Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
Ik heb geen topic geopend met de opdracht dat mensen elkaar hier moeten zien te overtuigen van het al of niet bestaan van God.

Heb respect (dat ik dat woord gebruik..) voor elkaars overtuigingen, en blijf vooral bij jezelf!

Dankuwel, Perel.
Als god bestaat en als god kan ingrijpen, zodat mensen die de bomen niet hebben gekapt, niet sterven, vind ik dat zijn schuld, ja. Of in ieder geval zijn verantwoordelijkheid. Als ik de enige ben met een ehbo-diploma en ik kan voorkomen dat iemand sterft, is de ziekte niet mijn schuld. Maar als ik niets doe, beschouw ik het wel als mijn schuld dat iemand sterft.
quote:Philein schreef op 02 januari 2011 @ 12:23:

[...]

Wat bedoel je hiermee, het gaat er toch immers over dat iedereen er anders tegenaan kijkt? Het gaat niet om begrijpen, maar om geloven. Dat is een degelijk verschil.Wat ik bedoel? Lees dit topic nog maar eens als we een pagina of vijf verder zijn. Topics over geloof hebben op dit forum een vrij standaard verloop. Een vrij amusant verloop.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 12:21:

Doet God de mensen het leed aan? Ik geloof dat er een plan is voor de hele schepping en dat we nu in een tijd leven waarin God niet (altijd) actief ingrijpt. Maar dat gaat Hij wel doen.

Waarom zou je je tijd verspillen aan zo'n fabeltje? Als die god er zou zijn en zich gaat moeien, dan zien we dat wel zodra het zover is, nietwaar? Nu moet je het zelf zien te redden in de wereld samen met je dierbaren en ik haal liever het maximale uit het nu dan dat ik me richt op 'n wellicht niet bestaande volgende dimensie. Als het zover komt, dan zien we dan wel verder.

Ik kan in elk geval geen greintje sympathie opbrengen voor die zogezegde opperheerser als ie de macht heeft ons te maken en te breken en hij geeft dan 'n goed persoon 'n lange lijdensweg. Zo'n wezen zou ik in elk geval zeker niet eren, maar uitkotsen.
Ik ben gelovig opgevoed, maar doe er niks meer mee.

Ik denk echter dat als je er als kind van jongs af aan mee in aanraking komt en je hele omgeving er ook serieus mee bezig is, dat het een gewoonte voor je wordt.

Ik ben tot mijn 13de elke zondag in de kerk geweest, heb op het koor gezeten en deed mee aan allerlei randzaken (vastenavonden, jeugdbijeenkomsten, zomerkampen etc).

Toen verhuisden we naar een andere stad en daar is het er gewoon niet meer van gekomen. Je zit in een bepaalde gemeenschap en als dat wegvalt is de noodzaak ineens ook weg, lijkt wel.

Maar goed, voor mezelf geloof ik dus niet in God en die niet mee rmee aan de rituelen. Mijn man heeft nooit ergens in gelooft en onze kinderen worden er ook niet mee opgevoed.

Afgelopen kerst zat ik met clienten van mijn werk ineens bij de kerstdienst heel wat traantjes weg te drukken over alle goede herinneringen aan vroeger (dat ik engeltje was in het kerstspel en alle bekende liedjes die gezongen werden).

Ik denk dat het geloof voor veel mensen een goede leidraad in hte leven is.Niet omdat ze niet in zichzelf geloven, maar als steun dat er altijd 'iemand' is die naar ze luistert. De troost dat dierbaren overledenen in de hemel op ze wachten. En de bijbelverhalen waar levenslessen in te vinden zijn.

Zo benader ik de Bijbel tenminste: een boek met verhalen en parabels die vertellen hoe je moet of kunt handelen als je bepaalde dilemma's hebt. Ik vind dat de meeste verhalen ook meer gods dan slechts bevatten, en het zou voor veel mensen helemaal iet verkerd zijn daar kennis van te nemen.
Ik vind het ook intrigerend hoe mensen zo in iets kunnen geloven wat niet tastbaar is. Ik begrijp je vraag dus ook heel goed TO, ik heb hetzelfde. Ik vind het ook gewoon knap van mensen dat ze dat zo op iets kunnen vertrouwen en daar aan vast kunnen houden.

Ik zeg niet dat ik dat wil, begrijp me goed, maar ik heb er wel respect voor.
quote:Honingmeloen schreef op 02 januari 2011 @ 12:12:

Ik ben atheïst en ik zie helemaal niets in godsdienst. Ik begrijp helemaal niet hoe het iemand lukt om te geloven.Dat heb ik nou ook. Het is zo'n ontzettende onzin, daar geloof je toch niet in?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:rider schreef op 02 januari 2011 @ 12:27:

[...]

Wat ik bedoel? Lees dit topic nog maar eens als we een pagina of vijf verder zijn. Topics over geloof hebben op dit forum een vrij standaard verloop. Een vrij amusant verloop.Ik doelde op het oordeel dat je al gaf nadat slechts een aantal mensen hun visie op dit onderwerp hadden gegeven. Beetje voorbarig, ook al schijn jij in de toekomst te kunnen kijken.
quote:Honingmeloen schreef op 02 januari 2011 @ 12:27:

Als god bestaat en als god kan ingrijpen, zodat mensen die de bomen niet hebben gekapt, niet sterven, vind ik dat zijn schuld, ja. Of in ieder geval zijn verantwoordelijkheid. Als ik de enige ben met een ehbo-diploma en ik kan voorkomen dat iemand sterft, is de ziekte niet mijn schuld. Maar als ik niets doe, beschouw ik het wel als mijn schuld dat iemand sterft.Dus jij gelooft zeker niet in gezond verstand? Dus God is alleen de boeman in jouw ogen. Denk je niet dat de mens graag zelf dingen bepaalt en dat we als we om ons heen kijken, daar de wrange vruchten van zien?
Waar ik me nog het meeste aan stoor, is dat positieve gebeurtenissen wél aan god worden toegeschreven. Dan heeft-ie ineens wel ingegrepen.
quote:Mirjam762 schreef op 02 januari 2011 @ 12:29:

Dus jij gelooft zeker niet in gezond verstand? Waar haal je dat nou weer vandaan? Mens 1 maakt een keus, mens 2 is er de dupe van. Dat is niet rechtvaardig. Dus de opties zijn: God is niet rechtvaardig. God is niet almachtig. God bestaat niet. Optie drie lijkt mij het meest logisch.
quote:Bergje65 schreef op 02 januari 2011 @ 12:23:

Ik kan er met mijn nuchtere verstand niet bij dat "een normaal mens" kan geloven in een God of in Jesus. Iets dat zo ongrijpbaar is......

De wereld en de mens is ontstaan door de evolutie, die miljarden jaren heeft geduurd en die het leven heeft gemaakt tot wat het nu is.

De bijbel (+ God en alles wat daaraan vast hangt) is een boek, geschreven door mensen in nood. Iets waar men ooit houvast aan had. Mensen hebben nl. houvast nodig en zij bereid en in staat om daar enorme verzinsels omheen te brouwen. Kijk maar naar Dereck Ogilvie en Char....

Wie zegt dat God iets te maken heeft met de bijbel en alles wat daar aan vast hangt. Dat maken mensen er van.

De katholieke kerk beweerd al bijna 2000 jaar dat het de vertegenwoordigers van God op aarde zijn. Als je iets lang genoeg roept , gaan velen daar blijkbaar in geloven, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is. Hetzelfde geldt voor de bijbel, deze zou geïnspireerd zijn door God, ook dat wordt al heel lang geroepen en velen zijn dat gaan geloven, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is.

Het valt me altijd op dat zowel gelovigen als ongelovigen er van uitgaan dat God aan de bijbel en de kerk zou zijn gelieerd, dat wordt ook al heel lang geroepen, maar dat wil nog niet zeggen , dat het zo is.
quote:Philein schreef op 02 januari 2011 @ 12:29:

[...]

Ik doelde op het oordeel dat je al gaf nadat slechts een aantal mensen hun visie op dit onderwerp hadden gegeven. Beetje voorbarig, ook al schijn jij in de toekomst te kunnen kijken.

Sommige mensen leren door ervaring.

Overigens zie je nu al dat het topic weer precies gaat zoals topics over geloof op dit forum altijd gaan. Geen of weinig inhoudelijke punten, vooral om het hardst roepen hoe dom mensen zijn die geloven, en de standaardriedel van mensen die zich nooit in het vraagstuk van de theodicee verdiept hebben, maar wel lijkken te denken dat ze er heel originele dingen over te melden hebben.

Als het je stoort dat ik dat grappig vind, en al mijlenver zie aankomen, dan is dat jammer voor je.
quote:Honingmeloen schreef op 02 januari 2011 @ 12:32:

[...]

Waar haal je dat nou weer vandaan? Mens 1 maakt een keus, mens 2 is er de dupe van. Dat is niet rechtvaardig. Dus de opties zijn: God is niet rechtvaardig. God is niet almachtig. God bestaat niet. Optie drie lijkt mij het meest logisch.Dus dan hoef je ook niet boos op Hem te zijn. Ook weer opgelost.
Precies! Daarom ben ik atheïst.
quote:tonkje schreef op 02 januari 2011 @ 12:29:

[...]

Dat heb ik nou ook. Het is zo'n ontzettende onzin, daar geloof je toch niet in?Best lastig hè, als iemand een andere mening heeft dan jij?
Ik wist niet dat je het grappig vond, maar dat verduidelijkt de boel

Ik heb met nooit eerder verdiept in geloofs-topics en ben dat ook niet van plan. Haal mijn ervaringen wel uit andere dingen.

Dank u!
Ik geloof wel, en ben er ook van overtuigd dat het niet voor niets geloven heet.

Er gebeuren heel nare dingen. Kinderen overlijden, mensen worden veel te vroeg uit hun leven gehaald. Ik snap dat ook niet en vind dat je ook die ruimte moet hebben om daar geen reet van te snappen. 'Dat is Gods wil' vind ik dan ook een moeilijk begrip waar ik niet achter sta.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel geloof. Omdat je geloof je ook kracht kan geven in moeilijke tijden. Dat het je kan helpen bij beslissingen, als je het niet alleen kunt. En als het je kracht geeft, dan is dat goed.

De antwoorden op de vragen waarom dingen gebeuren krijg ik misschien ooit. Of misschien niet.

Maar ik vind het wel vreemd dat er verwacht wordt dat iemand die gelooft ook gelijk antwoord zou moeten hebben op waarom dingen gebeuren. Ik heb geen idee. En ik verbaas me er ook over. Maar die verbazing, of boosheid soms, hoeft voor mij niet in strijd te zijn met mijn geloof.
quote:tonkje schreef op 02 januari 2011 @ 12:29:

[...]

Dat heb ik nou ook. Het is zo'n ontzettende onzin, daar geloof je toch niet in?Best lastig hè, als iemand een andere mening heeft dan jij?
quote:Vinyl schreef op 02 januari 2011 @ 12:35:

Maar ik vind het wel vreemd dat er verwacht wordt dat iemand die gelooft ook gelijk antwoord zou moeten hebben op waarom dingen gebeuren. Ik heb geen idee. En ik verbaas me er ook over. Maar die verbazing, of boosheid soms, hoeft voor mij niet in strijd te zijn met mijn geloof.

Amen, zuster.

Ik claim ook helemaal niet alles te snappen. Ik aanvaard dingen wel. En dat zal dan komen door mijn geloofsbasis.
wat Vinyl zegt
quote:Kampen86 schreef op 02 januari 2011 @ 12:26:

Natuurlijk is het makkelijker om te geloven in iets wat tastbaar en zichtbaar is. Omdat je weet dat het er is.

Daarom snap ik dat mensen niet geloven omdat je zoveel ellende ziet en er word niet ingegrepen.

Het is moeilijker om te geloven in iets wat niet tastbaar is dat ben ik met jullie eens.

Maar er is ook zo ontzettend veel moois, en goeds op de wereld.

Als ik sommige mensen moet geloven is alle ellende de schuld van God, maar de mooie dingen, nee, dat is uiteraard eigen verantwoordelijkheid. Dat komt niet van God, nee, daar komt alleen maar ellende van.

Hoe dubbelzinnig.
quote:Philein schreef op 02 januari 2011 @ 12:35:

Ik wist niet dat je het grappig vond, maar dat verduidelijkt de boel

Ik heb met nooit eerder verdiept in geloofs-topics en ben dat ook niet van plan. Haal mijn ervaringen wel uit andere dingen.

Dank u!Tsja, interesses verschillen.
quote:rider schreef op 02 januari 2011 @ 12:38:

[...]

Tsja, interesses verschillen.

Gelukkig wel. Dat maakt mensen zo divers.

Ik vind het overigens echt prima hoor, dat mensen allemaal anders tegen dit onderwerp aankijken. Heb ik alle respect voor.
quote:Philein schreef op 02 januari 2011 @ 12:13:

"Wie in God gelooft, gelooft niet in zichzelf", las ik eens.Ja, het respect druipt er af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven