kalmerend middel zonder recept

23-08-2012 09:54 39 berichten
Ik ben enorm zenuwachtig voor morgen, eigenlijk de hele week al, maar morgen moet ik mezelf voorstellen voor een groep en dat vind ik echt doodeng. Ik krijg het dan enorm warm, trillerig en paniekerig. Sinds kort krijg ik ook een trillend spiertje naast mijn mond, schaam me dood, ben altijd bang dat iemand dat ziet..

Ik heb dit alleen bij spreken voor een groep, verder nooit, dus ik wil er geen voorgeschreven medicijnen voor van de dokter. Weet iemand iets wat je bij de tuinen of iets dergelijks kan halen, wat mij zal helpen te kalmeren voor morgen?
zou kunnen. Volgens mij kun je het met en zonder krijgen. De hoeveelheid zal wel minder zijn dan als je alleen valeriaan neemt.
quote:Yvonne77 schreef op 23 augustus 2012 @ 10:33:

[...]

Ik bedoel: in Passiflora van dr. Vogel zit ook valeriaan? Naast passiebloem en andere bestanddelen.Oh dat weet ik niet. Ik ben er niet voor om allerlei zaken door elkaar te gooien, dus dat zou ik nooit gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Valeriaan vooral geschikt als je niet kan slapen. En ja, in de Passiflora van Vogel zit ook Valeriaan. Ik heb die 1x geprobeerd het leek wel iets te doen zonder dat ik er duf van werd.

Maar niks haalt het bij oxazepam. Ik haal heel af en toe een stripje onder het mom van vliegangst. Dat heb ik niet, maar ik wil die pilletjes gewoon in huis hebben voor incidentele stresssituaties waarin je toch kalm moet blijven, zoals die van TO.
.
oxazepam gebruiken bij het voorstellen aan een nieuwe groep, waarsch leeftijdgenoten, vind ik wel erg drastisch.

iedereen zit in hetzelfde schuitje, je krijgt er geen geld voor of wat dan ook.

spreken voor een groep moet je gewoon leren.

een beetje zenuwachtig zijn of een uitglijder maken is helemaal niet erg.
wij slapen nooit.
Een beetje zenuwachtig zijn is normaal. Maar als ik zenuwtrekjes zou krijgen, of door de stress zou blokkeren zou ik ook iets nemen. Dat is gewoon niet fijn.

Ik heb het ook wel eens genomen voor een belangrijke bijeenkomst op mijn werk. We zaten midden in een pijnlijke reorganisatie, de gemoederen liepen hoog op en ik wilde perse cool en collected blijven als ik het woord voerde. Dat werkte perfect, normaal zouden mijn emoties gaan opspelen en nu kon ik gewoon rustig mijn punt maken.
.
Ik kreeg als tip om de menigte waar je voor moet praten je naakt voor te stellen.

Heel raar,maar het hielp me echt.

Het zijn maar mensen he, waar je tegenover zit,het is de koningin niet( niet dat dat niet ook gewoon een mens is maar toch?)
quote:valentinamaria schreef op 23 augustus 2012 @ 10:44:

oxazepam gebruiken bij het voorstellen aan een nieuwe groep, waarsch leeftijdgenoten, vind ik wel erg drastisch.

iedereen zit in hetzelfde schuitje, je krijgt er geen geld voor of wat dan ook.

spreken voor een groep moet je gewoon leren.

een beetje zenuwachtig zijn of een uitglijder maken is helemaal niet erg.

dit ook. Spreken in/voor een groep is iets wat je soms gewoon door vallen en opstaan moet leren.

Vroeger vond ik het ook vreselijk, maar inmiddels draai ik er mijn hand niet meer voor om. Gewoon door het te doen.

Laatst moest ik onverwachts iets presenteren voor het team en had me dus amper kunnen voorbereiden. Dan helpt het al dat je dat gewoon uitspreekt van te voren.

Maar een voorstelrondje...daar hou ik nog steeds niet van. Wat ik altijd doe is ervoor zorgen dat als eerste aan de beurt kom. Dan is iedereen mijn gestuntel aan het eind van het rondje alweer vergeten
die mensen zijn gewoon net als jij en ik.

ze gaan naar de wc, laten scheten onder hun dekbed, of willen sex met de buurvrouw.

de helft luistert amper, of je moet vreselijk interessante dingen te vertellen hebben.

mijn uitglijders waren van die aard dat een paar oud klasgenoten ze na 22 jaar nog weten, maar ik heb weinig moeite meer met spreken voor groepen.
wij slapen nooit.
ja als je het vaker doet dan gaat het wennen. Maar wat is er op tegen op de eerste paar keer wel wat te nemen om je zenuwen in bedwang te houden?

Mijn vriend heeft wel vliegangst en nam daar meestal oxazepam tegen, maar nu hij vaker heeft gevlogen wordt de angst minder en kan hij ook zonder.
.
Je gaat toch niet zenuwen medicaliseren, enkel en alleen omdat het kan? Zenuwen zijn normaal, inclusief rood worden, stotteren, zenuwtrekjes en peentjes zweten. De beste manier om daarmee om te gaan, is accepteren dat het normaal is om zenuwen te hebben. En verder oefenen, leren ontspannen en relativeren.

Die hele klas moet z'n praatje houden, het zou wat zijn als iedereen daar een pammetje voor zou halen. Gewoon van tevoren bedenken wat je wil zeggen, schrijf het op voor mij part, begin te zeggen dat je bloednerveus bent en geef daar voor mij part een draai aan door te zeggen dat dat voor jou een van de leerpunten wordt tijdens de opleiding. Kies één persoon uit die je aankijkt tijdens je praatje (desnoods de docent) en blijf die gewoon aankijken bij wijze van "anker".

En dit leren kán gewoon. Er zijn meer dan voldoende tips tegen spreekangst, vat het gewoon op als onderdeel van je scholing dat je dit nu doet en verder leert ontwikkelen. Dat is het namelijk ook.
, 5 minuten geleden Je gaat toch niet zenuwen medicaliseren, enkel en alleen omdat het kan?

Ik wel hoor. Als ik hoofdpijn heb neem ik ook paracetamol. Omdat het kan.
.
Ik vind paracetamol toch net even in een andere categorie vallen dan een middel als oxazepam, dat naast vervelende (en ongrijpbaarder, want psychische) bijwerkingen ook nog eens als eigenschap heeft dat het verslavend is.
Ik zou ook geen zware medicijnen als oxazepam gebruiken voor zoiets kleins als een praatje in de groep. De drempel wordt wel erg laag om het vaker te gebruiken. Bv omdat je ook de zenuwen krijgt als je naar de supermarkt gaat. Maar goed, dat is verder aan de huisarts om te beoordelen, want die moet het voorschrijven.
Ik zal even een update geven over hoe het is gegaan.

Ik ben trouwens ook niet van plan om er ooit zware middelen voor te gaan slikken, alleen iets waardoor ik mezelf iets beter onder controle kan houden.

Ik had nervovit gehaald om uit te proberen.

Voordat ik ging slapen nam ik er 1 en de volgende ochtend nog 1.

Nou weet ik niet of het door de nervovit kwam of doordat ik moe was, maar ik voelde me behoorlijk relaxed. Ik was nog wel zenuwachtig toen ik in de klas zat, maar ik was gewoon aan het praten tegen allerlei mensen. Uiteindelijk hoefde we ons niet voor te stellen voor de groep, maar gingen we 1 op 1 met iemand uit je klas. Je moest zelf iemand kiezen. Ik heb heel leuk gepraat met een paar mensen, was ook absoluut niet zenuwachtig. Al met al, een hele positieve ervaring.

Weet niet of het nou door de nervovit of door mezelf kwam, misschien een beetje van beide.

Ik maak me nou verder geen zorgen over de studie, heb er zelfs zin in. Alleen bij het woord 'presenteren' voel ik alweer een zenuwinzinking opkomen. Wil hier heel graag wat aan doen, maar ik denk dat door het 'gewoon' te doen het vanzelf minder moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven