Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dit topic. Ik heb het ook moeilijk nu de dagen langen worden. Ik vind het lastig om de dag in te vullen. Van mij mag het lekker regenen!
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik echt heel gelukkig word als het lekker weer is buiten, begrijp ik het idee wel. Ik ben namelijk bezig met m'n scriptie en vind het erg frustrerend als het dan mooi weer is. Ik zou het liefst willen dat het dagenlang keihard hagelt/stormt, zodat ik lekker binnen met de lampen aan aan m'n scriptie kan werken en af en toe een blik kan werpen op de mensen die zeiknat worden . Pas als ie af is en ik geen werk- of studieverplichtingen heb, mag de zon gaan schijnen. Ik vind het af en toe ook irritant dat half Nederland bij de eerste de beste zonnestraal meteen op het terras gaat zitten. Dan krijg ik een soort gevoel van: stelletje aanstellers zijn jullie en heb ik het idee dat ik er niet 'bij hoor'. Ik hou trouwens erg van het strand, maar het maakt niet uit of het dan goed of slecht weer is.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaren heb ik het steeds moeilijk gehad in april. Verschillende redenen, maar ook het feit dat de dagen langer worden en ik het idee heb dat je daarvan MOET genieten en leuke plannen voor de zomer moet maken enzo.



Soms heb ik nog geen idee hoe ik al die tijd ga vullen. s Winters kun je nog met een boek op de bank kruipen of eindeloos TV kijken onder het mom: het is kutweer.

s Zomers hoor je er toch wat van te maken, heb ik t idee.



Soms kan ik heel erg genieten van lente en voorjaar, maar soms bekruipt me bovenstaand gevoel.



Hoop dat ik april goed doorkom dit jaar (en mei, en juni, en juli). Vandaag voel ik me goed. Uitdaging wordt om de rest van april me goed te blijven voelen, en de zomer op een mooie manier in te vullen.



(hoop hier over een tijd te kunnen kijken en me te kunnen realiseren dat t gelukt is)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 05 april 2010 @ 00:36:

Soms heb ik nog geen idee hoe ik al die tijd ga vullen. s Winters kun je nog met een boek op de bank kruipen of eindeloos TV kijken onder het mom: het is kutweer.

s Zomers hoor je er toch wat van te maken, heb ik t idee. Dat idee kun je natuurlijk ook van je afzetten. Ook in de zomer kun je dat boek op de bank lezen of eindeloos voor de buis zitten. Niet onder het mom van: het is kutweer, maar onder het mom van: ik vind dit leuk om te doen.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er ook vorig jaar achter dat ik het al jaren had. Wist helemaal niet dat het bestond! Toevallig vorig jaar nauwelijks last van gehad. Ik heb het dan voornamelijk de eerste weken dat het lekker weer is en de zon veel schijnt. Krijg dan echt een raar/verdrietig gevoel. Midden in de zomer is het wel weg, geniet dan juist wel van het warme weer. Maar eigenlijk vind ik de zomer het minst leuke jaargetijde! Ongezellig, iedereen buiten, altijd 'weg', saai etc. Ik hou van de herfst!
Alle reacties Link kopieren
Hey Potjethee, dat herken ik heel erg dat 'rare' en 'verdrietige' gevoel. Ik moet bewust en soms denk ik ook wel onbewust denken aan mensen waaronder mijn vader die in het voorjaar overleden zijn. Zeker als het dan mooi weer is en de vogeltjes fluiten en de takken aan de bomen ruisen met de nieuwe blaadjes krijg ik altijd zo'n existentiele naargeestigheid omdat het ondanks alles toch steeds weer lente wordt en alles dan maar gewoon doorgaat, ook zonder hen. Net of de lente het verdriet probeert te maskeren, maar het tegelijkertijd ook weer erger maakt. En de dagen worden zo lang, je kan nergens meer lekker wegkruipen met een kaarsje aan, overal is licht. En dan het koortsige fluitconcert van alle gevederde vriendjes vanaf 4 uur 's ochtends tot je rond 6 uur weer in slaap valt.. en dan nog niet te spreken over de kikkers in de zomer in de tuin van de buren en de krolse katten op het dak van de schuur. Maar ja als het dan eenmaal echt zomer is, met een stralende zon, m'n mooiste jurk en de geur van zonnebrand wordt het allemaal wel weer oke. Maar dan ben ik toch weer blij als het september is!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 05 april 2010 @ 21:34:

[...]



Dat idee kun je natuurlijk ook van je afzetten. Ook in de zomer kun je dat boek op de bank lezen of eindeloos voor de buis zitten. Niet onder het mom van: het is kutweer, maar onder het mom van: ik vind dit leuk om te doen.

Ja maar in de zomer voelt het gewoon anders. In de tuin zit ik anders dan binnen op de bank. (oja ik mag best binnen op de bank als de zon schijnt... eigenlijk).

Dan zit ik niet rustig en zie altijd wel iets wat in de tuin moet gebeuren en krijg het warm en begin te verbranden etc.



Het gevoel is gewoon anders. Maar het idee: je MOET van het weer genieten als het mooi weer is, dat zou wel minder mogen idd.

Vanmiddag voelde ik me ook al schuldig dat ik ff binnen op bed ging relaxen terwijl ik ook in de tuin had kunnen zitten.



Daar heb je wel gelijk in. Maar t is soms ook dat er in de herfst wat meer 'agendapunten' zijn dan in bijv. mei. Meer verjaardagen enzo, lijkt wel.

Kan zelf mei ook wel volplannen, uiteraard, maar t blijft anders voelen.



Het goede nieuws is dat ik voor april aardig onder de pannen lijk te zijn (spreekwoordelijk dan want sommige dingen kunnen ook buiten). De agenda stroomt aardig vol.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hieperdepiep, ik ben niet de enige die depressief wordt van de lange lichte zomertijd, alleen heeft het bij mij een andere reden: De schaamte voor mijn lelijke gezicht (overgehouden door pestverleden), maar goed, daar heb ik het hier een paar weken terug op het forum al eens over gehad. De zomer vind ik dus niet leuk omdat het mij ook veel te druk op is straat, vol lawaaipapepaaien (luide cabrio's) en voor mij dus te drukke terrasjes (Amsterdam).

Ik hou trouwens wél van de zon, mits niet te heet (tot 21 graden) want ik heb ook last van atopisch eczeem door warmte allergie.



Als het koud en lang donker is kan ik fijn lang schuilen onder de nachtdeken, en mij ook zo lekker inpakken in heerlijke winterkleding met jas en sjaal i.p.v. alleen maar een zonnebril en een bloot zomerjurkje.



Ik vind de stille winter in vol ornaat, lange heldere sterrenhemelnachten met leuke stadsfeestlichtjes, warme chocomel, sneeuw en elfstedentochtkou echt héérlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kan wel melden dat april tot nu toe erg goed / snel gaat. Geen last van lange lege dagen. Ik geniet volop!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wat heerlijk herkenbaar dit topic! Naast het warme weer wat ik ronduit vervelend vind herken ik ook het 'moeten' en de gedachtes van 'iedereen zit nu lekker op een terrasje, zit op het strand, en ik zit in mijn eentje binnen.'

Hee fijn om te weten dat ik lang niet de enige ben.
Alle reacties Link kopieren
Het rare is dat ik de zomer heerlijk vind, maar ik vind dat langer licht niet fijn. Ik weet niet waarom. Dan gaat de klok een uur terug en dan heb ik al de balen dat het langer licht is. Terwijl ik dol ben op de zon en de zomer an sich. Ik was een keer op vakantie in een warm land waar het 7 uur al donker was. Dat vond ik echt heerlijk. Raar he!
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Heb je dat altijd Ste, of gewoon nu het kut gaat?



Just asking



Ik was vroeger dol op zomer en als ik me goed voel nog steeds wel. Maar als ik depri ben is deze tijd van het jaar moeilijk.

Dan heb ik nog liever regen
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Nee, ik heb het altijd gehad. Zomeravonden, zo rond eind juni, zijn echt naar. Ik heb dan het idee dat ik de meest vriendloze persoon op aarde ben.



Ik hou zó van regen! (Mits ik binnen zit dan) Gewoon die opluchting dat het dan niet erg is als je binnen zit. En het is zo lekker knus.
Alle reacties Link kopieren
Eerder op het topic zei iemand tegen mij: maar je hoeft toch niet naar buiten met mooi weer?



En dat is ook eigenlijk zo. Waarom zou je in de winter wel met een boek in bed mogen liggen en in de zomer niet?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
[quote]Ste_ schreef op 13 april 2010 @ 14:59:

Nee, ik heb het altijd gehad. Zomeravonden, zo rond eind juni, zijn echt naar. Ik heb dan het idee dat ik de meest vriendloze persoon op aarde ben.



Ik hou zó van regen! (Mits ik binnen zit dan) Gewoon die opluchting dat het dan niet erg is als je binnen zit. En het is zo lekker knus.[/quote]



Precies!



Het gaat bij mij nu ook weer goed..kan het zonlicht wel zien schijnen ;) Vorig jaar ging het ook goed. Misschien kun je er wel overheen komen?
Alle reacties Link kopieren
Gaat het nog met iedereen hier?



Ik geniet wel van het weer eigenlijk. Maar zou het niet erg vinden als er nu een paar dagen regen kwam.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Met mij gaat et tot nu toe goed. Ik heb wat leuke zomer kleding gekocht, heb mijn balkon leuk gemaakt en ben zelfs al naar het strand geweest.

Ik heb besloten iets te gaan doen aan mijn overgewicht en ik heb het idee dat de lente me heeft geholpen bij deze keuze.



Toch hoop ik dat het binnekort weer eens een paar dagen gaat regenen zodat ik weer eens lekker onder mijn denkentje kan kruipen!
Alle reacties Link kopieren
Geef mij maar herfst en winter. Vanochtend kwam ik op de sportschool en in de kleedruimte begon een vrouw tegen me aan te kletsen dat ze zo blij is dat de zon schijnt. Het interesseert mij geen ene moer. Van mij mag het dit weekend gaan regenen.



Altijd dat van je moet naar buiten, je moet erop uit, je moet genieten. Ik zit nu al niet zo lekker in mijn vel en krujip het liefst in bed.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook nog goed. Ook nog geen last van dat het zo lang licht blijft, dat vind ik anders ook altijd wel vervelend. Zal wel komen doordat ik veel te doen heb en daardoor kan profiteren van de langere avond. Voor de rest zit ik redelijk veel binnen.

Wel grappig, dat er nu zelfs reacties zijn of het alsjeblieft mag gaan regenen, haha, als andere mensen dit lezen

Sterkte voor degenen met wie het niet goed gaat op het moment, trek je gewoon lekker terug als het kan, niks moet!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt geshockt dat er zo veel mensen tegen de zomer op zien en het verschrikkelijk vinden. Zelf kan ik me er niks bij voorstellen, omdat ikzelf juist last heb van winterdepressies. Een winterdepressie kan ik me ook iets bij voorstellen i.v.m. het mogelijke gebrek aan vitamine D, maar wat veroorzaakt dan precies een zomerdepressie?
Alle reacties Link kopieren
quote:salandermillenium schreef op 21 april 2010 @ 16:48:

Altijd dat van je moet naar buiten, je moet erop uit, je moet genieten. Ik zit nu al niet zo lekker in mijn vel en krujip het liefst in bed.

Ik probeer dat naar buiten MOETEN van me af te zetten. Van wie moet dat?



Ik verbrand in de zon en zit nooit rustig in de tuin... er moet zoveel gebeuren.



Begrijp me niet verkeerd want ik geniet volop deze dagen, ben ook echt niet depressief. Maar hoef van mezelf niet van 10 tot 21 buiten als ik vrij heb.

(met dank aan iemand die in dit topic schreef dat naar buiten MOETEN onzin is)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 23 april 2010 @ 12:51:

Ik probeer dat naar buiten MOETEN van me af te zetten. Van wie moet dat? Goed zo!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een herkenning hier zeg!! Ik heb heel lang gedacht dat ik een van de weinigen was die dit had. Ik moet mezelf al jaren verdedigen tegen collega´s en vrienden die niet snappen dat ik niet van de zomer, hitte en fel zonlicht hou. Ik krijg juist minder energie van héél heet en zonnig weer en ik hou niet van gezweet....Alles tot 20 graden gaat nog maar daarboven word ik echt niet blij. Wel een grappig iets is dat ik 6 jaar in het hete Spanje heb gewoond (niet voor de zon uiteraard) en dat was altijd 3 maanden lang afzien voor mij in de zomer met 40 graden!

Ik ben blij met de slechte zomers in Nederland haha en ook heel erg blij met die fijne gezellige knusse donkere herfst en winter. Ik voel me dan altijd stukken beter.

Wat ik hier ook lees is dat sommige mensen het opgedrongen naar buiten moeten en gezellige dingen buiten doen als vervelend ervaren in de zomer, dat heb ik dus ook.

Misschien een idee om een ¨ik hou van de herfst/winter¨ club op te richten? haha
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet een zomerdepressie, maar ik kan maar wat blij zijn als ht niet zulk mooi weer is. Ik ben single en bij mooi weer heb ik altijd het idee dat ik naar buiten moet, leuke dingen doen. Dan zie ik gezinnetjes bbqen, mensen lekker varen en op terrasjes zitten. En als single (met echtwel een goed sociaal leven) heb je niet altijd iemand om wat mee te gaan doen. Ik heb ook niet altijd zin om met anderen wat te doen.

Nu is het koninginnedag en ik zit heerlijk binnen! Het regent en ik ben zo blij! Dan kan ik gewoon gelegitimeerd binnen zitten. Wanneer het nu heerlijk weer zou zijn, zou ik me alleen voelen...nu niet. Raar maar waar.
Alle reacties Link kopieren
..zoals vandaag, dat vind ik heerlijk weer!

Voorjaar, alles is al mooi groen en dan regen, echt prachtig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven