Het is het allemaal net niet...

08-01-2011 17:00 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb voor dit topic een nieuwe account aangemaakt...

Ik ben het net niet.

Ik zou zo graag mn leven over willen doen en andere keuzes maken. Ik heb het idee dat ik het verkeerde pad aan het bewandelen ben. Teveel verkeerde afslagen. Ik denk dat ik van dit pad ook nog wel wat leuks kan maken, want hier zal ik het toch echt mee moeten doen, maar het blijft maar door mn hoofd spoken hoe mn leven zou zijn als ik op de 'hoofdweg' gebleven was. En ik weet dat dit niet realistisch is, maar wat zou ik toch graag een tijdmachine hebben.

Nu het idee dat ik maar achter de feiten aan blijf lopen. Bejaard voordat ik eindelijk een studie heb afgerond. En was dat wel de juiste keuze? En wat voor baan ga ik krijgen?

Me te laat in de datingwereld gestort. Nog te groen op relatiegebied, waardoor je slechte keuzes blijft maken. En ik ben het steeds net niet. Ze vinden me geweldig, maar net niet goed genoeg voor een relatie. En wanneer ben ik dat wel? Als ik net weer te oud ga zijn voor kinderen?

Als ik naar mn leven kijk zie ik verloren jaren en gemiste kansen. Belangrijke jaren die meestal gebruikt worden om jezelf te leren kennen, waarin je relaties ontdekt en levenlessen leert om je uiteindelijke relatie te kunnen laten slagen, een carrierepad moet kiezen, volwassen wordt.

Ik ben bang voor een leven van net niet. Bang om mn hele leven een paar stappen achter de rest aan te rennen.

Weet niet wat ik hiermee wil. Hopelijk iemand die dit ook herkent... Of dat dit gedachten zijn die horen bij de drempel naar het volwassen leven. Ik weet het niet. Het is niet alsof ik dit constant denk en super depressief ben, maar moest het toch even kwijt.
ja herken ik :-)

En dat zeg ik met een smiley erachter omdat je zelf je leven in eigen hand hebt en je het dus in grote lijnen kunt maken zoals je zelft wilt.

Ervaring maakt wijzer en vooral de slechte ervaringen, de niet zo slimme keuzes.

Ik ben op mijn 32e begonnen met een heel ander leven!

Verhuisd naar een voor mij onbekende, huis gekocht en begon na 16 jaar weer met daten :-S

Al met al, nu 4 jaar verder denk ik nog steeds:

Wanneer iets mij niet bevalt, zoek het niet bij een ander. IK maak mijn eigen leven

En mbt de relaties: Ik ben het ook weleens nét niet geweest.

Nou jammer dan, goed dat hij het zag, want dan is hij het ook nét niet namelijk voor mij :-)
Heel herkenbaar, ook al denk ik dat ik nog wat jonger ben.

Maar herkenbaar omdat ik dit ook had en nog steeds af en toe heb. Het idee maar niet trots te kunnen zijn op jezelf omdat anderen het steeds maar zo goed doen. Maar meid, ik weet zeker dat jij ook heel veel goed doet. Alleen ben je er waarschijnlijk niet bewust van. Misschien leef je voor je gevoel te "veilig" en luister je te veel naar anderen in plaats van je eigen gevoel?

Ik kan denk ik geen goede raad geven, maar ik wil je in ieder geval even een hart onder de riem steken!
Het mooie van de verkeerde route nemen, is dat je idd bij kunt sturen. Of je dat doet, wanneer en hoe heb je helemaal zelf in de hand.

Dat gezegd hebbende, vraag ik mij ook wel eens af of wij niet 'te verwend' zijn. Waarom zou een juiste loopbaankeuze zo belangrijk zijn? 100 jaar geleden deed iedereen gewoon het werk wat vader of moeder ook deed, 6 of zelfs 7 dagen per week, en niemand vroeg zich af of dat wel bij hem of haar pastte. Waarom stellen wij zulke hoge eisen aan onze partners? 100 jaar terug vond je er eentje, werd er snel getrouwd en daar deed je het dan maar mee, in goede en in slechte tijden. En die mensen waren echt niet allemaal alleen maar doodongelukkig, hoor!

Als je hoge eisen aan het leven stelt, dan is de kans op teleurstelling ook groter. En daarmee wil ik niet zeggen dat we alles maar moeten nemen zoals het komt, maar wel dat ik denk dat ons ideaalbeeld op zijn tijd een grote illusie kan blijken omdat het leven nu eenmaal voor niemand alleen maar leuk zal zijn.
Ik heb in mijn leven ook maar relatief weinig relatieervaring opgedaan, maar daar heb ik van geleerd dat 'n relatie overrated is. Het leven als single is eigenlijk heel fijn, vooral als je ziet dat andermans relaties ook geen rozengeur en maneschijn zijn. Ik heb juist geleerd dat ik het prima alleen kan redden, me prima vermaak en dat relaties blijkbaar niets voor mij zijn, anders zou ik daar wel meer energie/tijd/aandacht in geinvesteerd hebben.
Ik vind dat er vroeger maar geleefd werd inderdaad, zoals men het om zich heen zag.

Geloof ook dat slechts een minderheid daar echt gelukkig van werd, maar aan de andere kant: Er waren geen andere keuzes!

We hebben nu vandaag de dag meer keuzes, wat is er verkeerd aan om een andere keuze te nemen?

Ik vind dat een vooruitgang in het leven en die kansen moet je pakken.

Je kunt die kansen ook laten liggen, net wat je wilt.

Ik stel geen hoge eisen aan het leven, ik wil wel het beste voor mezelf en besef ook wel dat het ideaalbeeld waarschijnlijk nooit een realiteit kan worden.

Maar ik ga wel mijn dingen doen om dat te benaderen.

Ik doe mezelf namelijk tekort wanneer ik dat niet zou doen.
Een baan is voor mij vooral n bron van inkomsten die ik nodig heb om van te kunnen leven. Ik leef niet om te werken, maar ik werk om te leven. Dat 'n baan soms saai kan zijn valt in 't niet als je het gewoon ziet als 'n paar verplichte uurtjes per dag waarmee je je pleziertjes op je vrije dagen van kunt bekostigen.

Door met mijn hobby nog wat bij te verdienen krijg ik toch nog extra bevrediging.
@Kier_V

Ik ben het met je eens dat je er zelf iets van moet maken en er uit moet halen wat er in zit. Maar wees wel reeel.

Hoe vaak zien we hier bijv. geen topics van mensen die volledig in de stress zijn omdat zijn hun 'passie' nog niet gevonden hebben? Niet iedereen heeft een passie en zonder kun je ook best gelukkig zijn.
quote:elninjoo schreef op 08 januari 2011 @ 17:15:

Een baan is voor mij vooral n bron van inkomsten die ik nodig heb om van te kunnen leven. Ik leef niet om te werken, maar ik werk om te leven. Dat 'n baan soms saai kan zijn valt in 't niet als je het gewoon ziet als 'n paar verplichte uurtjes per dag waarmee je je pleziertjes op je vrije dagen van kunt bekostigen.

Door met mijn hobby nog wat bij te verdienen krijg ik toch nog extra bevrediging.Helemaal mee eens.
quote:nummerzoveel schreef op 08 januari 2011 @ 17:17:

@Kier_V

Ik ben het met je eens dat je er zelf iets van moet maken en er uit moet halen wat er in zit. Maar wees wel reeel.

Hoe vaak zien we hier bijv. geen topics van mensen die volledig in de stress zijn omdat zijn hun 'passie' nog niet gevonden hebben? Niet iedereen heeft een passie en zonder kun je ook best gelukkig zijn.

Reeel zijn is voor een ieder anders natuurlijk, wat reeel voor mij is, is het niet voor jou en andersom.

En ik weet dat er mensen zijn zonder passie en die dolgelukkig zijn, vind ik helemaal goed!

Gaat ook niet om passie in deze.

Gaat erom dat wanneer je je niet okay voelt in je huidige situatie, je MOET gaan kijken naar wat je veranderen kunt zodat je tevreden bent

En ik zeg MOET, omdat je wel moet... anders zit je over 30 jaar nog zo en dan zeg ik terecht wanneer je dan nog klaagt: Dit heb je jezelf aangedaan
@Kier_V

Dat ben ik met je eens (zie ook mijn eerste reactie).
Ik herken het wel alleen nog niet als spijt hebben..ik ben 7 jaar geleden hals over kop voor de liefde naar NL gekomen.

Ik ben ontzettend gelukkig en toch denk ik soms; als ik hem niet tegen was gekomen waar stond ik nu dan? Heb ik wel de juiste keuze gemaakt, ga ik hier gelukkig blijven en wil ik hier eventuele kinderen opvoeden.

Dus ook al heb je het "voor elkaar",dan kun je nog steeds enorme twijfels hebben.

Het fijne van bovenstaande twijfels is, verhuizen kan nog altijd, kinderen ergens anders krijgen ook, gelukkig worden ergens anders ook. Je hebt namelijk de vrijheid om nieuwe keuzes te maken en probeer jezelf niet te beperken.

Het 1 leid meestal tot het ander...
quote:nummerzoveel schreef op 08 januari 2011 @ 17:23:

@Kier_V

Dat ben ik met je eens (zie ook mijn eerste reactie).

Dan heb ik het even anders opgevat dan je bedoelde, sorry S

Heb jij weleens iets radicaals omgegooid omdat je toenmalige situatie je ongelukkig maakte?
Dank je wel voor alle reacties!! Ben heel blij met de hart onder de riem en herkenbaarheid.

Ben het met de meeste reacties zeker eens. Leven is wat je er zelf van maakt. Helemaal waar.

En denk ook zeker dat we in dit tijdperk soms teveel verwachten. Ik verwacht zeker niet dat het alleen maar leuk is. Door de slechte momenten leer je de mooie momenten meer waarderen.

Ik wil gewoon gelukkig zijn. Blij met mn baan. Ruimte om te ontwikkelen, maar zeker geen illusies dat ik ooit het bedrijf ofzo ga overnemen.

Wil een fijne relatie. Waar ik mezelf kan zijn, kan lachen, me geliefd kan voelen.

Het beangstigd me dat je in het leven nooit uitgeleerd lijkt te zijn. Dat je pas naderhand weet of iets een gemiste kans is geweest. Dat je soms echt niet weet wat je nou wilt tot het te laat is. Dat bijsturen niet altijd mogelijk blijkt te zijn.
Waarom beangstigd het leren in het leven je?

Gelukkig weten we nooit wanneer een beslissing een gemiste kans is geweest, we hebben immers een andere keuze gemaakt.

Later kun je zeggen, tsja... niet de juiste keuze gemaakt.

Wil niet zeggen dat die andere keuze, wel de beste zou zijn geweest.

Je doet wat je doet, op het moment dat het je goeddunkt en meer kun je niet doen.

En wat ervaar jij als niet meer bij kunnen sturen, dat je weet wat je wil wanneer het te laat is?
@Kier_V

Ik ben iemand van 12 beroepen, 13 ongelukken Ik werkte al 12 jr fulltime in banen die niet bij me pasten, voor ik ontdekte wat wel bij me past. En daar ben ik toen alsnog een HBO-opleiding voor gaan doen. Achteraf denk ik 'juist door te ontdekken wat niet bij me past, heb ik geleerd wat wel bij me past'.

En ondanks dat, blijf ik open staan voor nieuwe dingen. Heb ik ook recenter nog keuzes gemaakt die niet bij me pasten. Geen nood, gewoon opnieuw kiezen dan!
@ duppeldrop. Daar heb je denk ik zeker een punt. De gedachte Wat als? zal misschien nog steeds niet verdwijnen als je 'alles voorelkaar' hebt. Maar ik hoop dat als ik het in mijn ogen mooi voor elkaar heb, dat ik dat in ieder geval wel ontzettend kan waarderen. Ik waardeer nu ookal een heleboel in het leven hoor. Maar soms het idee dat ik soort van achterloop...

@Kier_V.

Het leren beangstigd me omdat er nooit een soort van berusting lijkt te komen. Nooit een gevoel van Ok dit ben ik!

Je blijft dingen over jezelf leren, wat een gevoel tot gevolg heeft van: Wie ben ik? Wat wil ik?

En ben niet meer bijsturen bedoel ik dat ik niet terug kan gaan en een betere studiekeuze had kunnen maken. Dat ik niet eerder meer had kunnen weglopen van die bepaalde relatie. Niet meer contact had kunnen houden met die ene persoon. enz enz
@infeliz

Bijsturen hoeft niet altijd radicaal het roer om te zijn, het kan ook gevonden worden in relatief kleine aanpassingen.
En waarom zou je dingen opnieuw willen doen? Een 'foute keuze' kun je ook zien als een waardevol leermoment.

Iemand hier heeft de spreuk 'Ik heb zoveel geleerd van mijn fouten, ik denk dat ik er nog maar een paar maak' (of iets van die strekking). Ik vind dat heel mooi gevonden!
Het merendeel van de keuzes die je onderweg in 't leven maakt zijn weer terug te draaien of in elk geval kun je die keuzes weer stopzetten voor 'n andere keuze. Vind het niet erg om een weg op te gaan en er later achter te komen dat ik toch liever 'n andere weg kies.

Enige waarmee dat niet kan zijn kinderen. Als je daar eenmaal voor gekozen hebt zit je daar levenslang aan vast, ook als de keus tegenvalt. Da's ook één van de redenen dat ik die beslist niet wil.
quote:nummerzoveel schreef op 08 januari 2011 @ 17:41:

@Kier_V

Ik ben iemand van 12 beroepen, 13 ongelukken Ik werkte al 12 jr fulltime in banen die niet bij me pasten, voor ik ontdekte wat wel bij me past. En daar ben ik toen alsnog een HBO-opleiding voor gaan doen. Achteraf denk ik 'juist door te ontdekken wat niet bij me past, heb ik geleerd wat wel bij me past'.

En ondanks dat, blijf ik open staan voor nieuwe dingen. Heb ik ook recenter nog keuzes gemaakt die niet bij me pasten. Geen nood, gewoon opnieuw kiezen dan!

Denk net zo

Juist daardoor sta je open voor nieuwe keuzes

Heb vorige week nog een niet zo'n slimme keuze gemaakt... contract getekend bij een werkgever waarbij ik achteraf dacht: SHOOT! FOUT denk ik...

Dus moet ik nu even alle tandjes bij gaan zetten om tot een oplossing te komen en die komt er hoor :-)

Ach... never a dull day :-)
quote:infeliz schreef op 08 januari 2011 @ 17:43:

@Kier_V.

Het leren beangstigd me omdat er nooit een soort van berusting lijkt te komen. Nooit een gevoel van Ok dit ben ik!

Je blijft dingen over jezelf leren, wat een gevoel tot gevolg heeft van: Wie ben ik? Wat wil ik?

En ben niet meer bijsturen bedoel ik dat ik niet terug kan gaan en een betere studiekeuze had kunnen maken. Dat ik niet eerder meer had kunnen weglopen van die bepaalde relatie. Niet meer contact had kunnen houden met die ene persoon. enz enz

Snap wat je bedoelt!

Wanneer jij nog niet het gevoel hebt van OKAY, dit is het niet. Dan ben je al een heel eind toch? Weet je in ieder geval dat dat het niet is en ga je voor de volgende uitdaging.

Geloof dat we dat allemaal wel hebben.

Bijsturen kan inderdaad dan in sommige gevallen niet meer, jammer maar helaas.

Je hebt TOEN gehandeld naar wat jou het beste leek.

Zeggen we allemaal niet eens geregeld: Tsja... als ik dat op voorhand had geweten
Precies, niet denken in problemen maar denken in oplossingen. Al zijn dingen nog zo zinloos, hopeloos of simpelweg klote als je er midden in zit, achteraf is uit de meeste dingen ook iets waardevols te halen. Iets waar je in je verdere leven je voordeel mee kunt doen. En iets wat je sterkt in het geloof in jezelf.

(Wat overigens niet wil zeggen dat ik daar op momenten dat ik het even niet zie zitten veel aan heb. Dan is het gewoon klote en kan die wijze les me gestolen worden )
Oh reactie ineens weg...

@nummerzoveel. Dat is zeker een mooie. Maar ken ook deze: Het leven is wat je gebeurd als je andere plannen maakt.

En die onzekerheid benauwd me. Hoop dat ik over een tijd ook naar foute beslissingen kan kijken als een waardevol leermoment, maar nu..

@elninjoo. Keuzes kunnen ook meestal wel terug gedraaid worden, maar die tijd krijg je nooit terug. Heb je nooit het idee dat je veel verder zou kunnen zijn op het 'juiste pad' als je niet tijd verloren had aan het verkeerde weggetje?

Ik weet nog niet of ik kinderen wil. Ten eerste moet er dan op de juiste leeftijd een juiste vent in mn leven zijn. En ten tweede moet ik dan ook nog weten of ik het wil. En ik wil niet met 50 terugkijken dat dat weer een momentje was van verkeerde afslag...
Ik ook niet nummerzoveel, die momenten zijn heel kloten en daar zit TO op dit moment in.

En over een poosje gaat ze ons advies aan anderen geven, omdat zij dan ook een stap verder is met nieuwe beslissingen maken :-)

Zo werkt dat :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven