Het leven dat eindig is....

23-04-2021 20:46 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week is een kennis overleden. Hij was op leeftijd en was ziek. Dus het was goed zo. Natuurlijk wel super verdrietig, want nooit meer...

Mijn man en ik hadden het dus over de dood. Hij kan het heel erg zien dat hij voortleeft in onze kinderen. Dat zijn DNA wordt doorgegeven, daar vindt hij rust in.

Ik kan alleen maar angstig worden voor de dood. Niet zozeer het doodgaan, al vind ik dat ook geen fijn iets. Maar vooral het idee dat het allemaal eindig is. Dat het straks stopt. En dan met name de liefde en de band die ik over en weer heb met mijn naasten. Natuurlijk denken mijn kinderen nog wel aan ons als we er niet meer zijn. Maar ook dat houdt op als zij komen te overlijden. En dan, dan is er niets meer. En dat vind ik zo'n angstaanjagend idee. Dat al die diepe gevoelens die ik heb voor mensen van wie ik hou en die connectie, dat dat dan over is. Dat kan toch niet.

Mijn man snapt echt niets van deze gevoelens. Die stelde voor om iets te maken bijv om achter te laten op de wereld. Zo bijv iemand een bekend schilderij heeft gemaakt, of een boek. Noem maar op. Maar het gaat me niet om de wereld die mij vergeet. Het gaat om wat ik zelf verlies.

Zijn er mensen die dit herkennen? Het lijk me bijv ontzettend geruststellend als je gelooft dat er meer is. Maar ik vind dat moeilijk om te geloven, zou het wel graag willen. Hoe zou je evt kunnen zorgen dat je hiermee kan omgaan? Op zich belemmert het mijn dagelijkse leven niet. Op van de week na, als dit nu even weer speelt met een overlijden. Maar ik zou graag toch een soort van acceptatie willen hebben dat het eindig is en dat het ok is. Ik heb wel het idee dat ik genoeg geniet van het leven, dus niet bang dat ik het leven niet volste benut ofzo. Juist in tegendeel. Ik zou echt willen dat ik net als mijn man daar zo naar kon kijken...

En ik ben vooral ook benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze gevoelens herkennen...
Ik vind het vooral een heel raar idee dat alles wat ik ben, mij gevoelens, gedachten, mijn menszijn ophoudt. Poef, weg.
Maar dan denk ik maar zo "het gebeurt bij iedereen, dus zo erg zal het niet zijn. En als er niets meer is heb je ook nergens meer weet van, dus erg is het dan ook niet meer."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me als kind erg bezig gehouden met de dood als groot eng en mysterieus niets. Kon ik uren over piekeren. Later niet meer.
Als volwassene, toen ik net moeder was geworden, zijn er in mijn omgeving in een korte tijd wat mensen, jonge mensen, gestorven. Toen kwam dat weer een tijdje terug. Vooral het akelige gevoel dat die ene persoon, waar ik meer dan wat ook van hou, mijn kind, zich mij niet eens zal herinneren als ik nu sterf. Dat waren best nare gedachten die me soms teveel op konden slokken. Maar na een tijdje krijgt het toch allemaal weer een plekje.
Inmiddels ben ik 44 en denk ik nog steeds wel eens na over de dood, maar niet 'afwijkend veel'. En ik maak me er ook geen zorgen om voor mezelf. Weg is weg denk ik maar.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad allemaal best betrekkelijk, en als je dood bent en de mensen die van je houden ook dood zijn ja dan is het klaar. Ik snap alleen niet precies wat daar erg aan is?

Ik heb in mijn omgeving best al regelmatig overlijdens meegemaakt, ook jonge mensen en heel plotsklaps. Ik geloof ook niet in dat er na de dood nog iets is, dus als je dood bent dan is het klaar. Naar mijn mening is het effect op de overblijvers, de mensen die om deze overleden mensen geven juist zo groot. En dat bezorgt mij dan gevoelens van angst. Wat als ik plotsklaps kom te overlijden, hoe zal mijn familie, en mijn kind dan met name, daarmee om kunnen gaan? Juist omdat ze die liefde voelen zal de pijn ook groter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
23-04-2021 20:53
Ik vind het vooral een heel raar idee dat alles wat ik ben, mij gevoelens, gedachten, mijn menszijn ophoudt. Poef, weg.
Maar dan denk ik maar zo "het gebeurt bij iedereen, dus zo erg zal het niet zijn. En als er niets meer is heb je ook nergens meer weet van, dus erg is het dan ook niet meer."
Oh ja, dit ook! Dat alles wat je denkt en weet en voelt gewoon opeens weg kan zijn. Ik kan dat ook heel moeilijk bevatten.
Alle reacties Link kopieren
Deathbychocolate, die angst heb ik zeker ook voor mijn kinderen. Juist dat is ook onderdeel van die angst. Als ouder sta je (over het algemeen ) onvoorwaardelijk voor je kind klaar. Het idee dat er dan niemand misschien meer onvoorwaardelijk voor hun is... tenzij ze misschien tzt zelf kinderen hebben..
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ik het niet weet, als er niets is. Maar nu weet ik het wel dat dat mogelijk zo is. En dat kan ik maar moeilijk accepteren. En dat zou ik zo graag anders willen. Maar hoe doe je dat?
Alle reacties Link kopieren
Ja daar begrijp ik je heel goed in Lilly, dat idee is gewoon ook heel naar. Maar je kan er niets aan doen.

Vind het wel mooi dat je hier met je man over kan praten, ook al begrijpt hij je niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geruststellend dat het ophoudt, dus ik herken je gevoel niet. Kun je je angst uitleggen? Op welke manier speelt dat/voel je dat?
Je hebt ook culturen waarin de dood veel minder dramatisch is dan bij ons. Misschien vind je het fijn om je daarin te verdiepen, hoe zij er mee om gaan, om je angst wat weg te nemen?

Ikzelf herken de angst niet. Dacht er laatst nog aan. Eigenlijk is het “dood gaan” een ervaring. Zo zie ik het. Iedereen gaat het een keer meemaken. Ben toch wel benieuwd hoe zoiets dan voelt. Ik denk dat jij die angst hebt, omdat je hele fijne relaties in je leven hebt. Ik vind het wel een mooie eigenschap van je, dat je je zo bewust bent van de mensen om je heen. Sommige mensen komen daar pas veel te laat achter. Dus doe je voordeel er mee en plan wat quality time in om te vieren hoe geweldig je ze vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen maar angstig worden voor de dood. Niet zozeer het doodgaan, al vind ik dat ook geen fijn iets. Maar vooral het idee dat het allemaal eindig is. Dat het straks stopt. En dan met name de liefde en de band die ik over en weer heb met mijn naasten.

Maar daar merk je dan toch niets meer van?
Ik herken het wel maar probeer er maar niet teveel aan te denken. Misschien ben ik ook gewoon nog te jong om niet bang voor de dood te zijn denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen maken alles anders natuurlijk

Maar zolang ik mijn vrouw maar overleef vind ik alles prima
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel bang om ernstig ziek te worden en na een lang ziekbed daar aan te overlijden maar niet om dood te zijn. Ik kan me niets herinneren van voordat ik geboren werd en zo zal het denk ik ook zijn als ik dood ben. Helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
23-04-2021 21:34
Kinderen maken alles anders natuurlijk

Maar zolang ik mijn vrouw maar overleef vind ik alles prima
Oh bijzonder waarom dat? Ik wil juist veel liever eerder overlijden dan mijn man.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal volledig en met periodes kan ik er behoorlijk over piekeren. Ik bedacht me onlangs dat het wellicht ook te maken kan hebben met het ouder worden, ik ga richting de 40, mensen om je heen worden ook ouder, laatste tijd ook wat mensen die overleden zijn of binnenkort gaan overlijden en dan komt het ineens keihard bij mij binnen.
Ik denk dan "straks is alles weg, voor altijd". Vooral dat "voor altijd" vind ik naar, dat ik als persoon en alles wat ik nu heb/voel/mn naasten voor altijd kwijt ben.
Het doodgaan zelf is het bij mij niet zo zeer, want ik denk dat je daar weinig van merkt. Wat mij angstig maakt is het (jong) achterlaten van mn kinderen, het enorme verdriet wat ze dan hebben en wellicht hun hele leven last van houden. Dat vind ik erg naar. Tegelijkertijd probeer ik me dan gerust te stellen door mezelf te vertellen dat niet doodgaan ook geen fijne optie is, als je altijd zou blijven leven, oneindig, moet je toch ook niet aan denken.
Graag zou ik geloven dat er hierna iets moois komt, of mn overleden oma weer kan zien. Maar daar ben ik toch te nuchter voor.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
23-04-2021 21:38
Ik ben wel bang om ernstig ziek te worden en na een lang ziekbed daar aan te overlijden maar niet om dood te zijn. Ik kan me niets herinneren van voordat ik geboren werd en zo zal het denk ik ook zijn als ik dood ben. Helemaal niets.
Lijkt me fijn als je er zo instaat. Klinkt alsof je er berusting in vindt ofzo.
Ik heb ook weleens gedacht, wat als het na de dood iets heel erg vreselijks is? Er wordt standaard altijd gezegd "nu is er rust" of "rust zacht, geen pijn meer". Maar wie zegt dat? Weet niemand
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien helpt het om te bedenken dat niet alleen je positieve/goede beslissingen, eigenschappen, dna enz eens stopt maar ook al je fouten, negatieve eigenschappen en dna"foutjes" zijn eindig.
Ook kan je misschien overwegen om vast te laten leggen dat je begraven wordt op een natuurplaats en dat er dan boven op jou zeg maar een boom wordt gepland. Dan blijf je er altijd toch een beetje bij.

Ikzelf vind het een hele geruststellende gedachte dat ooit er niks meer van mij is zo is het ook bedoeld het leven. En och mijn neefjes en nichtje geven wellicht weer dingen door aan hun kinderen die ze aan mij linken. Het duurt best een tijd (zeker een generatie later) voordat je echt helemaal "verdwenen" bent.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 23-04-2021 21:52
0.35% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
23-04-2021 21:44
Lijkt me fijn als je er zo instaat. Klinkt alsof je er berusting in vindt ofzo.
Ik heb ook weleens gedacht, wat als het na de dood iets heel erg vreselijks is? Er wordt standaard altijd gezegd "nu is er rust" of "rust zacht, geen pijn meer". Maar wie zegt dat? Weet niemand
Ik heb geen kinderen en ik denk dat dat een heel groot verschil maakt. Ik heb echt geen doodswens of zo maar ik vind het leven eigenlijk compleet zinloos. Ik heb totaal geen drang om 'iets' achter te laten. Ik weet niet of dit 'berusting' is maar om eerlijk te zijn lijkt het me best lekker dat je op een gegeven moment gewoon niet meer 'hoeft'.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
23-04-2021 21:41
Oh bijzonder waarom dat? Ik wil juist veel liever eerder overlijden dan mijn man.
Ik wil niet dat zij om mij moet treuren

Dan heb ik liever omgekeerd die last
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
23-04-2021 21:52
Ik wil niet dat zij om mij moet treuren

Dan heb ik liever omgekeerd die last
Ok op die manier, mooi.
Ik ben helaas niet zo liefdevol naar mijn man toe vrees ik. Ik denk altijd maar: Ik heb het al eens meegemaakt tzt is het jouw beurt. Niet zo netjes maar ik geloof echt echt niet dat ik het nog een keer aan kan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Helpt het jou om (omdat jij en man bespraken iets achter te willen laten op deze wereld dat jullie gemaakt hebben) een brief te schrijven en dingen te verzamelen die voor jullie betekenis hebben en voor elk kind apart of voor de kinderen samen een doos te vullen hiermee? Een doos voor hen van jullie voor als jullie er niet meer zijn.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 22:02
1.06% gewijzigd
Ik ben niet bang voor de dood.
Ik wil niet dood, maar ben wel heel kalm bij de gedachte dat wanneer het mijn tijd is dat het dan mijn tijd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop innig dat er niks meer is na dit leven. Dat alles gewoon stopt. Ik kan juist bang en onrustig worden van het idee dat we misschien wel herboren zullen worden en dat je niet weet waar je terecht komt.

Wel ben ik bang voor het lijden dat in de meeste gevallen plaatsvindt voor het sterven.

Verder heb ik het altijd heel vreemd gevonden dat alles wat iemand bezat, kleding en dergelijke, of geschreven brieven, niet meeverdwijnen met degene die er niet meer is... Klinkt misschien heel raar ofzo, maar dat heeft in mijn hoofd gewoon nooit geklopt....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het oké om ooit te verdwijnen, als ik weinig mensen achterlaat hoef ik hun ook niet het verdrietige moment door te laten maken van mijn dood. Mij lijkt het zelfs mooi om als ik 70 ben en nog in oke conditie een mooie plek op te zoeken op een berg en met mooi uitzicht het leven te laten.

Ik geloof trouwens zelf niet maar ik merk wel dat mensen die gelovig zijn er zoveel rustiger instaan. Je gaat naar het paradijs en je gaat wanneer iemand die daar woont het de tijd voor je vind.
kihei wijzigde dit bericht op 23-04-2021 22:06
25.83% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven