Koud en ellendig

27-07-2010 15:28 135 berichten
Ik voel me koud en ellendig, van buiten en van binnen. Van buiten omdat ik gisteren vanuit het zonnige zuiden ben gekomen en ik vind het maar koud hier. Van binnen omdat de vakantie gewoon 70% klote was!

Het was zowiezo een vakantie met een emotionele lading, er moesten daar nog dingen afgehandeld worden ivm het overlijden van mn moeder in januari van dit jaar. We hebben op een voor haar fijne en favoriete plaats haar as uitgestrooid.

Maar eigenlijk voel ik me ellendig door de vakantie met ons gezin als gezin. Gezin bestaat uit man, zoon (15) en stiefzoon (16). Om een of andere reden vinden de zoons het leuk om mij constant in de zeik te zetten, en normaal gesproken kan ik er wel om lachen en geef ik mijn scherpe weerworden en blijft alles nog wel humoristisch.

Maar deze vakantie was er niks humoristisch aan, ze verrekten het alledrie om een poot uit te steken en de eerste dagen heb ik dat aangekeken en alles dus zelf gedaan. Daarna heb ik gezegd dat ik er klaar mee was en heeft man geregeld dat de knullen ook hun handen uit de mouwen gingen steken. En dit ging echt alleen om ontbijt maken, naar het supermarktje (20 meter verderop) en ontbijtboel afwassen... meer niet!

Ik ben boos, zo boos! Ik heb die knullen uitgelegd dat ik nogal emotioneel was doordat het een vakantie was in het teken van, en met de spullen van, mijn moeder. En ze hielden er gewoon totaal geen rekening mee!! Man voelt zich tussen mij en de knullen in staan (hij ziet zijn zoon niet dagelijks en op vakantie wil hij dan blijkbaar graag de lieve vrede bewaren, ten koste van alles en iedereen).

Even genoeg voor nu, trappen onder mn hol zijn welkom!
Toen ik die moeilijke leeftijd had en nog met m'n ouders op vakantie ging, ondernamen we regelmatig al afzonderlijk van elkaar dingen. Mijn ouders gingen kerken bekijken en ik ging lekker zwemmen of wandelen of met m'n walkman op 'n boek liggen lezen. Als die jongens zo lang in bed willen blijven liggen, dan kunnen jij en je man toch gewoon lekker op uitstap gaan. Die jongens zijn oud genoeg om zelf naar zwembad/strand te gaan of gewoon te blijven rondhangen. Niet alles samen willen doen heeft vaak 'n positieve invloed op de gezelligheid. Dan heb je elkaar 's avonds als je uit eten gaat ook wat leuks te vertellen.
quote:Merelin schreef op 27 juli 2010 @ 16:48:

[...]

Ik wil echt niet lullig doen, maar waarom moet je erbij zeggen dat je geen bevelen aanneemt van pubers? Dat doe je toch van niemand? Ze zijn toch ook volwaardig lid van het gezin?

Het komt op mij allemaal over alsof jullie elkaar niet respecteren. Niet alleen jouw zoons jou niet, maar jij ook hen niet. En als dat zo blijft dan wordt het nooit een leuke vakantie. Wederzijds respect draagt bij aan een leuke vakantie.

De manier waarop jouw zoons jou behandelen verdient geen schoonheidsprijs, maar andersom vind ik ook niet.

Daarnaast, feit dat jouw zoons wel naar jouw man luisteren en niet naar jou vind ik echt heel erg.

Ik respecteer ze wel degelijk, ik ga mee met dingen die zij leuk vinden, ik reageer enthousiast op ideeen die ze aandragen.

Daarnaast probeer ik ideeen aan te dragen waarvan ik denk dat ze het leuk zullen vinden (survival-bbq e.d.). En als ik dan vervolgens vraag of ze niet met steentjes rond willen gooien (die kleine kiezels op de campingplaats) en ik ga de caravan in en ze gooien steentjes op het dak van de caravan (van mn moeder, waar ik dus heel zorgzaam mee omga)... ja dan is mijn respect voor minimaal een paar uur compleet weg!
Alle reacties Link kopieren
Och lieve schat.

Je vroeg denk ik het onmogelijke van pubers( niet allemaal ik generaliseer even voor het gemak)

De hersenen en hormonen zijn zo druk in ontwikkeling dat er weinig ruimte is om zich om anderen goed te kunnen bekommeren of inzichten te hebben wat een ander nodig heeft.

die leuke vakantie komt wel weer met zijn allen, als ze die fase voorbij zijn.

Of hou het eens op weekendjes, en dan vooral wat hen erg aanspreekt.
quote:Spijker schreef op 27 juli 2010 @ 16:52:

Je plaatst jezelf dan ook wel een beetje in de slachtofferrol, door alle ontbijt te gaan halen en dan te klagen dat zij niet helpen. Het zijn pubers op vakantie, die willen waarschijnlijk niet meer samen met hun mama ontbijten.

Dus ontbijt jij gewoon gezellig samen met je man aangezien jullie ook al veel eerder wakker zijn. En zij kunnen best zelf een eigen cracker smeren.

En dat wilden ze dus niet, ze wilden wel mee naar het strand e.d. Ze wilden s avonds mee uit eten, als we bij het zwembad waren en man en ik gingen even wat drinken dan wilden ze ook... prima allemaal, en echt gezellig dat ze toch wel alles met ons samen wilden doen.

En zoals ik al zei... man is net zo sloom als die 2 apen, dus op pad gaan voordat ze hun tent uit kwamen rollen dat lukte ook niet.

Maar goed, ik zal moeten accepteren dat deze vakantie totaal niet was wat ik er van hoopte en verwachtte...

ik ben wel heel blij dat ze op de 'uitstrooidag' hun ouwe karaktertjes hebben laten zien waardoor dat echt een dag met een gouden randje is geworden.

Op Bianco zal ik nog wel een poosje boos zijn, dat afgeknapte gevoel is niet zomaar weg.
quote:Bianca40 schreef op 27 juli 2010 @ 16:57:

[...]

Ik respecteer ze wel degelijk, ik ga mee met dingen die zij leuk vinden, ik reageer enthousiast op ideeen die ze aandragen.

Daarnaast probeer ik ideeen aan te dragen waarvan ik denk dat ze het leuk zullen vinden (survival-bbq e.d.). En als ik dan vervolgens vraag of ze niet met steentjes rond willen gooien (die kleine kiezels op de campingplaats) en ik ga de caravan in en ze gooien steentjes op het dak van de caravan (van mn moeder, waar ik dus heel zorgzaam mee omga)... ja dan is mijn respect voor minimaal een paar uur compleet weg!

Op mij komt het anders over.

De tips die hier gegeven werden kun je echt wat aan hebben. Ze zijn 15 en 16, gaan over een paar jaar het huis uit, ze hebben geen zin meer om alles samen te doen. Dat ligt niet aan jou, ook niet aan hun gedrag, maar simpelweg aan hun leeftijd.

Als zij een luie vakantie willen en het liefst tot 11.00 uitslapen en daarna de hele dag een beetje lui hangen en jij wilt een actieve vakantie, dan is er iets mis met de planning. Met de afspraken. Door goede afspraken te maken voor de volgende keer ( als die komt ) voorkom je dit soort ergernissen. Succes!
Dankjewel Merelin, succes zal ik inderdaad nog nodig hebben als het er nog van komt om met zn vieren op vakantie te gaan.

En over dat uitslapen enzo... dat is op te lossen, daar is een middenweg in te vinden.

Maar het stukje respect en het niet-ingrijpen van Bianco??
*zucht* Zo herkenbaar, het kon mijn puber zijn. Die wordt over een weekje 15. En ik heb geen eens zin in haar verjaardag.

Het enige voordeel; het gaat over, hoor ik van alle kanten en daarna worden het weer mensen. Alleen ik kan niet wachten tot die tijd aanbreekt. Voor de rest; veel geduld toegewenst.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
quote:Bianca40 schreef op 27 juli 2010 @ 17:08:

Dankjewel Merelin, succes zal ik inderdaad nog nodig hebben als het er nog van komt om met zn vieren op vakantie te gaan.

En over dat uitslapen enzo... dat is op te lossen, daar is een middenweg in te vinden.

Maar het stukje respect en het niet-ingrijpen van Bianco??Kan me voorstellen dat je daar heel erg kwaad over bent. Zou ik ook zijn! Daarom zei ik ook dat ik het een loser vond. Had ik misschien, niet moeten zeggen, neem ik terug. Maar ik vind het heel vreemd dat je partner zich eigenlijk als een puber gedraagt i.p.v. als je partner.
quote:meharis schreef op 27 juli 2010 @ 17:09:

*zucht* Zo herkenbaar, het kon mijn puber zijn. Die wordt over een weekje 15. En ik heb geen eens zin in haar verjaardag.

Het enige voordeel; het gaat over, hoor ik van alle kanten en daarna worden het weer mensen. Alleen ik kan niet wachten tot die tijd aanbreekt. Voor de rest; veel geduld toegewenst.Erg he, dat je dan geen zin hebt in haar verjaardag. Ik kan het me zó voorstellen!! Succes
quote:Merelin schreef op 27 juli 2010 @ 17:10:

[...]

Kan me voorstellen dat je daar heel erg kwaad over bent. Zou ik ook zijn! Daarom zei ik ook dat ik het een loser vond. Had ik misschien, niet moeten zeggen, neem ik terug. Maar ik vind het heel vreemd dat je partner zich eigenlijk als een puber gedraagt i.p.v. als je partner.Klopt, en daarom ben ik ook zo afgeknapt op hem.Ik heb hem ook gezegd dat ik hem een lamzak vind en dat ik niet snap waarom hij blijkbaar vindt dat hij geen bijdrage hoeft te leveren in de opvoeding van zn zoon.
quote:Bianca40 schreef op 27 juli 2010 @ 17:11:

[...]

Klopt, en daarom ben ik ook zo afgeknapt op hem.Ik heb hem ook gezegd dat ik hem een lamzak vind en dat ik niet snap waarom hij blijkbaar vindt dat hij geen bijdrage hoeft te leveren in de opvoeding van zn zoon.En wat zei hij daarop?
quote:Merelin schreef op 27 juli 2010 @ 17:12:

[...]

En wat zei hij daarop?Dat het logisch dat hij 'wat makkelijker' is want hij ziet zijn zoon alleen 2 weken achter elkaar in de vakantie. En daar tussendoor komt hij vaak wel even langswippen thuis, maar dan is het maar voor een paar uurtjes. En dat hij dan inderdaad wel voor de lieve vrede kiest in de vakantie. Hij weet dat het niet klopt en is na dat gesprek wel wat meer gaan ingrijpen, maar op dat moment is het leed al geleden en is het respect naar mij toe niet meer te herstellen.
quote:Bianca40 schreef op 27 juli 2010 @ 17:16:

[...]

Dat het logisch dat hij 'wat makkelijker' is want hij ziet zijn zoon alleen 2 weken achter elkaar in de vakantie. En daar tussendoor komt hij vaak wel even langswippen thuis, maar dan is het maar voor een paar uurtjes. En dat hij dan inderdaad wel voor de lieve vrede kiest in de vakantie. Hij weet dat het niet klopt en is na dat gesprek wel wat meer gaan ingrijpen, maar op dat moment is het leed al geleden en is het respect naar mij toe niet meer te herstellen.

Als hij zich zo opstelt kiest hij er dus voor om jou 'de bitch' te laten zijn en hij de lieve vader. Lekker makkelijk!

Deze vakantie is niet meer te herstellen, maar wel goed dat hij inziet dat hij eerder moet ingrijpen en voorál jou niet moet afvallen tegenover jullie kinderen.

Snap dat je baalt, maar jouw man ziet wel in dat jullie op 1 lijn moeten zitten lees ik. En wiens lijn dat dan is, of zijn lijn of jouw lijn maakt niet uit denk ik. Als jullie het samen maar eens zijn. De ene keer kun je wat makkelijker denken, de andere keer hou je voet bij stuk.
Ze klinken als hele normale puberjongens, Bianca. Misschien dat je man zich die tijd nog wel goed voor de geest kon halen en er iets meer begrip voor had?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 juli 2010 @ 17:24:

Ze klinken als hele normale puberjongens, Bianca. Misschien dat je man zich die tijd nog wel goed voor de geest kon halen en er iets meer begrip voor had?

Dat is zowiezo waar! Ik kan me ook heel goed verplaatsen in onze pubers, maar ik heb altijd wel een grens van wat normaal is en wat asociaal is.

Als wij om 1.00 s nachts nog zaten te risken, dan vind ik het normaal dat we wat rustiger aan doen omdat het na 00.00 uur op een camping nou eenmaal rustig moet zijn.

Maar als ik de enige van de 4 ben die steeds zegt: Jongens, ff zachtjes doen!!... dan word ik natuurlijk al gauw als zeikerd bestempeld.
Om één uur 's nachts op de camping nog luidruchtig een spelletje doen? En je man vindt dat normaal? Daar zullen jullie vrienden mee gemaakt hebben op het veld.
quote:delphicat schreef op 27 juli 2010 @ 17:30:

Om één uur 's nachts op de camping nog luidruchtig een spelletje doen? En je man vindt dat normaal? Daar zullen jullie vrienden mee gemaakt hebben op het veld.Niet superluidruchtig. Maar wel zodanig dat de franse camper die vlak naast ons stond er last van had. We hebben geen complete camping wakker gehouden. Bianco en zn zoon hebben allebei een hele lage stem... dus al praten zij normaal, dan dreunt het wel behoorlijk door. Dus juist zij moeten dan moeite doen om zachtjes te praten, en juist zij dachten daar dus totaal niet aan!
Overigens vind ik om 11 uur opstaan niet echt heel laat. Ik heb een verzameling broers, en toen die richting puberteit gingen konden ze makkelijk tot 2 uur 's middags in bed liggen.

Maar aan de andere kant: ze zijn ook in een paar jaar tijd uitgegroeid van kleine jochies naar bomen van mannen, pubers hebben ook meer slaap nodig.

Ik denk dat jullie elkaar allemaal wat meer los moeten laten en eigen ding moeten gaan doen. Want jij verwacht dat zij gezellig met jou mee doen. En zij verwachten kennelijk dat jij voor alle gezelligheid zorgt.

Ze zijn geen kleine kinderen meer en dan veranderen er zaken. Maar net die periode daar tussenin is zo moeilijk, te klein voor het tafellaken te groot voor het servet. Ik denk dat je ze soms te veel aan de hand nam, en tegelijkertijd een vanzelfsprekende volwassenheid van ze verwacht die ze nog niet hebben. En dat alles in een emotioneel beladen vakantie is gewoon erg moeilijk.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Mooi verwoord Spijker!
En ik zie steeds het topic voorbij komen : Met of zonder kind op vakantie!

Ik heb het niet gelezen, misschien gaat het wel over een schattig klein peuterjongetje, maar ik ben zo geneigd om daar naar binnen te rennen en heel hard te roepen: ZONDER!!
quote:Bianca40 schreef op 27 juli 2010 @ 17:33:

[...]

Niet superluidruchtig. Maar wel zodanig dat de franse camper die vlak naast ons stond er last van had. We hebben geen complete camping wakker gehouden. Bianco en zn zoon hebben allebei een hele lage stem... dus al praten zij normaal, dan dreunt het wel behoorlijk door. Dus juist zij moeten dan moeite doen om zachtjes te praten, en juist zij dachten daar dus totaal niet aan!Tja, dat is dus echt iets waar ik me enorm aan zou storen. Ik zou naar bed zijn gegaan met oordopjes in.
quote:delphicat schreef op 27 juli 2010 @ 17:37:

[...]

Tja, dat is dus echt iets waar ik me enorm aan zou storen. Ik zou naar bed zijn gegaan met oordopjes in.Ja dat had ik inderdaad beter kunnen doen! Ik ben zo verschrikkelijk moe, vandaag met moeite 2 wassen gedraaid... en morgen gelukkig weer werken!
Wat me erg lastig lijkt is het corrigeren van het kind van de ánder ; zowel voor jouw man als voor jou. Zelfs als ze beiden dezelfde " streken " uithalen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 juli 2010 @ 17:42:

Wat me erg lastig lijkt is het corrigeren van het kind van de ánder ; zowel voor jouw man als voor jou. Zelfs als ze beiden dezelfde " streken " uithalen.

Tot nu toe ging dat prima. Stiefzoon heeft zelfs weleens tegen me gezegd dat hij blij was dat ik met hem hetzelfde omga als met mn eigen zoon. Dus ook boos wordt/werd als hij iets flikte.

Maar nu met deze leeftijd merk ik gewoon zo duidelijk dat ik niet meer voor hem ben dan de-vrouw-van-zn-vader. En dat het dus weinig tot geen indruk maakt als ik wat zeg of vraag. Juist dat ongeinteresseerde maakt het enorm moeilijk. Terwijl hij van binnen echt een lief en sociaal ventje is, alleen is het 'stoer zijn' op dit moment belangrijker voor hem.
quote:Bianca40 schreef op 27 juli 2010 @ 17:44:

[...]

Maar nu met deze leeftijd merk ik gewoon zo duidelijk dat ik niet meer voor hem ben dan de-vrouw-van-zn-vader. .

Je neemt het té persoonlijk, ben ik bang.

Pubers behandelen hun ouders weleens een poosje alsof je op je blote knieën moet vallen van dankbaarheid dat ze überhaupt nog bij je in één ruimte willen zijn, of zo. Dat ligt niet aan het stiefmoederschap, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven