Gesprek voeren met mensen die niet luisteren.

14-01-2019 15:59 95 berichten
Ik probeer vaak in een gesprek , ook mijn verhaal te vertellen.
Maar vaak wordt ik in de rede gevallen...door blijven vertellen heeft geen zin.
Mijn partner probeert er wel mee op te letten , maar heeft er zelf vaak geen erg in...omdat ie zelf vaak ook graag veel vertelt.
Verder valt mij op , dat mensen steeds vaker niet naar andere mensen luisteren.
Of dat het ze niet boeit ofzo...
Is dat normaal tegenwoordig of..
Wat vinden jullie ?
anoniem_380540 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 20:06
1.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van mezelf dat ik vaak mensen in de rede val. Probeer dat ook echt bewust te veranderen, want het kan mega irritant zijn.
Meestal wil ik snel reageren omdat ik anders vergeet wat ik wilde zeggen, of als ik iets soortgelijks meegemaakt heb en dat wil delen.

Ik probeer nu toch meer bewust te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben voordat ik van start ga. Is vaak moeilijk, maar het gaat steeds beter! Merk dat mensen dan ook anders op mij reageren en vaker een gesprek met me voeren.

Zelf vind ik het moeilijk om een gesprek aan te knopen / uit mijn initiatief gaande te houden. Maar als er eenmaal iemand tegen mij begint te praten gaat het wel vloeiend.
Alle reacties Link kopieren
Yep, heel herkenbaar en erg vermoeiend als men keer op keer je blijft onderbreken.
Zo heb ik onlangs een woordenwisseling gehad met een dame die van haarzelf vond dat zij mij wel liet uitpraten (ze had me al 2x onderbroken). Dit deed zij dan ook toen ik aangaf dat ik mijn verhaal nog aan het doen was en graag wilde uitpraten. Op het moment dat ik haar voorbeelden gaf waar ze me onderbrak.... praatte ze weer door mij heen. :!:

Dit jaar nog had ik een gesprek met een facilitair medewerker dat door me heen praatte (over iets totaal onbenulligs) toen ik wat belangrijks tegen hem vertelde. Ik heb hem ook aangegeven dat ik hem wat probeerde te vertellen en... (hier onderbrak ie mij dus weer) en dat dat dus niet lukte als ie door mij heen praatte. Gewoon op een rustige toon dit aangegeven waarop medewerker mij mn verhaal liet doen.

Zelf onderbreek ik ook mensen (doe ik zo min mogelijk want heb echt een godsgruwelijke hekel aan onderbreken van mensen) maar kondig ik t meestal aan met 'ik onderbreek je hier even want blahblahblah'. En laat men daarna wel hun verhaal afmaken hoor ;-)

Soms gebeurt het dat mensen uit enthousiasme door je heen praten :-[

Het gebeurt weleens dat ik al meerdere keren mijn grens heb aangegeven en dan wordt dr alsnog overheen gewalst. Op dat moment ga ik weg zonder iets te zeggen, want waarom zou ik als er toch al niet geluisterd word. |-)
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-01-2019 16:31
Leuk altijd in dit soort topics: iedereen herkent het. Bij anderen. Want zelf doen ze het juist niet.

Yeah, right.
Over het algemeen zulle introverte mensen niet zo veel tetteren, dat zijn altijd de extraverten. Die hebben het nodig om hardop hun hoofd leeg te praten, met allerlei vermoeiende details en zijwegen er bij. Introverten denken over het algemeen eerst na voordat ze praten en komen met een kort to the point verhaal/antwoord. Als een extravert en een introvert aan het praten zijn, dan is in 99% van de gevallen de extravert alleen maar aan het woord. Vaak komt het ook niet eens bij hun op dat de ander ook wat wil zeggen. En ze zullen ook niet zo snel iets vragen.

@ TO, als je het boek "ik moet nog even kijken of ik kan" eens leest, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat je nog veel meer van dit soort dingen herkent ;-)
Boarn schreef:
14-01-2019 21:52
Over het algemeen zulle introverte mensen niet zo veel tetteren, dat zijn altijd de extraverten. Die hebben het nodig om hardop hun hoofd leeg te praten, met allerlei vermoeiende details en zijwegen er bij. Introverten denken over het algemeen eerst na voordat ze praten en komen met een kort to the point verhaal/antwoord.

Klopt , ik ben introvert

Als een extravert en een introvert aan het praten zijn, dan is in 99% van de gevallen de extravert alleen maar aan het woord.

Klopt , geen woord tussen te krijgen , geen pauzes om in te haken

Vaak komt het ook niet eens bij hun op dat de ander ook wat wil zeggen. En ze zullen ook niet zo snel iets vragen.

Dat komt niet in ze op , behalve mijn vriend zo nu en dan , omdat ik dat meerdere malen heb aangegeven. Nu probeert ie daar wel rekening mee te houden. Laatst zei ie zelfs dat het hem idd opviel dat andere dat doen , zelf is ie extravert

@ TO, als je het boek "ik moet nog even kijken of ik kan" eens leest, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat je nog veel meer van dit soort dingen herkent ;-)

Heb 't gegoogeld het klinkt heel interessant...thanks
Boarn schreef:
14-01-2019 21:52
Over het algemeen zulle introverte mensen niet zo veel tetteren, dat zijn altijd de extraverten. Die hebben het nodig om hardop hun hoofd leeg te praten, met allerlei vermoeiende details en zijwegen er bij. Introverten denken over het algemeen eerst na voordat ze praten en komen met een kort to the point verhaal/antwoord. Als een extravert en een introvert aan het praten zijn, dan is in 99% van de gevallen de extravert alleen maar aan het woord. Vaak komt het ook niet eens bij hun op dat de ander ook wat wil zeggen. En ze zullen ook niet zo snel iets vragen.

@ TO, als je het boek "ik moet nog even kijken of ik kan" eens leest, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat je nog veel meer van dit soort dingen herkent ;-)
Dat het niet in ze opkomt dat een ander wat wil zeggen ben ik niet met je eens. Daar ben ik me heus van bewust. Ik ga er alleen vanuit dat als iemand iets te zeggen heeft dat hij het dan ook doet. Mensen die wachten tot ik vráág kunnen vrij lang wachten, mijn redenatie is dat als iets belangrijk genoeg is om te vertellen dat je het dan niet voor je houdt omdat de ander er toevallig niet naar vraagt. Ik hoor graag wat een ander vertelt en ik laat pauzes genoeg vallen, maar als de ander geen ruimte neemt dan voel ik me daar niet heel verantwoordelijk voor.
Alle reacties Link kopieren
De extraverten worden zo neergezet als asociale ouwehoeren die met niemand rekening houden.
En die arme introverten maar wachten.....

Als extraverten wat meer rekening met introverten kunnen gaan houden zouden introverten natuurlijk ook kunnen leren om iets assertiever te worden.

Overigens denk ik dat de meeste mensen niet uitgesproken introvert of extravert zijn, maar dat dat een soort spectrum is en dat de meeste mensen van allebei wat hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
15-01-2019 16:48
De extraverten worden zo neergezet als asociale ouwehoeren die met niemand rekening houden.
En die arme introverten maar wachten.....

Als extraverten wat meer rekening met introverten kunnen gaan houden zouden introverten natuurlijk ook kunnen leren om iets assertiever te worden.

Overigens denk ik dat de meeste mensen niet uitgesproken introvert of extravert zijn, maar dat dat een soort spectrum is en dat de meeste mensen van allebei wat hebben.
Eens. Ik ben er door de jaren heen een beetje klaar mee dat de verantwoordelijkheid voor de verdeling van gesprekstijd bij mij neergelegd wordt. Ik ratel niet door, ik heb het niet alleen over mezelf, ik probeer mensen niet te onderbreken en dat lukt doorgaans prima, maar ik ben er niet verantwoordelijk voor dat de ander aan het woord komt. Ik praat makkelijk, heb altijd wel iets leuks te vertellen, ik reageer snel, het is niet mijn verantwoordelijkheid dat een ander iets vertellen lastig vindt, onzeker is, enz. Ik geef mensen echt wel ruimte, maar ik vind ook dat de ander net zoveel verantwoordelijkheid heeft voor het gesprek.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 17:26
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
15-01-2019 16:55
Eens. Ik ben er door de jaren heen een beetje klaar mee dat de verantwoordelijk voor de verdeling van gesprekstijd bij mij neergelegd wordt. Ik ratel niet door, ik heb het niet alleen over mezelf, ik probeer mensen niet te onderbreken en dat lukt doorgaans prima, maar ik ben er niet verantwoordelijk voor dat de ander aan het woord komt. Ik praat makkelijk, heb altijd wel iets leuks te vertellen, ik reageer snel, het is niet mijn verantwoordelijkheid dat een ander iets vertellen lastig vindt, onzeker is, enz. Ik geef mensen echt wel ruimte, maar ik vind ook dat de ander net zoveel verantwoordelijkheid heeft voor het gesprek.
Herkenbaar ja.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Thordis* schreef:
15-01-2019 16:46
Dat het niet in ze opkomt dat een ander wat wil zeggen ben ik niet met je eens. Daar ben ik me heus van bewust. Ik ga er alleen vanuit dat als iemand iets te zeggen heeft dat hij het dan ook doet. Mensen die wachten tot ik vráág kunnen vrij lang wachten, mijn redenatie is dat als iets belangrijk genoeg is om te vertellen dat je het dan niet voor je houdt omdat de ander er toevallig niet naar vraagt. Ik hoor graag wat een ander vertelt en ik laat pauzes genoeg vallen, maar als de ander geen ruimte neemt dan voel ik me daar niet heel verantwoordelijk voor.
Zo beleef ik het ook, vanuit het meer zwijgzame of introverte perspectief.
Ik hoef niet de hele tijd mijn verhaal kwijt (alsof ik dagelijks een lang verhaal heb), maar ik heb echt nooit moeite om er tussen te komen, uiteindelijk of meteen al, en dan wordt ook gewoon geluisterd. Ook krijg ik meer vragen dan me lief is, dus dat niemand geïnteresseerd is herken ik niet.

Maar misschien vermijd ik langdradige navelstaarderige filosofen wel geheel. Misschien vraag ik ze onbewust wel niets over henzelf, omdat ik geen zin heb in een half uur gezever. Iets als "hoe gaat het met jou?" vind ik een te vage vraag. Ik kies meestal iets specifiekers. Als ik het wil weten dan. Er is altijd wel iets korts om naar te vragen of over te beginnen.

En inderdaad, als iemand wat kwijt wil, kunnen ze dat zeggen. Ik ben niet helderziend en ga ook nit in op vage hints.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer in mijn (vroegere) vriendengroepje hard "Hallo! Aandacht!" geroepen toen ik iets te melden had tijdens een druk gesprek. Het werkte. Het was even helemaal stil waarop ik heb gezegd wat ik kwijt moest en klaar ;-D .

Nu ben ik irl een persoon die meer luistert dan praat dus misschien waren ze van verbazing stilgevallen, dat kan ook.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar dit. Zeker in combinatie met een zachte stem wordt er vaak hard doorheen gepraat. Ik heb mezelf aangeleerd om luid te praten, want mijn luid is eigenlijk nog steeds een normaal stemvolume. Verder is er denk ik niet veel aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
EnglishmaninNewYork schreef:
15-01-2019 17:09
Ik heb een keer in mijn (vroegere) vriendengroepje hard "Hallo! Aandacht!" geroepen toen ik iets te melden had tijdens een druk gesprek. Het werkte. Het was even helemaal stil waarop ik heb gezegd wat ik kwijt moest en klaar ;-D .

Nu ben ik irl een persoon die meer luistert dan praat dus misschien waren ze van verbazing stilgevallen, dat kan ook.
Haha het werkte in ieder geval wel! Voor jezelf opkomen is altijd goed.
Boarn schreef:
14-01-2019 21:52
Over het algemeen zulle introverte mensen niet zo veel tetteren, dat zijn altijd de extraverten. Die hebben het nodig om hardop hun hoofd leeg te praten, met allerlei vermoeiende details en zijwegen er bij. Introverten denken over het algemeen eerst na voordat ze praten en komen met een kort to the point verhaal/antwoord. Als een extravert en een introvert aan het praten zijn, dan is in 99% van de gevallen de extravert alleen maar aan het woord. Vaak komt het ook niet eens bij hun op dat de ander ook wat wil zeggen. En ze zullen ook niet zo snel iets vragen.
Dit herken ik totaal niet. Ik ben echt een extravert en praat graag. Maar ik kan een verhaal juist kort bondig vertellen, meestal met een leuke opbouw en een clou aan het eind. Ik ben ook totaal niet detail georiënteerd.

De introverten die ik ken zijn júist heel erg gericht op details, want die vinden de belangrijk, en dus vertellen ze dingen ook zo, waardoor het allemaal veel te lang duurt.

Ik heb op werk een muisstil meisje dat nu een assertiviteitscursus heeft gedaan. Daar heeft ze geleerd dat ze “haar podium moet pakken”. Nou uit beleefdheid luisteren we braaf naar haar, maar ze somt bij teamoverleg nu totaal inspiratieloos haar werkzaamheden op. Allemaal.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 19:32
0.15% gewijzigd
Nitflex schreef:
15-01-2019 19:18
Dit herken ik totaal niet. Ik ben echt een extravert en praat graag. Maar ik kan een verhaal juist kort bondig vertellen, meestal met een leuke opbouw en een clou aan het eind. Ik ben ook totaal niet detail georiënteerd.

De introverten die ik ken zijn júist heel erg gericht op details, want die vinden de belangrijk, en dus vertellen ze dingen ook zo, waardoor het allemaal veel te lang duurt.

Ik heb op werk een muisstil meisje die nu een assertiviteitscursus heeft gedaan. Daar heeft ze geleerd dat ze “haar podium moet pakken”. Nou uit beleefdheid luisteren we braaf naar haar, maar ze somt bij teamoverleg nu totaal inspiratieloos haar werkzaamheden op. Allemaal.
:rofl: herkenbaar.
Overigens heb ik zelf als stelregel dat je een verhaal maar twee keer in kunt starten. Als het dan niet gelukt is, is het momentum voorbij. Dan heeft het gesprek gewoon een andere wending genomen. Ik vind dat niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Als dit bij mij gebeurd dan stop ik gewoon met praten en ga ik de ander heel glazig aan zitten kijken. Als ze dan klaar zijn volgt er meestal een: “is er iets?”, “ach ja ik was nog niet klaar met vertellen, denk wacht wel tot je je ding gedaan hebt” waarna ik gewoon weer verder ga met mijn verhaal. Werkt.

Ben ook wel eens gewoon met iets heel anders begonnen of weggelopen.
Doe ik op m’n werk best vaak als cliënten een vraag stellen en terwijl je aan het uitleggen bent je steeds onderbreken en het duidelijk niet eens zijn met je verhaal over zaken of processen.
Dan denk ik “waarom vragen als je het toch beter weet”.
Ik heb een hekel aan mensen die aan mij vragen hoe t met me gaat en mijn antwoord amper afwachten en meteen over hun eigen situatie beginnen.
Solomio schreef:
14-01-2019 16:50
Ik laat mensen heel vaak niet uitpraten.
Meestal omdat ik halverwege al weet wat er komt en ik dan alvast ga reageren.
Soms omdat ik halverwege al wil reageren op wat er tot dan toe gezegd is en ik bang ben dat ik mijn reactie vergeet als ik de ander eerst nog laat uitpraten.

Ik denk sneller dan de meeste mensen praten, daar kan ik allemaal niet op wachten hoor.
Of je staat te springen om ober jezelf te praten. Sommige mensen horen alleen zichzelf.
Louise70 schreef:
14-01-2019 19:51
Kinderen die vroeger niet gecorrigeerd zijn ratelen maar door... ken er ook een paar... ik mijd zulke mensen. Word er doodmoe van.
Ik mijd ook dit soort mensen die alleen geinteresseerd zijn in zichzelf. Ik zeg vaak, nou sterkte/succes ermee maar ik ga weer verder.
En ik ben niet introvert/extrovert maar "gewoon". Heb gewoon geen zin in mensen die niet kunnen luisteren. Maar ook de zwijgzame types waar je antwoorden er uit moet rukken zijn niet mijn mensen.
Ieder zijn meug.
Solomio schreef:
15-01-2019 16:48
De extraverten worden zo neergezet als asociale ouwehoeren die met niemand rekening houden.
En die arme introverten maar wachten.....

Als extraverten wat meer rekening met introverten kunnen gaan houden zouden introverten natuurlijk ook kunnen leren om iets assertiever te worden.

Overigens denk ik dat de meeste mensen niet uitgesproken introvert of extravert zijn, maar dat dat een soort spectrum is en dat de meeste mensen van allebei wat hebben.
Er is ook een tussenweg Veel mensen zijn geen van beide.
De extravert zoekt juist een introvert en andersom denk ik. Works both ways.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-01-2019 21:52
Over het algemeen zulle introverte mensen niet zo veel tetteren, dat zijn altijd de extraverten. Die hebben het nodig om hardop hun hoofd leeg te praten, met allerlei vermoeiende details en zijwegen er bij. Introverten denken over het algemeen eerst na voordat ze praten en komen met een kort to the point verhaal/antwoord. Als een extravert en een introvert aan het praten zijn, dan is in 99% van de gevallen de extravert alleen maar aan het woord. Vaak komt het ook niet eens bij hun op dat de ander ook wat wil zeggen. En ze zullen ook niet zo snel iets vragen.

@ TO, als je het boek "ik moet nog even kijken of ik kan" eens leest, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat je nog veel meer van dit soort dingen herkent ;-)

Hear hear!
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
16-01-2019 01:20
Er is ook een tussenweg Veel mensen zijn geen van beide.
Eigenlijk wat ik in mijn laatste alinea schrijf dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
16-01-2019 01:23
De extravert zoekt juist een introvert en andersom denk ik. Works both ways.
Dat gaat wat mij betreft niet op.
Ik zoek mensen die zich makkelijk uiten, dat voelt gelijkwaardiger in het contact.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven