Introvert? Schrijf mee!

vrijdag 11 december 2015 om 10:09
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
zaterdag 28 september 2019 om 00:08
Ja hier ook Kwebbeltje, ik denk dat heel vaak, hoe doen anderen dat toch? Ik werk ook parttime, maar nog veel minder uur als jou.
Vind het nog veel hoor, de uren die je werkt. Super knap, zeker als je overspannen bent geweest. Echt goed dat je het dan weer zo ver hebt opgebouwd.
Hier ook Burnout thuis gezeten, ben nooit meer helemaal de oude geworden, veel restklachten/vermoeidheid en ik wordt soms ook moe van de hele tijd uit te moeten leggen hoe dingen voor mij werken.
Het piekeren slaat trouwens ook regelmatig om in boosheid en frustratie...
Want ik vraag me echt soms af waarom ik het allemaal zo graag goed en perfect wil doen, of me schuldig voel over van alles, terwijl anderen ook niet altijd rekening met mij houden.
Dan voel ik me tóch weer een beetje schuldig over bijvoorbeeld dat etentje en dan denk ik achteraf, júllie hebben mij niet op tijd gevraagd dus waarom voel ik me dan schuldig.
(En zo kan ik nog wel 100 andere voorbeelden noemen)
Maar dan neem ik weer dat rot gevoel op me... zo jammer van mijn energie ook.
Maar ja nu wordt het wel een heel lang verhaal, ga het proberen los te laten....
Vind het nog veel hoor, de uren die je werkt. Super knap, zeker als je overspannen bent geweest. Echt goed dat je het dan weer zo ver hebt opgebouwd.
Hier ook Burnout thuis gezeten, ben nooit meer helemaal de oude geworden, veel restklachten/vermoeidheid en ik wordt soms ook moe van de hele tijd uit te moeten leggen hoe dingen voor mij werken.
Het piekeren slaat trouwens ook regelmatig om in boosheid en frustratie...
Want ik vraag me echt soms af waarom ik het allemaal zo graag goed en perfect wil doen, of me schuldig voel over van alles, terwijl anderen ook niet altijd rekening met mij houden.
Dan voel ik me tóch weer een beetje schuldig over bijvoorbeeld dat etentje en dan denk ik achteraf, júllie hebben mij niet op tijd gevraagd dus waarom voel ik me dan schuldig.
(En zo kan ik nog wel 100 andere voorbeelden noemen)
Maar dan neem ik weer dat rot gevoel op me... zo jammer van mijn energie ook.
Maar ja nu wordt het wel een heel lang verhaal, ga het proberen los te laten....

yesss wijzigde dit bericht op 28-09-2019 00:37
5.03% gewijzigd
zaterdag 28 september 2019 om 00:24
Zucht... ik heb nogal extraverte buren. Op dit tijdstip nog veel kletsen/lachen (hard ook). Met meubels schuiven of zo... en dat dus om tien voor half een. Ze zullen zo wel uitgaan maar dat ze gewoon totaal geen rekening houden met mensen die willen slapen ergert me. Niet dat alle extraverte mensen overlast veroorzaken, maar introvert zijn deze buren zéker niet. Oordoppen in en hopen dat ik in slaap val.

zaterdag 28 september 2019 om 08:37
Yesss wat heftig van je burn-out 
Wat ik de laatste jaren ook heb moeten leren is liever voor mezelf zijn. Ik cijfer mezelf heel makkelijk weg. Nog even dit en dat doen voor iemand, je kent het wel.
Met als gevolg dat ik mezelf op de 2e plaats zet.
Zo voelde ik me ook heel verantwoordelijk voor mijn ouders. (dat is nog een heel lang verhaal). Ik wilde ze zo graag helpen met bepaalde zaken, dat ik er zelf aan onderdoor ging. Kostte me gruwelijk veel energie en mijn ouder(s) vroeg steeds meer van me.
Ik hoorde ook van verschillende hulpverleners (zelfs fysiotherapeuten) dat ik liever voor mezelf moet zijn. Ook omdat ik snel lichamelijke klachten krijg.
Nu moet ik zeggen, het lukt me beter om afstand te nemen van bepaalde dingen. Dat van vorig jaar is echt een goede leersituatie geweest. Ik durf ook meer nee te zeggen.

Wat ik de laatste jaren ook heb moeten leren is liever voor mezelf zijn. Ik cijfer mezelf heel makkelijk weg. Nog even dit en dat doen voor iemand, je kent het wel.
Met als gevolg dat ik mezelf op de 2e plaats zet.
Zo voelde ik me ook heel verantwoordelijk voor mijn ouders. (dat is nog een heel lang verhaal). Ik wilde ze zo graag helpen met bepaalde zaken, dat ik er zelf aan onderdoor ging. Kostte me gruwelijk veel energie en mijn ouder(s) vroeg steeds meer van me.
Ik hoorde ook van verschillende hulpverleners (zelfs fysiotherapeuten) dat ik liever voor mezelf moet zijn. Ook omdat ik snel lichamelijke klachten krijg.
Nu moet ik zeggen, het lukt me beter om afstand te nemen van bepaalde dingen. Dat van vorig jaar is echt een goede leersituatie geweest. Ik durf ook meer nee te zeggen.

zaterdag 28 september 2019 om 08:57
Kwebbeltje91 schreef: ↑27-09-2019 21:02Dat is dus inderdaad waar ik nog tegenaan hik.
Als ik nu in een drukke winkel loop, probeer ik helemaal in mezelf te keren. Focussen op winkelwagen, en de producten die ik moet hebben.
Dat snap ik. Er zijn ook van die kleine oortjes waar noice cancelling bij staat, misschien dat dat wat is? Maar heb geen ervaring, dus weet niet of dit net zo goed werkt als die koptelefoons die op of helemaal over je oren zitten.

zaterdag 28 september 2019 om 09:04
Blijenvrij schreef: ↑28-09-2019 08:57Dat snap ik. Er zijn ook van die kleine oortjes waar noice cancelling bij staat, misschien dat dat wat is? Maar heb geen ervaring, dus weet niet of dit net zo goed werkt als die koptelefoons die op of helemaal over je oren zitten.
Hmm het lijkt mij beter te werken als het helemaal over je oren zit.. Denk ik hoor. Hoelang heb jij 'm?

zaterdag 28 september 2019 om 16:02
Kwebbeltje91 schreef: ↑28-09-2019 09:04Hmm het lijkt mij beter te werken als het helemaal over je oren zit.. Denk ik hoor. Hoelang heb jij 'm?
Ruim een half jaar. Handig in het openbaar vervoer, als mijn vriend tv kijkt naar iets waar ik totaal niets aan vind. En als ik gewoon rust wil.
zaterdag 28 september 2019 om 18:14
Ik werk 16 uur (4 ochtenden) en ben Woensdags vrij. Vind het ideaal, een dag midden in de week vrij. Dan slaap ik uit, heb ik echt nodig. Van de week kon het niet. Vind het echt een opgave om 5 dagen achter elkaar vroeg op te moeten staan. Mijn huishouden verdeel ik over de dagen. Moet er niet aan denken om daar alleen het weekend voor te hebben. Dan zou of mijn huishouden verslonzen of ik zou geen tijd meer hebben voor leuke dingen.
Laatst kwam ik een jeugdvriendin tegen. Ik had het met haar o.a. over verhuizen, wat voor soort woning dat ik wil. Toen ik zei een kleinere tuin te willen i.v.m. minder onderhoud zei ze: "Ja daar is iets voor te zeggen, maar een grotere is wel handig als je eens vrienden wil uitnodigen."
Ik nodig zelden mensen uit. Als het al eens gebeurt maar 2 of 3 tegelijk. Aan groot gezelschap heb ik helemaal geen behoefte.
Laatst kwam ik een jeugdvriendin tegen. Ik had het met haar o.a. over verhuizen, wat voor soort woning dat ik wil. Toen ik zei een kleinere tuin te willen i.v.m. minder onderhoud zei ze: "Ja daar is iets voor te zeggen, maar een grotere is wel handig als je eens vrienden wil uitnodigen."
Ik nodig zelden mensen uit. Als het al eens gebeurt maar 2 of 3 tegelijk. Aan groot gezelschap heb ik helemaal geen behoefte.

zondag 29 september 2019 om 08:48
Binnenkort ga ik een soort van training volgen voor ondermeer angsten.
Wil zelf vooral werken aan mijn rij-angst, maar ook sociale angst; zoals onzekerheid, vermijdingsgedrag bij moeilijke confrontaties etc.
Ik weet dat ik gewoon zelfverzekerder ook moet worden in mijn communicatie en ook directer, eerlijker en helderder (transparanter).
Daar valt nog veel winst in te behalen.
Wil zelf vooral werken aan mijn rij-angst, maar ook sociale angst; zoals onzekerheid, vermijdingsgedrag bij moeilijke confrontaties etc.
Ik weet dat ik gewoon zelfverzekerder ook moet worden in mijn communicatie en ook directer, eerlijker en helderder (transparanter).
Daar valt nog veel winst in te behalen.
zondag 29 september 2019 om 10:11
Gisteren hadden we feest van werk van mijn man. Bedrijf bestond 50 jaar.
Het was een hele lange dag. Het duurde van 8 uur in de ochtend tot 23 u in de avond.
Ik was best wel moe en nu nog steeds eigenlijk.
Het was te lang
Lekker hondenmens, woensdag vrij.
Ik werk ook 4 dagen. Ik ben op dinsdag vrij. Maar dan is er nog genoeg te doen.
Opruimen. Kind naar sport etc etc.
Het was een hele lange dag. Het duurde van 8 uur in de ochtend tot 23 u in de avond.
Ik was best wel moe en nu nog steeds eigenlijk.
Het was te lang
Lekker hondenmens, woensdag vrij.
Ik werk ook 4 dagen. Ik ben op dinsdag vrij. Maar dan is er nog genoeg te doen.
Opruimen. Kind naar sport etc etc.

zondag 29 september 2019 om 10:57
Mijn god, hoe houd je dat vol van 8 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds. Ik word al moe bij het idee.
Wou je eigenlijk zelf mee of deed je dit puur voor je man?
Vroeger ging ik ook altijd braaf mee maar daar ben ik mee gestopt. Het is zijn werk, zijn collega's, ik heb er niks mee. In het begin leverde dat wel wat irritaties op (bij hem) maar ik geloof niet dat hij er nog heel veel mee zit. En anders pech dan.
Ik baal al van feestjes en verjaardagen van vrienden en familie maar hier kom ik echt niet onderuit.
Over 2 weken hebben we een bruiloft van zijn neef en ik zie er nu al zo tegenop. We zijn enkel avondgasten maar dan nog, het is van half 9 tot een uur of 2 's nachts schat ik.
En dan moeten we nog afspreken met vrienden waar ik niet veel mee heb. Die kunnen alleen maar over zichzelf praten. Ik heb nog een uitje van mijn werk (bah, bah, bah) en nog een paar sociale verplichtingen. Het word mij dan echt te veel zoveel dingetjes in korte tijd.
zondag 29 september 2019 om 20:06
Kan me dit zo goed voorstellen, ik kan ook zo tegen dingen opzien maar je komt nou eenmaal niet onder bepaalde dingen uit.Doubletree20 schreef: ↑29-09-2019 10:57
Over 2 weken hebben we een bruiloft van zijn neef en ik zie er nu al zo tegenop. We zijn enkel avondgasten maar dan nog, het is van half 9 tot een uur of 2 's nachts schat ik.
En dan moeten we nog afspreken met vrienden waar ik niet veel mee heb. Die kunnen alleen maar over zichzelf praten. Ik heb nog een uitje van mijn werk (bah, bah, bah) en nog een paar sociale verplichtingen. Het word mij dan echt te veel zoveel dingetjes in korte tijd.
Ik voel me gewoon veel beter als ik zoveel mogelijk mijn eigen ding kan doen en heb nu ook nog eens last van mijn hormonen dus dan heb ik helemaal behoefte aan rust

De komende dagen ook wat verplichtingen, vooral één waar ik heel erg tegenop zie maar dat is nog niet zeker dat dat doorgaat (hoop het niet) maar helaas iets waar ik niet onderuit kom als het doorgaat..
Maar dan is dus morgen werken en dinsdag dus ook een volle dag met verplichtingen en daar baal ik van, wil gewoon ook eens iets leuks voor mezelf, komt er de laatste niet echt van en heb daar júist heel erg behoefte aan. Maar het is eigenlijk elke week wel iets.
zondag 29 september 2019 om 20:11
En inderdaad, liever voor mezelf zijn Kwebbeltje, dat is echt nog een hele uitdaging... Wel heel goed dat je daar zulke goede stappen in hebt gezet. Mij lukt het niet zo goed de laatste tijd.
Het lijkt wel alsof ik mentaal gezien nooit aan mezelf toe kom, altijd bezig met het zo goed mogelijk willen doen voor anderen. Eigenlijk heel vermoeiend en ik besef dat me dat eigenlijk heel erg tegenhoudt in het leven...
Het lijkt wel alsof ik mentaal gezien nooit aan mezelf toe kom, altijd bezig met het zo goed mogelijk willen doen voor anderen. Eigenlijk heel vermoeiend en ik besef dat me dat eigenlijk heel erg tegenhoudt in het leven...
zondag 29 september 2019 om 20:16
Vanmiddag was er in het topic 'hoe gastvrij ben jij?' een discussie (voor zover je van discussie kan noemen) tussen twee forummers, waarbij het ging over hoe de een overkwam bij de ander. En dat zette me aan het denken over de manier waarop de ander reageerde. Niet om die forummer hier nou te kakken zetten, maar omdat ik een bepaalde manier van reageren herkende en dit mij triggerde.
Waar ik moeite mee heb, is dat sommige mensen naar mijn idee best overheersend kunnen zijn. En daar heb ik moeite mee. Ik heb het gevoel dicht te klappen en niet goed te weten hoe te reageren, alsof ik tegen de ander op moet boksen. Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om?
Waar ik moeite mee heb, is dat sommige mensen naar mijn idee best overheersend kunnen zijn. En daar heb ik moeite mee. Ik heb het gevoel dicht te klappen en niet goed te weten hoe te reageren, alsof ik tegen de ander op moet boksen. Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om?
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 29-09-2019 20:21
0.30% gewijzigd
In this mad house we must all survive
zondag 29 september 2019 om 20:21
Herkenbaar. Zeker in drukke periodes of als ik niet lekker in m'n vel zit heb ik hier last van. Heb dan echt meer tijd voor mezelf nodig. Kan soms echt opzien tegen bepaalde activiteiten, zeker waar ik echt geen behoefte aan heb.yesss schreef: ↑29-09-2019 20:06Kan me dit zo goed voorstellen, ik kan ook zo tegen dingen opzien maar je komt nou eenmaal niet onder bepaalde dingen uit.
Ik voel me gewoon veel beter als ik zoveel mogelijk mijn eigen ding kan doen en heb nu ook nog eens last van mijn hormonen dus dan heb ik helemaal behoefte aan rust![]()
De komende dagen ook wat verplichtingen, vooral één waar ik heel erg tegenop zie maar dat is nog niet zeker dat dat doorgaat (hoop het niet) maar helaas iets waar ik niet onderuit kom als het doorgaat..
Maar dan is dus morgen werken en dinsdag dus ook een volle dag met verplichtingen en daar baal ik van, wil gewoon ook eens iets leuks voor mezelf, komt er de laatste niet echt van en heb daar júist heel erg behoefte aan. Maar het is eigenlijk elke week wel iets.
zondag 29 september 2019 om 20:38
Ja dat heb ik nu ook...Zijdehoentje schreef: ↑29-09-2019 20:21Herkenbaar. Zeker in drukke periodes of als ik niet lekker in m'n vel zit heb ik hier last van. Heb dan echt meer tijd voor mezelf nodig. Kan soms echt opzien tegen bepaalde activiteiten, zeker waar ik echt geen behoefte aan heb.
Heel erg toe aan mezelf, het lijkt met de jaren ook erger te worden.
Heb de laatste tijd ook echt geen rust in mijn in hoofd merk ik.
Ook te weinig ruimte om echt tot rust te komen en op te laden om iets leuks te doen, op mijn vrije dagen ben ik vooral heel moe en overprikkeld dus dan is het vooral boodschappen doen, bijtanken en een beetje in huis rondhangen.

zondag 29 september 2019 om 20:42
Oh voor mij is dit altijd zo frustrerend. Want ik wil dan zo graag op hetzelfde niveau mee discussieren en ik zie ook de misverstanden die ontstaan doordat mensen niet goed lezen of teveel vanuit zichzelf reageren. Maar dat is als ik er buiten sta. Zodra iemand het echt tegen mij heeft kan ik mezelf heel slecht weren. Ik kan niet goed mijn mening onderbouwen en mensen praten mij dus snel onder tafel. Hoe ik daarmee omga is dat ik dan maar mijn mond hou, helaasZijdehoentje schreef: ↑29-09-2019 20:16Vanmiddag was er in het topic 'hoe gastvrij ben jij?' een discussie (voor zover je van discussie kan noemen) tussen twee forummers, waarbij het ging over hoe de een overkwam bij de ander. En dat zette me aan het denken over de manier waarop de ander reageerde. Niet om die forummer hier nou te kakken zetten, maar omdat ik een bepaalde manier van reageren herkende en dit mij triggerde.

zondag 29 september 2019 om 20:53
Daarnaast vind ik dikwijls discussies veel te snel gaan, ik wil graag eerst nadenken - maar ja, dat gaat vaak niet in zo'n gevalñuca schreef: ↑29-09-2019 20:42Oh voor mij is dit altijd zo frustrerend. Want ik wil dan zo graag op hetzelfde niveau mee discussieren en ik zie ook de misverstanden die ontstaan doordat mensen niet goed lezen of teveel vanuit zichzelf reageren. Maar dat is als ik er buiten sta. Zodra iemand het echt tegen mij heeft kan ik mezelf heel slecht weren. Ik kan niet goed mijn mening onderbouwen en mensen praten mij dus snel onder tafel. Hoe ik daarmee omga is dat ik dan maar mijn mond hou, helaas![]()

Herkenbaar hoor, dat sommigen niet goed lezen / luisteren cq teveel vanuit zichzelf beredeneren en hier maar over door blijven door denderen. Alsof je er haast niet tussen komt en alsof hetgeen je zegt niet waar is of niet goed is.
zondag 29 september 2019 om 20:53
Zeker. Met de jaren lijkt mijn behoefte aan rust en tijd voor mezelf steeds erger te worden. En zeker in drukke periodes speelt het steeds meer op. Vind het soms echt lastig dat ik niet alleen introvert ben, maar ook ASS en OSP heb. Heb soms echt zin om dagenlang alleen maar thuis te blijven en vooral niemand te zien.yesss schreef: ↑29-09-2019 20:38Ja dat heb ik nu ook...
Heel erg toe aan mezelf, het lijkt met de jaren ook erger te worden.
Heb de laatste tijd ook echt geen rust in mijn in hoofd merk ik.
Ook te weinig ruimte om echt tot rust te komen en op te laden om iets leuks te doen, op mijn vrije dagen ben ik vooral heel moe en overprikkeld dus dan is het vooral boodschappen doen, bijtanken en een beetje in huis rondhangen.

zondag 29 september 2019 om 20:59
Zijdehoentje schreef: ↑29-09-2019 20:53Daarnaast vind ik dikwijls discussies veel te snel gaan, ik wil graag eerst nadenken - maar ja, dat gaat vaak niet in zo'n gevalVind dat wel jammer...
.....
Ja dat ook. Dan ga ik typen en weer wissen, typen en wissen, en tegen de tijd dat ik het goed verwoord heb is de discussie alweer een pagina verder. Of ze lezen je niet eens omdat ze te druk zijn met elkaar.
zondag 29 september 2019 om 21:11
Ja, je wil denk ik niet weten hoe lang ik soms bezig ben met een reactie... Op gegeven moment denk ik 'laat maar...' en haak ik dus af.

zondag 29 september 2019 om 21:25
zondag 29 september 2019 om 21:27
Sorry dat ik van de hak op de tak spring, m'n hoofd is even een chaos momenteel.
Wat ik momenteel heel erg mis: een dagje vrij zijn en gewoon in huis wat aan modderen. Dat je aan het eind van de dag denkt: ik weet dat ik wat nuttige dingen heb gedaan, heb ook kunnen ontspannen, maar hoe kan het dan zijn dat de tijd zó snel gegaan is... Lekker je eigen gang gaan, muziekje erbij (middels oordopjes, vind ik fijn) en verder geen mens tegenkomen. Heerlijk!
Partner zit al een behoorlijke poos thuis (wegens omstandigheden) en 't breekt me behoorlijk op. Wil er even niet te veel over kwijt, maar het breekt me behoorlijk op. Zat al te denken om een keer zelf een dagje weg te gaan. In m'n eentje naar de sauna of zo; alleen al van het vooruitzicht kan ik al genieten.
Wat ik momenteel heel erg mis: een dagje vrij zijn en gewoon in huis wat aan modderen. Dat je aan het eind van de dag denkt: ik weet dat ik wat nuttige dingen heb gedaan, heb ook kunnen ontspannen, maar hoe kan het dan zijn dat de tijd zó snel gegaan is... Lekker je eigen gang gaan, muziekje erbij (middels oordopjes, vind ik fijn) en verder geen mens tegenkomen. Heerlijk!
Partner zit al een behoorlijke poos thuis (wegens omstandigheden) en 't breekt me behoorlijk op. Wil er even niet te veel over kwijt, maar het breekt me behoorlijk op. Zat al te denken om een keer zelf een dagje weg te gaan. In m'n eentje naar de sauna of zo; alleen al van het vooruitzicht kan ik al genieten.
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 29-09-2019 23:54
1.79% gewijzigd