Hoe kom ik over op anderen

29-09-2010 13:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb heel lang getweifeld of ik dit op het forum zou zetten. En misschien als ik mijn verhaal heb getypt, haal ik het er wel weer af zonder te plaatsen.

Ik heb altijd een heel laag gevoel van eigenwaarde gehad, en dan niet in de zin van dat ik niks kan maar meer dat niemand mij leuk vindt. Dit kom ik altijd overal weer tegen. Heb moeite met (nieuwe) contacten leggen.

Ik heb zo sterk het gevoel dat bv collega's mij dulden maar daar is ook alles mee gezegd. Heb natuurlijk met collega's wel contact, maar gewoon het gevoel nergens bij te horen.

Ik heb 1 goede vriendin waar ik veel contact mee heb, maar daar durf ik hier niet mee over te praten, en o ja, ik heb het idee dat ook zij mij raar vindt, zoals nu is ze bv heel afstandelijk tegen mij. Verder heb ik een vriendin verder weg wonen en wij hebben sporadisch contact. Dit is erg leuk en ongecompliceerd.

Bij een bepaalde groep hoor ik niet.

Eigenlijk komt het erop neer, dat er iets in aan of op mij zit wat anderen "afschrikt" of wegjaagt. dit kan natuurlijk in mijn gedrag, uitstraling of wat ik zeg zijn. Misschien kwets ik mensen onbewust ik weet het echt niet. Helaas wordt ik er nooit letterlijk op aangesproken.

Ik heb dit ook op mijn werk aangekaart en daar is wel gezegd dat ik soms een muurtje om mij heen heb, en ik zou erop aangesproken worden als er iets in mijn gedrag zou zijn waardoor ik " anders " overkom.

Snappen jullie er ook maar iets van? Volgens mij is het een erg warrig verhaal.

Ik heb besloten het nu op het forum te zetten omdat ik op dit moment wanhopig voel en zoooo ontzettend eenzaam.

Ik heb wel een vriend die mij volledig accepteerd hoe ik ben en hij zegt dat ik soms wat fel uit de hoek kan komen en dat dat mensen afschrikt, maar er zijn toch zoveel mensen die fel uit de hoek kunnen komen? (kijk maar hier rond op het forum)

Misschien accepteren mensen mij wel zoals ik ben, maar houden ze toch afstand van mij wie zal het zeggen.

Vraag: zijn er meer mensen met dit probleem, kennen jullie iemand die net zo overkomt als ik en wat zouden jullie dan willen zeggen doen.

Kijk mijn karakter zal ik niet kunnen veranderen maar misschien een andere houding? Ook lastig omdat op een forum te bepalen natuurlijk.

Ik krijg misschien wel nare opmerkingen over mij heen over dat het allemaal wel aan mijzelf zal liggen, maar dat geeft niet, heb besloten mij daarbij neer te leggen. (huilen doe ik toch al genoeg)
Als ik het zo lees, is het denk ik juist je onzekerheid en geslotenheid waardoor mensen eerder "wegrennen" dan naar je toe komen. Ik weet niet of het klopt, maar ik denk dat jij niet spontaan en open bent in je contact met anderen en dan is het voor anderen lastiger om met je om te gaan. Ik heb dat ook wel eens met mensen die zo zijn, dan weet ik echt niet wat ik tegen zo'n persoon moet zeggen en waar ik over moet praten.

En het is echt zo: als je altijd dénkt dat mensen je niet mogen of niet leuk vinden, dan ga je je daar ook naar gedragen. En dan staan mensen inderdaad niet te springen om met je om te gaan.

Ik denk dat het cliché dat je eerst jezelf leuk moet gaan vinden en dat daarna anderen dat pas gaan doen, hier heel erg opgaat. Misschien kun je er hulp bij zoeken om over je onzekerheid heen te komen?

Sterkte en ik hoop dat het beter zal gaan!
Dit is inderdaad erg lastig bepalen op een forum. Soms hebben mensen inderdaad 'iets over zich' maar vaak ook zit het meer in henzelf en hun onzekerheid dan in de omgeving.

Ik denk dat je het beste een pycholoog kunt vragen om je hiermee te helpen, zij hakken veel vaker met dit bijltje en kunnen je goede en praktische tips geven.
Je motto in acht genomen moet je misschien iets meer vertrouwen hebben in de mensheid!
Vervelend dat je je zo voelt. Ik moet je post even verder laten doordringen maar ik wil je alvast twee dingen meegegeven: 1. vraag eens aan collega's, vrienden, kennissen wat ze goed aan jou vinden. Geef daarbij ook aan wat jij goed/fijn vindt aan hun. Zo krijg je een positieve open dialoog waarbij mensen misschien de ruimte gaan voelen om aan te geven wat ze minder prettig vinden (vinden mensen toch veel moeilijker om eerlijk te zeggen dan positieve dingen). Overval mensen er niet mee, hou het luchtig.

Twee: je motto...lees deze eens een aantal keer hard op. Dit geeft voor mij het volgende over jou weer: a. ik ben niets, ik mag niets, ik ben een calimero, ik ben machteloos. Het is jouw leven, jij hebt de touwtjes in handen!

Kun je hier iets mee?
Mensen zijn over het algemeen redelijk open. Als je dan een gesloten persoon met een muurtje tegenkomt, dan kaatst dat als het ware af. Dat valt op, vanaf dat punt kan het zijn dat je anders benaderd wordt. Mensen accepteren je dan mss wel zoals je bent, maar kunnen er niks mee.

Ik denk dat het van belang is aan je eigenwaarde te werken. Waarom denk jij dat je minder belangrijk of leuk bent dan een ander? En je zal moeten leren zien dat het niet erg is als er mensen zijn die niks met jou hebben. Niet de hele wereld kan je vriend zijn.

Ik vind het wel goed van je dat je er zo mee bezig bent.
Mja, idd, je motto zegt heel veel over hoe jij in het leven staat. Dat kan je onbewust overbrengen. Wat je in het leven stopt, komt er vaak ook uit.
Wat bedoel je precies met 'fel uit de hoek komen'? Je komt zo met je post juist wat onzeker en kwetsbaar over.

Om je vraag te beantwoorden: ik ken iemand die ook erg fel is. Of eigenlijk: bot en gemeen. Nu ik haar beter ken weet ik dat dit eigenlijk komt door bepaalde dingen die zij heeft meegemaakt en dat ze eigenlijk heel erg onzeker is. Dit neemt niet weg dat ik haar uit de weg ga, we hebben niet zoveel contact als zij zou willen (ze neemt vaak initiatief) omdat haar negatieve en felle houding mij totaal niet aanstaat en ze me hier vaak mee heeft gekwetst. Van die keiharde opmerkingen tussen neus en lippen door. Omdat ik eigenlijk ook wel medelijden met haar heb, durf ik haar er niet op aan te spreken.
Wat een fijne reacties, bedankt.

Ik lees idd hele herkenbare dingen, vwb gesloten overkomen en dat mensen het daardoor moeilijk vinden om met mij te communiceren.

Alleen, hoe kom ik dan wel open over, hoe doe ik dat. Ik kijk veel naar open spontane mensen en dan denk ik zo zou ik ook wel willen zijn, maar je kan moeilijk mensen gaan kopieëren, dat komt ook zo nep over.

Ik heb idd voor dingen uit het verleden bij het RIAGG gelopen en voor mijn onzekerheid ben ik ook een periode bij bedrijfsmaatschappelijk werk geweest. Vooral bij de laatste kon ik erg goed terecht ook met oefeningen om meer zelfvertrouwen te krijgen, helaas heeft het nog niet de gewenste uitwerking op omgang met collega's en derden gehad.
Zef, ik heb zelf niet het idee dat ik mensen kwets, maar misschien doe ik dat onbewust wel, maar spraken ze er mij dan maar op aan. Want als je iets onbewust doet, dan kun je er niet zoveel aan doen. Als ik het van mijzelf weet kan ik in ieder geval excuses aanbieden en er wat van leren.

Ik zit nog even een voorbeeld te bedenken vwb het fel uit de hoef komen maar er schiet mij zo niets te binnen.

Ik ben er nu gewoon zo mee bezig omdat ik het gevoel heb dat er steeds meer afweer in mijn omgeving is naar mij toe, ben ik dan aan het veranderen?

Een van mijn "lastigste" eigenschappen is denk ik ook dat ik mij alles gelijk zeer persoonlijk aantrek.
Dat lukt ook niet zo ineens. Als je dat wel gaat proberen komt dat inderdaad nep over. Ik denk wel dat je je verwachtingen bij moet stellen dat het perfect moet zijn. Verandering komt over het algemeen in kleine stappen en van binnenuit. Het helpt om je referentiekader te wijzigen. Dus jezelf te plaatsen in situaties waar je positieve ervaringen op kunt doen zodat je kunt zien dat je het wel kan. (zelfvertrouwen komt voort uit het blijken dat je op jezelf kunt vertrouwen)

Daarbij accepteren wie je bent. Niet iedereen heeft een enorm grote vriendenclub en is extravert.
Wat je moet los zien is jouwzelf en de dingen die je doet. Dit geldt ook voor anderen, dus wat iemand doet staat los van wie hij is.

Doe jij iets stoms, betekent het niet dat jij stom BENT. Doe jij iets doms, dat betekent niet dat je dom bent. Als je dat kunt loskoppelen, kan je beter accepteren wat je doet. Het is immers aanpasbaar en niet direct afwijzend van jouw persoon.
Schattekop, die laatste zinnen van jou zijn denk ik enorm op mij van toepassing.

Ik kan mijzelf een enorme kluns vinden, omdat ik iets niet goed heb gedaan. Daar blijf ik dan ook rustig mee rondlopen.

Erg vermoeiend en toch er bewust van zijn, maar probeer die gedachten maar eens om te buigen.

Ik wil ook graag aangesproken worden op "afwijkend" gedrag, maar dat gebeurt helaas niet. Wel heb ik het gevoel dat er achter mijn rug gepraat wordt. Maar waarom....

Ik voel mij een enorme zeur, maar het lucht wel een keer op om dit echt eens een keer ter sprake te brengen bij meerdere mensen met een andere kijk op dingen. Jammer dat ik geen camera bij mij kon dragen en mijn gedrag kan laten analyseren.
Tips van iemand die exact het zelfde deed, en nu nog wel op momenten doet.

Er is er maar 1 belangrijk, en dat ben jij... als jij niet goed voor je zelf bent is een ander dat zeker niet.

Gedrag is aangeleerd. Je heb je zelf aangeleerd door wat voor reden dan ook om dat muurtje te bouwen of masker op te zetten. welke reden dat is weet je zelf het beste. er zijn mensen die meer of minder door dat muurtje heen kunnen prikken en je ondanks je veiligheid barrière raken... gebruik hun hulp

Iedereen kan jou de weg wijzen, maar jij bent de enige die de weg moet lopen..

"Laat het verleden waar het is!"

ook jij bent alles waard..

succes
Kan je via je werk coaching aanvragen? Een coach kan je gedrag namelijk prima analyseren en je een spiegel voorhouden zodat je leert over je eigen gedrag.

En heb je wel eens een assertiviteitstraining gevolgd? Daar leer je o.a. dat er drie verschillende soorten assertiviteit zijn sub-assertief (sociaal wenselijk reageren), assertief (volwassen, nieuwschierig, vragen stellen) en agressief (verbaal, fel, direct) even kort door de bocht hoor. Je leert in zo'n training wat je zelf doet, hoe je omgeving daar op reageert en hoe je kan verbeteren. Andersom leer je natuurlijk ook hoe assertief je omgeving is en hoe jij daar dan weer mee om kunt gaan.

Ik herken mezelf wel in jouw verhaal, alleen heb ik het met de kwestie "kwetsbaar opstellen". Ik vind je iig heel moedig van je om je verhaal hier neer te zetten!
Ik zou jezelf vooral sparen bij mensen en hooguit aan familie en hele close vrienden feedback vragen. Anders zet je jezelf alvast neer als iemand die raar doet. Mss doe je wel 'raar' omdat je er zo mee bezig bent.

Wees vooral jezelf. Dat is meer dan goed genoeg. Mensen moeten jou niet alleen accepteren, maar vooral jij. En ja, je maakt fouten. Net als elk mens.

Verder eens met Goonyl
Er stond vandaag een heel stuk in Trouw over positieve psychologie. Ging over zelfvertrouwen en zelfbeeld. Misschien eens goed om te lezen?

Ik denk dat je gewoon jezelf moet accepteren. Je moet niet teveel voor een ander denken.
Je denkt te veel na over wat anderen denken.

Je staat te serieus in het leven.

Lighten up.

Doe dingen waar je je goed bij voelt,

en laat je je niet tegenhouden door schaamte.

Heb af en toe een beetje schijt aan anderen.

Uiteraard zul je zelf wel moeten inhouden dat je zo min mogelijk kwetsende zaken zegt, en anders maak je er gewoon een grapje van.

Wat met een lachend gezicht verteld wordt, wordt meestal niet serieus genomen.

Voorbeeld: je collega zegt "Sta je nou alweer bij de koffiezet apparaat, zuiplap." Bedenk je nu dat die collega sagi kijkt als hij het zegt, en daarna als hij of zij sarcastisch lacht. Wereld van verschil toch?
Wat vervelend jahoor dat je je zo voelt. Ik denk inderdaad dat mensen zo op je reageren omdat jij een afstand houdt (omdat je misschien geen vertrouwen hebt?). Het klinkt makkelijk wat Vader85 zegt ('heb af en toe schijt aan anderen') maar helaas is het heel hardnekkig zoals je je nu voelt. Als je er echt heel veel last van hebt zou ik een psycholoog raadplegen, die kan je meer inzicht geven in je gedrag en waarom je je zo gedraagt. Je kunt ook proberen af en toe bij collega's, kennissen etc. te toetsen of je gelijk hebt dat ze je 'raar' of 'anders' vinden. Misschien denk je het wel maar is het helemaal niet zo. Sterkte ermee en van je af praten op het forum kan al heel veel helpen!
Kanarie79: Is ook makkelijk gezegd dan gedaan, maar als je meer zelfvertrouwen krijgt gaat het vanzelf ook een stuk makkelijker.

Zelfvertrouwen krijg je meestal door dingen te doen waar je je goed bij voelt. Het pept je langzaam op.

Zorg voor je zelf, dan trek je vanzelf mensen naar je toe.

Je hoeft ook geen beste vrienden te zijn op het werk, zolang je prettig er mee kan werken, is het al prima. Niet iedereen moet je leuk vinden, zolang je dat zelf maar vindt. Uiteraard is het wel fijn om iniedergeval een paar mensen te hebben, waarmee je het goed kan vinden.
Heey Jahoor,

Ik herken je verhaal zeker. Ik ben uit een diep dal gekomen en nu gaat het een stuk beter. Nog steeds eis ik wel van mezelf perfectie, als ik 1 ding in mijn ogen "FOUT" doe ben ik heel streng voor mezelf. Ben dan zo boos op mezelf, terwijl ik niet weet waarom.

Het is waar wat gezegd wordt, je bent zelf het belangrijkste, niet die ander. Je moet toch vanuit je eigen ogen de wereld bekijken. En so what als iemand een vervelende opmerking maakt, dan kan je dat negeren en niet persoonlijk opnemen. Misschien heeft die diegene net een rotdag of iets vervelends gehoord.

En als je de "fout" ingaat dat je zelf het beste aanvoelt, dan kan je daar zelf wel een draai aan geven. Vergeven mag ook best, je bent ook maar een mens. Je bent toch op aarde om te leren?

Als je feedback nodig hebt mag je me best contracteren om het netjes te zeggen .

Sterkte! xx
Hoi,

hier ben ik ook even weer, bedankt voor jullie (fijne) reacties, wel fijn om te horen dat bepaalde dingen herkend worden. Ik zou idd wel wat luchtiger in het leven moeten staan, daar werd het allemaal een stuk makkelijk van.

Een veel gehoorde uitspraak die ik vaak krijg is dat ik anders overkom dan mensen van mij verwachten dat ik overkom.

Misschien bedoel je dat vader85?
Heb je er wel eens bij nagedacht hoe je écht op mensen overkomt? Wellicht kom je heel zelfverzekerd over omdat mensen dat soms kunnen verwarren met ''fel uit de hoek komen'' e.d. Wie weet kom je over alsof je helemaal geen behoefte hebt aan nieuwe vrienden omdat je bijvoorbeeld op het werk niets van je priveleven deelt (dat hoeft natuurlijk ook niet als je er geen behoefte aan hebt, maar jij hebt wel behoefte aan contact wellicht helpt dat).

Bijvoorbeeld:

Als je interesse toont in mensen in de pauze oid dan kom je vaak veel te weten over ze. Start wat vaker een gesprek. ''wat heb jij gedaan in je weekend?'' of ''wat doe je in je vrije tijd''. Vaak gaan mensen daar op in en zullen ook wat vragen aan jou stellen.

Mensen komen vaak niet echt op je af, maar ik heb gemerkt dat als je zelf een gesprek aanknoopt mensen dat wel gezellig vinden en er achter komen dat je qua humor een klik hebt oid of niet dat kan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven