Feestdagen & eenzaamheid

05-12-2012 19:37 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
5 december, een passende dag om dit topic te openen. De feestdagen zijn weer begonnen en ik voel me eenzaam. Vanmiddag vertrokken mijn collega's een voor een eerder naar huis voor pakjesavond, "want elle is er toch, die hoeft zich niet te haasten".

En zo is het, er zit niemand op me te wachten thuis en hoewel dat de andere 11 maanden van het jaar precies hetzelfde is, doet me dat in december ineens extra pijn. Ik probeer van alles om het gevoel kwijt te raken (vier dit weekend Sinterklaas met vrienden die het vanavond thuis vieren, werk zoveel mogelijk door, ga met kerst vrijwilligerswerk doen bij minderbedeelden en op bezoek bij oma) en voor de buitenwereld vol te houden dat alleen aan het kerstontbijt of de champagne op oudejaarsavond echt niet zielig is, maar stiekem doet het verdomd veel pijn. Herkent iemand dit gevoel en wat doen jullie er aan?
Ik herken dit zeer zeker en om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat ik eraan moet doen.

Dus ik lees gezellig even mee om ideetjes op te doen.
Ik heb weleens een aantal vrienden uitgenodigd voor de 2de kerstdag. Werkt prima. Ook weleens oud en nieuw geborreld met collega´s. Gewoon iets ondernemen naar een feest gaan met vrienden of zelf iets organiseren, zelfs een single weekend met activiteiten is leuk om te doen. Beter dan alleen zitten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik herken het niet, maar ik vind het wel hartstikke rot voor je
Hallo?!
Ik heb helaas al vaker Kerst in mijn eentje doorgebracht... Niet leuk, vooral vervelend als er constant na gevraagd wordt, vooral van mensen die je eigenlijk niet kent. Dat vond ik het ergste.

Vanavond ben ik ook alleen, ik heb op zich niet zoveel met Sinterklaas, maar ik zou, als ik jou was, een glaasje wijn drinken en op mezelf proosten en mezelf trakteren met een mooi cadeau !
Het is net als aambeien denk ik; je hoeft je er niet voor te schamen maar niemand wil er echt iets over horen.
Ik kan me goed voorstellen dat het naar is. Hier loopt het ook niet over van de vrienden momenteel maar ik kan wel altijd bij mijn ouders terecht op feestdagen, dat scheelt wel.

Verder lees ik hier op het forum heel vaak dit soort dingen, of mensen die oud en nieuw alleen 'vieren' en dan elkaar op het forum opzoeken. Dan zie je dat je echt de enige niet bent.

Je kunt ook besluiten juist iets met 'vreemden' te ondernemen op zo'n dag.
Ik herken het zelf helemaal niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, en daarom een dikke voor jou.

Enkele 'positieve' punten die ik kan bedenken:

- je hoeft niet bij schoonmoeder op bezoek (niet iedereen vindt dat vervelend, maar ik wel )

- je kunt in ieder geval een beetje bijkomen tijdens de feestdagen (ik ben meestal gesloopt na het halve lang afgereisd te zijn om bij alle (schoon)familie op bezoek te gaan.)

- het scheelt misschien veel geld (feestdagen zijn altijd een aanslag op mijn bankrekening)

- je doet echt iets nuttigs met je vrijwilligerswerk.

Leuk is het niet, en ik hoop dat mijn putten niet verkeerd vallen, ze zijn een beetje grappig bedoeld.
Lijkt me leuk om iets te doen voor minderbedeelden met kerst! Hebben jullie nog meer vrijwilligers nodig, Elle?
Ik lees trouwens vaak dat het vooral oudere mensen zijn... nou, ik heb tussen mijn 16de en 20ste Kerst in mijn eentje "gevierd" door familieomstandigheden. Ook niet leuk, maar nu relativeer ik het allemaal. Heb geleerd om er zelf een feestje van te maken !
Ik ben ook een aantal jaren alleen geweest maar had daar zelf geen last van. Wel van alle mensen die me perse wilden uitnodigen omdat ik met kerst toch niet alleen kon zitten..

Dus nee, geen herkenning.
Ik herken het ook.

Voor jou een

En dit;

Herkenbaar! Ik zit nu ook alleen, terwijl de rest van het land Sinterklaas lijkt te vieren. Ook met Kerst zal ik een groot deel alleen zijn, net als vorig jaar.

Nee, dat is niet leuk. Dat is afschuwelijk. Maar aan de andere kant weiger ik te verdrinken in zelfmedelijden. Ik neem er gewoon wat extra lekkers op, zoals een wijntje, chips en snoep. Niemand die er wat van zegt. Da's dan weer een voordeel!
Voor iedereen trouwens;

Ik herken het wel, maar ik heb er zelf geen last van

Sinterklaas doet me sowieso al weinig, want geen kinderen

En met Kerst, of ik nu single ben of in een relatie, met Kerst heb ik het altijd allejesus druk

Ik probeer ten minste 1 dag alleen te zijn (in een relatie dus met zijn tweetjes) om dat lekker te keuvelen in huis, filmpjes te kijken, lekker te snaaien enz enz

En 1 dag ben ik met vrienden.

Iedereen kookt wat en we vieren dat al jaren samen (dat is meestal Kerstavond)

En de andere Kerstdag ben ik bij mijn ouders (of bij de ouders van mijn dan aanwezige lief)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dit jaar wordt mijn eerste kerst alleen; zoon gaat naar zijn vader, zus zit in het buitenland en mijn ouders ook.

Weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik er van vind.....
Ik herken het niet, als in dat ik een relatie heb en een hond.

Daarnaast kom ik uit een groot gezin (en ben ik de enige die al 'uit huis' is).

Ik/wij zijn altijd welkom bij mijn ouders en broers (dagelijks contact mee) en bij die van mijn vriend.

We overleggen altijd vrijblijvend met hen wat we doen met de feestdagen.

Ik herken eenzaamheid wel op het vlak van vriendschappen. Daar loopt het bij mij momenteel ook niet van over, al heb ik met 1 vriendin wel dagelijks contact en weet dan ook niet zo goed of mijn gevoel wel rationeel is hierin.

Ik lees bij jou TO, dat je eenzaamheid zich voornamelijk afspeelt, voor wat betreft familie?

Hoe zit het met je vriendenkring?

Verder een dikke Knuffel (weet niet hoe ik zo'n emoticon tevoorschijn tover).

Ik vind het heel dapper dat je met kerst vrijwilligerswerk doet en niet alleen maar thuis gaat zitten en jezelf zielig gaat zitten vinden (wat dat zou ik namelijk wel doen).
Een paar jaar geleden zat ik alleen thuis met kerst. Iemand opende hier op het forum een topic over alleen thuis zitten. Een paar posts later kwamen we er achter dat we in dezelfde stad thuis zaten te zitten. Nog wat gepost later spraken we af, en weer iets later stonden we samen in de kroeg en werd het hartstikke gezellig.

Moraal van het verhaal; je bent niet de enige en misschien kan je afspreken met anderen in dezelfde situatie? Heel veel mensen ontvluchten overigens na het kerstdiner hun familie en gaan stappen, dus als je je daarbij voegt ga je zeker niet alleen zijn.
Zeg maar Spijker.
Wat mooi Spijker!

Ik heb ook feestdagen alleen doorgebracht, zelf geen familie en vrienden waren bij hun eigen families. Niet leuk. Vrijwilligerswerk is een goed idee en op tweede kerstdag bijvoorbeeld waren er vaak wel vrienden te porren voor een leuke middag/avond. Inmiddels getrouwd, huisdieren en kinderen, dus niet meer alleen.
Dat doe ik uiteindelijk ook Moonlight, en ik weet dat mensen daar blij zijn met mijn hulp maar toch voelt het als een pleister, een surrogaat. Ik vind het echt fijn dat ik anderen kan helpen om ondanks financiële problemen toch kerst te kunnen vieren. Maar toch ( ik durf het bijna niet te zeggen want ik schaam me dood) als ik daarna thuis kom in een leeg en koud huis en met een belachelijk dure fles wijn op de bank kan ploffen, betrap ik mezelf op de gedachte dat ik best een avondje zou willen ruilen met de gezinnen wiens kerstdiner ik verzorgd heb. Ik weet dat dat nergens op slaat en ik ondankbaar en egoïstisch ben, maar toch geef ik elke keer aan dat gevoel toe.
Je bent helemaal niet ondankbaar en egoistisch als je graag een relatie zou willen terwijl je alleen bent. Veel mensen voelen zich lekkerder in een relatie, en alleen voelt nog alleniger tijdens speciale dagen. Daar mag je best even grondig van balen want het is ook best kut.
Zeg maar Spijker.
Ik vind het juist heerlijk zo'n kerstdag alleen. Kerst wordt zo overgewaardeerd, in meer dan de helft van de samenkomsten ontstaat ruzie door de stress van de kerstinkopen en teleurstelling over kado's. En sint brengt ook stress met al die kado's, gedichten en surprises
Ik weet niet in welke regio je woont Rara70 maar de voedselbank en het Leger des Heils zoeken hier rond kerst altijd vrijwilligers.

Mag ik degenen die geen last hebben van het alleen zijn vragen hoe jullie het doen (doen alsof het een gewone dag is of juist voor jezelf een feestje houden)?

Traldiedal, ik heb inderdaad nauwelijks familie en dat speelt een rol. Ik heb wel een behoorlijke kring kennissen en "vrienden" maar die zijn allemaal gesetteld en staan niet zo dichtbij me dat we de feestdagen echt samen vieren. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Elke kerst zit mijn telefoon vol met gelukwensen en klaagzangen over saaie familiedagen en verplichtingen maar als in voorstel samen te borrelen of eten, is het antwoord standaard dat de dag na kerst wel uitkomt.
Ik woon in Brabant Elle, maar zou het niet erg vinden om er een stukje voor te moeten rijden. Welke regio woon jij?
Ik herken het (nog) niet zo en ik ben ook vrijgezel. Maar ik heb al Sinterklaas gevierd met familie en dat was erg gezellig.

En zonet is SV langs geweest en nu ben ik lekker een chocoladeletter aan het opkauwen. Ach ja, het is wat hedonistisch en oppervlakkig mss, maar ja het hoeft ook niet altijd zo serieus.

Verwen jezelf eens lekker, neem de tijd voor jezelf. Ga in bad/lange douche, drink een wijntje, eet pepernoten/chocoladeletter.

Maar tuurlijk herken ik die momenten ook wel. Al heb ik ze steeds minder. Komt mss doordat ik mezelf tegenwoordig aardig goed vermaak. Ik doe nu veel leuke dingen, ontmoet nieuwe mensen en zie nu juist erg de voordelen van het single zijn.
wat je water geeft, groeit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven