hoe kom ik van mijn faalangst af?

13-06-2015 16:32 16 berichten
Ik was altijd best zelfverzekerd.

Nooit problemen gehad met mijn zelfbeeld of faalangst gehad.

Laatste jaren eigenlijk (te) veel gebeurd in mijn leven: ouders vlak achter elkaar overleden, een burn out, en een scheiding.

Eigenlijk is niets in mijn leven zoals het 5 jaar terug was.

Voor mijn gevoel inmiddels alles weer aardig op de rit. Sinds een aantal maanden ook nog eens aan een nieuwe baan begonnen.

In vorige banen ook nooit last gehad van faalangst, ik ben iemand die snel leert en ingewerkt ben.

Ook nu zijn mijn collega's en leidinggevende dik tevreden over mij als collega en mijn resultaten. (Het niveau van werkzaamheden is ook niet boven mijn pet.)

Maar zelf voel ik dit dus helemaal niet.

Alles wat ik doe check ik meerdere keren, en dan nog twijfel ik s'avonds thuis nog of ik het allemaal wel goed heb gedaan.

Ik heb dit al met leidinggevende besproken en deze geeft aan dat ik niet zo hard moet zijn voor mijzelf. Ik doe het prima; een aanwinst voor het bedrijf!

Maar waarom voel ik dit zelf dan niet en kan ik niet ontspannen tijdens en na mijn werkdag?

Ik vrees dat dit ergens een nasleep is van alles wat er in de laatste jaren gebeurd is. Maar hoe kom ik er van af?
Alle reacties Link kopieren
Heb je je gevoelens als besproken met een goede vriend of vriendin? Mensen die je persoonlijk goed kennen, zien vaak dingen die je zelf niet zijn opgevallen en zij kunnen je ook nieuwe gezichtspunten laten zien.
Ja, maar daar wordt ik op zich niet echt wijzer van. Dat ik in mijzelf moet geloven, en mensen van mijn werk moet vertrouwen als zij zeggen dat het goed gaat.

Zo simpel is het blijkbaar niet.

Ik zit mijzelf behoorlijk in de weg, maar weet gewoon niet hoe ik het moet stoppen.
Je kan het met je huisarts bespreken om te kijken of je naar een psycholoog kan gaan.
Daar heb ik ook wel over nagedacht. Maar voel me dan zo'n aansteller
Je hoeft je niet te schamen. Als arts kom je echt de meest vreemde dingen tegen en dat van jou is echt niet vreemd! Het is juist goed als je met iets zit - ook al is het een vreemd lichamelijk ding of iets psychisch- dat te erkennen en naar je huisarts te gaan.
Nou dat is fijn voor je werkgever. Ik zou alleen vaker controleren als je eerder fouten hebt gemaakt of als er heel veel vanaf hangt. Maar vaker controleren mag best zolang niemand daar last van heeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het gaat er een beetje om dat er eigenlijk geen reden om is dat ik mijzelf blijf controleren tertrostar.

Ik herken het zelf ook als ongezond gedrag. Ben doodmoe na een dag werken hierdoor.

en dat overdreven controleren kost dus naast heel veel van mijn energie ook te veel tijd. Ik wil niet teveel uitweiden over de aard van het werk, maar er zit een tijdsdruk op.

Het is dus nog wel de bedoeling dat ik sneller ga werken.
Nou ik erover nadenk heb ik ook wel zoiets. Maar niet dagelijks. Het heeft maar weinig invloed op mijn leven.

Maar voor een nieuwe baan vind ik faalangst wel goed. Het is goed voor je prestaties en later ga je je heus wel ontspannen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik hoop het. Maar wat is later... inmiddels alweer bijna half jaar bezig.
Ik weet wat je bedoelt heb het zelf ook .misschien ben je wel een perfectionist. Alles moet goed gaan naar je zin . Tenminste dat heb ik . Maar iedereen maakt fouten . kon het moelijk van me afzetten maar tis gelukkig gelukt . tis die knop omzetten in je hoofd het is moeilijk maar zeker wel te doen . succes
Maar hoe som--body?

Is dat er uit gesleten of op welke manier heb jij die knop dan om kunnen zetten?
sorry late reactie ....psycholoog heb je helemaal niet nodig bijna niemand trouwens ... je hebt mind tuning van Peter frijters. ..er zijn veel goede boeken. Zo ben ik er ook overheen gekomen .
en nog wel andere dingen die je zeker helpen suc6
Wat vervelend om te horen dat je je zo rot voelt. Er zijn drie nare gebeurtenissen geweest afgelopen vijf jaar. Dat moet je niet onderschatten. Heb je dat allemaal al een plekje kunnen geven en heb je dat kunnen verwerken?

Mensen kunnen inderdaad zichzelf onderschatten en vergissen in hun eigen kracht. Misschien is er niet altijd een psycholoog nodig. Maar dit zijn wel punten die verwerkt moeten worden en daar kan een psycholoog bij helpen. Anders blijft het je inhalen. Wat betreft dat je het gevoel hebt dat je je aanstelt, is voor mij heel herkenbaar en heeft mij ook weerhouden om mijn verhaal bij anderen te doen. Maar vergeet niet dat je niet je alles alleen hoeft te doen. Een (eventuele) psycholoog geeft je alleen handvatten waardoor jij zelf weer verder kan. Het is niets meer.
'Time flies but you're the pilot. It moves real fast but you're the driver. You may crash and burn sometimes.'
Inmiddels al weer wat tijd verder. De spanning ook al wel wat minder gelukkig. Ik ben ook naar de huisarts geweest, en via hem naar de praktijkondersteuner (ggz) maar dat stelt niet zoveel voor.

Ik denk er nog wel over om een cursus mindfullnes te gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven