Fatshaming

19-03-2023 12:56 356 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger was er nog geen term voor en toen besefte ik mij ook niet dat ik er slachtoffer van was. Maar ik begin er tegen mijn omgeving steeds meer over los te laten in de hoop dat het mij helpt in mijn verwerkingsproces. Net zoals mijn gevoelens en gedachten hier neer schrijven.

Ik ben al vanaf dat ik kleuter ben stevig. Absoluut niet dik maar altijd groter en wat zwaarder dan mijn leeftijdsgenoten. Qua postuur kon je mij vergelijken met Amalia, om het even te verduidelijken. En nu vind ik Amalia absoluut niet dik, maar gewoon wat stevig. Maar zoals bepaalde reacties op Amalia zijn, zo reageerden bepaalde mensen in mijn omgeving ook op mij. Ooms die op verjaardagen meenden opmerkingen te moeten maken. Kinderen die soms zeiden dat ze met mij niet wilden spelen omdat ik dik was. Klasgenoten die zeiden dat ik nooit een vriendje zou kunnen krijgen. En misschien stom om over jezelf te zeggen maar ik was en ben absoluut niet lelijk.

Eigenlijk gingen de opmerkingen van vreemden en bekenden door tot ik ver in de 20 was. Inmiddels ben ik 43 en werd ik laatst gefeliciteerd door iemand met mijn zwangerschap (die er dus niet is) en maakt een kind af en toe een opmerking, maar verder heb ik er nooit meer last van. Tenminste, niet qua hardop dingen die geroepen of gezegd worden tegen mij.
Ik merk dat ik het nog steeds lastig vind om langs een groep jongeren te lopen of wanneer ik het idee heb dat mensen over mij praten. Dan denk ik meteen dat het over mijn postuur gaat.

Vriendinnen die ik vertel over dat de opmerkingen van vreemden en bekenden niet op twintig handen zijn te tellen en dat ik werd geslagen en uitgescholden op de basis- en middelbare school, staan met hun oren te klepperen over wat mensen kunnen doen en zeggen. En ik besef meer en meer hoe abnormaal het eigenlijk is. En stom dat ik dat destijds nooit met iemand heb gedeeld maar juist op mijn kamer ging zitten en meer ging eten.

Lees ook weleens op social media dat mensen met opmerkingen als "ga naar de sportschool" denken dat ze mensen met overgewicht helpen omdat ze het niet aanmoedigen, maar het werkt vaak alleen maar averechts. Vooral met obesitas is het ontzettend moeilijk het afgevallen gewicht er ook daadwerkelijk af te houden. Maar dat is weer een ander verhaal.

Ik weet niet precies wat ik wil vertellen met mijn verhaal maar een stukje herkenning is al heel fijn. Want zelfs mensen die ook altijd te zwaar zijn geweest herkennen dit niet echt. Ik denk dat het bij mij ook deels kwam omdat ik al heel onzeker overkwam en dan ben je een makkelijk slachtoffer.
En dat mensen beseffen dat ze met bepaalde opmerkingen iemand ontzettend kunnen kwetsen (waarom hebben sommige mensen toch die behoefte?!).

Inmiddels ben ik nog steeds stevig maar ben zo veel zelfverzekerder! Ik weet dat ik er mag zijn en dat mensen mij niet minder vinden door mijn gewicht. Ik ben er nog niet maar werk er hard aan. Bedankt voor het lezen in ieder geval :heart:!
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
19-03-2023 18:23

(Haha eerst zag je eruit als een bimbo en nu ben je heel dik haha vind je vast heel erg, wat lullig voor je man ook, die heeft hier ook niet voor getekend).
Wat een lul zeg, die had een klap verdiend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
19-03-2023 18:23

Ik probeer me er echt aan te houden gewoon mijn klep te houden over dit soort dingen.
Helemaal eens. Ik doe dat ook. En zodra je er bij stil staat om het bewust niet te doen valt het op hoe vaak het eigenlijk tussen de regels gebeurt.
Moosert79 schreef:
19-03-2023 18:09
Is zo maar er is voor mij wel een verschil tussen dik en stevig
Ja, iedereen heeft een ander beeld bij “dik” en “stevig”. Maar die grens ligt bij iedereen anders, dat zie je al aan je voorbeeld in de OP. Soms nemen mensen daarin vooral zichzelf als uitgangspunt.

Dat is niet heel anders dan dat ik met mijn 1,78m iemand sneller klein noem dan iemand van 1,67 dat misschien zou doen. Misschien noem ik sneller iemand “dik” dan jij, ook al heb ook ik gradaties van stevig naar mollig en dik.

Een dikkere vriendin van me is hier nog altijd best veel mee bezig, en weet altijd precies wie dikker of dunner is dan zij. Ik vermoed dat dit toch ook iets is dat nog uit haar jeugd stamt, want zij is sinds haar vroege jeugd te zwaar geweest en heeft het niet altijd makkelijk gehad. Gewicht speelde bij haar altijd een rol. Terwijl dat bij mij helemaal niet zo is. Ik weet bijvoorbeeld niks van calorieën, ik weet niet echt wat ik weeg etc. Maar zij zat als kind al bij de diëtist, en dat heeft best een grote invloed op haar kijk op de wereld gehad. Dat schud je niet zomaar af. Maar ik zie dus ook dat zij mensen “inschaalt” naar gewichtsklasse, met bovengenoemde termen, waar je dat van haar juist niet zou verwachten.

Ik noem dit nu in de context van dit topic, want het zou voor wat je punt is niet uit moeten maken, toch ben je er op gebrand dat niet zomaar iedereen dik genoemd kan worden. Niet dat ik snel iemand als dik zou omschrijven. “Marieke? Bedoel je dikke Marieke?” Zou ik nooit zeggen. Ook al zou je dat niet als belediging hoeven zien.

Maar ik bedoel alleen om aan te stippen dat daar bij jou nog iets zit.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 19-03-2023 19:20
14.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
19-03-2023 18:23
Een of andere kerel die ik niet eens goed ken moest me laatst een evaluatie over mijn uiterlijk van de afgelopen dertig jaar geven, en dat was niet aardig of complimenteus bedoeld.
(Haha eerst zag je eruit als een bimbo en nu ben je heel dik haha vind je vast heel erg, wat lullig voor je man ook, die heeft hier ook niet voor getekend).
Ik probeer me er echt aan te houden gewoon mijn klep te houden over dit soort dingen.
Bizar. Helaas heb ik ook weleens last gehad van dit soort opmerkingen. Eerder stond ik echt met m’n bek vol tanden, tegenwoordig probeer ik dit soort types te trakteren op een gevatte reactie. Meestal iets in de trant van: ja joh? Altijd nog beter dan een innerlijk zoals de jouwe hebben, waarbij je het nodig vindt zulke opmerkingen te maken.

Het zijn bij mij meestal de vrouwen die me feliciteren met zwangerschap, en de mannen die rare/richting seksuele opmerkingen maken. Echt super irritant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als iemand anders zichzelf (of haar kind) omschrijft als 'stevig', dan haal ik daaruit dat ze veel te dik is maar het liever niet wil weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
19-03-2023 19:07
Ja, iedereen heeft een ander beeld bij “dik” en “stevig”. Maar die grens ligt bij iedereen anders, dat zie je al aan je voorbeeld in de OP. Soms nemen mensen daarin vooral zichzelf als uitgangspunt.

Dat is niet heel anders dan dat ik met mijn 1,78m iemand sneller klein noem dan iemand van 1,67 dat misschien zou doen. Misschien noem ik sneller iemand “dik” dan jij, ook al heb ook ik gradaties van stevig naar mollig en dik.

Een dikkere vriendin van me is hier nog altijd best veel mee bezig, en weet altijd precies wie dikker of dunner is dan zij. Ik vermoed dat dit toch ook iets is dat nog uit haar jeugd stamt, want zij is sinds haar vroege jeugd te zwaar geweest en heeft het niet altijd makkelijk gehad. Gewicht speelde bij haar altijd een rol. Terwijl dat bij mij helemaal niet zo is. Ik weet bijvoorbeeld niks van calorieën, ik weet niet echt wat ik weeg etc. Maar zij zat als kind al bij de diëtist, en dat heeft best een grote invloed op haar kijk op de wereld gehad. Dat schud je niet zomaar af. Maar ik zie dus ook dat zij mensen “inschaalt” naar gewichtsklasse, met bovengenoemde termen, waar je dat van haar juist niet zou verwachten.

Ik noem dit nu in de context van dit topic, want het zou voor wat je punt is niet uit moeten maken, toch ben je er op gebrand dat niet zomaar iedereen dik genoemd kan worden. Niet dat ik snel iemand als dik zou omschrijven. “Marieke? Bedoel je dikke Marieke?” Zou ik nooit zeggen. Ook al zou je dat niet als belediging hoeven zien.

Maar ik bedoel alleen om aan te stippen dat daar bij jou nog iets zit.
Je hebt helemaal gelijk! En daarom vind ik het zo fijn om dingen te kunnen delen op het forum. Want het laat mij zien waar ik aan/mee kan werken. Ik let er inderdaad ook altijd op of iemand dikker of dunner is dan ik en zou het liefst van iedereen willen weten of diegene mij dik of niet dik vindt. Terwijl dat helemaal nergens op slaat omdat het niks zegt over mij als persoon. En ook al zou je het weten dan kun je er nog vrij weinig mee want het blijkt wel wat de één een "gezonde Hollandse meid" vindt bij wijze van spreken, vindt de ander dik.
De vriendinnen die ik heb die dik(ker) zijn, zijn daar helemaal niet mee bezig. Maar die zijn er vroeger ook nauwelijks mee gepest. Dat scheelt enorm denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
19-03-2023 19:19
Als iemand anders zichzelf (of haar kind) omschrijft als 'stevig', dan haal ik daaruit dat ze veel te dik is maar het liever niet wil weten.
Niet mee eens. Eén van mijn kinderen is gewoon echt stevig en niet dik. Hij heeft geen vetrollen maar gewoon een grove bouw. Brede schouders en is heel groot voor zijn leeftijd. Heeft ook gewoon een gezond bmi. Maar is wel stevig ten opzichte van zijn broertje en zusje. Het zit er stevig aan zou mijn moeder zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
19-03-2023 18:26
Ik vind dit echt heel verdrietig om te lezen en dat is vreselijk. Pesten heeft op zich niks met dik zijn te maken, want als je een graatmager onzeker iemand was geweest, dan was de kans ook groot geweest dat je zou zijn gepest. Dit soort nare mensen pakken altijd andere mensen op een zwakte, wat die zwakte dan ook mag zijn. Vraag me niet hoe, maar onzekere mensen worden geroken als haaien die op een druppel bloed afkomen. Ik werd ook gepest, ook uitgescholden voor dikke (terwijl het gekke was dat ik helemaal niet dik was, want een doorsnee gewicht), maar ik werd eruit gepikt en gepest met de woorden die kinderen kennen of waarvan kinderen weten dat het impact maakt. Omdat sommige mensen het nu eenmaal nodig vinden om andere mensen naar beneden te trappen. Dat is intens naar, maar kan bij wijze van spreken alle uiterlijkheden overkomen.
Klopt absoluut!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eh, I don't know.

Ik ben echt veel en veels te dik geweest en iedereen bleef maar positief want 'elk lichaam telt'. Achteraf ben ik eigenlijk wel een beetje pissig dat iedereen mij naar de mond bleef praten.
Natuurlijk is dat allemaal niet waar - ik was vooral pissig op mijzelf dat ik NIETS deed om mijn gezondheid te verbeteren.

Maar dat oneindige 'body positivity' heb ik helemaal niets mee. Doet meer schade.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moosert79 schreef:
19-03-2023 19:45
Niet mee eens. Eén van mijn kinderen is gewoon echt stevig en niet dik. Hij heeft geen vetrollen maar gewoon een grove bouw. Brede schouders en is heel groot voor zijn leeftijd. Heeft ook gewoon een gezond bmi. Maar is wel stevig ten opzichte van zijn broertje en zusje. Het zit er stevig aan zou mijn moeder zeggen.
Maar Amalia vind je ook stevig? Haar zusjes zijn dat. Zij is zelf wel iets meer.

Natuurlijk mag je je grens helemaal leggen waar je zelf wil zodat jij of je geliefden aan de goede kant vallen, maar je kunt het anderen dan niet kwalijk nemen dat die het iets objectiever bekijken. Dat ze het uitspreken wel, maar het maakt het niet per se onwaar wat ze zeggen natuurlijk.
Quincy2 schreef:
19-03-2023 20:01
Maar Amalia vind je ook stevig? Haar zusjes zijn dat. Zij is zelf wel iets meer.

Natuurlijk mag je je grens helemaal leggen waar je zelf wil zodat jij of je geliefden aan de goede kant vallen, maar je kunt het anderen dan niet kwalijk nemen dat die het iets objectiever bekijken. Dat ze het uitspreken wel, maar het maakt het niet per se onwaar wat ze zeggen natuurlijk.

Vind je ja? Amalia is idd stevig maar Alexia en Ariane toch niet? Althans.... niet in mijn optiek dan.
Moosert79 schreef:
19-03-2023 19:42
Je hebt helemaal gelijk! En daarom vind ik het zo fijn om dingen te kunnen delen op het forum. Want het laat mij zien waar ik aan/mee kan werken. Ik let er inderdaad ook altijd op of iemand dikker of dunner is dan ik en zou het liefst van iedereen willen weten of diegene mij dik of niet dik vindt. Terwijl dat helemaal nergens op slaat omdat het niks zegt over mij als persoon. En ook al zou je het weten dan kun je er nog vrij weinig mee want het blijkt wel wat de één een "gezonde Hollandse meid" vindt bij wijze van spreken, vindt de ander dik.
De vriendinnen die ik heb die dik(ker) zijn, zijn daar helemaal niet mee bezig. Maar die zijn er vroeger ook nauwelijks mee gepest. Dat scheelt enorm denk ik.
Ja, nu je het zegt, ik heb nog een andere dikkere vriendin, ook al vanuit mijn jeugd, maar die gaat daar weer heel anders mee om. Ze is heel vrij en vooral erg trots opgevoed, en ze is ook nooit gepest. In tegendeel, ze was, en is, altijd erg populair. Ik kan natuurlijk niet in haar hoofd kijken, maar ik hoor haar nooit over zulke dingen.

Ze zal best tieneronzekerheden hebben gehad, maar ze is echt nooit gepest. Een rotopmerking zal ze misschien weleens hebben gekregen, want assholes heb je overal. Maar ik betwijfel of dat haar meer raakte dan een ander die om iets wordt uitgescholden. Qua kleding is ze in elk geval nooit gereserveerd geweest, zal ik maar zeggen (heeft ook een kunstzinnig beroep, dus daar kan veel).
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.ad.nl/mezza/influencer-lott ... ~a2bf98d6/

Wel een betaalmuur, maar het filmpje kan iedereen zien.
MrsMorrison schreef:
19-03-2023 20:06
Vind je ja? Amalia is idd stevig maar Alexia en Ariane toch niet? Althans.... niet in mijn optiek dan.
Ik vind de zusjes ook echt best stevig, zeker voor hun leeftijd. Is ook echt wel de Oranje-bouw hoor, maar ze zijn zeker aan de zware kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
19-03-2023 20:01
Maar Amalia vind je ook stevig? Haar zusjes zijn dat. Zij is zelf wel iets meer.

Natuurlijk mag je je grens helemaal leggen waar je zelf wil zodat jij of je geliefden aan de goede kant vallen, maar je kunt het anderen dan niet kwalijk nemen dat die het iets objectiever bekijken. Dat ze het uitspreken wel, maar het maakt het niet per se onwaar wat ze zeggen natuurlijk.
Dat suggereert dat mensen gewoon iets puur feitelijks zeggen. En dat is bijna nooit zo natuurlijk.

Over Amalia worden gewoon nare opmerkingen gemaakt. Dat heeft niks te maken met feiten maar met pest gedrag. Het gaat dus ook niet om waar of onwaar, maar om hoe je als mensen met elkaar (en in dit voorbeeld met een puber en jongvolwassene) omgaat.
Je bezighouden met het gewicht van iemand anders en dan niet uit bezorgdheid, maar uit amusement, walging of pestgedrag, is niet veel meer dan kansloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
19-03-2023 20:20
Je bezighouden met het gewicht van iemand anders en dan niet uit bezorgdheid, maar uit amusement, walging of pestgedrag, is niet veel meer dan kansloos.
Waarom is bezorgdheid kansloos dan?

Ik ken iemand die het gewicht van haar kind in de gaten houdt omdat hij ondergewicht heeft en soms flauwvalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
19-03-2023 20:40
Waarom is bezorgdheid kansloos dan?

Ik ken iemand die het gewicht van haar kind in de gaten houdt omdat hij ondergewicht heeft en soms flauwvalt.
Lees de post die je quote nog eens. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oeps, sorry :-)
Moosert79 schreef:
19-03-2023 19:45
Niet mee eens. Eén van mijn kinderen is gewoon echt stevig en niet dik. Hij heeft geen vetrollen maar gewoon een grove bouw. Brede schouders en is heel groot voor zijn leeftijd. Heeft ook gewoon een gezond bmi. Maar is wel stevig ten opzichte van zijn broertje en zusje. Het zit er stevig aan zou mijn moeder zeggen.
Dat ziet een buitenstaander toch allemaal niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat hele benoemen niet zo. Dat continue vergelijken met dik, dun, intelligent of minder intelligent. We willen niet in hokjes denken maar ondertussen is het een grote hokjesfeest.

Je bent een mens.....we moeten alleen niets bagatelliseren. Het is niet gezond en het is ook geen positieve ontwikkeling. De manier waarop we naar onszelf en de ander kijken moet niet in een hokje maar negeer de consequenties ook niet.

Ik vergelijk het maar met anorexia. Daar zet je ook geen bodypositivity tegenover. Waarom dan wel met obesitas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
19-03-2023 22:08

Ik vergelijk het maar met anorexia. Daar zet je ook geen bodypositivity tegenover. Waarom dan wel met obesitas.
Ten eerste is anorexia een eetstoornis en niet het tegenovergestelde van obesitas.

Maar nog veel belangrijker zou meer en breder gedragen body positivity nu juist wél helpen voor het voorkomen van zowel anorexia als obesitas (als allerhande overige eetstoornissen en mentale problemen). De verknipte manier waarop we tegen (met name vrouwen-) lichamen aankijken ligt als een stevig fundament onder al die zaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
19-03-2023 20:17
Dat suggereert dat mensen gewoon iets puur feitelijks zeggen. En dat is bijna nooit zo natuurlijk.

Over Amalia worden gewoon nare opmerkingen gemaakt. Dat heeft niks te maken met feiten maar met pest gedrag.
In deze discussie haalt to er de prinses bij en reflecteert daarover dat het 'normaal' stevig is. Waarop andere forummers aangeven dat dit feitelijk niet zo is. Dat heeft hier in dit draadje niks te maken met pest gedrag, maar een feitelijke constatering. En volgens mij hangt hier niemand daar een waarde oordeel aan. Ik heb alleen wel moeite met het feit dat het bij Amalia altijd en alleen maar daar omgaat.

Ik vind het trouwens persoonlijk best jammer voor deze jonge vrouw dat ze steeds als voorbeeld erbij gepakt wordt, terwijl er zoveel bekende vrouwen zijn die je ook ter vergelijk kan aanhalen. Het lijkt daardoor voor mij net alsof het bij de prinsessen om niks anders gaat dan hoe zwaar of licht ze zijn en zeker voor een jonge vrouw moet dat ontzettend vervelend zijn om dat de hele tijd te moeten lezen. Ik stel voor dat er een amalia verbod komt als het gaat om gewicht of uiterlijk. Deze jonge vrouw heeft toch veel meer inhoud dan hoe zwaar ze is/hoe ze eruit ziet? Waarom moet ze toch steeds van stal getrokken worden als soort uiterlijk vergelijk. Laten we ons -nu weten we het wel- focussen op andere dingen of de dingen die ze doet en zegt of het feit dat een jonge vrouw misschien wel doodongelukkig is met het feit dat ze geen normaal leven kan lijden zonder spotlights.. Lijkt me veel zinvoller.

Ok, einde preek, maar het stoort me. Ik heb kinderen iets ouder dan haar en ik kan me niet voorstellen hoe naar het is om jezelf altijd maar met dezelfde context te moeten teruglezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
19-03-2023 22:18
Ten eerste is anorexia een eetstoornis en niet het tegenovergestelde van obesitas.

Maar nog veel belangrijker zou meer en breder gedragen body positivity nu juist wél helpen voor het voorkomen van zowel anorexia als obesitas (als allerhande overige eetstoornissen en mentale problemen). De verknipte manier waarop we tegen (met name vrouwen-) lichamen aankijken ligt als een stevig fundament onder al die zaken.
Ik vind obesitas ook een stoornis. Je heb dan toch ook en verstoorde relatie met eten? Obesitas is ook psychisch…zo makkelijk is afvallen niet of een ander eetpatroon ontwikkelen.

mannen worden ook wel vreemd aangekeken alleen gaan ze minder snel in croptop en minirok op het podium.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
19-03-2023 22:23
In deze discussie haalt to er de prinses bij en reflecteert daarover dat het 'normaal' stevig is. Waarop andere forummers aangeven dat dit feitelijk niet zo is. Dat heeft hier in dit draadje niks te maken met pest gedrag, maar een feitelijke constatering. En volgens mij hangt hier niemand daar een waarde oordeel aan. Ik heb alleen wel moeite met het feit dat het bij Amalia altijd en alleen maar daar omgaat.
Ah misschien was dat niet duidelijk maar ik bedoelde met pestgedrag ook niet de posts in dit topic maar in het algemeen de internet-ellende die Amalia constant over zich heen krijgt. En die opmerkingen ga ik niet herhalen maar je begrijpt vast wel dat dat niet bepaald neutrale feitelijke constateringen zijn.

Met je laatste zin en rest van je post ben ik het trouwens roerend eens.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven