Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
26-09-2017 10:55
Ik ben zelf introvert... maar ik heb ook een zoon van 14 die introvert is, waarschijnlijk wel meer dan ik. En het doet me pijn om hem zo te zien worstelen. Hij is dit jaar een niveau omlaag gegaan, maar zit nu in een heel drukke klas. Het is ook een school waar extraversie wordt gestimuleerd, de mentor is zelf ook erg extravert en verheerlijkt de bijdehandheid en openheid van 'haar' kinderen.
Hopenlijk lukt het om de mentor te vertellen dat niet iedereen extravert is en dat introvert zijn ook prima is. Jouw zoon is goed zoals hij is, maar het klinkt alsof dat op school niet geaccepteerd wordt. Lastig voor hem! En heel vermoeiend!
Ik vind het wat vreemd dat extravert zijn zo gestimuleerd wordt en introvert blijkbaar een probleem is.

Hij zal waarschijnlijk net zo moe uit school komen als ik van mijn werk in een drukke kantoortuin (ook zo'n vreselijke uitvinding).
Vivinnetje, ik denk dat hij zich wel gaat redden, daar. Bedenk dat jongeren vaak meer energie hebben dan volwassenen, dus hij zal er ook sneller van bijkomen, al die drukte daar. Maak je niet te veel zorgen, het is vier dagen, dan kan heel lang voelen, maar hij zal vast veel leuke dingen doen, dus die tijd komt hij wel door.

Hij is 14, dus zou het zoveel mogelijk los laten.
En ik snap wel dat hij niet wil dat jij je er mee bemoeit. Als 'ze' daar lucht van krijgen, wordt hij straks een pispaaltje, dat wil niemand.
Vivinnetje, ik begrijp je zoon helemaal! Advies kan ik je hierin niet geven, ik heb geen verstand van schoolsituaties. Hopelijk heeft het kamp ook voor hem leuke dingen te bieden.

Slapen en opladen, ja check. Ik ben het beste 1,5 - 2 uur voor bedtijd thuis zodat ik kan relaxen op de bank, dan gaat alles prima. Als ik later thuis ben en dan direct naar bed ga, slaap ik vaak onrustig en droom ik vaak over allerlei mensen die ik die avond gezien heb, gesprekken die ik had etc. Hebben jullie ook veel slaap nodig? Ik kan me echt slecht voelen als ik "maar" 7 uur geslapen heb. :$
Jup, dat heb ik ook Snorhaar. Ik heb echt wel zeker 8 uur slaap nodig, en als ik iets afspreek met iemand heb ik ook echt nog even tijd nodig vóór bedtijd om alles even te verwerken.
Ik ben vannacht de hele tijd wakker geschoten uit nachtmerries omdat gisteren zo druk was.
Ik gedij het beste op 7 uur slaap. Maar ben ook gewend aan minder (tnx to jarenlang in de zorg werken).
Wat altijd hetzelfde zal blijven is dat ik een zeer vroege vogel ben. Ook na een korte nacht schiet ik rond vijf uur wakker.
Verschilt dat nog per introvert of zijn we allemaal early birds?
Hier een introvert die absoluut geen vroege vogel is. Ik vind uitslapen heerlijk, maar helaas zelden mogelijk met 2 jonge kinderen.
Het liefst slaap ik 8 uur. Bij minder ben ik vaak niet genoeg opgeladen lijkt wel, bij meer slaap word ik juist duf (als dat al voorkomt).
Ik heb vier hele drukke dagen gehad en ik merk dat ik vandaag echt op ben. Er komt letterlijk niets meer uit m'n handen. Ik merk dat ik het nog erg moeilijk vind om hier aan toe te geven, omdat anderen vaak wel veel meer energie lijken te hebben.
Blossom_1 schreef:
29-09-2017 16:52
omdat anderen vaak wel veel meer energie lijken te hebben.
Dat zorgt vaak voor onbegrip. Laatst wilde iemand 's avonds afspreken en zei ik 'nee, want ik moet dan werken' toen zei diegene 'maar dat is toch overdag?' Hebben jullie dat ook?
Ja ik loop er soms ook tegenaan, of als ik zeg dat ik moe ben dat ik iemand dan zegt :'Waarvan?'
Alsof je alleen maar moe kan zijn als je fulltime werkt en er bijvoorbeeld nog een studie naast volgt.

En gewoon aan toegeven hoor Blossom.
Ik herken het wel hoor... Want voor mijn gevoel is iedereen ook continu druk, terwijl ik dan na het sporten even lig te slapen op de bank :-D of net als vandaag al vanaf 15.00u series zit te kijken, heerlijk.
Maar aan de andere kant ben ik ook heel blij dat het kan.
Ik moet er niet aan denken om een leven te hebben wat aan elkaar hangt van verplichtingen.

Ik heb het hele weekend niks gepland, sporten, winkelen, eindelijk rust. Heb het druk genoeg gehad de laatste weken! Ik begin eindelijk weer een beetje bij te komen en dat anderen het drukker hebben wil ik ook proberen om me niet meer zoveel mee bezig te houden.
yesss schreef:
29-09-2017 17:19
Ja ik loop er soms ook tegenaan, of als ik zeg dat ik moe ben dat ik iemand dan zegt :'Waarvan?'
Alsof je alleen maar moe kan zijn als je fulltime werkt en er bijvoorbeeld nog een studie naast volgt.
Oh herkenbaar ja, haha.
Inderdaad: 'Waarvan?'
Iemand zei zelfs eens: 'Waarvan? Je hebt toch geen kinderen?'
Alsof je zonder kinderen een onbeperkte energie hebt of alleen mensen met kinderen moe kunnen zijn.
He, leuk! Een topic voor introverte mensen... Ik ben (geen verrassing natuurlijk ;) ) ook nogal introvert.
Soms met ineens een extraverte bui tussendoor als ik een erg extravert persoon ontmoet maar van nature ben ik zeker introvert.
Nadenkend en daardoor vaak wat stiller. Herken het plaatje op pagina na 1 dan ook heel goed: "ik heb eindelijk het perfecte antwoord, maar nu praten we alweer over iets anders."

Opladen doe ik ook absoluut alleen, heel lang in gezelschap zijn vind ik echt intensief.
Ik ben trouwens echt een avondmens (heerlijk de stille nachten) en een langslaper. 8/9 uur slaap heb ik echt wel nodig. En de klok rond slapen gebeurt ook wel eens.
yesss schreef:
29-09-2017 17:19
Ik heb het hele weekend niks gepland, sporten, winkelen, eindelijk rust. Heb het druk genoeg gehad de laatste weken! Ik begin eindelijk weer een beetje bij te komen en dat anderen het drukker hebben wil ik ook proberen om me niet meer zoveel mee bezig te houden.
Goed van je, geniet ervan! Maar ervaar je winkelen als rust? Zo ja, dan is er eindelijk iets waarvan ik me niet herken in je. ;)
Wat een leuk topic, echt zo herkenbaar allemaal! Even een berichtje zodat ik het makkelijk kan terugvinden, ga ik later even verder lezen.
Dina80 schreef:
29-09-2017 17:28
Oh herkenbaar ja, haha.
Inderdaad: 'Waarvan?'
Iemand zei zelfs eens: 'Waarvan? Je hebt toch geen kinderen?'
Alsof je zonder kinderen een onbeperkte energie hebt of alleen mensen met kinderen moe kunnen zijn.
Irritant hè... Sommige mensen hebben soms zo'n denigrerende houding, alsof je dan idd nooit moe kan zijn.
En ook onder het mom van dat ik alleen ben dus een luizen leven heb zonder verantwoordelijkheden.
Juist omdat ik alleen ben is het soms pittig, als ik ziek ben moet ik ook boodschappen doen enz. Er is nooit iemand die mij iets uit handen kan nemen. Ook wat betreft koken.
En sowieso zal alles toch moeten gebeuren, huishouden, werken, dingen regelen.

Een collega van mij gaf mij laatst een heel mooi compliment.
We waren over van alles en nog wat aan het praten en hij zei dat hij het zo sterk vond dat ik eigenlijk alles alleen doe, hij vond dat heel krachtig.

Vond ik echt heel fijn om te horen want over het algemeen wordt er vaak gedaan alsof ik het altijd maar makkelijk heb.
En ja, ik vind alleen zijn vaak fijn, contacten kosten me vaak energie en ik wil echt niet klagen, maar er zit ook een keerzijde aan en ik vind het op één of andere manier heel fijn als iemand dat ziet.
yesss wijzigde dit bericht op 30-09-2017 15:55
4.58% gewijzigd
yesss schreef:
30-09-2017 14:07
En ook onder het mom van dat ik alleen ben dus een luizen leven heb zonder verantwoordelijkheden.
Inderdaad, alsof er dan geen brood op de plank moet komen of moet worden schoongemaakt. :P
Of dat alleen schoonfamilie verplichtingen meebrengt en eigen familie niet. :P
yesss schreef:
30-09-2017 14:07
We waren over van alles en nog wat aan het praten en hij zei dat hij het zo sterk vond dat ik eigenlijk alles alleen doe, hij vond dat heel krachtig.
Vond ik echt heel fijn om te horen want over het algemeen wordt er vaak gedaan alsof ik het altijd maar makkelijk heb.
Fijn is dat soort erkenning he. Dat soort moment vind ik ook altijd goud waard, als iemand opeens zo'n blijk van begrip geeft. Vaak komt dat ook van iemand of op een moment dat je het niet verwacht.
Ja heel fijn :)
En inderdaad het komt altijd uit onverwachte hoek. Dat sterkt me wel hoor. Het gaat op zo'n moment om gezien worden.

Vind het soms raar dat mensen die mij al heel lang kennen dingen niet opmerken of verbaasd zijn over iets terwijl ik dat al 100x heb uitgelegd (en dat dus echt typisch mij is) en dan iemand die me helemaal niet goed kent ziet eigenlijk meteen wie ik ben en zegt dan hele rake dingen.

Super fijn maar aan de andere kant mis ik dat vaak wel in mijn directe omgeving en dat maakt me soms wel heel onzeker, moet echt alles uit mezelf halen.
Maar ik wijk een beetje teveel af van het topic ;-D
dagdromer1986 schreef:
29-09-2017 17:48
Ik ben trouwens echt een avondmens (heerlijk de stille nachten) en een langslaper. 8/9 uur slaap heb ik echt wel nodig. En de klok rond slapen gebeurt ook wel eens.
Ik ook, tegen de avond voel ik mij op mijn best :) en soms de klok rondslapen, check! :$
yesss schreef:
30-09-2017 15:54
Vind het soms raar dat mensen die mij al heel lang kennen dingen niet opmerken of verbaasd zijn over iets terwijl ik dat al 100x heb uitgelegd (en dat dus echt typisch mij is) en dan iemand die me helemaal niet goed kent ziet eigenlijk meteen wie ik ben en zegt dan hele rake dingen.
Inderdaad, dat ervaar ik ook.
Ik ben alleen, werk fulltime en volg daarnaast een deeltijdstudie. En ik ben introvert.

Ik ben Superwoman! :cheer2:
Dan mag jij dus wel rechtmatig moe zijn. :cheer:
Of mensen die je zielig vinden of denken dat je zielig bent omdat je vaak alleen bent.

Lees, ik geniet van alleen zijn, lekker rommelen in huis, bakje thee, OPLADEN........

Juist opladen van alleen zijn en tot rust komen, heel de dag onder de mensen tijdens het werk kost energie.
dagdromer1986 schreef:
29-09-2017 17:48
Hier nog een avondmens. Vanmorgen tot 10:30 in bed gelegen. Als kind was ik een echt ochtendmens, maar had altijd wel veel slaap nodig. Ik moest ook altijd best vroeg naar bed vergeleken met klasgenoten. Vond ik niet eerlijk. Maar blijkbaar was 1 nacht slecht slapen al goed merkbaar bij mij. Slechte concentratie, erg prikkelbaar. En ik was van mezelf al een dromer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven