Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.

Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Ik durf het nog bijna niet hardop te zeggen, maar hier gaat het eigenlijk best wel goed.

Ik ben van het type dat een hekel heeft aan de zomer door het lange en felle licht en de warmte. Het sociale aspect van leuke dingen moeten doen met mooi weer houdt mij helemaal niet bezig. Als ik binnen wil gaan zitten, dan doe ik dat en dan vermaak ik me ook nog eens prima. Maar door de steeds langer wordende dagen, de steeds hoger wordende temperatuur en steeds meer zon, heb ik me vanaf ongeveer maart best wel depressief gevoeld.

Gek genoeg gaat het, juist nu het erg warm en zonnig is, weer een stuk beter. Het is vooral de overgang van winter naar zomer waar ik last van heb. Als het eenmaal volop zomer is, dan gaat het eigenlijk wel weer. En terugkijkend op voorgaande jaren, is dat eigenlijk steeds zo geweest. Het stomme is, dat ik dat helemaal niet meer weet op het moment dat ik me rot voel in het voorjaar. Het lijkt dan of er een eindeloos lange vervelende periode voor me ligt.

Ik kijk nog steeds uit naar de herfst en de winter. De zomer is nog steeds een kwestie van zo goed mogelijk uitzitten. Maar dat depressieve gevoel is weg en dat is zo fijn!

En nu ga ik dit goed onthouden voor volgend jaar!
Ik heb niet zozeer problemen met de verschillende seizoenen opzich, maar meer met het kuddegedrag van de mensen zodra het zonnetje gaat schijnen. Als de eerste zonnestraal zich door de wolken heen perst MOETEN we massaal naar het strand, het terras op, "lekker" buiten zitten etc. etc. Het liefst met bijbehorende korte broek of "leuk jurkje". Iedereen gebruikt plotseling verkleinwoorden in overvloed (rosétje, terrasje, zonnetje), allemaal zo gemaakt.

Zelf vind ik het ook gezellig om op z'n tijd op het terras te zitten of in de tuin, maar dat doe ik puur op gevoel: Heb ik er in in, dan doe ik het, heb ik er geen zin in, dan doe ik het niet. Ik doe het niet omdat de zon schijnt dus dan hoor je dat nou eenmaal te doen.

Nederlanders blijken niet meer in staat tot de dagelijkse bezigheden als de temperatuur boven de 20 graden komt.

In Zuid-Europa, waar ze warmte gewend zijn, reageren ze tenminste niet meteen zo hysterisch en kijkt men je niet aan alsof je van Mars komt omdat je geen blote benen hebt.

En wat ik ook zo vreselijk vind: Iedereen roept massaal: Zon, zee, strand, rosé! (Zowel IRL als op Hyves).,
Waldorff114

Ik heb ook niet zoveel op met dit weer, en het naar buiten 'moeten' gaan om te genieten van het weer.

Maar ik denk dat mensen die dat wel doen, er gewoon zoveel mogelijk van willen genieten. NL is nou eenmaal niet echt een zonnig land. Als het zonnetje dan schijnt trekt men er massaal erop uit. En ondanks dat ik meer een lente-persoon ben,begrijp ik dat toch wel.

Vandaag vind ik het nog wel te warm te warm,en plakkerig maar vergeleken met afgelopen weekend en de dagen die nog gaan komen vind ik het vandaag redelijk.

Als ik denk aan donderdag en vrijdag heb ik gewoon zin in een zomerslaap.En dan wakker worden rond eind aug/begin sept.
Ik heb geen motto.
Ik begrijp het gedrag ook wel. Kuddegedrag is ook heel makkelijk te verklaren namelijk , maar dat is dus wel iets waar ik me enorm aan kan ergeren. Overigens vind ik alles boven de 23 graden ook veel te warm. Op een strandvakantie kan ik er nog mee leven, maar met de dagelijkse bezigheden is het echt verschrikkelijk!
Normaal zeg ik dit niet zo snel, maar ik ben nu zo blij, dat ik mag werken, heerlijk in de airco.

Ik ben ook nog lekker wit, maar dat kan me niet schelen, heb ik straks ook niet zo snel rimpels, hahahaha.
quote:cat75 schreef op 30 juni 2010 @ 21:59:

Ik ben ook nog lekker wit, maar dat kan me niet schelen, heb ik straks ook niet zo snel rimpels, hahahaha.

Wedden dat ik witter ben?

Ik geef bijna licht.
quote:emma4 schreef op 04 april 2008 @ 18:54:

Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.quote:emma4 schreef op 04 april 2008 @ 18:54:Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer?

Ik ga dit topic straks eens op mijn gemak doorlezen. Het eerste citaat had van mij kunnen zijn.

Het tweede citaat gaat helaas voor mij niet op. Ik heb last van erfelijke, endogene depressies (lees: ik mis een stof in mijn hoofd). Dat is de laatste tijd goed te hanteren (ik heb een plantaardige AD), maar het najaar en de winter zijn voor mij toch wat moeilijker om door te komen (gebrek aan zonlicht enzo).

Ik vind de zon dus ook niet vervelend. Integendeel. Maar meer de 'psychologie' die erachter zit. Het verplicht naar buiten gaan en leuke dingen moeten doen omdat het nu eenmaal mooi weer is en het er dan bijhoort.
Eindelijk, lotgenoten! Ik herken dit helemaal, voel me al de hele week triest en heel erg down. Zo kwam ik overigens op dit forum terecht, googelde "zomerdepressie". Voor mij mag die hele zomer alweer voorbij zijn...
Vandaag ook zo'n dag... :(

Voel me enorm eenzaam en ik kom tot niks.. Lusteloos en nergens zin in.

Het is koopzondag dus had gisteren gepland om de stad in te gaan, maar vandaag heb ik zoiets, ach laat maar. Kost alleen maar geld en ik kan toch niet continu de stad maar ingaan om de tijd te doden...

Had ik maar een huis met een lekkere tuin, dan hoefde ik me niet zo opgesloten te voelen.
He het topic is er nog steeds. Gelukkig is het al weer 5 juli, langzaamaan worden de dagenkorter al is het maar 2 minuten per dag. Wat haat ik de zomer. 1 september begint voor mij het nieuwe jaar dan gaan we richting winter tenminste zo voelt het. Na de feestdagen krijg ik het weer op mijn zenuwen want dan gaan we weer richting de lente/zomer. Ik heb genoten van deze lange winter, veel buiten heerlijk. Nu lig ik meest van de dag op bed, komt niks uit mijn handen behalve mijn werk waar het vreselijk warm is. Nog even doorbijten het schijnt warm te blijven tot eind augustus pfffff.
Hier gaat het ook al een stuk beter!! Het is nu "lekker" warm en ik kan het nu goed hebben
Heerlijk dit weer!

Maar duurt niet lang, morgen weer 29 graden en in het weekend weer 30/32 graden...
Beste Emma. Ik ben het met je eens. De zomer is voor mij ook iets om somber van te worden. Als het boven de 25 graden wordt raak 'k een beetje in paniek, 'k heb liever -5 graden. En dan net met het hete weer van het aankomende weekeinde heb ik avonddienst in een benauwde aanleunflat "Heerlijk" die warmte.

Wat was het een heerlijk winter met die sneeuw, 'k heb er van genoten.

Emma ik wens je sterkte de komende dagen, lees maar lekker een boek binnen op de bank.
Marez, erg he die hitte in aanleunwoningen, werk je ook bij de thuiszorg? Ik wel en werk meestal de ochtenden, kun je je voorstellen dat sommige mensen de douchekachel nog aanwillen en dat er maar bij heel weinig een raam open mag.

Zonwering hebben ze nog nooit van gehoord.

Ik vond de winter heerlijk, van mij mocht dat voorgoed zo blijven voelde me uitstekend.

De voorspellingen zijn slecht voor ons zomerhaters, dit weer blijft zeker tot september maar ik tel de dagen iedere dag is weer een stap dichter bij de herfst.
Ik snap er werkelijk niets van, ondanks dat ik met jullie deel dat ik geen zomer mens ben. Ik ben erg lichtgevoelig, dus constant met zonnebril op.

Maar wat ik dus niet herken is het gevoel van moeten omdat de zon sch(r)ijnt. Van wie moet dat dan, van jezelf? Ik moet niets en zit veel binnen (heb niet eens een tuin omdat ik geen tuinmens ben). Waarom zou ik er op uit moeten gaan, ik vind het heerlijk binnen met de gordijnen dicht in de zomer, daar geniet ik van en komt geen schuldgevoel bij kijken.
Pff, het is vandaag echt niet normaal. Heb het idee dat ik geen lucht krijg ook!
Het regent nu!!!!!!!!

Ik ben zo blij!!! Het is koeler en fris

Afgelopen dagen waren niet te harden!
Ook ik haat de zomer. Vooral die hitte en die lange lichte avonden. s' Avonds knus bij de houtkachel is toch veel fijner. En dan nog een ergenis. Je hoort en ziet alles van de mensen om je heen. Ik hoef geen muziek te horen in mijn tuin. En ik vind het verschrikkelijk als de overburen zogenaamd gezellig met elkaar aan het praten zijn op straat. Blijf toch gewoon in je eigen tuin en praat daar met elkaar als je zo van gezelligheid houdt, maar val mij er alsjeblieft niet mee lastig. Nog even en de herfst begint weer. Ik kan niet wachten.
Wat een verschrikkelijke hitte weer! :(

Mijn hele lijf begint nu een beetje te protesteren.. bah!

Opgeblazen buik, geen honger/trek, slecht slapen dus doodmoe, dikke voeten..

Bah bah bah en nog eens bah!

Gelukkig zijn de voorspellingen goed en wordt het een stuk koeler vanaf morgen.

Volgende week nog ergens een keer een uitschieter van 27 graden en dan is het voorlopig klaar!
Is dat echt waar precious? Ik dacht juist dat het volgende week wéér zo warm zou worden..
Op weeronline.nl kun je 14 dagen vooruit kijken. En dan is het onder de 25 graden.
Ik rook vandaag voor het eerst de herfst weer in de lucht!
Late reactie. Lammy de aanleunflats waar ik werk horen bij een verzorgingshuis. De warmte hangt er nog steeds. Dit weekend wordt het weer warm, maar dat zal niet zo heet aanvoelen als de hitte in juli. Gelukkig. 'k Heb het begin van de herfst ook waargenomen, er komen weer meer spinnen, prachtig, wat een kunstenaars zijn die dieren.......en dan straks in 's morgens in de herfst die koele dauwdruppels in dat web...........nog 32 dagen voordat het officieel herfst is.
quote:Marez schreef op 18 augustus 2010 @ 21:12:

er komen weer meer spinnen

And that's a good thing because....?

Jaaaah! Van die kruisspinnen in hun web!

Ik heb een hekel aan spinnen. Ben er zelfs bang voor. Volgens mijn omgeving heb ik zelfs een fobie. Maar van die kruisspinnen in hun web, die zie ik toch graag (op afstand dan). Omdat het voor mij echt een voorbode is van de herfst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven