ik kan niks :(

28-10-2016 15:36 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zat een beetje na te denken over mijn leven en het valt mij op dat ik eigenlijk heel veel dingen niet kan wat voor de meeste mensen vanzelfsprekend is.

ik kan niet fietsen( moeite mijn evenwicht te houden )

zwemmen kan ik ook niet terwijl ik wel zwemles heb gehad maar in het diepe zwemmen dat lukte mij nooit

skeeleren heb ik ook nooit gekund als kind

voel me zo een debiel

wat is er mis met mij iemand die dit herkend?
Niks? Ik kan geen salto, split en algebra. Ben ik nu ook een debiel?
Internagelaktisch
Er zijn mensen die niet kunnen lezen en schrijven

Dat kan je wel

Ongetwijfeld kan je veel meer maar of je

de negatieve of de posieve kant van jezelf wil bekijken moet je zelf weten

Er zijn natuurlijk duizenden dingen die een mens niet kan

Je raakt niet uitgeteld als je kiest om dingen te bedenken die je niet kan
Ik kan trouwens ook slecht zwemmer maar zink als de beste!
Dus je bent motorisch misschien wat minder sterk. Hoezo ben je dan ineens een debiel die niks kan? Je hebt ongetwijfeld andere dingen waar je wel goed in bent. Ik zou echt wat doen aan die negatieve ik-ben-zielig-want-ik-kan-niks-houding.
Hoe oud ben je?

En zolang je kunt lopen kom je al een heel eind toch?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik vind ook dat je erg overdrijft. Kijk naar wat je wel kan.
Ik vind niet kunnen fietsen en zwemmen wel erg raar. Ook dat jij je er blijkbaar bij neer legt. Sommige dingen kosten mij ook meer moeite als anderen om te leren. Maar ik ga net zo lang door tot dat ik het wel kan. Het is een kwestie van willen.
Maak eens een lijstje van wat je wel kan.
Je kan schrijven en lezen, dat kunnen vele andere niet. Waarom zou je alleen kijken naar je gebreken, daar heb je toch niks aan?

Verder kan je twee dingen doen; of je accepteert dat je deze dingen nou eenmaal niet kan, of je zoekt hulp en leert ze.
Ik hou niet van zwemmen, fietsen en skeeleren
Ik kan het wel fietsen maar skeeleren ging alleen achter de kinderwagen. Ik heb een enorm slecht evenwicht, val ook vaak met lopen van muur naar muur vooral als ik net op sta (klein huis is dan toch wel handig)

Ik heb me nou echt nog nooit afgevraagd dat ik niets kan, vind het nogal dramatisch voor iets heel simpels waar best veel mensen last van hebben.
Ik ben motorisch ook niet sterk en herken je gevoel wel. Zwemmen, fietsen en skeeleren, daar deed ik dubbel zo lang over als leeftijdsgenoten.

Klimmen kon ik niet goed, zeker in bomen. Ik had het inzicht niet van waar je welke voet eerst moet zetten en had ook hoogtevrees.

Handenarbeid was een van mijn slechtste vakken. Mijn werkstukken waren vaak scheef en niet mooi afgewerkt. Hoe erg ik mijn best ook deed, het lukte niet.

De dingen die perse wilde kunnen daar deed ik veel moeite voor. Aan de dingen waar ik een hekel aan had niet.

Heb je er ooit negatieve kritiek gekregen op wat je niet kunt? Dat kan je zelfbeeld behoorlijk beschadigen.
Ach joh. Ik ben motorisch ook een gladiool. Kan niet schaatsen, niet skeeleren, ik ren raar, ik heb geen zwemdiploma, ik kan niet klimmen, gym heb ik nog nooit niet-huilend aan meegedaan... Tja.

Daarentegen heb ik wel weer een goed stel hersenen en is mijn fijne motoriek ook aardig ontwikkeld. Iedere gek z'n gebrek, focus je op de dingen die je wel kan!

Persoonlijk heb ik liever dat ik niet kan schaatsen dan dat ik "me mannetje is me alles"- hersenen heb.
ok, er zijn dingen die je niet kunt, vind je het vervelend dat je die dingen niet kunt? Zo ja, doe er iets aan evt met hulp, vind je het minder erg dat je ze niet kunt, accepteer het dan. En kijk ook eens naar de dingen die je wel goed kunt. Het is echt niet zo dat je nergens goed in bent. Je bent veel meer dan de dingen waar je niet goed in bent. En als je ook wat meer kijkt naar wat wel goed gaat, kun je misschien ook wat meer accepteren dat je bijv niet goed kunt fietsen/skeeleren/zwemmen.

Kan bijv zelf echt niet schaatsen, heb daarbij al moeite om overeind te blijven. Er zijn daarnaast ook dingen die ik wel goed. Zelf kijk ik liever naar wat wel goed gaat en de punten die ik niet goed kan en wel zou willen verbeteren kijk ik naar hoe dat wel lukt.
Ik kan ook niet skeeleren. Ik kan niet skieen. Ik kan niet rekenen. Ik kan geen Russisch spreken. Ik heb wel 90 rijlessen gehad. Ik kan niet zingen. Ik kan wel duizend dingen niet, maar daar laat ik mijn leven niet door beinvloeden. Er is genoeg dat ik wel kan. Dus accepteren, of leren.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Het leven bestaat toch uit veel meer dan de dingen die jij noemt? Er zijn echt hele volksstammen die niet kunnen fietsen, zwemmen of skeeleren, ook al hebben ze het ooit geleerd. Oké, fietsen is misschien wel iets wat je zou moeten kunnen, maar ik ken mensen die het pas op latere leeftijd hebben geleerd en nog steeds heel onzeker zijn op de fiets.

En ja, herkenbaar, ik kan ook een heleboel dingen niet die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn: skieën, autorijden, fluiten, de radslag, duiken, tekenen, een muziekinstrument bespelen ... terwijl ik wel les heb gehad.

Iedereen heeft dingen waar hij niet goed in is. Ik weet zeker dat de lijst van dingen die je wél kunt vele malen langer is dan de lijst van dingen die je niet kunt! Voor de rest: oefenen, oefenen, oefenen en accepteren dat je nu eenmaal niet voor alles een talent kunt hebben.
quote:gizzmo-returns schreef op 28 oktober 2016 @ 15:46:

Ik vind ook dat je erg overdrijft. Kijk naar wat je wel kan.

Overdrijven, bijvoorbeeld, kan TO als de beste. :-)

Maar serieus, je bent toch niet debiel omdat je met sommige taken moeite hebt met je evenwicht (fietsen, skeeleren)? Wat zou je tegen mij zeggen als ik tegen jou zou zeggen dat ik een debiel ben omdat niet kan fietsen, nooit heb leren skeeleren, en eigenlijk niet kan zwemmen? Je zou mij, hoop ik, toch geen debiel noemen? Waarom doe je dat dan wel met jezelf?
Ik denk dat mijn lijst van dingen die ik niet kan groter is dan dingen die ik wel kan. Fietsen ben ik geen held in, zwemmen ook niet. Skeeleren doe ik nooit maar ik heb erg veel moeite om schaatsen onder de knie te krijgen.
Heel veel dingen zijn trainbaar, als je moeite hebt met je evenwicht ga naar de fysio therapeut en graag gerichte evenwichtsoefeningen doen. daarna kan je dan beter fietsen
quote:MinkeDeWit schreef op 28 oktober 2016 @ 17:01:

Ik denk dat mijn lijst van dingen die ik niet kan groter is dan dingen die ik wel kan. Fietsen ben ik geen held in, zwemmen ook niet. Skeeleren doe ik nooit maar ik heb erg veel moeite om schaatsen onder de knie te krijgen.Hier ook. Sommigen dingen heb ik sinds mijn schooltijd nooit meer gedaan. Bijvoorbeeld borduren en figuurzagen. Vind het ook niet de moeite waard om daar nog tijd in te steken.
Mijn kinderen 2 linkshandigen, hebben nooit kunnen schaatsen, skeeleren, skieën, ze hebben de feeling er niet voor.

Ze kunnen wel met hun ogen dicht een computer bouwen.

Ieder zijn skills toch, zou een saaie boel worden als iedereen overal in uitblonk.

En wat een drukte op de Olympische Spelen

Voor jou
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik kan alles! Wat is er mis met mij? Iemand die dit herkenT?
quote:Magister schreef op 28 oktober 2016 @ 17:18:

Ik kan alles! Wat is er mis met mij? Iemand die dit herkenT?

Jaja ik herken het wel

heerlijk gevoel hè?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Maaique schreef op 28 oktober 2016 @ 15:37:

Niks? Ik kan geen salto, split en algebra. Ben ik nu ook een debiel?Ja

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven