Feestdagen & eenzaamheid

05-12-2012 19:37 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
5 december, een passende dag om dit topic te openen. De feestdagen zijn weer begonnen en ik voel me eenzaam. Vanmiddag vertrokken mijn collega's een voor een eerder naar huis voor pakjesavond, "want elle is er toch, die hoeft zich niet te haasten".

En zo is het, er zit niemand op me te wachten thuis en hoewel dat de andere 11 maanden van het jaar precies hetzelfde is, doet me dat in december ineens extra pijn. Ik probeer van alles om het gevoel kwijt te raken (vier dit weekend Sinterklaas met vrienden die het vanavond thuis vieren, werk zoveel mogelijk door, ga met kerst vrijwilligerswerk doen bij minderbedeelden en op bezoek bij oma) en voor de buitenwereld vol te houden dat alleen aan het kerstontbijt of de champagne op oudejaarsavond echt niet zielig is, maar stiekem doet het verdomd veel pijn. Herkent iemand dit gevoel en wat doen jullie er aan?
Ik ken twee mensen die het juist heerlijk vinden om met die dagen alleen te zijn maar ik moet er wel bijzeggen dat die allebei een vreselijk drukke baan hebben, zij gebruiken die dagen om lekker te luieren maar zo zit niet iedereen in elkaar.
verba volant, scripta manent.
Ik herken het ook niet, want ben graag alleen. Ik zie het gewoon als extra vrije dagen waarin ik lekker kan doen wat ik wil. Maar kan me wel inbeelden, dat het je raakt als je juist dan alleen moet zijn terwijl je liever niet alleen bent. Hangt er gewoon vanaf, wat voor persoon je bent. Sommigen kunnen niet alleen zijn, anderen worden gek van altijd samen.

Ik heb een vriend, maar ben alleen met Oudjaar. Vorig jaar was ik ook alleen en ik vermaak me dan prima. Lekker ongegeneerd forummen, de tijd hebben aan jezelf.
Marianne, bij mij is het ook dat ik geen zin heb in verplicht samenzijn, alleen omdat het toevallig kerst is, of oudjaar. Houd sowieso niet van verplichtingen, deel liever zelf mijn tijd in met dingen waar ik dan zin in heb. Samenzijn hoeft niet per definitie gezellig te zijn, ligt natuurlijk ook aan je gezelschap!
Ik denk dat het een verschil is of je een keuze hebt of niet. Als je ervoor kiest om alleen met de feestdagen te zijn, terwijl je net zo makkelijk bij iemand uitgenodigd wordt (en dus kan afslaan) of dat je vrienden/familie hebt om uit te kunnen uitnodigen, dan is het natuurlijk heel anders alleen zijn dan wanneer je dit allemaal niet hebt en dus min of meer verplicht bent om alleen te moeten zijn.
Chocokat, is je SV sinterklaas of zwarte piet?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zit heerlijk op de bank film te kijken, wijntje, iphone-spelletjes doen en forummen. Ik geniet echt, en ik ben niet echt mensenschuw ofzo.

Graag wil ik dat gevoel met jullie delen
Nodig zelf wat mensen uit.
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in Julus. Ik ben gek genoeg ook zo iemand die het normaal niet erg vindt om alleen te zijn, soms er ook expres voor kiest een dag voor mezelf te hebben, alleen op reis gaat e.d. Ik denk dat het verschil is dat ik op zo'n moment ook alternatieven heb en er bewust voor kies om alleen te zijn, terwijl dat met de feestdagen niet zo is.

Overigens denk ik dat mijn collega's ook denken dat ik het heerlijk vind om met kerst alleen te zijn en uit te rusten van het werk MarianneDavids. Als men mij 2 januari bij de koffieautomaat vraagt hoe mijn Oudjaarsavond was, zeg ik ook dat ik het heerlijk vond, een avondje alleen op de bank. Als ik mijn collega's vertel dat ik alleen was, krijg ik al een pijnlijke stilte en medelijdende blikken. Dan roep ik altijd maar snel dat het "echt prima was, en wat vond de kleinste nu van de kalkoen, tettertetter". Op een of andere manier schaam ik me er toch voor om te moeten toegeven dat ik het net zo kut vind als zij eigenlijk denken.
Ik heb ook een paar jaar alleen gezeten met kerst. Met sinterklaas altijd maar dat vind ik niet zo erg, wij deden van huis uit al niet zoveel aan sinterklaas.

Ik had het toen erg moeilijk, problemen met mijn ouders dus daar kon ik niet heen, alle vrienden deden het met gezinnen en ik had een depressie waardoor ik ook geen zin had in een hoop gedrink en joliijt met vrijgezelle vrienden, weet niet eens of ik wel uitgenodigd was trouwens. Was best een eenzame periode.

Hoe ik dat gedaan heb met kerst was dat ik me er allereerst op ingesteld heb. Je weet van tevoren dat je je best een moment eenzaam zal voelen op die dag. Laat dat er maar zijn. Niet tegen vechten of ontwijken. Je weet het, dat gaat nou eenmaal gebeuren.

Ten tweede ben ik naast heel eerlijk, ook heel dicht bij mezelf gebleven. Echt even alles heel klein houden. Aan jezelf vragen, waar word ik nou blij van op deze kerstdag? Iemand bellen? Een filmpje? Een wandeling? Hete douche en een maskertje?

En dan dat lekker gaan doen. Ik moet je zeggen, achteraf vond ik het heel bijzonder en zeker niet onprettig. Lekker beetje keutelen in huis en vooral heel, heel erg lief zijn voor jezelf.

Realiseer je dat heel veel mensen wel eens een of meerdere feestdagen alleen hebben gezeten, dat zegt niets over die mensen, soms loopt het leven gewoon zo. En als je nou echt heel graag dat gezin wil, ga dan stappen ondernemen om dat te bereiken. Geef jezelf voor sinterklaas bijv een abonnement op een datingsite kado, of een singleweekend.
Dat is bijna nog het kutst he.... de reacties van mensen. Als je het hele weekend alleen doorbrengt, zaterdagavond vroeg naar bed gaat of idd oud en nieuw gewoon thuis blijft.

Ik heb een baan gehad waar we 'rondje weekend' deden, dan vertelde je op maandag wat je in het weekend gedaan had. Maar dat gaf me ook het idee dat ik er bijna wel op uit móest omdat ik anders niks te vertellen had...

(onzin natuurlijk maar dat gevoel krijg je)
Paloma, hoeft niet. Ik had ook niemand om naartoe te gaan, maar vond het toch fijn om alleen te zijn.
Ik vind het voornamelijk gebakken lucht. Ik bedoel dan dat velen dus wel dat verplichte nummertje hebben en er stiekem van balen. Die zouden misschien wel graag een avond alleen willen zijn. Bovendien, op een bepaalde leeftijd ga je ook niet meer naar een feest waar je tot in de ochtend blijft, dus wat doe je dan? Je blijft thuis, op de bank. En daar is niks mis mee. Ik sta ervoor dat alleen zijn niks te maken heeft met zielig zijn, het lijkt haast wel een taboe. Dus ik ben altijd heel open daarover, dat ik alleen was en het heerlijk vond. Jammer dat anderen daar anders over denken (en misschien stiekem jaloers zijn).
quote:Julus schreef op 05 december 2012 @ 21:18:

Paloma, hoeft niet. Ik had ook niemand om naartoe te gaan, maar vond het toch fijn om alleen te zijn.Ik bedoelde het meer vanuit het oogpunt van iemand "die geen keus heeft", maar desalniettemin heb je gelijk.
Ik weet niet of dat voor mijn omgeving geldt Julus. Die bestaat vooral uit jonge stellen en gezinnen met kleine kinderen waarvan er een deel inderdaad vast opziet tegen verplichtingen met (schoon)ouders en graag de kerst thuis zou willen vieren. Alleen bij hen is thuis met z'n tweeën of met de kinderen op de bank, niet met een fles martini en een zak chips ;)

Ach, misschien moet ik er ook geen issue van maken en net doen alsof het een normaal weekend is
Herkenbaar Elle. Door drukke baan en zorgkinderen heeft mijn sociale leven jaren stil gestaan. Nu zijn kinderen uitgevlogen en zit ik ineens alleen. Dat genieten van het alleen zijn gaat er wel af als ik een heel weekend niemand spreek.

Vooral in december als er een overdosis gezelligheid ten toon gesteld wordt in de bladen en op tv Ook al weet ik dat de Disneyfamilies dun bezaaid zijn, het komt net even harder binnen.

Ik lees mee voor de ultieme oplossing.
je mag er toch best een issue van maken, als jij dit nu zo ervaart dan mag dat toch. Ik snap het best, ben ook alleenstaand, omringd door vrienden met partner en/of kinderen en met de feestdagen is dat vaak extra confronterend, nu heb ik er vandaag met Sinterklaas weinig last van, met kerst & oud en nieuw ook dingen gepland maar toch voor mijn gevoel ben ik altijd de eeuwige single en dat steekt bij mij ook, met name met de feestdagen maar het is nu even zoals het is dus probeer het toch leuk voor mijzelf te maken.
Elle, tuurlijk mag je er een issue van maken, dit is jouw gevoel en dat moet niet weggewoven worden. Hopelijk vind je hier een hart onder de riem en de enige tip die ik kan geven is; lekker forummen op zulke dagen, lekkers erbij, kaarsjes aan en hopelijk voel je je dan minder alleen.

En bedenk dat ook die dagen weer voorbij gaan..EN dat je zomaar volgend jaar in een andere situatie kunt zitten. Soms wil dat ook wel helpen, nieuw jaar, nieuwe kansen. Met spanning uitkijken naar een nieuw jaar, een blanco vel papier.
quote:ramy72 schreef op 05 december 2012 @ 21:39:

Herkenbaar Elle. Door drukke baan en zorgkinderen heeft mijn sociale leven jaren stil gestaan. Nu zijn kinderen uitgevlogen en zit ik ineens alleen. Dat genieten van het alleen zijn gaat er wel af als ik een heel weekend niemand spreek..

Nee, als je een heel weekend niemand spreekt dan gaat de lol er wel af. Daar wordt de mens over het algemeen ook niet vrolijker van, we blijven toch een sociaal dier.

Oplossing? Contact zoeken! Kijk of je niet iemand kan bellen, een familielid, oude vriendin. Of wordt lid van een cursus/club/sport/hobby/vrijwilligerswerk. Ga desnoods forummen.

Kijk, dat je alleen zit op specifieke dagen en dat je op dit moment even een schraal sociaal leven heb, dat kan gebeuren. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om voor jezelf wat dingen te regelen zodat je wel onder de mensen komt. Al is het maar dat je op zaterdag vaste prik naar een wandelclubje gaat, dat kan je hele weekend goed maken.
bloemetje volgens mij heeft TO wel een sociaal leven maar loopt ze tegen het feit aan dat met de feestdagen iedereen met zijn gezin het e.e.a. organiseert. Het gaat nu dus niet over een weekend alleen zijn maar over de feestdagen en dan kan je goede vrienden hebben maar als die een gezin hebben dan of wordt je niet uitgenodigd of je wordt wel uitgenodigd maar je voelt je het 3e wiel aan de wagen.
Dat snap ik Posi27, ik quote dan ook niet TO maar iemand anders die het onderwerp even breder trok. Op TO's specifieke thema heb ik al eerder gereageerd.
Ik ben geen single, maar heb geen ouders, broer of zus om de feestdagen mee door te brengen. Vriend heeft dat ook niet. Wij zijn wel met zijn 2-en maar verder dus geen familie om naar toe te gaan. Ik heb er wel moeite mee. Vooral omdat niemand ons gevraagd heeft voor de feestdagen. Als wij zelf mensen vragen, dan lukt dat niet, want mensen brengen de feestdagen altijd met hun eigen familie door. Dat mis ik erg in de tijd dat alles om familie blijkt te draaien.
quote:paloma schreef op 05 december 2012 @ 21:02:

Ik denk dat het een verschil is of je een keuze hebt of niet. Als je ervoor kiest om alleen met de feestdagen te zijn, terwijl je net zo makkelijk bij iemand uitgenodigd wordt (en dus kan afslaan) of dat je vrienden/familie hebt om uit te kunnen uitnodigen, dan is het natuurlijk heel anders alleen zijn dan wanneer je dit allemaal niet hebt en dus min of meer verplicht bent om alleen te moeten zijn.Dit is volgens mij wel een belangrijk punt. Ongewenst alleen zijn met kerst is iets heel anders dan er zelf voor te kiezen.
quote:Julus schreef op 05 december 2012 @ 20:50:

Marianne, bij mij is het ook dat ik geen zin heb in verplicht samenzijn, alleen omdat het toevallig kerst is, of oudjaar. Houd sowieso niet van verplichtingen, deel liever zelf mijn tijd in met dingen waar ik dan zin in heb. Samenzijn hoeft niet per definitie gezellig te zijn, ligt natuurlijk ook aan je gezelschap!

Mooi gezegd, Julus.

Ik ben een dag van de kerst bij familie en de andere dag plus oud en nieuw ga ik een nachtdienst werken.

Ben zelf aan het daten met een man, maar wij zijn nog niet in het stadium om gezamenlijk de kerst te vieren. En misschien komt dat er ook wel nooit van is denk ik een beetje een aflopende zaak.

Mijn vrienden zijn allen gesetteld en geven ook niet veel om oud en nieuw. Ga fijn wat voor jezelf doen. Het is zo weer voorbij.

Misschien ook een idee om met alle mensen die zich naar en eenzaam voelen een speciaal topic te openen met red mij de eenzame oud en nacht door? En dat is niet naar bedoeld!

Je m"appelle belle
Weten mensen wel dat je het vervelend vindt, om die dagen alleen te zijn?

Ik kan me voorstellen dat als je krampachtig doet alsof je het echt niet erg vindt, mensen misschien denken dat je het echt niet erg vindt.

Zou ik wel doen, denk ik, omdat het toch wel moeilijk is om toe te geven. Of niet? Ik heb wel buitenlandse collega's uitgenodigd, of een vriendin die anders alleen zou zitten. Moet je ook maar net zin in hebben, natuurlijk
ik zit in een relatie maar voel me toch eenzaam.

De relatie is goed hoor. Echt, maar doordat ik zoveel shit heb meegemaakt als klein kind blijf ik me eenzaam voelen.

Zeker nu het buiten donker word en je overal naar binnen kunt kijken bij allerlei gezellige gezinnetjes. Iets wat bij ons niet was vroeger.

Ik kan tegen partner aan kruipen zoveel ik wil maar gevoel van eenzaamheid zit te diep.

In november/december/januari heb ik daar het meest last van omdat dit van die familie maanden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven