, nou hoe doe je dat? Mijn geest gaat gelijk in alarmmodus als ik wat hoor...
suish schreef:
09-12-2019 09:21
Ja ik schaam me er ook best wel voor. Ik wil juist aan mijn ouders laten zien dat ik het wel goed voor elkaar heb, maar met zo'n probleem is dat absoluut niet zo.
Het liefst ging ik verhuizen. Helaas is dat niet mogelijk... Iets met hoge huizenprijzen.

En ja ik stuit ook op veel onbegrip. Ze zeggen, niet op focussen, nou hoe doe je dat? Mijn geest gaat gelijk in alarmmodus als ik wat hoor...

Toch door er niet op te focussen. Zodra je merkt dat de alarmmodus ingeschakeld wordt tegen jezelf zeggen: niet op focussen!

Heeft bij mij goed geholpen om de leefgeluiden van de buren buiten te sluiten. Helaas lukt dat in mijn slaap nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat andersom zegt inderdaad. Door afleiding te zoeken, het geluid 'langs je heen' te laten gaan. Ik kan het alleen als ik me verder redelijk rustig voel. Als ik veel stress hebt lukt dat niet en dan moet de koptelefoon op.

De wasmachine aan om 5:30 is gewoon asociaal. Mijn buren hadden er een handje van om dat midden in de nacht te doen. Ik sliep onder de keuken waar zijn hun wasmachine hadden staan. In een huis met houten verdiepingsvloeren. Gewoon niet okay.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geluidsgevoelig en ik heb nog een heel andere tip, die bij mij heel erg goed werkt. Wilde dat ik hem veel eerder had ontdekt.

download de app "rainrain". Dat is een app met allemaal natuurlijke geluiden, bv de zee die aan strand komt, regengeluiden, een waterval en nog veel meer. Zet die op een luidspreker en zet dat snachts aan als je gaat slapen.

Omdat het natuurlijke geluiden zijn werkt het kalmerend, maar als je hem hard genoeg zet overstemt hij in ieder geval ook vele geluiden van buiten, de buren en dergelijke.

Mijn ervaring is dat ik wakker word, denk dat de app is gestopt en na een of twee seconden hoor ik dan dat hij toch gewerkt heeft. Oftewel hij stoort mij totaal niet. Mijn man slaapt er ook helemaal doorheen (terwijl hij dus allerlei andere geluiden overstemt). Je kunt hem bijna niet te hard zetten....

Echt een aanrader voor iedereen die geluidsgevoelig is.

Er zijn ook andere oplossingen, zo kun je ook cd's kopen met natuurgeluiden. De app is gratis, een Cd kost een tientje, dus voor het geld hoef je het niet te laten.
grenada schreef:
09-12-2019 10:02
Ik ben ook geluidsgevoelig en ik heb nog een heel andere tip, die bij mij heel erg goed werkt. Wilde dat ik hem veel eerder had ontdekt.

download de app "rainrain". Dat is een app met allemaal natuurlijke geluiden, bv de zee die aan strand komt, regengeluiden, een waterval en nog veel meer. Zet die op een luidspreker en zet dat snachts aan als je gaat slapen.

Omdat het natuurlijke geluiden zijn werkt het kalmerend, maar als je hem hard genoeg zet overstemt hij in ieder geval ook vele geluiden van buiten, de buren en dergelijke.

Mijn ervaring is dat ik wakker word, denk dat de app is gestopt en na een of twee seconden hoor ik dan dat hij toch gewerkt heeft. Oftewel hij stoort mij totaal niet. Mijn man slaapt er ook helemaal doorheen (terwijl hij dus allerlei andere geluiden overstemt). Je kunt hem bijna niet te hard zetten....

Echt een aanrader voor iedereen die geluidsgevoelig is.

Er zijn ook andere oplossingen, zo kun je ook cd's kopen met natuurgeluiden. De app is gratis, een Cd kost een tientje, dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Dat klinkt aantrekkelijk!

Dochter hier gaat soms heel vroeg slapen (19:30) omdat ze dan om 4:00 moet beginnen met werken en om 3:00 uur moet vertrekken. Ze slaapt op zolder en om onze geluiden buiten te sluiten zet ze soms een ventilator op de overloop aan. Het brommende geluid zorgt dat ze onze leefgeluiden minder hoort.
Alle reacties Link kopieren
Deze had ik zelf vaak op: Boombuster. Gewoon op een loop. Dan hoorde ik de tv/muziek/geklets van de buren in ieder geval niet meer. Het klinkt een beetje alsof je in een vliegtuig zit (daar val ik ook altijd snel in slaap).

http://boombuster.com/
Ik herken het zo! Ik hoor ook héél veel. Standbygeluid,adaptergesuis, watergeruis in de leidingen, getik van een klok klinkt erg hard, gefluister...Het meeste stoor ik mij aan leefgeluiden. Die zodanig zijn dat ik mij gestoord voel in mijn persoonlijke ruimte. Daar raak ik héél gestrest van. Vooral als het dag in, dag uit, jaar in, jaar uit is. In ons oude huis kreeg ik er gewoon psychische en lichamelijke klachten van de laatste paar jaar. De buren hielden ook nergens rekening mee. Alles moest hard harders hardst.

Moet zeggen dat sinds we verhuist zijn het wel minder is geworden met álles horen. Ik focus bijna niet meer op leefgeluid vanuit de buren. De eerste tijd wachtte ik er gewoon op. Nu besef ik steeds meer dat dit niet veel voorkomt omdat we niet muur aan muur wonen. Ben veel relaxter omdat ik niet meer het idee heb dat ze in mijn personal space zitten. In ons vorige huis hoorde je alles; praten, lopen (vooral op de eeuwige hakkenschoenen 😣), hoesten, douchen/wc,scheten laten, sex, werken in de keuken enz. Net of ze bij mijzelf in huis waren. Twee onder 1 kap met doorlopende betonnen vloer/muren. Zelfs op zolder hoorde je veel. Je kon je niet echt ergens terugtrekken. Nooit meer! Hadden we ons toen maar beter in verdiept in de bouwconstructie. Dan hadden we dat huis nooit gekocht. Heb paar jaar moeten wachten tot partner ook zo ver was...maar manman wat ben ik blij dat we verhuisd zijn.

Ook stoor ik mij aan veel geluiden. Denk wel eens dat ik misofonie heb. Eetgeluiden, harde ademgeluiden, snurken. Ik laat niks merken maar vanbinnen vreet ik mij op. Maar ik besef mij dat het probleem bij mij ligt. Dus denk maar in mantra's als; die appel is een keer op, die appel is een keer op. Of ik zoek een andere ruimte op.
Alle reacties Link kopieren
Roosh, klinkt inderdaad als misofonie. Heb er zelf helaas ook last van. Vooral hard ademen, kleine kinderen die eten (brrrr), snurken, hoesten, niezen. Gelukkig i.h.a. geen normale eetgeluiden van volwassenen die beschaafd eten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik herken me ook in veel van wat je schrijft. Alleen denk ik dat het niet perse is dat je een extreem goed gehoor hebt, maar eerder dat je niet goed kan filteren. Hier heb ik in ieder geval last van. Als je een gevoelig gehoor hebt, en je hersenen daarnaast niet goed kunnen filteren, dan hoor je alle geluiden om je heen even hard, waardoor het 1 grote kakofonie wordt. Dat is heel storend inderdaad en ronduit vermoeiend.
Ik heb laatst oordoppen op maat laten maken: 1 setje voor het slapen (https://bit.ly/2E28MYW) en 1 setje voor sociale settings (bijvoorbeeld restaurants / cafes) (https://bit.ly/36lwhs3). Dit scheelt al een hele hoop merk ik.

Noise cancelling headphone ga ik ook zeker nog eens naar kijken!

Veel sterkte in ieder geval!
Een noise cancelling koptelefoon is vrij duur.
Ik heb zelf veel baat bij Peltor Optime 3 oorkappen als ik behoefte heb aan rust en stilte om me heen. Voor mensen met hooggevoeligheid (voor geluid/prikkels) echt een aanrader.
En betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor het delen van je verhaal en van de tips!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Hoe doen degenen die heel gevoelig zijn voor geluiden dat rond de jaarwisseling met het vuurwerk? In mijn familie zijn er wel mensen die rond die tijd op vakantie gaan om het geknal te ontvluchten.
Sowieso veel mensen in mijn familie die gevoelig(er) zijn voor geluiden; ik vraag me af of het ook deels genetisch bepaald is.

Ik ben zelf ook behoorlijk gevoelig voor geluiden maar gelukkig niet zo erg dat ik vuurwerk niet kan verdragen. Al word ik er wel heel onrustig van, echt ontspannen lukt dan niet. Te veel prikkels.
Veel heeft volgens mij ook te maken met je gemoedstoestand, zoals eerder al werd gezegd. Als je niet lekker in je vel zit dan verdraag je alles een stuk minder. Ik probeer dat dan te sturen door er niet op te letten, of muziek te gaan luisteren of iets dergelijks. Als je je eraan gaat zitten ergeren dan vergroot je het alleen maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven