Hoogbegaafd maar mislukt ;-)

01-07-2011 16:38 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit en wie weet een manier om hier een draai aan te geven?

Ik ben flink intelligent en heb het VWO gehaald zonder te leren (de cijfers waren mét leren wel wat hoger geweest).

Nu inmiddels 30, flink wat jaren, een man en 2 kinderen verder, en heb verder nooit een opleiding afgerond.

Ben tot driemaal toe aan een opleiding begonnen, maar vanwege een groot gebrek aan discipline en geen bovenmatige interesse in wat dan ook, heb ik nooit een diploma gehaald verder.

Discipline heb ik wel gekregen, daar heeft een turbulente tijd en onverwachts moederschap wel voor gezorgd.

Nu op zich best aardig werk, maar niet wat ik wil. Toch komt het er ook niet helemaal úit. Heb dus eigenlijk gewoon maar genoegen genomen met wat ik wél heb, al gaat het af en toe toch knagen.

Is er nog hoop op verandering? Zo ja, hoe? Herkenning?

Overigens word ik nu geacht te werken maar ben zo vrij geweest de tijd even hiervoor te gebruiken (verder nog nooit in mijn leven rookpauzes genomen, dus dat compenseert). Het kan dus wel even duren voor ik inhoudelijk reageer, bij voorbaat excuses!
quote:Moonlight82 schreef op 01 juli 2011 @ 16:46:

Meld. Tenminste, zo voelt het nu even.

Ben trouwens niet hoogbegaafd, zat er een punt onder met mijn test. Weet niet of het heel erg is als ik hier schrijf?

Hoe streng zijn jullie?je bent geaccepteerd! haha
quote:Summerdance schreef op 01 juli 2011 @ 16:42:

Hoogbegaafd als je VWO hebt?

Wow.....dan ben ik het ook!

nee niet per se natuurlijk....!

is getest
Mijn draai is dus dat ik voorlopig me richt op niet te hoge eisen stellen aan mezelf en gewoon tevreden zijn met wat ik heb.

Daarnaast probeer ik te bedenken wat me nu onderscheidt van mensen die wel minder slim zijn zodat ik mijn functie hopelijk zo kan inrichten dat ik daar wat mee kan (ook omdat ik eigenlijk alleen plezier beleef aan dingen die ik goed kan).
Oh.. overigens herken ik mij ook in dit verhaal. Volgens diverse IQ testen schijn ik ook hoogbegaafd te zijn. M'n hoogst genoten studie is echter een MBO opleiding. Ik weet zeker dat ik qua niveau prima WO zou kunnen doen. Maar ik ben gewoon enorm lui, niets boeit me voor langere tijd, ik vind alles te makkelijk en/of saai en heb 0,0 discipline. Bij mij komt het er gewoon ook niet uit. Bij mij heeft dit zeer waarschijnlijk wel te maken met ADHD.

TO: ik heb dus helaas ook geen tips voor je.
Oh en ben enorm slecht in gramatica, maar spreek wel 5 talen :-)
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:_lupine_ schreef op 01 juli 2011 @ 16:45:

[...]

Wat is de relevantie van deze info?

Als je werkelijk zo intelligent bent dat je opleidingen op je sloffen kunt halen, dan ga je toch gewoon nu een opleiding volgen en hem wel afmaken?

Dat ik nooit geleerd heb om te léren.

Stof op het VWO wordt allemaal klassikaal behandeld. Als ik dan gewoon een beetje oplette dan wist ik het ook wel.

Op het WO moet je de stof zelf bestuderen, en daar ging het mis.

En denk bij creativiteit niet aan werken met je handen, maar hoe je brein dingen verwerkt en oplost, dus creativiteit daarin.

Een hoog iq staat niet gelijk aan hoogbegaafdheid.
quote:Summerdance schreef op 01 juli 2011 @ 16:42:

Hoogbegaafd als je VWO hebt?

Wow.....dan ben ik het ook!

Ikke ook, eigenlijk upper-hoogbegaafd, of bestaat dat dan niet?

Ach weet je... ik ken iemand die hoogbegaafd is, maar wanneer ik haar vraag om voor mij even de DVD in te stellen... gaat het hartstikke mis.

Zegt dus niet alles!
Hier IQ138

Havo, hbo hbo hbo (lees: 3 studies)

Ik ben toen ik bijna 30 was weer een studie gaan doen en toen nog een.

Ik heb nu de smaak te pakken en mijn studielijst is nog langgg.

Ik heb juist veel interesses maar ben (te) snel op dingen uitgekeken. Dan maar weer een nieuwe uitdaging zoeken.

Ook niet echt ideaal dus allemaal, maar ach...

Het is en blijft zoeken.
Ah, ik ben niet hoogbegaafd, maar wel hoge intellectuele capaciteiten.

Ach ik presteer nog steeds minder dan ik eigenlijk zou kunnen....
Ik heb geen geel, ai... Maar aan de andere kant, externe motivatie is ook motivatie. Heil mijn enge moeder!
quote:galadriel schreef op 01 juli 2011 @ 16:56:

[afbeelding]

En denk bij creativiteit niet aan werken met je handen, maar hoe je brein dingen verwerkt en oplost, dus creativiteit daarin.

Die wilde ik ook plaatsen!

En verder moet ik bij het lezen van dit topic steeds denken aan een liedje van Bert en Ernie... even googelen... moment.
Mijn man is hoogbegaafd, net als zijn vader en zijn broer. "Dus" moest hij naar het vwo en gaan studeren. Maar ondanks zijn hoogbegaafdheid kreeg hij havo-advies van school. Zijn ouders hebben er een hele strijd van gemaakt, want hij moest naar het vwo met een IQ van 145. Het is uiteindelijk toch de havo geworden, met allemaal onvoldoendes. Pas toen zijn mentor het bij zijn ouders voor elkaar kreeg dat hij naar de MTS mocht als hij 4 havo zou halen werden die 3-en en 4-en 8-en en 9-ens.

Inmiddels zit hij alsnog op het "vereiste" niveau van zijn ouders en nu beginnen ze zijn werk eindelijk wat te waarderen. Er wordt niet meer gevraagd hoe het "met zijn baantje is", nu heeft hij tenminste een "echte baan". Woest word ik daar van.

Mijn kinderen zijn ook behoorlijk intelligent, maar mocht er eentje vuilnisman, of weet ik veel wat willen worden, moeten ze dat lekker doen als ze er gelukkig van worden.
maak er wat van
quote:Maja82 schreef op 01 juli 2011 @ 16:47:

[...]

Leren moet je leren. En als je dat eerst niet hoeft (tot een jaartje of 18) en het dan ineens moet kunnen, net als plannen, dan is dat best lastig zo niet onmogelijk.

Natuurlijk moet je leren leren, maar dat is niet alleen iets voor de hoogbegaafden, dan moet iedereen. Hetzelfde geldt voor plannen.

Die twee dingen te leren, is echt geen godsonmogelijkheid. En als dat niet lukt ben je niet opeens zielig, maar moet je gewoon ploeteren en op af en toe op je bek gaan.

Ik zie ook niet in waarom dit niet zou gelden voor mensen die net boven een bepaald iq zitten en wel voor degenen die dat niet halen, maar wel met succes studeren.
quote:galadriel schreef op 01 juli 2011 @ 16:56:

[afbeelding]

Juist, nog even ter verduidelijking:

Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.

Het model beschrijft de volgende innerlijke kenmerken:

zéér autonoom (zijn)

hoogintelligent (denken)

rijk geschakeerde emotionele binnenwereld (voelen)

en de volgende kenmerken van de wisselwerking met de buitenwereld:

gedreven en nieuwsgierig (willen)

scheppingsgericht (doen)

hoogsensitief (waarnemen)

en de kenmerken van het samenspel met de maatschappij:

snelheid

creatief

intens

complex

ir. Maud Kooijman-van Thiel (red.), Hoogbegaafd. Dat zie je zó! Over zelfbeeld en imago van hoogbegaafden. (2008) OYA Productions, Ede
Ha Marthesyl,

Hier ook een hb-er, die vooral last had van haar hb. Ik kon helemaal niets met het schoolsysteem, maar leerde zelf alles thuis op mijn eigen manier. Hierdoor heb ik mijn diploma gehaald. Anders was het niet gelukt...

Ik denk dat je niet zo moet denken in gelukt/mislukt, dan kom je nooit goed terecht

Ik kon ook nooit studeren, maar heb gevraagd om aangepast materiaal. Groepen (we hadden veel groepsprojecten) konden mij nooit boeien, dus ik heb alle opdrachten met toestemming alleen mogen maken. Het kostte tijd, maar nu heb ik een bloeiend bedrijf.

En interesses moet je niet verwachten als je niets doet , maar je moet er naar op zoek. Probeer een hobby en kijk of het wat is, en vooral: zet door!

HB is GEEN excuus om nergens je best voor te doen!!!
quote:Cici25 schreef op 01 juli 2011 @ 16:49:

[...]

Wat een totaal onzinnige reactie! Want?? Staat het uwe hoog(begaafd ) heid niet aan

Even voor jouw beeldvorming een aantal zaken verduidelijken. Verantwoordelijkheid voelen en tonen is iets heel anders dan slim zijn.

Waarom vraag je meteen hoe TO weet dat ze hoogbegaafd is? Mag dat niet?

TO probeert alleen iets aan te duiden over haar intelligentie. Ze zegt niet dat als je het VWO op je slofjes haalt, je dus hoogbegaafd bent. Inmiddels heb je meer kunnen lezen over hoogbegaafd en intelligentie ( zelfs met plaatje erbij ) en zie jij dat hoogbegaafdheid niet geheel samenhangt met intelligentie....

Zo! ??? Najaaaa, zal wel????

Oh ja, ik ben ook nog knap, en das niet altijd mooi.

Nu goed, of sta ik nog steeds op je tenen?
Ik snap niet dat zodra het woord hoogbegaafheid valt, mensen altijd even moeten roepen dat je dan toch echt niet per se geweldig hoeft te zijn.

Nee duuuh.

Als iemand zegt dat ze mooi kan zingen, zeg je toch ook niet: Ja, maar misschien heb je wel een laag EQ!

Als mensen irritant opscheppen..okeee.. maar het is toch meer dan duidelijk dat TO is vastgelopen.
quote:_lupine_ schreef op 01 juli 2011 @ 17:01:

[...]

Natuurlijk moet je leren leren, maar dat is niet alleen iets voor de hoogbegaafden, dan moet iedereen. Hetzelfde geldt voor plannen.

Die twee dingen te leren, is echt geen godsonmogelijkheid. En als dat niet lukt ben je niet opeens zielig, maar moet je gewoon ploeteren en op af en toe op je bek gaan.

Ik zie ook niet in waarom dit niet zou gelden voor mensen die net boven een bepaald iq zitten en wel voor degenen die dat niet halen, maar wel met succes studeren.

Het probleem is dat de meeste kinderen dit leren als ze op de basisschool zitten. En dan steeds grotere hoeveelheden stof met steeds meer planningsvrijheid. Als je pas later merkt dat je het niet red lig je achter met het leren van die vaardigheid.

Die vaardigheid is wel te leren, maar het is wel lastiger omdat de omgeving een stuk complexer is als je ermee begint.
Er is een verschil in hoogbegaafd en superslim.

Voor degene die zich er iets meer in willen verdiepen lees eens Dit.
Ik heb me 'n keer laten testen door Mensa en er kwam 144 uit. Toch heb ik altijd 'n hekel aan leren gehad en heb niet eens VWO. Ben meer van 't creatieve en praktijkgericht dus. Saaie theorie heb ik nooit wat mee gehad.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 01 juli 2011 @ 17:09:

[...]

Het probleem is dat de meeste kinderen dit leren als ze op de basisschool zitten. En dan steeds grotere hoeveelheden stof met steeds meer planningsvrijheid. Als je pas later merkt dat je het niet red lig je achter met het leren van die vaardigheid.

Die vaardigheid is wel te leren, maar het is wel lastiger omdat de omgeving een stuk complexer is als je ermee begint.

Ja, dat is wel zo, maar ik denk dat dat voor iedere 'slimmerik' geldt. Er zijn heel veel mensen die met gemak de basisschool doorkomen, iets meer moeite hebben met de middelbare school en het pas echt moeilijk krijgen op de uni. Dat zie ik zoveel om me heen. En moeite hebben met planningsvrijheid is ook een zwakte van de gemiddelde student, heeft niks met IQ te maken volgens mij.

Ik heb het overigens wel over mensen met 'gewoon' een hoog IQ, dat voor hoogbegaafden andere regels gelden zal best, daar weet ik niet veel vanaf. Wel van mensen die zich al snel een slachtofferrol aanmeten, en dat idee kreeg ik bij OP. Vandaar mijn felle reactie.
Misschien is het handig om de discussie wat breder te trekken.

Dus wat kan iemand die niet optimaal van zijn/haar talenten en mogelijkheden gebruik heeft gemaakt, alsnog doen om voldoening in zijn werk en/of priveleven te verkrijgen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ah ik ben geaccepteerd hier.

Ben vandaag niet in de stemming om hier uitgebreid te schrijven. Maar zou het wel leuk vinden om dat op een later tijdstip wel te doen.

Heb zelf ook wel eens een topic willen openen maar was te bang voor het klapstoelen-en-popcorn-effect. Toch maar niet gedaan omdat het nogal gevoelig ligt.

Ben benieuwd hoe het dit topic zal vergaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven