Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover..."Mooi" weer. Ook ik heb er last van en zie op tegen de komende dagen!



Hoe is het met alle mede-wintermensen hier?
Vreselijk hè! Ik was dit topic al aan het zoeken.

Ik ga morgen maar zoveel mogelijk binnenblijven, en ik hoop echt elke dag op koel weer en regen.



Wat zijn we toch raar!



Maar naast een 'zomerdepressie' zit ik nu ook in een behoorlijke echte depressie, dus dat maakt het alleen maar erger.
Ik heb net even boodschappen gedaan, het is zo vies warm buiten!





Hoe moet ik dit nou een hele zomer vol gaan houden.

Waar zijn de mede-zomerhaters? Meld jullie!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik vraag me af hoe ik dit tot september vol ga houden. Toevallig ook even boodschappen gedaan, ben gewoon chagrijnig nu. Het is vies, plakkerig stom weer.



Volgende week weer heerlijk koel weer toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag toevallig dit topic en besloot toch even mee te lezen. Wel herkenbaar dat gekke schuldgevoel dat het mooi weer is en een stemmetje in je hoofd zegt dat je MOET genieten van het mooie weer. Maar ja kan het helemaal niet opbrengen!! Bij mij was het weer niet de oorzaak maar de depressie. Ik had het wel altijd in het voorjaar omdat ik dan meestal volledig afgebrand was van het op mijn tenen lopen. In September ging ik er dan weer met frisse moed tegenaan, tot ik rond maart weer het liefst de hele dag in bed wou blijven liggen.

Ik heb dit tien jaar lang gehad en nu alweer elf jaar geen klachten dus ik ben daar wel blij mee en ik heb dan ook heerlijk van het weer genoten vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik begrijp de zomerhaters, maar die paar dagen/weken per jaar met mooi weer? 'Jullie' zijn met dat k*tweer van de afgelopen maanden/winter toch redelijk goed af geweest.

Grinn, nu even tijd om de 'winterdepressievelingen' even bij te laten tanken
quote:thee schreef op 05 juni 2010 @ 16:26:

Tja, ik begrijp de zomerhaters, maar die paar dagen/weken per jaar met mooi weer? 'Jullie' zijn met dat k*tweer van de afgelopen maanden/winter toch redelijk goed af geweest.

Grinn, nu even tijd om de 'winterdepressievelingen' even bij te laten tanken Nouja, wat een domme opmerking. Dan begrijp je dus helemaal niet hoe het zit!
Ach ja, voor de liefhebbers is het natuurlijk fijn, maar daar heb ik nu even geen boodschap aan.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ook niet. Voor ons wintermensen is dit echt afzien. Van mij mag het nu direct 1 september zijn. Heerlijk die overgang, dat je merkt dat het eerder donker wordt, de lucht kouder wordt, de pepernoten in de winkel...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook! Ik dacht altijd dat ik de enige was..

En dan hoor je iedereen zo zeggen:"Wat een lekker weertje he!" ohhh en dan denk ik: blehhhh....
Alle reacties Link kopieren
De herfst en de winter zijn ook mijn jaargetijden. Heerlijk... koud, guur, regen.... Ik moet wel eerlijk zeggen dat het de laatste paar jaren wel iets is omgeslagen omdat ik nu met kleine kinderen zit die buiten spelen heerlijk vinden. Hierdoor ben ik de zomer wel veel meer gaan waarderen dan voorheen.



Maar ik kan ook niet wachten tot ik de herfstgeur weer op kan snuiven. Vooral in de vroege ochtend.. ik ruik het al in augustus. Mijn man wordt er gek van, maar ik vind het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een feest van herkenning. Ook dat je nu niets anders hoort dan 'lekker weertje he?'. Nee het is niet lekker!



Kunnen we geen meeting organiseren in september, dat we het einde van de zomer vieren met warme chocomel met heel veel slagroom? En tot die tijd elkaar door de komende maanden heenslepen?
Alle reacties Link kopieren
Nouja, ik moet Thee toch wel gelijk geven dat jullie het beter hebben, qua weer in Nederland, dan de zonaanbidders. Erg vervelend voor jullie dat je er zo'n last van hebt.
Later is nu
quote:Suzanne010 schreef op 05 juni 2010 @ 16:51:

Wat een feest van herkenning. Ook dat je nu niets anders hoort dan 'lekker weertje he?'. Nee het is niet lekker!

Erg he, dat iedereen het vanzelfsprekend vind dat dit weer héérlijk is, en dan de reacties die je krijgt als je zegt dat je het haat.
quote:Suzanne010 schreef op 05 juni 2010 @ 16:41:

Nee ik ook niet. Voor ons wintermensen is dit echt afzien. Van mij mag het nu direct 1 september zijn. Heerlijk die overgang, dat je merkt dat het eerder donker wordt, de lucht kouder wordt, de pepernoten in de winkel... Ja fijn! En dan eindelijk al die zomerkleren weer diep opbergen in de kast, panty's aan, dikke laarzen en genieten maar.... Nog even die zomer door, we can do it!!
Wat een herkenning!

Ik dacht altijd dat ik de enige was met een hekel aan de zomer. Ken in mijn omgeving niemand die dit ook heeft. Behalve dan mijn zusje. Zou het genetisch bepaald zijn?

Ik moet wel zeggen dat de overgang van zomer naar winter me dit jaar minder zwaar viel doordat het redelijk geleidelijk ging. Een aantal jaren geleden was het de ene week -20 graden en de week erna +20 graden. Toen heb ik me een tijdlang echt ellendig gevoeld en in overleg met de huisarts zelfs anti-depressiva overwogen.

Dit jaar gaat het dus redelijk. Maar dat neemt niet weg dat ik nu lekker binnen zit met de deuren, ramen en luxaflex dicht om het een beetje koel te houden.

Nog een maandje of drie en dan wordt het weer lekker herfst!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het bij mijn weten niet genetisch bepaald, ben dan ook echt de enige in mijn hele omgeving die dit heeft. Ik ken niemand die zo opziet tegen de lente en de zomer als ikzelf.



Ik ben door therapie (voor andere issues) erachter gekomen waar mijn afkeer tegen de zomer vandaan komt, dus ik weet wel de onderliggende redenen, die met mijn vroege jeugd te maken hebben. Ik probeer te genieten van de zonnestralen, de warmte op mijn huid, maar vind het verschrikkelijk. Zou het liefst van april tot augustus in een heel koud land wonen.



Nu ook, bah, alles plakt! Ik voel me smerig, ben langzaam, er komt niks uit mijn handen, het is benauwd. Wat is er toch zo leuk aan de zomer?
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 05 juni 2010 @ 16:30:

[...]





Nouja, wat een domme opmerking. Dan begrijp je dus helemaal niet hoe het zit!

Ja, ik begrijp het wel heel goed want heb het omgekeerde en het mooie weer is in Nederland altijd nog van kortere duur dan het koelere/koudere/meer donkere.

Af en toe warm/zonnig weer is van kortere duur dan al die andere maanden eerder je bed uit moeten voor 'de daylight lamp' om goed te kunnen functioneren.. Dus hou 'domme opmerking' ff voor je.
quote:thee schreef op 05 juni 2010 @ 16:26:

Tja, ik begrijp de zomerhaters, maar die paar dagen/weken per jaar met mooi weer? 'Jullie' zijn met dat k*tweer van de afgelopen maanden/winter toch redelijk goed af geweest.

Grinn, nu even tijd om de 'winterdepressievelingen' even bij te laten tanken

Wat mij betreft gaat het niet alleen om mooi weer met hoge temperaturen. Dan zou het inderdaad maar een paar dagen/weken per jaar afzien zijn.

Het gaat ook om het vele en lange licht en de vele zonneschijn, ook al is het dan nog niet erg warm. En dat duurt toch wel de hele zomer.

Bij mij begint het rotgevoel ergens in maart al te komen, ook al is het dan nog helemaal niet zomers.

Maar ik gun het de "winterdepressievelingen" ook echt wel om even bij te tanken hoor. Geniet er maar van.
Er komt onweer aan!



@thee: Nope!
Het hele topic uitgelezen en wat een opluchting vanwege de herkenbaarheid!

Gisteren had ik het ook. Een zaterdag weer waar het erg warm is, lekker lang en veel zon. En ik….Zit de hele dag binnen, heerlijk!!!

Nu zat ik ook binnen omdat ik me ontzettend klote voelde vanwege de allergieen die opspelen (ook dat nog!! Zodra de lente begint, tot aan de winter heb ik last van de extra allergenen )Maar het was absoluut geen straf



Doe mij maar temperaturen waardoor je in een shirtje kan lopen overdag en ’s avonds een jas aan moet. Dat is rond de 20 graden ofzo? Ik heb een hekel aan de kleffe warmte en iedereen roept: lekker he!!!



Ik ben niet zozeer een zomermens, wintermens etc. Maar gewoon iemand die graag dingen doet waar ze zin in heeft. Maar als ik moet kiezen wat mijn favo seizoen is, dan is het niet de zomer….

In de zomer valt het stukken meer op als je binnen zit. Ik word er eerder depri van de reacties die mensen geven. Ik geef het sinds een paar jaar dat ik gewoon niet zo idolaat van de zomer bent. Maar daarvoor durfde ik niet, vanwege de reacties van mensen. Als ik zei dat ik niet van de zomer hield, de gezichten!!! En als ik daarna zeg dat ik de herfst en de winter best fijne seizoenen vind, dan valt het stil



MAAR, ook ik vraag me af of je nou of je echt depri wordt van het seizoen zomer of dat je inderdaad depri wordt omdat je geacht wordt naar buiten te gaan en de zon te aanbidden. Dat icm met een sociaal netwerk die niet helemaal is wat je graag wilde, kan een mens best depri maken.



Ook grappig, ik merkte het opeens op: het topic is al een aantal jaren oud.
Oh ja, op een warme, "mooie" dag kan ik me prima binnen vermaken door te forummen
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een verademing om te lezen dat ik niet de enige ben! Ik dacht dat ik niet spoorde..............ik vind de winter heerlijk. Gek genoeg kan ik heel goed tegen hitte, maar heb toch een hekel aan de zomer. Waarschijnlijk omdat ik niet tegen schreeuwende babecue-tokkies kan :-) en het wat mij betreft veel te lang licht is.



Maar zonder dollen, het is nu eenmaal zo en ik ben blij dat ik hier "lotgenoten" heb gevonden.



Trouwens, waar ik al helemaal maf van word, is van mensen die bij de eerste de beste wolk voor de zon gelijk in een dip schieten. In de winter zijn ze niet te genieten, maar zodra het zonnetje zich laat zien en de dagen gaan lengen worden ze in ineens overvrolijk.

Ik heb zo'n medelijden met deze mensen. Zit volgens mij toch iets niet goed in de bovenkamer.



Maar niet dat ik echt deprie word van de zomer, maar ik vind de winter om de door jullie genoemde redenen veel lekkerder. Overigens mogen ze wat mij betreft die zomertijd direct afschaffen. Dat gedoe met die klok slaat nergens op.



Misschien buiten het komende onweer nóg een leuk bericht: volgens het KNMI worden er na volgende week (tot 21 juni) temperaturen beneden normaal verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Ik vind dit weer echt vreselijk.. ik moest gister werken (in de zorg/welzijn) en die lieve oude mensen maar zeggen ''meissie wat zie je er witjes uit, voel je je wel lekker?''



Dat geplak aan je lijf! Was laatst met mijn vriend aan het kussen en ik zeg jee wat proef je zout, zegt hij ja dat dacht ik ook over jou Nee vind het niks. Al die mensen in de tram/trein e.d die een uur in de wind stinken. Die hitte op je huid, make up loopt uit. Ik kan straks niet meer een lekker luchtje op doen want dan heb je een heel nest wespen achter je aan.



MOPPERDEMOPPER
regen



Het ruikt zo lekker nu buiten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven