Het probleem van de 'bijpraat' vriendin

22-03-2025 21:47 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal!

Steeds meer krijg ik het gevoel dat ik te vaak afspreek met 'bijpraat vriendinnen'.
Note vooraf: Ik heb vriendinnen, en ja, daar mag ik echt dankbaar voor zijn.

Het probleem is echter dat het losse vrienden zijn. En de meesten wonen ook niet bij mij in de stad. Doordat ze zo verspreid wonen door Nederland worden het vaak 'bijpraat' afspraakjes. We nemen elkaars leven door, maar zijn eigenlijk niet meer echt verbonden in elkaars dagelijkse leven. Ik merk dat het me best veel energie kost om dit soort bijpraat afspraakjes te hebben.

Ik verlang naar vriendinnen die in de buurt wonen, met wie ik met enige regelmaat kan afspreken en dat we niet de hele riedel uit elkaars leven doornemen.
Vooral nu de meeste vriendinnen kinderen hebben ( waaronder ik zelf) komt er soms een voorspelbaarheid in de gesprekken.
Het meest verlang ik eigenlijk naar een vriendinnengroep... ongedwongen ouwehoeren, op een zonnige dag een berichtje sturen in de groepsapp voor een borrel en dat er dan altijd wel iemand kan.

Ik word echt gek van dat eindeloze geplan..en continue de agenda's erbij pakken.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! En natuurlijk ook vooral naar tips hoe ik vooral zelf hier mee aan de slag kan.

X!
Hilarisch dat filmpje :hihi:
Het cliché vd vrouw klopt in mijn geval wel. Ik vraag ook regelmatig als mijn man heeft afgesproken met mensen die ik ken hoe het met ze gaat, of marietje alweer een nieuwe baan heeft, of karel klaar is met de revalidatie etc. En mijn man zegt regelmatig, weet ik veel, dat heb ik helemaal niet gevraagd.
pina schreef:
27-03-2025 15:01
Zo lees ik dat niet. Volgens mij ervaart ze juist het obligaat doornemen en updaten van dingen die gebeurd zijn als oppervlakkig.
Dat lees ik er op zich ook wel in maar ik denk dat dat dus echt iets is tussen de personen onderling. Dat je te weinig klik/verbondenheid voelt om tot diepgang te komen. Het is niet de afstand, het feit dat het een "losse" vriendin is ipv vriendengroepje of dat je elkaar maar twee keer per jaar ziet, maar ik denk dat de oppervlakkigheid door andere dingen wordt veroorzaakt.

Wel snap ik goed dat je niet meer zoveel zin hebt om zoveel moeite te doen (hele zaterdag kwijt zijn bijv.) om 2 uur heen en ook weer 2 uur terug in de trein te moeten zitten voor alleen maar hele saaie gesprekken over werk, gezondheid en alles goed met de kinderen?
En dat dat soort slap geouwehoer gesprekjes minder erg zijn als je kan besluiten om over 5 minuten weer in je eigen huis te zitten. Dan voelt het ook niet als "bijpraten" misschien maar gewoon ff lekker gezellig drankje doen.
Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Oppervlakkiger gesprekken maken minder uit, als je bij elkaar om de hoek woont en weinig moeite hoeft te doen. Met moeite doen, wil je toch sneller een dieper bevredigend gevoel als je weer terug naar huis rijdt of in de trein stapt. Dat je écht het gevoel hebt van ha, dat was écht heel gezellig.
Ja, persoonlijk heb ik het allemaal nodig. Ik heb een zeer brede kennissenkring met verschillende gradaties van diepgang, want je allerbeste vrienden vinden niet allemaal dezelfde dingen leuk, of hebben geen tijd. Dan vind ik het ook leuk om met wat vagere kennissen af te spreken. Het geeft ook meer lucht in je diepere vriendschappen als je niet zo afhankelijk bent van elkaar voor contact. Maar dat is heel persoonlijk, ik hou net zoveel van praatje pot en moppen tappen als van echt gevoelige gesprekken. Maar sommige mensen trekken oppervlakkige dingen echt niet.

Ik kan ook ver reizen om gewoon ergens lol te hebben met een oud-collega of studiegenoot ofzo, zonder dat het nou meteen heel diep was. Ik vind het gewoon leuk om af te spreken, in wat voor vorm dan ook.
Dala schreef:
27-03-2025 10:45
. Maar omdat ik die kant van vriendschap eigenlijk helemaal niet zo goed ken, is dat bijpraten voor mij met een vriendin wat ik als "gewoon een hele goede vriendschap" zie.
Maar dit zet me dus wel aan het denken over de vraag van Nomen Nescio eerder over afkappen van die vriendschap. Want als zij denkt: we spreken elkaar nooit en het is eens per jaar wat bijpraten, dan kan het best voor de ander dus een supergoede vriendin zijn. :huh:
NomenNesci0 schreef:
27-03-2025 16:12
Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Oppervlakkiger gesprekken maken minder uit, als je bij elkaar om de hoek woont en weinig moeite hoeft te doen. Met moeite doen, wil je toch sneller een dieper bevredigend gevoel als je weer terug naar huis rijdt of in de trein stapt. Dat je écht het gevoel hebt van ha, dat was écht heel gezellig.
Is dat zo? Ik kan het ook juist heel leuk vinden om dan lol te hebben samen. Ik zou er enorm vermoeid van raken als ik iemand 2x per jaar zie en dan zware gesprekken moet gaan voeren de hele tijd.

Vraag me af of het verschil bijpraat vriendin of goede vriendin die je niet vaak ziet, er niet gewoon in zit of je elkaar door hoofdlijnen door het jaar heen updates geeft en weet dat je elkaar kan bellen indien nodig.
Nadinexxx schreef:
28-03-2025 07:18
Is dat zo? Ik kan het ook juist heel leuk vinden om dan lol te hebben samen. Ik zou er enorm vermoeid van raken als ik iemand 2x per jaar zie en dan zware gesprekken moet gaan voeren de hele tijd.

maar dan ben jij misschien meer het type 'bijpraatvriendin', want wat jij ziet als zware-gesprekken, geven mij juist energie
en gebabbel kost mij energie
en dat is bij jou net andersom
Lila-Linda schreef:
28-03-2025 07:38
maar dan ben jij misschien meer het type 'bijpraatvriendin', want wat jij ziet als zware-gesprekken, geven mij juist energie
Waarom maakt mij dat type bijpraat vriendin als ik vrienden heb die er hetzelfde in staan? Misschien zoek ik gewoon andere vriendschappen uit.
nadinexxx wijzigde dit bericht op 28-03-2025 07:54
18.14% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
28-03-2025 07:38
Die logica ontgaat me? Ze is dan toch juist niet het type vriendin die je moet gaan zitten bijpraten? Je kunt goede gesprekken voeren en lol hebben zonder updates te verstrekken.
pina schreef:
28-03-2025 07:53
Die logica ontgaat me? Ze is dan toch juist niet het type vriendin die je moet gaan zitten bijpraten? Je kunt goede gesprekken voeren en lol hebben zonder updates te verstrekken.
Precies dit. Dank je.
Nadinexxx schreef:
28-03-2025 07:47
Waarom maakt mij dat type bijpraat vriendin als ik vrienden heb die er hetzelfde in staan? Misschien zoek ik gewoon andere vriendschappen uit.
dat is toch precies wat ik zeg?
Jij hebt andere behoeftes en vrienden en vriendschappen dan ik
Lila-Linda schreef:
28-03-2025 08:05
dat is toch precies wat ik zeg?
Jij hebt andere behoeftes en vrienden en vriendschappen dan ik
Maar wat maakt haar dan een bijpraatvriendin?
pina schreef:
28-03-2025 08:06
Maar wat maakt haar dan een bijpraatvriendin?
dat komt omdat hier nu 2 type vriendinnen worden neer gezet:
1 de babbelende bijpraat vriendin en
2 de zware gesprekken vriendin
Zij zegt, moe te worden van type 2, de zware gesprekken.

(en iedereen weet dat er veel meer tinten zijn tussen zwart en wit)
Op het moment dat een vriendin voor mij voelt als iemand die pas als laatste te horen krijgt wat mij bezighoudt of die ik zou vergeten om op de hoogte te brengen en die ik ook niet zou (willen) bellen voor steun, dan ben je zover van me af komen te staan, dat de vriendschap voor mij weinig meer toevoegt.

Ik denk serieus dat als mijn laatste ouder zou komen te overlijden, ik dat pas zou vertellen als zij contact met mij opneemt.
Lila-Linda schreef:
28-03-2025 08:19

Oh ik heb de typen (even afgezien van alle grijstinten) juist precies omgekeerd opgevat.

1) de bijpraatvriendin is de vriendin waarbij je verslag doet over allerlei dingen die in te tussenliggende periode hebben plaatsgevonden, dat is dus juist niet de nonchalant babbelende vriendin.

2) de vriendin waar je op dat moment gewoon een leuke tijd hebt, of verbinding mee hebt, maar waar je elkaar niet speciaal bijpraat of op de hoogte brengt van wat je allemaal hebt meegemaakt.
NomenNesci0 schreef:
28-03-2025 09:34
Op het moment dat een vriendin voor mij voelt als iemand die pas als laatste te horen krijgt wat mij bezighoudt of die ik zou vergeten om op de hoogte te brengen en die ik ook niet zou (willen) bellen voor steun, dan ben je zover van me af komen te staan, dat de vriendschap voor mij weinig meer toevoegt.

Ik denk serieus dat als mijn laatste ouder zou komen te overlijden, ik dat pas zou vertellen als zij contact met mij opneemt.
Nee, als het er zo voor staat, dan is dat niet meer iemand die jou 10 data moet voorleggen om af te spreken.
Lila-Linda schreef:
28-03-2025 08:19

Ehm ok... Dit wordt volgens mij nu echt veel te plat geslagen. En daarbij heb ik m omgekeerd opgevat.

Je trekt mijn woorden echt compleet uit de context. Ik word niet moe van zware gesprekken. Ik word moe van iemand die mij nooit updates geeft en dan ineens 1x per jaar urenlang zware gesprekken wil voeren.
NomenNesci0 schreef:
28-03-2025 09:34

Dan is zij een kennis, zeker geen vriendin (meer). Denk je dat jij andersom ook de laatste zou zijn die zou horen dat een van haar ouders is overleden?
Dat zou ik oprecht niet weten Claire, maar het zou me niet verbazen. Zij is emotioneel vrij gesloten en ze zal me zeker updaten als wij op dat moment al contact hebben (omdat we al aan het appen waren wanneer we elkaar zouden zien). Maar als we elkaar al even niet hebben gesproken, kan ik me haar ook voorstellen als iemand die dit bewaart voor een afspraak en haar feitelijke tussentijdse steun zoekt bij gezin/familie.
Claire45 schreef:
28-03-2025 11:19
Dan is zij een kennis, zeker geen vriendin (meer). Denk je dat jij andersom ook de laatste zou zijn die zou horen dat een van haar ouders is overleden?
Nou, kennissen informeer ik ook wel over een overlijden. Omgekeerd ook. Momenteel ben ik op een leeftijd dat er nogal eens wat ouders van mensen wegvallen en daar ontvangen we toch wel bericht van.
Ik denk dat deze vriendin veel pragmatischer is. Zo van, wat kan Nomen nu eigenlijk veranderen aan de situatie? Niks, nou, dan hoort ze het wel wanneer we elkaar weer spreken.
Het is geen steun zoekend type. Nooit geweest. Mogelijk dat dit mij ook heeft doen verwijderen. Als er zo weinig kwetsbaar is, dan voelt dat voor mij andersom ook onveilig om mijn eigen kwetsbaarheid te delen, terwijl ik daar wel af en toe behoefte aan zou hebben.
En het delen van dingen ging makkelijker toen we nog bij elkaar in de buurt woonden. Ook toen was ze niet de meest emotionele en vrij praktisch, maar het verhaal kon ik wel kwijt. Nu met een druk gezin en altijd gericht en gefocust op de kinderen en het feit dat ik degene ben die daar naartoe moet komen, omdat zij steeds gebonden is, maakt dat het voor mij al jaren als droog brood voelt. Emotioneel is dit al heel lang geen vriendschap meer waar ik iets uithaal en vooral moeite voor moet doen om het contact te blijven onderhouden.
Mooie vraag wel, die verhelderend is.
Wie breng je op de hoogte van een overlijden van een ouder?

Hardop denkend: iedereen waarvan ik steun verwacht, zowel emotioneel als praktisch. En dat hoeft niet allemaal direct te zijn, tussen nu en de uitvaart. Kan ook de komende maanden zijn. Van een pan soep, tot een avond bijpraten.

Dat zijn mijn vriendinnen en een enkele kennis. En ook mensen die ik hooguit voor de condoleance vraag

Maar ik zou niet iemand bewust Niks vertellen.
NomenNesci0 schreef:
28-03-2025 11:45
Dat zou ik oprecht niet weten Claire, maar het zou me niet verbazen. Zij is emotioneel vrij gesloten en ze zal me zeker updaten als wij op dat moment al contact hebben (omdat we al aan het appen waren wanneer we elkaar zouden zien). Maar als we elkaar al even niet hebben gesproken, kan ik me haar ook voorstellen als iemand die dit bewaart voor een afspraak en haar feitelijke tussentijdse steun zoekt bij gezin/familie.
Ja, dan is het inderdaad echt een verwaterde vriendschap. Niet van haar kant, blijkbaar, maar dit zijn toch wel dingen die je met elkaar bespreekt als vriendinnen.
Oh daarin ben ik misschien ook oppervlakkig. Ik ben totaal niet van het delen van problemen met vrienden. Advies vragen, wellicht, maar ik ga juist naar mijn vrienden om een beetje lucht te krijgen, even niet dit en dat. Gaat me er niet om niet kwetsbaar te willen zijn, maar dat zit gewoon niet zo in me.

Omgekeerd luister ik naar van alles hoor, mensen vinden het toch wel fijn een en ander te bespreken. Heb niet de indruk dat men zich daar niet vrij over voelt. Maar wie weet bereikt mij lang niet alles. Ook prima. Je hebt allemaal je mensen voor dingen.
pina schreef:
28-03-2025 12:35
Nou, kennissen informeer ik ook wel over een overlijden. Omgekeerd ook. Momenteel ben ik op een leeftijd dat er nogal eens wat ouders van mensen wegvallen en daar ontvangen we toch wel bericht van.
Oh ja, ik ook hoor. Maar dat doe ik dan ná het overlijden, terwijl ik even uitging - vanwege mijn persoonlijke ervaringen - van een lang ziekbed, en dat besprak ik alleen met vriendinnen. Kennissen viel ik daar niet mee lastig, omdat ik in zo'n situatie niet zit te wachten op beleefdheidspraatjes. Dan wil ik betrokkenheid van mensen die echt meeleven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven