extreem goed gehoor

06-12-2019 17:41 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een extreem goed gehoor. Ik hoor dingen waar andere mensen zich niet bewust van zijn. We zijn recentelijk verhuisd en de rest van mijn gezin hoort niks van de buren maar ik hoor af en toe hun tv, ik hoor de visite praten, ik hoor ze lopen. Het zijn hele nette en aardige mensen dus geen asociaal gedoe ofzo. Maar ik ben me constant bewust van geluid. Ik hoor piepjes, hele hoge tonen, bromtonen. Ik hoorde in ons vorige huis zelfs de waterleiding onder de straat van een vijver naar een sloot lopen.

Wie herkent dit of heeft dit ook. Wat doe je om het jezelf wat aangenamer te maken. Ik wil eigenlijk van mijn zwakte (ik heb er soms echt last van dat ik altijd alles hoor) mijn kracht maken. Maar hoe? Ik slaap al 20 jaar met oordoppen. Maar wat kan ik thuis doen als de buren visite hebben en ik alle brom en praattonen hoor? Mijn man zegt, doe dan gewoon de radio aan, maar ik wil ook zo heel soms graag stilte ervaren. Dat is dus eigenlijk onmogelijk...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal gelijk RikM. Het heeft ook te maken met hoe ik me voel. Momenteel ben ik ook heel moe. Verder onderga ik ouderjaarsavond. Vind het wel gezellig maar vuurwerk heb ik nooit wat aan gevonden....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik herken het wel, hoor. Ik had tot vorig jaar buren die ik heel goed kon horen praten. Buurvrouw had een stem als een misthoorn en die hoorde ik zelfs boven mijn tv uitkomen. Heel irritant. Dan ga je je eraan ergeren en dan hoor je het des te meer. Het leek wel alsof ze nooit een keer haar kop hield. Er komt ook nog extra frustratie bij omdat je er niets aan kunt doen; je kunt moeilijk tegen de buurvrouw zeggen dat ze niet mag praten in haar eigen huis.

Dit jaar zijn ze gelukkig verhuisd en de nieuwe buren hoor ik nauwelijks. Dus áls ik die een keer hoor dan kan ik het veel beter hebben.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was het grote probleem dat ik het idee had dat mijn buren in mijn persoonlijke ruimte zaten te poeren. Dat zij gingen beslissen wanneer ik rust had en wanneer ik kon gaan slapen en wanneer ik wakker moest worden.

We wonen met veel mensen, veelal letterlijk bovenop elkaar en het heeft mij altijd verbaasd hoe relaxed mensen omgaan met geluid van hun buren. Ik weet nu heel zeker dat ik er niet tegen kan. Ik woon tijdelijk bijna letterlijk in een hutje op de hei en het is zalig (wat rust betreft). Ik heb ook nooit meer de 'dreiging' van 'wanneer begint het weer'. Het is hier altijd rustig want de buren wonen ver.

Voor mij in de toekomst alleen maar supergoed geisoleerde nieuwbouw en dan ook nog het liefst helemaal bovenin/op een hoek of een andere constructie waarbij ik zo min mogelijk met buurgeluiden te maken heb. Gek genoeg kan ik wel goed tegen verkeer. Ik woonde ooit naast een ziekenhuis en die heli maakte ontzettend veel lawaai. Daar sliep ik doorheen maar de trillingen van de mobiele telefoon van mijn buurman daar werd ik wakker (en woest) van. Bizar :)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik dus ook Lady Day. Alleen zijn we net verhuisd en wonen we hier net een paar weken. Een twee onder een kap, niet met ankerloze spouwmuren zo blijkt. Ik had het een paar keer aan de makelaar gevraagd en die bevestigde dat. Niet dus. Ik had de bouwtekeningen op moeten vragen. Zo stom!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik hoor ook alles en zeker in vergelijking met leeftijdsgenoten. Zo’n hoge piep die alleen de jeugd hoort, hoor ik ook. Of de piep van een tv op stand-by.

Ik herken alleen de problematiek niet. Voor mij zijn geluiden rustgevend. Ik sliep als kind al het beste in met de deur open en geroezemoes op de achtergrond.

In mijn slaap hoor ik dan weer niks, ik slaap door alles heen. Moet meerdere wekkers zetten. En een keer was er brand in mijn straat en de brandweer stond pal voor mijn deur omdat daar zo’n pomp zit. Pas toen ik wakker werd zag ik dat allemaal terwijl ze al uren aan het blussen waren geweest en met gillende sirenes waren gearriveerd.

Ik zou me niet richten op stilte, maar eerder op het omgaan met geluiden. Misschien zijn er cursussen op dat gebied?
Alle reacties Link kopieren
Dan nog zijn er wel isolatiemogelijkheden tanteslankie. Ik heb me er destijds enorm in verdiept want ik had een fantastisch huis met een heel lage hypotheek. Ik wilde daar niet weg maar in mijn geval was het geen doen. Houten verdiepingsvloeren, huizen van 130 jaar oud.... je krijgt het nooit stil.

Contactgeluiden zijn lastig aan te pakken (zoals hakken op parket) maar luchtgeluiden zoals gepraat en televisie daar kun je wel degelijk winst op behalen met zaken zoals voorzetwanden.

Kijk hier eens voor meer informatie:

https://nsg.nl/nl/home
Alle reacties Link kopieren
Ben het met Nitflex eens dat het het beste is om je te richten op het omgaan met geluiden maar dan nog... je naaste buren horen praten is helemaal niet nodig.
Lady_Day schreef:
09-12-2019 15:55
Voor mij was het grote probleem dat ik het idee had dat mijn buren in mijn persoonlijke ruimte zaten te poeren. Dat zij gingen beslissen wanneer ik rust had en wanneer ik kon gaan slapen en wanneer ik wakker moest worden.

Dat heb ik hier dus ook. Vooral omdat het één kant op werkt. Zij maken enorm veel leefgeluiden, met zijn tweeën meer dan wij met vijf. Op tijden dat wij graag slapen. En als wij dan eens herrie maken staan ze gelijk aan de bel.

Toen we hier kwamen wonen overleg gehad, wij moesten nog veel klussen en zijn vonden tot 22:00 uur acceptabel. Die ene keer dat er om 22:03 nog een schroef in de muur ging stonden ze gelijk aan de bel. Zo ook bij een noodreparatie aan een stuk gewaaid raam om 23:00 uur en een noodreparatie aan het dan bij lekkage om 2:00 uur.

Dat wij wekelijks wakker worden als zij na middernacht thuiskomen en niet zachtjes doen met de deuren/trap roepen van boven naar beneden, van binnen naar buiten etc. valt niet over te praten. Dat is normaal leefgeluid.
Alle reacties Link kopieren
Andersom, ik heb daar ook grote moeite mee hoor. Mijn vorige buren die smeten altijd keihard met de voordeur. Mijn slaapkamer was aan de voorkant. Pal naast die deur. En dan als een stel hitsige nijlpaarden de trap op. Lekker stampen. Zijn gewoon leefgeluiden dan he?! Ik werd er zo woest van. Vooral ook omdat ik wist dat het anders kan. Mijn voordeur die kon namelijk prima in het slot vallen zonder te smijten.
Lady_Day schreef:
09-12-2019 16:53
Andersom, ik heb daar ook grote moeite mee hoor. Mijn vorige buren die smeten altijd keihard met de voordeur. Mijn slaapkamer was aan de voorkant. Pal naast die deur. En dan als een stel hitsige nijlpaarden de trap op. Lekker stampen. Zijn gewoon leefgeluiden dan he?! Ik werd er zo woest van. Vooral ook omdat ik wist dat het anders kan. Mijn voordeur die kon namelijk prima in het slot vallen zonder te smijten.
Maar daar lees ik dan toch vooral ook de ergernis in, bovenop het geluid an sich.

Ik ben zelf overigens ook een echte nachtuil, en als het aan mij lag deed ik mijn hele huishouden ‘s nachts. Maar ik durf niet eens af te wassen na 23:00u. Wat dat betreft zou ik vrijstaand willen wonen om gewoon zelf mijn eigen gang te kunnen gaan. Douchen doe ik wel wanneer ik wil, daarin doe ik geen compromis.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is het ergernis omdat een ander het klaarblijkelijk niet boeit dat ik misschien wel wil slapen om 4 uur 's nachts. En dat ze dondersgoed weten hoe gehorig het was. Ik kon gesprekken soms letterlijk verstaan. Dus ja, ik plakte een emotie aan de geluiden die zij produceerden en dat pakte niet zo prettig uit voor mij.

Ik ben zelf altijd heel vroeg wakker en in dat huis gebruikte ik mijn nespresso apparaat eerst niet eens omdat ik de buren niet om half 6 wil wekken met het lawaai van dat apparaat. Ik deed altijd heel zachtjes. Gaf nooit een feestje, deed nooit hard de muziek aan omdat ik een ander niet tot last wilde zijn. Nu woon ik vrijstaand en ik doe waar ik zin in heb, wanneer ik er zin in heb. Als ik 's ochtends om 4 uur keihard muziek wil draaien dan kan dat gewoon, bij wijze van.
Oh, in je eigen huis geen koffie zetten wanneer je wil vind ik wel heel veel rekening houden met. Zeker als dat niet wederzijds is.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-12-2019 18:08
Oh, in je eigen huis geen koffie zetten wanneer je wil vind ik wel heel veel rekening houden met. Zeker als dat niet wederzijds is.
Met de nieuwe buren kwam daar wel verandering in hoor :)
Lady_Day schreef:
09-12-2019 18:49
Met de nieuwe buren kwam daar wel verandering in hoor :)
Goed zo!
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-12-2019 16:39
Ik hoor ook alles en zeker in vergelijking met leeftijdsgenoten. Zo’n hoge piep die alleen de jeugd hoort, hoor ik ook. Of de piep van een tv op stand-by.

Ik herken alleen de problematiek niet. Voor mij zijn geluiden rustgevend. Ik sliep als kind al het beste in met de deur open en geroezemoes op de achtergrond.

In mijn slaap hoor ik dan weer niks, ik slaap door alles heen. Moet meerdere wekkers zetten. En een keer was er brand in mijn straat en de brandweer stond pal voor mijn deur omdat daar zo’n pomp zit. Pas toen ik wakker werd zag ik dat allemaal terwijl ze al uren aan het blussen waren geweest en met gillende sirenes waren gearriveerd.

Ik zou me niet richten op stilte, maar eerder op het omgaan met geluiden. Misschien zijn er cursussen op dat gebied?
Ja hier wil ik me wel op richten. De hele wereld zit vol met geluid. Ik wil er ontspannen mee leren omgaan. Eerst maar eens even met een audioce centrum in de buurt bellen om te kijken of zij iets voor me kunnen doen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt allemaal voor het delen. Het helpt echt. En over die voorzetwanden ga ik me eens inlezen...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
09-12-2019 19:31
Ja hier wil ik me wel op richten. De hele wereld zit vol met geluid. Ik wil er ontspannen mee leren omgaan. Eerst maar eens even met een audioce centrum in de buurt bellen om te kijken of zij iets voor me kunnen doen.
Zo te lezen in dit topic kampen meerderen met dit probleem, dus er zal vast het eea bestaan op dit vlak. Hopelijk vind je wat, want ik denk dat je daar op termijn het meeste aan hebt.

Ik las eens dat een grote factor bij storende geluiden is dat je er geen controle over hebt. Ergens maakt iets of iemand geluid en je kunt er niets tegen doen. Het valt in dezelfde categorie als mensen die bijvoorbeeld vliegangst hebben en dan niet het gevoel hebben geen controle meer te hebben. Dus ik denk echt dat het vooral een soort psychologische klacht is.

Waarschijnlijk is je gehoor ook niet daadwerkelijk beter, maar je bent er meer op gespitst. Net zoals mensen die bang zijn dat er mensen in hun buurt moeten overgeven onbewust op alle signalen van mensen in hun omgeving letten. Of zoals mijn moeder, die doodsbang is voor katten en die ook alle katten overal ziet, op elke vensterbank, in elk bosje of struikgewas of zelfs vanuit de auto op balkons van flats waar we voorbij rijden. Een vorm onbewuste van fixatie.

Andere mensen filteren die geluiden. Maar in een gehoortest in een studio komen ze er waarschijnlijk bijna net zo goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad denk ik meer een geval van 'hyperfocus' dan een extreem goed gehoor. En de controle over iets hebben of niet heeft er zeker mee te maken. Ik heb mijn gehoor destijds dusdanig getraind dat ik geluiden van 2 verdiepingen hoger kon horen. Het is mij niet gelukt om het weer de andere kant op te buigen.

Op een dag zal ik weer buren hebben ondanks dat ik de aankoop van mijn volgende woning hierop aanpas. Maar ik laat het niet meer uit de hand lopen. Ik woonde wel extreem gehorig maar mijn ergernis en uiteindelijk woede waren buitenproportioneel.
Lady_Day schreef:
09-12-2019 15:55
Voor mij was het grote probleem dat ik het idee had dat mijn buren in mijn persoonlijke ruimte zaten te poeren. Dat zij gingen beslissen wanneer ik rust had en wanneer ik kon gaan slapen en wanneer ik wakker moest worden.

We wonen met veel mensen, veelal letterlijk bovenop elkaar en het heeft mij altijd verbaasd hoe relaxed mensen omgaan met geluid van hun buren. Ik weet nu heel zeker dat ik er niet tegen kan. Ik woon tijdelijk bijna letterlijk in een hutje op de hei en het is zalig (wat rust betreft). Ik heb ook nooit meer de 'dreiging' van 'wanneer begint het weer'. Het is hier altijd rustig want de buren wonen ver.

Voor mij in de toekomst alleen maar supergoed geisoleerde nieuwbouw en dan ook nog het liefst helemaal bovenin/op een hoek of een andere constructie waarbij ik zo min mogelijk met buurgeluiden te maken heb. Gek genoeg kan ik wel goed tegen verkeer. Ik woonde ooit naast een ziekenhuis en die heli maakte ontzettend veel lawaai. Daar sliep ik doorheen maar de trillingen van de mobiele telefoon van mijn buurman daar werd ik wakker (en woest) van. Bizar :)
Dit dus.
Lady_Day schreef:
09-12-2019 15:55
Voor mij was het grote probleem dat ik het idee had dat mijn buren in mijn persoonlijke ruimte zaten te poeren. Dat zij gingen beslissen wanneer ik rust had en wanneer ik kon gaan slapen en wanneer ik wakker moest worden.

We wonen met veel mensen, veelal letterlijk bovenop elkaar en het heeft mij altijd verbaasd hoe relaxed mensen omgaan met geluid van hun buren. Ik weet nu heel zeker dat ik er niet tegen kan. Ik woon tijdelijk bijna letterlijk in een hutje op de hei en het is zalig (wat rust betreft). Ik heb ook nooit meer de 'dreiging' van 'wanneer begint het weer'. Het is hier altijd rustig want de buren wonen ver.

Voor mij in de toekomst alleen maar supergoed geisoleerde nieuwbouw en dan ook nog het liefst helemaal bovenin/op een hoek of een andere constructie waarbij ik zo min mogelijk met buurgeluiden te maken heb. Gek genoeg kan ik wel goed tegen verkeer. Ik woonde ooit naast een ziekenhuis en die heli maakte ontzettend veel lawaai. Daar sliep ik doorheen maar de trillingen van de mobiele telefoon van mijn buurman daar werd ik wakker (en woest) van. Bizar :)
En dit...ook geluiden zoals grasmaaiers kan ik hebben. Of het drukkere verkeer wat we nu hebben. Helemaal prima.
tanteslankie schreef:
09-12-2019 16:33
Ja dat heb ik dus ook Lady Day. Alleen zijn we net verhuisd en wonen we hier net een paar weken. Een twee onder een kap, niet met ankerloze spouwmuren zo blijkt. Ik had het een paar keer aan de makelaar gevraagd en die bevestigde dat. Niet dus. Ik had de bouwtekeningen op moeten vragen. Zo stom!
Wat slecht van die makelaar. Ik zou echt pissed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor, nu om 11.30 uur de idioot van een onderbuurman ook nog door de kamer stampen (doet zijn hele leven niks anders dan blowen en gamen)
Ook gamers en blowers lopen door hun huis. Ik heb een hielstamper boven mij. Die kán gewoon niet lichtvoetig lopen. Gelukkig stoort het mij niet, maar als ik dit hier zo lees zouden jullie knettergek worden!
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-12-2019 23:32
Ook gamers en blowers lopen door hun huis. Ik heb een hielstamper boven mij. Die kán gewoon niet lichtvoetig lopen. Gelukkig stoort het mij niet, maar als ik dit hier zo lees zouden jullie knettergek worden!
Niet alleen dat, maar ik ben er meerdere malen om verhuisd.

Ik vind het echt zo knap dat je je hier niet aan ergert. Ik kan er gewoon niet bij. Als 'mijn' hielstampers weer eens hun 10.000 stappen in hun kleine appartement moesten maken dan werd ik helemaal gek. Vaak ging ik ook maar weg want ik kon er echt woedend om worden. Dan liep ik daar weer, door de stad, omdat ik niet thuis wilde zijn. Ik werd er echt psychisch gestoord van.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
06-12-2019 18:00
Zo'n koptelefoon, dat is wel een goeie... Dan kan ik ook gewoon op de bank met een boek. Weet je welke er goed zijn?

En nee, eigenlijk kun je nergens nog echt stilte ervaren. Dat vind ik echt jammer...

Weet iemand of er een soort van training is waarbij je leert om geluid niet zo binnen te laten komen?
Niet nog, gewoon nergens. Ook midden in de natuur hoor je heel veel.

Ben je soms gestresst? Ik heb er dan altijd veel last van, dan kunnen geluiden ook echt pijn doen (nu werk ik wel in een nogal lawaaiige omgeving).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven