Fatshaming

19-03-2023 12:56 356 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger was er nog geen term voor en toen besefte ik mij ook niet dat ik er slachtoffer van was. Maar ik begin er tegen mijn omgeving steeds meer over los te laten in de hoop dat het mij helpt in mijn verwerkingsproces. Net zoals mijn gevoelens en gedachten hier neer schrijven.

Ik ben al vanaf dat ik kleuter ben stevig. Absoluut niet dik maar altijd groter en wat zwaarder dan mijn leeftijdsgenoten. Qua postuur kon je mij vergelijken met Amalia, om het even te verduidelijken. En nu vind ik Amalia absoluut niet dik, maar gewoon wat stevig. Maar zoals bepaalde reacties op Amalia zijn, zo reageerden bepaalde mensen in mijn omgeving ook op mij. Ooms die op verjaardagen meenden opmerkingen te moeten maken. Kinderen die soms zeiden dat ze met mij niet wilden spelen omdat ik dik was. Klasgenoten die zeiden dat ik nooit een vriendje zou kunnen krijgen. En misschien stom om over jezelf te zeggen maar ik was en ben absoluut niet lelijk.

Eigenlijk gingen de opmerkingen van vreemden en bekenden door tot ik ver in de 20 was. Inmiddels ben ik 43 en werd ik laatst gefeliciteerd door iemand met mijn zwangerschap (die er dus niet is) en maakt een kind af en toe een opmerking, maar verder heb ik er nooit meer last van. Tenminste, niet qua hardop dingen die geroepen of gezegd worden tegen mij.
Ik merk dat ik het nog steeds lastig vind om langs een groep jongeren te lopen of wanneer ik het idee heb dat mensen over mij praten. Dan denk ik meteen dat het over mijn postuur gaat.

Vriendinnen die ik vertel over dat de opmerkingen van vreemden en bekenden niet op twintig handen zijn te tellen en dat ik werd geslagen en uitgescholden op de basis- en middelbare school, staan met hun oren te klepperen over wat mensen kunnen doen en zeggen. En ik besef meer en meer hoe abnormaal het eigenlijk is. En stom dat ik dat destijds nooit met iemand heb gedeeld maar juist op mijn kamer ging zitten en meer ging eten.

Lees ook weleens op social media dat mensen met opmerkingen als "ga naar de sportschool" denken dat ze mensen met overgewicht helpen omdat ze het niet aanmoedigen, maar het werkt vaak alleen maar averechts. Vooral met obesitas is het ontzettend moeilijk het afgevallen gewicht er ook daadwerkelijk af te houden. Maar dat is weer een ander verhaal.

Ik weet niet precies wat ik wil vertellen met mijn verhaal maar een stukje herkenning is al heel fijn. Want zelfs mensen die ook altijd te zwaar zijn geweest herkennen dit niet echt. Ik denk dat het bij mij ook deels kwam omdat ik al heel onzeker overkwam en dan ben je een makkelijk slachtoffer.
En dat mensen beseffen dat ze met bepaalde opmerkingen iemand ontzettend kunnen kwetsen (waarom hebben sommige mensen toch die behoefte?!).

Inmiddels ben ik nog steeds stevig maar ben zo veel zelfverzekerder! Ik weet dat ik er mag zijn en dat mensen mij niet minder vinden door mijn gewicht. Ik ben er nog niet maar werk er hard aan. Bedankt voor het lezen in ieder geval :heart:!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor vaak mensen om me heen zeggen (vooral als iemand knap is) dat ze vinden dat diegene moet afvallen omdat het anders zonde is van iemands uiterlijk.
Maar als het gewicht grotendeels wordt bepaald door bouw en stofwisseling, is het onzin om te zeggen dat iemand naar de sportschool moet of minder moet gaan eten.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Troost je als je te dun bent (wat is te dun) krijg je ook commentaar .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren Quote
chrisjoh schreef:
19-03-2023 15:47
Troost je als je te dun bent (wat is te dun) krijg je ook commentaar .
Zo zeker, heel herkenbaar. Wat iemand al eerder schrijft; knuffel ten minste niet met een skelet. Nee dat is lekker aardig om te horen.

Wat ikzelf altijd heel vaak hoorde van familie of collega’s; neem jij dat laatste gebakje, jij kan het hebben… vind ik ook niet leuk, want zit ook een gemene sneer achter uiteindelijk. waardoor ik eigenlijk altijd iets wilde terugzeggen daarop (ja omdat ik gezond leef), maar dat niet deed want dat mag dan weer niet want is fatshamen.

Ik heb nog nooit tegen iemand dik gezegd, of dat ze minder moet eten etc etc, maar andersom heb ik heel vaak bovenstaande opmerkingen gekregen, dus als men andersom daar ook mee wil stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je als je dun ben ook opmerkingen krijgt klopt zeker, daar kan ik zelf ook over mee praten. En dat is zeker niet oké en altijd onbeschoft.

Het is echter een valse vergelijking om dat gelijk te stellen aan de ervaring van dikke mensen. Het verschil is namelijk dat dikkere mensen daadwerkelijk meetbare en structurele discriminatie tegenkomen in hun leven, op alle mogelijke gebieden (medisch, werkgebied, etc) op een niveau wat niet voorkomt bij dunne mensen. Dat is een maatschappelijk en structureel issue wat veel verder gaat dan opmerkingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stop met je zelf "stevig" of "curvy" te noemen.
Je bent dik, helemaal prima
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
19-03-2023 14:54
Ik hoor vaak mensen om me heen zeggen (vooral als iemand knap is) dat ze vinden dat diegene moet afvallen omdat het anders zonde is van iemands uiterlijk.
Maar als het gewicht grotendeels wordt bepaald door bouw en stofwisseling, is het onzin om te zeggen dat iemand naar de sportschool moet of minder moet gaan eten.
Het is sowieso onzin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies. Maatschappelijk gezien is te dun nog altijd duizenden malen beter dan te dik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
19-03-2023 13:48
Het helpt niet als je jezelf in de slachtofferrol duwt.
Je gevoel uiten en je issues aanpakken is wel iets anders dan jezelf in de slachtofferrol duwen he.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel dun zijn is ook best naar. Er wordt vaak gedacht dat je verslaafd bent, of anorexia hebt. Je wordt in ieder geval niet voor vol aangezien. ;-)

Maar het is waar dat je maatschappelijk gezien beter wat te dun kunt zijn dan te dik. En dat is al heel lang zo, zolang als Nederland een welvarend land is.

Dit is serieus naar voor mensen die van nature voller zijn dan gemiddeld. En het is goed dat er nu een tegenbeweging is die toont dat niet-slank helemaal niet hoeft te betekenen dat je ongezond bent, ongezond leeft, of niet aantrekkelijk bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moosert79 schreef:
19-03-2023 13:55
Zou willen dat ik de zelfverzekerdheid die ik nu heb had toen ik rond de 20 was. Dan had ik andere keuzes gemaakt qua studie e.d. omdat ik geen dingen hoefde te ontwijken.

Herkenbaar. Zo zonde he! Gelukkig dat je nu beseft dat je JOUW leven mag leven, niet dat leven wat anderen van jou vinden dat je zou moeten leven

Sportschool is ook niet mijn ding. Paar keer aan begonnen maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik de sportschool sponsor haha. Wandel nu veel en dat bevalt mij prima. En wil padel gaan doen of misschien weer gaan volleyen. Wat doe jij nu als ik vragen mag?

lekker uit gaan proberen waar jij je prettig bij voelt. Laat je niet tegenhouden door je gedachten, maar voel met je hart. Ik ben gaan handboogschieten. Ik kan niet rennen waardoor veel sporten afvallen maar ik vind dit echt fantastisch. En is ook een sport wat veel meer gaat over lichaamscontrole, focus, ademhaling enz dan over conditie en met een groter lijf rondrennen. Ergens past dit veel beter bij mij. Achteraf had ik dat alleen graag veel eerder willen ontdekken.

Ik ben mede door social media een stuk zekerder geworden omdat ik veel vrouwen volg met mijn postuur en daardoor leer je echt je eigen figuur meer te omarmen. En ik volg vooral niet meer de vrouwen die met moeite een stukje vet kunnen vastpakken en dan "klagen" over dat ze niet meer zo slank zijn als eerst maar dat dit de realiteit is enz. Dat maakte mij alleen maar onzeker. Vrouwen die minstens 30 kilo lichter zijn dan ik maar schijnbaar ook als dikker worden gezien :roll:
goed van je dat je inderdaad echt kijkt naar vergelijkbare dames. Dan zie je daar misschien ook wel steeds meer de schoonheid ervan?
Het is überhaupt niet okee om mensen te veroordelen op hun uiterlijk of gewicht of je nu te dik of te dun bent.

Ik vind wel dat een arts dit wel mag benoemen wanneer je voor een bepaalde klacht in het ziekenhuis komt. Bijvoorbeeld zwanger willen worden, hartklachten, gewrichtsklachten. Dat zijn wel de klachten waarbij overgewicht een rol (kan) speelt. Kom je voor een tennisarm dan is dat onnodig te vermelden, zelfde als dat je bijvoorbeeld dan standaard de vraag krijgt of je rookt. Euhhh ja maar dat heeft niks met mijn tennisarm te maken.

Wanneer een arts in zo'n geval niet begint over overgewicht doet hij zijn werk ook niet goed want we weten ook allemaal dat dat ongezond is, ook al leef je misschien gezonder dan iemand met ondergewicht.

Verder wordt ik wel een beetje moe van het beoordelen op uiterlijkheden. Of iemand knap is of lelijk is ook maar net een kwestie van smaak. Dat doet aan de persoon helemaal niks af, evenals het gewicht niks af doet aan hoe je als persoon bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sta er wel een beetje dubbel in. Ik vind niks van iemands gewicht of uiterlijk, maar body positivity vind ik wel een lastige.

Je ziet wel dat wij (ook ik) zwaarder zijn dan zou moeten. We worden wel te zwaar en dat is niet altijd positief.

In mijn werk hebben we zwaardere brancards, zwaardere bedden, tilliften etc nodig om de zwaardere patiënt te kunnen helpen. In ons mortuarium hebben we een koeling om moeten bouwen.

Je hoeft niet neerbuigend te zijn naar anderen, maar we willen het ook teveel normaliseren en dat is het in mijn ogen niet.
Stormke81 schreef:
19-03-2023 16:57
Ik sta er wel een beetje dubbel in. Ik vind niks van iemands gewicht of uiterlijk, maar body positivity vind ik wel een lastige.

Je ziet wel dat wij (ook ik) zwaarder zijn dan zou moeten. We worden wel te zwaar en dat is niet altijd positief.

In mijn werk hebben we zwaardere brancards, zwaardere bedden, tilliften etc nodig om de zwaardere patiënt te kunnen helpen. In ons mortuarium hebben we een koeling om moeten bouwen.

Je hoeft niet neerbuigend te zijn naar anderen, maar we willen het ook teveel normaliseren en dat is het in mijn ogen niet.
Eens body positivy gaat soms wel echt te ver naar mijn mening. Het feit dat een vrouwelijke artiest met flink veel overgewicht in een kort rokje optreedt is misschien wel stoer dat ze er het schijt aan heeft maar laten we ook niet doen alsof dat de norm is en het normaal is. Het blijft natuurlijk ongezond ondanks dat zij er geen problemen mee heeft en daar denk ik wel van hey good for you!
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
19-03-2023 17:00
Eens body positivy gaat soms wel echt te ver naar mijn mening. Het feit dat een vrouwelijke artiest met flink veel overgewicht in een kort rokje optreedt is misschien wel stoer dat ze er het schijt aan heeft maar laten we ook niet doen alsof dat de norm is en het normaal is. Het blijft natuurlijk ongezond ondanks dat zij er geen problemen mee heeft en daar denk ik wel van hey good for you!
Ach kom nou. Er is er tussen al duizenden over het algemeen zeer slanke artiesten precies 1 en dat is Lizzo.

En thank god dat er tegenwoordig dus ook gewoon dikke meisjes iemand op een podium kunnen zien die op hen lijkt. Als er ook maar 1 daardoor denkt dat zij zelf misschien ook wel artiest kunnen worden in plaats van dat ze daar bij voorbaat wel te dik en lelijk voor zullen zijn is dat een gigantisch goed wat we moeten koesteren. Zie dit topic en de nare ervaringen die mensen met zich meedragen en hoe dat je tekent.

Dus dat body positivity te ver gaat vind ik echt schromelijk overdreven. En alsof het ‘de norm’ is al helemaal. Juist het tegenovergestelde, het valt je zo op omdat zij een hele grote uitzondering is en geheel niet de norm.
Alle reacties Link kopieren Quote
En dat gezeur over gezondheid is voor de grote meerderheid gewoon een excuus om pest gedrag goed te praten. Dus tenzij je een arts bent met een gegronde reden om over het gewicht van je patiënt te praten gaat andermans gezondheid je ook gewoon niks aan.

Nog los van dat wat de meeste mensen denken te weten over overgewicht en gezondheid een zeer versimpelde en onjuiste weergave van de realiteit is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb laatst een collega van 1,70 m en 140+ kilo benoemd als ‘gezet’ omdat ik haar anders niet kon duiden (iemand vroeg wie Ans was en met 1,70 en kort donker haar waren er nog teveel mensen over).
Dik vind ik niet meer een feitelijke beschrijving, maar misschien sloeg ik met gezet ook wel de plank mis. Meestal is het niet relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
19-03-2023 14:54
Ik hoor vaak mensen om me heen zeggen (vooral als iemand knap is) dat ze vinden dat diegene moet afvallen omdat het anders zonde is van iemands uiterlijk.
Maar als het gewicht grotendeels wordt bepaald door bouw en stofwisseling, is het onzin om te zeggen dat iemand naar de sportschool moet of minder moet gaan eten.
Ja hè? Alsof dik gelijk staat aan minder mooi. Heb het boek Knap voor een dik meisje gelezen. Precies dat wat je zegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
chrisjoh schreef:
19-03-2023 15:47
Troost je als je te dun bent (wat is te dun) krijg je ook commentaar .
Dat geloof ik. Een vriendin van mij is ook heel dun maar heb wel het idee dat er toch minder vooroordelen zijn over haar dan over mij. En dat zij geen "trauma" heeft opgelopen door steeds maar weer bepaalde opmerkingen...
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
19-03-2023 16:26
Stop met je zelf "stevig" of "curvy" te noemen.
Je bent dik, helemaal prima
Is zo maar er is voor mij wel een verschil tussen dik en stevig
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
19-03-2023 16:47
goed van je dat je inderdaad echt kijkt naar vergelijkbare dames. Dan zie je daar misschien ook wel steeds meer de schoonheid ervan?
Absoluut! Zie vrouwen met een wat dikkere buik (want schijnbaar is zandloperfiguur dik mooier dan appelfiguur dik en veel meer in beeld altijd) en zie wanneer dit mooi is gefotografeerd daar wel de schoonheid van in!
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
19-03-2023 16:57
Ik sta er wel een beetje dubbel in. Ik vind niks van iemands gewicht of uiterlijk, maar body positivity vind ik wel een lastige.

Je ziet wel dat wij (ook ik) zwaarder zijn dan zou moeten. We worden wel te zwaar en dat is niet altijd positief.

In mijn werk hebben we zwaardere brancards, zwaardere bedden, tilliften etc nodig om de zwaardere patiënt te kunnen helpen. In ons mortuarium hebben we een koeling om moeten bouwen.

Je hoeft niet neerbuigend te zijn naar anderen, maar we willen het ook teveel normaliseren en dat is het in mijn ogen niet.
Dat ben ik met je eens. Maar waar ik moeite mee heb is dat wanneer een wat dikker iemand zich zo kleed dat het niet afkleed zeg maar, er meteen wordt gezegd dat ze dat niet moet dragen en obesitas promoot. Dat snap ik dan weer niet. Alsof sommige mensen er ongemakkelijk van worden wanneer een dik iemand lekker in zijn of haar vel zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
19-03-2023 14:10
Waarom maak je zelf zo’n onderscheid tussen wat jij als dik of “stevig” ziet? Dat doet er dan toch niet toe? Het is niet zo dat als je in jouw ogen wel echt dik was, dat ongevraagde opmerking en beledigingen van omgeving of vreemden dan wel oké zijn.

Ik vind de in de OP genoemde prinses bijvoorbeeld wel gewoon dik. Maar dat betekent niet dat ze online uitgescholden mag worden.

Dit soort dingen is relatief, iedereen ziet dit anders. De basis is dat je gewoon niet over andermans uiterlijk moet oordelen, laat staan uitschelden. Sommige mensen zijn dik, anderen dun, laat iedereen.
Eens. Ik begrijp zelf je behoefte tot vergelijken en/of goedpraten niet. Amalia, leuke meid verder, heeft officieel obesitas. Of jij ik of wie dan ook dat nu gewoon stevig noemt of te dik. Maar dat wil niet zeggen dat je daarmee het recht hebt om anderen belachelijk te maken. Anderen belachelijk maken om welke reden dan ook is uberhaupt erg flauw en kinderachtig en zoals je leest vaak met grote impact. Ik zie geen enkele reden om anderen klein te willen maken.

Maar ik zie ook geen enkele reden om feiten niet als feiten te mogen presenteren, ook al liggen die voor jou of anderen gevoelig. Iemand is altijd tov een gemiddelde/norm groot of klein, dik of dun, donker en licht, dat zijn waarneembare en meetbare gegevens. Het helpt (voor jezelf vermoedelijk ook) als je dit ook gewoon accepteert als feit ipv het niet willen weten. Ok, je bent dik. Nou, dat wist je al. En dat is denk ik wat ik dan ook zou terugroepen naar mensen die denken je daar op te moeten wijzen > sarcasme toon aan: "denk je dat ik naast dik ook nog blind en dom ben of gok je dat ik dit zelf wel weet?"
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
19-03-2023 13:33
Fijn dat je steeds zelfverzekerder bent!

Ik zou ervoor willen pleiten dat mensen überhaupt zich niet bemoeien met het uiterlijk van een ander. Of dat nou gaat om iemand met een vrij hoge BMI, of een vrij lage BMI. Of iemand met een zogeheten "bitch resting face". Of iemand die gewoon geen zin heeft om de hele dag door super vrolijk te kijken. Het gaat ook zo vaak om opmerkingen die worden gemaakt naar vrouwen toe.

Ik heb namelijk vroeger juist te maken gehad met ondubbelzinnige opmerkingen over dat ik wel erg mager ben en dat soort dingen. Of dat ik niet zo boos moet kijken, terwijl ik gewoon in een normale toestand was.

En hoe ironisch is het om nog steeds op social media bij berichten over fatshaming dan juist reacties te zien waarin mensen er dan maar voor kiezen om te gaan thinshamen: "Als je mij knuffelt, knuffel je tenminste geen skelet." "Tja, ik ben tenminste geen vel over bot."
Helemaal eens. Gewoon je mond houden over uiterlijke kenmerken van mensen. Ik heb zelf beide kanten meegemaakt, ik was een tijd erg tenger en de laatste jaren dik en het is echt bizar hoe mensen dat bezighoudt.
Meestal mensen die mij amper kennen. Een of andere kerel die ik niet eens goed ken moest me laatst een evaluatie over mijn uiterlijk van de afgelopen dertig jaar geven, en dat was niet aardig of complimenteus bedoeld.
(Haha eerst zag je eruit als een bimbo en nu ben je heel dik haha vind je vast heel erg, wat lullig voor je man ook, die heeft hier ook niet voor getekend).
Ik probeer me er echt aan te houden gewoon mijn klep te houden over dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
19-03-2023 18:20
Eens. Ik begrijp zelf je behoefte tot vergelijken en/of goedpraten niet. Amalia, leuke meid verder, heeft officieel obesitas. Of jij ik of wie dan ook dat nu gewoon stevig noemt of te dik. Maar dat wil niet zeggen dat je daarmee het recht hebt om anderen belachelijk te maken. Anderen belachelijk maken om welke reden dan ook is uberhaupt erg flauw en kinderachtig en zoals je leest vaak met grote impact. Ik zie geen enkele reden om anderen klein te willen maken.

Maar ik zie ook geen enkele reden om feiten niet als feiten te mogen presenteren, ook al liggen die voor jou of anderen gevoelig. Iemand is altijd tov een gemiddelde/norm groot of klein, dik of dun, donker en licht, dat zijn waarneembare en meetbare gegevens. Het helpt (voor jezelf vermoedelijk ook) als je dit ook gewoon accepteert als feit ipv het niet willen weten. Ok, je bent dik. Nou, dat wist je al. En dat is denk ik wat ik dan ook zou terugroepen naar mensen die denken je daar op te moeten wijzen > sarcasme toon aan: "denk je dat ik naast dik ook nog blind en dom ben of gok je dat ik dit zelf wel weet?"
:worship:
Alle reacties Link kopieren Quote
Moosert79 schreef:
19-03-2023 14:11
?
Ik heb er echt emdr bij een psycholoog voor moeten ondergaan om die gevoelens van mezelf in de pauze op de wc opsluiten om maar niet in elkaar geslagen te worden niet meer zo heftig te voelen.
Ik vind dit echt heel verdrietig om te lezen en dat is vreselijk. Pesten heeft op zich niks met dik zijn te maken, want als je een graatmager onzeker iemand was geweest, dan was de kans ook groot geweest dat je zou zijn gepest. Dit soort nare mensen pakken altijd andere mensen op een zwakte, wat die zwakte dan ook mag zijn. Vraag me niet hoe, maar onzekere mensen worden geroken als haaien die op een druppel bloed afkomen. Ik werd ook gepest, ook uitgescholden voor dikke (terwijl het gekke was dat ik helemaal niet dik was, want een doorsnee gewicht), maar ik werd eruit gepikt en gepest met de woorden die kinderen kennen of waarvan kinderen weten dat het impact maakt. Omdat sommige mensen het nu eenmaal nodig vinden om andere mensen naar beneden te trappen. Dat is intens naar, maar kan bij wijze van spreken alle uiterlijkheden overkomen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven