Het probleem van de 'bijpraat' vriendin
zaterdag 22 maart 2025 om 21:47
Hi allemaal!
Steeds meer krijg ik het gevoel dat ik te vaak afspreek met 'bijpraat vriendinnen'.
Note vooraf: Ik heb vriendinnen, en ja, daar mag ik echt dankbaar voor zijn.
Het probleem is echter dat het losse vrienden zijn. En de meesten wonen ook niet bij mij in de stad. Doordat ze zo verspreid wonen door Nederland worden het vaak 'bijpraat' afspraakjes. We nemen elkaars leven door, maar zijn eigenlijk niet meer echt verbonden in elkaars dagelijkse leven. Ik merk dat het me best veel energie kost om dit soort bijpraat afspraakjes te hebben.
Ik verlang naar vriendinnen die in de buurt wonen, met wie ik met enige regelmaat kan afspreken en dat we niet de hele riedel uit elkaars leven doornemen.
Vooral nu de meeste vriendinnen kinderen hebben ( waaronder ik zelf) komt er soms een voorspelbaarheid in de gesprekken.
Het meest verlang ik eigenlijk naar een vriendinnengroep... ongedwongen ouwehoeren, op een zonnige dag een berichtje sturen in de groepsapp voor een borrel en dat er dan altijd wel iemand kan.
Ik word echt gek van dat eindeloze geplan..en continue de agenda's erbij pakken.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen! En natuurlijk ook vooral naar tips hoe ik vooral zelf hier mee aan de slag kan.
X!
Steeds meer krijg ik het gevoel dat ik te vaak afspreek met 'bijpraat vriendinnen'.
Note vooraf: Ik heb vriendinnen, en ja, daar mag ik echt dankbaar voor zijn.
Het probleem is echter dat het losse vrienden zijn. En de meesten wonen ook niet bij mij in de stad. Doordat ze zo verspreid wonen door Nederland worden het vaak 'bijpraat' afspraakjes. We nemen elkaars leven door, maar zijn eigenlijk niet meer echt verbonden in elkaars dagelijkse leven. Ik merk dat het me best veel energie kost om dit soort bijpraat afspraakjes te hebben.
Ik verlang naar vriendinnen die in de buurt wonen, met wie ik met enige regelmaat kan afspreken en dat we niet de hele riedel uit elkaars leven doornemen.
Vooral nu de meeste vriendinnen kinderen hebben ( waaronder ik zelf) komt er soms een voorspelbaarheid in de gesprekken.
Het meest verlang ik eigenlijk naar een vriendinnengroep... ongedwongen ouwehoeren, op een zonnige dag een berichtje sturen in de groepsapp voor een borrel en dat er dan altijd wel iemand kan.
Ik word echt gek van dat eindeloze geplan..en continue de agenda's erbij pakken.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen! En natuurlijk ook vooral naar tips hoe ik vooral zelf hier mee aan de slag kan.
X!
donderdag 27 maart 2025 om 10:45
Voor mij geldt dat eigenlijk ook wel denk ik, dat iedereen die ik als vriendin beschouw eigenlijk voor anderen (henzelf misschien?) categorie "bijpraat- vriendin" is. Maar misschien is dat ook omdat ik niet weer hoe een vriendschap ook anders kan zijn?
Voor degenen die een duidelijk onderscheid ervaren in die vriendschappen. Hoe is een ander soort vriendin dan? Of hoe was een vriendschap vroeger in een andere periode/levensfase? Moet ik dan meer denken in de frequentie waarin je elkaar ziet, de dingen die je samen doet, het voor elkaar klaar staan?
Ik geloof dat mensen misschien daarin wat minder een behoefte aan mij hebben/niet zo gauw een beroep op mij doen, daar wellicht anderen daarvoor in hun naaste omgeving die dichter bij hen staan. Maar omdat ik die kant van vriendschap eigenlijk helemaal niet zo goed ken, is dat bijpraten voor mij met een vriendin wat ik als "gewoon een hele goede vriendschap" zie.
Voor degenen die een duidelijk onderscheid ervaren in die vriendschappen. Hoe is een ander soort vriendin dan? Of hoe was een vriendschap vroeger in een andere periode/levensfase? Moet ik dan meer denken in de frequentie waarin je elkaar ziet, de dingen die je samen doet, het voor elkaar klaar staan?
Ik geloof dat mensen misschien daarin wat minder een behoefte aan mij hebben/niet zo gauw een beroep op mij doen, daar wellicht anderen daarvoor in hun naaste omgeving die dichter bij hen staan. Maar omdat ik die kant van vriendschap eigenlijk helemaal niet zo goed ken, is dat bijpraten voor mij met een vriendin wat ik als "gewoon een hele goede vriendschap" zie.
donderdag 27 maart 2025 om 10:49
Ligt er natuurlijk aan wat je verstaat onder een bijpraat-vriendin. Ik heb een aantal vriendinnen die ik zo eens per maand spreek, zeker niet dagelijks (wel via de app), en onze gesprekken beginnen meestal met: hé, hoe is dat en dat afgelopen, vertel! Met vrienden die ik maar een paar keer per jaar zie moet er echt worden bijgepraat over de grote dingen (hoe gaat het met je werk, kinderen, familie?) en dat is inderdaad een beetje plichtmatig. Eerlijk gezegd boeien dat soort dingen me ook nauwelijks, en ik ben vast niet de enige8Rooibosthee1 schreef: ↑27-03-2025 07:14Interessant topic! Ik zat even na te denken over mijn vriendinnen en kom tot de conclusie dat eigenlijk elke vrouw die ik als een vriendin beschouw, kan worden gezien als ‘bijpraat’ vriendin... Het is niet zo dat ik ze dagelijks spreek en dat we continu op de hoogte zijn van elkaars leven. Door mijn drukke leven (o.a. werk en lat- relatie op grote afstand) heb ik weinig tijd en energie over om vaak af te spreken. Ook speelt mijn behoorlijk introverte karakter hierin een grote rol. Ik heb die ‘alleentijd’ ook echt nodig.
Het lijkt een beetje een wisselwerking te zijn of misschien zijn mijn vriendinnen hetzelfde hierin. Het gebeurt eigenlijk altijd dat we elkaar, nadat we weer eens hebben afgesproken, weer een tijd niet zien of spreken.
Is er iemand die dit herkent? En heeft misschien tips, of moet ik gewoon accepteren dat ik zelf zo in elkaar zit en dat dit eenmaal de dynamiek is? Want soms voelt het toch wat afstandelijk.

donderdag 27 maart 2025 om 10:51
voor mij (maar daar zijn vast verschillen in) is een gesprek met een bijpraatvriendin:Dala schreef: ↑27-03-2025 10:45
Hoe is het op je werk, hoe is het met je kinderen, hoe is het met je moeder etc
Met mijn 'andere vriendinnen' praat ik eigenlijk nooit over dat soort zaken.
Dan praat ik over emoties. En hoe ik me voel bij dingen. En hoe mijn man daarop reageert, en ik op hem. En waar dat vandaan komt. Wat mijn triggers zijn en die van hem. etc
donderdag 27 maart 2025 om 10:52
die onderwerpen sla ik met vriendinnen dus graag over.Claire45 schreef: ↑27-03-2025 10:49Ligt er natuurlijk aan wat je verstaat onder een bijpraat-vriendin. Ik heb een aantal vriendinnen die ik zo eens per maand spreek, zeker niet dagelijks (wel via de app), en onze gesprekken beginnen meestal met: hé, hoe is dat en dat afgelopen, vertel! Met vrienden die ik maar een paar keer per jaar zie moet er echt worden bijgepraat over de grote dingen (hoe gaat het met je werk, kinderen, familie?) en dat is inderdaad een beetje plichtmatig. Eerlijk gezegd boeien dat soort dingen me ook nauwelijks, en ik ben vast niet de enige![]()
Er is weinig zo saai, dan werk-verhalen over collega's die je niet kent.
donderdag 27 maart 2025 om 10:55
Ja eens. Of ik ken hun werk juist weer zo goed dat ze zeggen: 'Dennis zei in de laatste meeting dit tegen me, nou ik was echt ff over de rooie' .Lila-Linda schreef: ↑27-03-2025 10:51voor mij (maar daar zijn vast verschillen in) is een gesprek met een bijpraatvriendin:
Dan praat ik over emoties. En hoe ik me voel bij dingen. En hoe mijn man daarop reageert, en ik op hem. En waar dat vandaan komt. Wat mijn triggers zijn en die van hem. etc
En dan weet ik precies wie collega Dennis is en waarom die opmerking haar zo triggerde en dan gaat het gesprek vanaf daar.
donderdag 27 maart 2025 om 10:59
Met een ander soort vriendin heb ik gewoon een leuke tijd (of niet als het minder gaat) en neem ik niet allerlei gebeurtenissen van de afgelopen periode door om elkaar te updaten. We zitten meer in het moment. Het zal bij mij eerder gaan over wat er dan precies speelt, je komt net uit je werk ofzo. Je gaat dit weekend iets doen. Ik kan gesprekken niet goed reconstrueren, we praten zo de avond vol. Dingen die je gevoelsmatig bezighouden. Minder op gebeurtenissen. Niet: hoe is het nou afgelopen met die operatie van je moeder, de Cito van je kind, of je al vakantieplannen hebt en de dakkapel die je ging plaatsen.
Mensen noemen hier dat je een activiteit zou kunnen ondernemen om te voorkomen dat je gaat zitten bijpraten, maar voor mij geldt dat niet. Ik kan prima gewoon met iemand tijd spenderen en lol hebben zonder dat we allerlei dingen aan het doen zijn. Maar ik geef toe, ik spreek hoofdzakelijk buiten de deur af, zit veel in cafés enzo, dus dan is er wel al veel levendigheid. Ik zit zelden op bezoek op de bank bij iemand. Of iemand bij mij.
Mensen noemen hier dat je een activiteit zou kunnen ondernemen om te voorkomen dat je gaat zitten bijpraten, maar voor mij geldt dat niet. Ik kan prima gewoon met iemand tijd spenderen en lol hebben zonder dat we allerlei dingen aan het doen zijn. Maar ik geef toe, ik spreek hoofdzakelijk buiten de deur af, zit veel in cafés enzo, dus dan is er wel al veel levendigheid. Ik zit zelden op bezoek op de bank bij iemand. Of iemand bij mij.
pina wijzigde dit bericht op 27-03-2025 11:01
13.16% gewijzigd
donderdag 27 maart 2025 om 11:00
In het voorbeeld vd vriendin waar ik het eerder over had, ik heb haar 25 jaar geleden leren kennen toen ik in de grote stad ging studeren en we daar allebei op kamers woonden. We deden een beetje een vergelijkbare studie en zagen elkaar toen meerdere keren per week. Aten vaak samen, hebben elkaar meerdere keren geholpen met verhuizen, gingen samen uit en kletsen veel over studie, toekomstige carrières, mannen, wat we wilden met ons leven etc. Ook allebei naar het buitenland geweest. Dat was een leuke en intense tijd.
En dat geldt eigenlijk voor de meeste vrienden uit die periode (waarvan ik sommigen eigenlijk nauwelijks meer spreek, maar elkaar toen meerdere keren per week zagen. Bijna al die bijpraatvrienden stammen uit studietijd.
En dat geldt eigenlijk voor de meeste vrienden uit die periode (waarvan ik sommigen eigenlijk nauwelijks meer spreek, maar elkaar toen meerdere keren per week zagen. Bijna al die bijpraatvrienden stammen uit studietijd.
donderdag 27 maart 2025 om 11:01
dat heb ik vooral met mijn partner, na een werkdag aan tafel, wij kennen de namen van elkaar collega's. (vooral de hele leuke of hele irritante)care_ schreef: ↑27-03-2025 10:55Ja eens. Of ik ken hun werk juist weer zo goed dat ze zeggen: 'Dennis zei in de laatste meeting dit tegen me, nou ik was echt ff over de rooie' .
En dan weet ik precies wie collega Dennis is en waarom die opmerking haar zo triggerde en dan gaat het gesprek vanaf daar.

van vriendinnen ken ik amper namen van collega's. Maar kan het inderdaad wel gaan over dennis en triggers (of Dennis dan een buurman is, of collega oid maakt weinig uit)
donderdag 27 maart 2025 om 11:03
Ik ken collega’s van vrienden ook goed uit verhalen. Iemand kan wat vertellen en dan weet ik meteen; is dat diezelfde die toen ook dit en dat had gedaan! Die van dat ene project? Datzelfde met vrienden van vrienden. Daar weet ik velen uit verhalen ook wel te plaatsen.care_ schreef: ↑27-03-2025 10:55Ja eens. Of ik ken hun werk juist weer zo goed dat ze zeggen: 'Dennis zei in de laatste meeting dit tegen me, nou ik was echt ff over de rooie' .
pina wijzigde dit bericht op 27-03-2025 11:05
10.39% gewijzigd
donderdag 27 maart 2025 om 11:03
Ik zou zelf niet goed weten waar je bijpraatvrienden maakt. Als je op zulke grote afstand (iig qua contact) zit, wat is jullie gedeelde basis? Is het een hobby of specifieke gedeelde ervaring? Voor zo weinig contact heb je wel een basis nodig om reden te hebben om na x maanden steeds opnieuw moeite te blijven doen. Ben benieuwd wat je basis is?
donderdag 27 maart 2025 om 11:18
Ik heb een aantal bijpraatvrienden en een aantal goede kennissen/vrienden in de buurt. De bijpraatvrienden zie ik wel als echte vrienden, ken ik al minstens tien jaar en hebben tijdens een periode van mijn leven wel in de directe omgeving gewoond. De basis is dan gelegd op bijvoorbeeld de middelbare of een studie.
Via de school van de kinderen en bijvoorbeeld mijn werk heb ik inmiddels ook andere contacten die ik (zeer) regelmatig zie maar ik zie dat niet als 'betere' contacten.
Overigens zit ik ook in een appgroep met gewoon een flink aantal vrouwen die hier in de buurt wonen. Iemand heeft dat ooit opgericht vanuit een facebookgroep waarin vriendinnen gezocht werden hier in de stad en als ik geen zin heb om alleen te gaan wandelen/terrassen/feesten gooi ik het daar in de groep. Ook leuk.
Via de school van de kinderen en bijvoorbeeld mijn werk heb ik inmiddels ook andere contacten die ik (zeer) regelmatig zie maar ik zie dat niet als 'betere' contacten.
Overigens zit ik ook in een appgroep met gewoon een flink aantal vrouwen die hier in de buurt wonen. Iemand heeft dat ooit opgericht vanuit een facebookgroep waarin vriendinnen gezocht werden hier in de stad en als ik geen zin heb om alleen te gaan wandelen/terrassen/feesten gooi ik het daar in de groep. Ook leuk.
Natte tosti..
donderdag 27 maart 2025 om 11:18
Je maakt ze niet, ze verworden tot bijpraatvriendin.NomenNesci0 schreef: ↑27-03-2025 11:03Ik zou zelf niet goed weten waar je bijpraatvrienden maakt. Als je op zulke grote afstand (iig qua contact) zit, wat is jullie gedeelde basis? Is het een hobby of specifieke gedeelde ervaring? Voor zo weinig contact heb je wel een basis nodig om reden te hebben om na x maanden steeds opnieuw moeite te blijven doen. Ben benieuwd wat je basis is?
donderdag 27 maart 2025 om 11:22
voor mij is een bijpraat-vriendin een kennisNomenNesci0 schreef: ↑27-03-2025 11:03Ik zou zelf niet goed weten waar je bijpraatvrienden maakt. Als je op zulke grote afstand (iig qua contact) zit, wat is jullie gedeelde basis? Is het een hobby of specifieke gedeelde ervaring? Voor zo weinig contact heb je wel een basis nodig om reden te hebben om na x maanden steeds opnieuw moeite te blijven doen. Ben benieuwd wat je basis is?
donderdag 27 maart 2025 om 11:35
Dat soort gesprekken heb ik eigenlijk nooit, al kan het bij vriendinnen soms ook wel over werk of de heupoperatie van haar moeder gaan. Maar 't gaat inderdaad altijd over dat tweede: emoties, hoe je reageert op situaties, de partner, situaties die triggeren vanwege iemands' pestverleden, band met ouders, gedoe tussen siblings.Lila-Linda schreef: ↑27-03-2025 10:51voor mij (maar daar zijn vast verschillen in) is een gesprek met een bijpraatvriendin:
Maar omdat ik de meeste van mijn vriendinnen niet zo heel frequent zie is er vaak een heleboel om bij te praten. Van gezondheid, tot schoolproblemen kinderen, problemen met de partner of schoonfamilie, herinneringen ophalen mensen of situaties van vroeger. Maar (voor mijn gevoel) altijd wel diepgaand. Gesprekken die aan de oppervlakte blijven heb ik eigenlijk alleen met collega's en dan zelfs niet zo uitgebreid. Die vinden ook alleen op de werkvloer plaats.
donderdag 27 maart 2025 om 11:38
Het was eigenlijk meer een reactie op Dala. Die geeft aan dat al haar vriendinnen bijpraat vrienden zijn, zonder dat er ooit intensiever contact is geweest. Ik vraag me dan af hoe je tot zulke vrienden komt, want in mijn ervaring zijn dat idd viendschappen die zich zo hebben ontwikkeld en waar er eerst een gedeelde basis was van intensiever contact. Als je die basis niet hebt, ben ik benieuwd hoe ze aan die contacten komt. Wat is de basis dan?
donderdag 27 maart 2025 om 11:40
Maar dan begrijp ik dat het vroeger iemand was met wie je wel veel kon bespreken (ook op gebied van gevoel, emoties etc) maar op een bepaald moment dat dat niet meer zo fijn voelde en dat het dan meer oppervlakkige gesprekken worden? Dus dat je dan bijvoorbeeld antwoorden geeft als "Ja ja, zijn gangetje, je kent dat wel, druk druk druk!" in plaats van dat je toelicht dat jij en je partner door een dal zijn gegaan en dat jij intussen een crush hebt ontwikkeld voor iemand die je ontmoet hebt tijdens een werkweek weg, dat je die strubbelingen die tussen je zus en jou spelen niet (meer) vertelt etc. Zijn dat dan dingen die je vroeger wel met iemand besprak en op een bepaald moment niet meer?
donderdag 27 maart 2025 om 11:42
Nee zeker niet. En zodra ik dat langdurig voel, ga ik me dan ook afvragen wat de vriendschap nog is. Als het me eigenlijk al lange tijd niet meer écht boeit. Ik bedoel, ik gun al mijn vrienden natuurlijk een fijn leven. Dus dat boeit me wel. Maar als de interesse begint te verdwijnen en het meer een plichtmatig rondje wordt en het veranderd niet, dan ga ik er over nadenken.Claire45 schreef: ↑27-03-2025 10:49Met vrienden die ik maar een paar keer per jaar zie moet er echt worden bijgepraat over de grote dingen (hoe gaat het met je werk, kinderen, familie?) en dat is inderdaad een beetje plichtmatig. Eerlijk gezegd boeien dat soort dingen me ook nauwelijks, en ik ben vast niet de enige![]()
donderdag 27 maart 2025 om 11:47
Nou, die diepgang is er dus wel, maar de frequentie niet. En wat is de basis? Vaak is dat al 25-30 jaar geleden gelegd. Middelbare school en studententijd vooral. Dus vaak ook een hoop gedeelde herinneringen en op de hoogte zijn van elkaars' ontwikkelingen, groei, pieken en dalen. Maar bij velen ook periodes van bijna geen contact of enkel per brief. Maar in het briefcontact en tegenwoordig ook wel weer vaker gewoon contact (vaak etentjes of sauna) wel altijd de diepte in. Maar geen idee of dat dan nou voor een ander "bijpraten" is omdat je echte vrienden vaker zou zien. Vind dat lastig in te schatten hoe dat voor anderen dan werkt. Dat heb ik eigenlijk vriendinnen ook nooit zo direct gevraagd, of zij andere vriendinnen vaker zien of meer aan hen hebben. (Helpen met verhuizen, komen koken bij ziekte).NomenNesci0 schreef: ↑27-03-2025 11:38Het was eigenlijk meer een reactie op Dala. Die geeft aan dat al haar vriendinnen bijpraat vrienden zijn, zonder dat er ooit intensiever contact is geweest. Ik vraag me dan af hoe je tot zulke vrienden komt, want in mijn ervaring zijn dat idd viendschappen die zich zo hebben ontwikkeld en waar er eerst een gedeelde basis was van intensiever contact. Als je die basis niet hebt, ben ik benieuwd hoe ze aan die contacten komt. Wat is de basis dan?
donderdag 27 maart 2025 om 11:50
Dat zal allicht helpen. Als in in een kroeg zit, klets ik makkelijker vanwege de reuring om mij heen. Je kunt het dan ook makkelijk hebben over wat je ziet gebeuren om je heen. Ik heb wel vaak die afspraken bij vrienden thuis of zij bij mij. Soms gaan we een blokje om en vaak staat er een theepot tussen ons in.
Ik heb ooit jaren geleden een poging gedaan om te leren breien (niet gelukt, weer opgegeven). Maar eigenlijk vond ik dat best prettig om wat om handen te hebben tijdens het kletsen. Mensen leken het alleen wat gek te vinden en overkomen als een soort desinteresse.
donderdag 27 maart 2025 om 12:15
Maar als ik TO's openingspost nog eens doorneem maar ik daaruit op dat zij eigenlijk juist meer behoefte lijkt te hebben aan een wat oppervlakkiger contact. Juist meer mensen om haar heen die die ze gewoon ff snel kan bellen voor een terrasje en wat ongedwongen ouwehoeren in plaats van je hele leven doornemen.
Dus is het niet zozeer het punt dat die vriendschappen niet diepgaand genoeg zijn, maar wel dat ze, voor iets dat (niet meer) tot een diepgaand gesprek komt, wel heel veel moeite moet doen, met planningen en agenda's trekken. Is dat het TO?
Dus is het niet zozeer het punt dat die vriendschappen niet diepgaand genoeg zijn, maar wel dat ze, voor iets dat (niet meer) tot een diepgaand gesprek komt, wel heel veel moeite moet doen, met planningen en agenda's trekken. Is dat het TO?
donderdag 27 maart 2025 om 12:29
Ik kom er ook op pagina 4 even bij. Wat jij omschrijft TO is héél herkenbaar. Ik heb hele lieve vriendinnen maar minimaal 1 uur verder wonen. Ook heb ik wel vrienden hier in de stad maar die zijn dan via werk bijv maar die hebben andere levensfases/behoeftes etc.
Wat jij omschrijft lijkt me heerlijk. Gewoon los afspreken met wie kan. Zo van "wij gaan vanmiddag naar park zus en zo, wie wil mee?" en dat dat dan ontaard in borrel/bbq/whatever. En dat je avonds inderdaad even langs kunt voor een kopje thee/kolonisten of zo iets. Mijn man heeft die behoeftes niet dus dat maakt het ook wel soort van ingewikkeld want in mijn "ideaalbeeld" hoort hij daar ook bij. Misschien meer als een voorbij vlieger maar wel betrokken. Zo van; het is gezellig met iedereen hier, we blijven hier eten kom je ook? Soort familiebuurtvrienden dus :p
Maar hoe kom je aan dergelijke vrienden? Mijn zoons zijn wat fladderig in vriendjes en het contact met de ouders komt niet altijd van de grond. 2j geleden had mijn oudste een leuk vriendje met leuke ouders die hetzelfde in het leven staan (ook niet onbelangrijk) maar toen wisselden ze van klas en was dat contact weer weg...
Wat jij omschrijft lijkt me heerlijk. Gewoon los afspreken met wie kan. Zo van "wij gaan vanmiddag naar park zus en zo, wie wil mee?" en dat dat dan ontaard in borrel/bbq/whatever. En dat je avonds inderdaad even langs kunt voor een kopje thee/kolonisten of zo iets. Mijn man heeft die behoeftes niet dus dat maakt het ook wel soort van ingewikkeld want in mijn "ideaalbeeld" hoort hij daar ook bij. Misschien meer als een voorbij vlieger maar wel betrokken. Zo van; het is gezellig met iedereen hier, we blijven hier eten kom je ook? Soort familiebuurtvrienden dus :p
Maar hoe kom je aan dergelijke vrienden? Mijn zoons zijn wat fladderig in vriendjes en het contact met de ouders komt niet altijd van de grond. 2j geleden had mijn oudste een leuk vriendje met leuke ouders die hetzelfde in het leven staan (ook niet onbelangrijk) maar toen wisselden ze van klas en was dat contact weer weg...
donderdag 27 maart 2025 om 15:01
Zo lees ik dat niet. Volgens mij ervaart ze juist het obligaat doornemen en updaten van dingen die gebeurd zijn als oppervlakkig.Dala schreef: ↑27-03-2025 12:15Maar als ik TO's openingspost nog eens doorneem maar ik daaruit op dat zij eigenlijk juist meer behoefte lijkt te hebben aan een wat oppervlakkiger contact. Juist meer mensen om haar heen die die ze gewoon ff snel kan bellen voor een terrasje en wat ongedwongen ouwehoeren in plaats van je hele leven doornemen.
donderdag 27 maart 2025 om 15:06
Ik zou ook gek opkijken als iemand gaat zitten breien terwijl we af hebben gesproken, beetje alsof iemand even wat mailtjes tussendoor doet. Maar ach, als iemand die behoefte heeft om wat om handen te hebben, waarom ook niet? Ik ken in mijn vriendenkring geen breiers, dus ik praat hypothetisch.NomenNesci0 schreef: ↑27-03-2025 11:50Dat zal allicht helpen. Als in in een kroeg zit, klets ik makkelijker vanwege de reuring om mij heen. Je kunt het dan ook makkelijk hebben over wat je ziet gebeuren om je heen. Ik heb wel vaak die afspraken bij vrienden thuis of zij bij mij. Soms gaan we een blokje om en vaak staat er een theepot tussen ons in.
Ik heb ooit jaren geleden een poging gedaan om te leren breien (niet gelukt, weer opgegeven). Maar eigenlijk vond ik dat best prettig om wat om handen te hebben tijdens het kletsen. Mensen leken het alleen wat gek te vinden en overkomen als een soort desinteresse.
donderdag 27 maart 2025 om 15:12
Zie net dit clipje, echt een flauw cliché wel over mannenvriendschappen, maar ik heb inderdaad geen een manvriend met wie ik “bijpraat”.
https://www.instagram.com/reel/DGGk4cDN ... ozNmd1aW1l
https://www.instagram.com/reel/DGGk4cDN ... ozNmd1aW1l

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in