Man ziet alles negatief

26-05-2020 15:44 53 berichten
Ik ben op zoek naar tips over hoe ik om kan gaan met mijn man en hem eventueel kan helpen of ondersteunen. Mijn man is midden 30, we zijn meer dan 10 jaar samen en hebben kinderen samen. 'Vroeger' (tot een jaar of 2 terug) was hij een vrolijke allemansvriend. Hij kon uren staan kletsen over niets en zocht graag gezelligheid op in de vorm van terrasjes ed. Langzaamaan, zonder een duidelijke aanwijzing, veranderde dit. Hij werd wat meer een huismus, keerde meer in zichzelf en ging piekeren. Voor anderhalf jaar geleden heeft dit zo'n vorm aangenomen dat hij volledig in de ziektewet is beland. Slapen lukte niet meer, helder denken was lastig. 'Mijn hoofd zit overvol' zoals hij het zelf aangaf. Wij zijn van jongs af aan al samen en ik heb wat dat betreft aan één blik genoeg. Ik herken aan alles dat hij piekert en als ik dan vraag wat er is dan verteld hij vaak, soms na aandringen, waar hij mee zit. Het 'probleem' (tussen haakjes, klinkt heel zwaar en ik wil het voor hem niet afdoen als onzin omdat hij dit echt ervaart) is vaak iets dat niet bestaat. Hij piekert dat hij zijn baan verliest, hij piekert dat één van de kinderen iets overkomt, dat de rekeningen niet betaald kunnen worden e.d. Dit piekeren neemt zulke vormen aan dat hij enkel daar nog mee bezig is. Andere dingen lukken daardoor niet. Iets simpels als het avondeten kan hij me dan zo meerdere keren vragen. Deze situaties worden naar mijn idee van een mug naar een olifant in zijn hoofd.

Dingen die ik of de kinderen vragen worden afgedaan met een snauw en alles wordt negatief opgevat. Onze oudste zit in de ogen-rollen-diepe-zucht fase en dit maakt hem furieus. Wanneer ik even aan het douchen ben kan ik er bijna geld op inzetten dat hij oudste naar de slaapkamer stuurt voor straf. Na uitleg over het waarom blijkt het bijna altijd over iets heel kleins te gaan ('mag ik een snoepje? Nee het is half 10. Rollende ogen.. "Bevalt het je niet? ga maar naar boven!" inclusief stem verheffen en echt boos worden van man). Man blijft heel erg in dit soort kleine dingen hangen en kan hier rustig een aantal uren boos om blijven. Ik ben zelf iemand die graag haar mening verkondigt thuis. Is lang niet altijd goed, daar ben ik mij absoluut bewust van. Ik kan dit soort dingen dus niet over mijn hart laten vergaan zonder hier iets van te zeggen, om het op te nemen voor de kinderen zeg maar. Gevolg is dat ik regelmatig wordt uitgescholden (waar de kinderen bij zijn) maar het voelt als mijn plicht om voor de kinderen op te komen in zo'n situatie.

Man heeft toen hij thuis kwam te zitten van zijn werk enkele keren gesprekken gehad bij de praktijkondersteuner en daarna met een maatschappelijk werkster. De maatschappelijk werkster wou met hem werken aan communicatietechnieken en omgaan met emoties. Volgens hem sloegen deze gesprekken totaal niet aan en hielp het allemaal niets. Na enkele gesprekken is hij hier dan ook gestopt. Inmiddels is hij enige tijd weer volledig aan het werk. Naar eigen zeggen gaat het op het werk redelijk, maar hier thuis is er helaas niets veranderd. Inmiddels zitten we nu ruim anderhalf jaar in deze situatie. Ik zie het liefst gebeuren dat hij opnieuw gesprekken krijgt, of in ieder geval hulp. In welke vorm dan ook. Ik zie dat hij, en wij als gezin, hier aan kapot gaan. Hij wil echt, echt, echt geen hulp. Naar zijn mening is dit allemaal gelul en geldklopperij.

Zo teruglezend is het allemaal vrij negatief. Waarom blijf je in hemelsnaam bij zo'n man? Dit is een ding wat als een achtbaan gaat. Er zijn ook hele goede dagen en soms zelf weken bij. Man is dan vrolijk, werkt, neemt deel aan gezinsactiviteiten en is dan een geweldige partner en de beste vader die kinderen zich kunnen wensen. Tot de achtbaan weer lager komt en de bovenstaande situaties weer voorkomen. Ik wil er dan ook alles aan doen om hem bij te staan, te steunen en dit als gezin te overleven en uit te komen. Hebben jullie tips, handvatten, hoe ga ik hier mee om, wat kan ik doen?
anoniem_64102d06a9c68 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 19:53
Reden: Voorbeeld weggehaald ivm herkenbaarheid
10.09% gewijzigd
Sojasaus schreef:
26-05-2020 16:39
"geen zin in, ik vind het wel best zoals het zo is met gewoon het gezin".

Ja, alleen jammer dat hij dat gezin van binnen uit ten gronde richt.
TanteOlivia schreef:
26-05-2020 16:31
Dus hij is financieel verantwoordelijk voor jullie gezin en had dus alle reden om zich daarover druk te maken toen hij ziek was. Jullie redden het op 1 inkomen, ZIJN inkomen, maar zonder dat inkomen redden jullie het niet. Die last ligt dus op zijn schouders.

Geen vrienden klinkt niet goed. Kan hij niet eens iemand bellen? Hij heeft toch wel vrienden gehad, ooit?
Je hebt helemaal gelijk met die druk van zijn inkomen.

Die vrienden echter, zijn een symptoom, niet de oorzaak. Eerst beter worden, dan komen de vrienden weer. Hij is nu aan het overleven. TO moet echt blijven aandringen op échte hulp. Waarschijnlijk ziet haar man het allemaal niet scherp meer en zal in de weerstand blijven zitten; zij moet het voortouw nemen.
Mijn man had pas door hoe serieus ik was toen ik hem een ultimatum gaf. Samen naar de huisarts geweest en hij staat nu op een wachtlijst.

Je man denkt zo te horen dat het geen zin heeft, misschien omdat hij denkt dat het voor hem toch niet beter wordt. Als het hem écht duidelijk word dat ook jij tegen je max aan zit wil hij het misschien wel proberen.

En anders, hoe triest ook, kun je je conclusie trekken. Een partner moet geen hulpverlener worden namelijk. En je hoeft je ook niet laten uit te schelden door een zieke man die weigert hulp te zoeken..
Het ultimatum stellen is in dit verhaal zó logisch en ik zou het ongetwijfeld ook tegen ieder ander gezegd hebben. Het is alleen zo verdomde lastig als het je eigen situatie betreft. Ik wíl namelijk helemaal niet bij hem weg. De goede momenten zijn ook echt goed. We hebben in de basis een sterk huwelijk, sterk genoeg om tegen dit 'depressiviteitsmonster' te kunnen vechten. Alleen de wil óm te vechten zit alleen bij mij voor mijn gevoel. Hij zegt het wel te willen, alleen dan op zijn manier. En die manier is zonder professionele hulp.
Sojasaus schreef:
26-05-2020 16:55
Het ultimatum stellen is in dit verhaal zó logisch en ik zou het ongetwijfeld ook tegen ieder ander gezegd hebben. Het is alleen zo verdomde lastig als het je eigen situatie betreft. Ik wíl namelijk helemaal niet bij hem weg. De goede momenten zijn ook echt goed. We hebben in de basis een sterk huwelijk, sterk genoeg om tegen dit 'depressiviteitsmonster' te kunnen vechten. Alleen de wil óm te vechten zit alleen bij mij voor mijn gevoel. Hij zegt het wel te willen, alleen dan op zijn manier. En die manier is zonder professionele hulp.
Dan houdt het op. Een ultimatum werkt idd alleen als je de andere optie ook werkelijk kracht bij zet. Ik voelde aan alles toentertijd dat ik niet langer zou blijven als hij niet veranderde (of een échte poging daartoe deed).

Resten je 2 opties: 1. Je doet niks en blijft bij hem tot je dat punt wel hebt bereikt, met alle schade van dien. Of 2. Je gaat met hem een gesprek aan over hoe jij hier kapot aan gaat en hoopt dat hij dat voldoende vindt om hulp eens te proberen. Als hij dat laatste weigert, kom je uiteindelijk aan bij punt 1 en het ultimatum.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 17:00
0.09% gewijzigd
Sojasaus schreef:
En die manier gaat hem dus niet worden.

Ik begrijp je weerstand tegen dat ultimatum, maar hij vindt het allemaal wel best, wil geen hulp, alleen op zijn eigen manier, wat niet bepaald werkt dus er zal niets veranderen. Wil je op deze manier met hem oud worden en jullie kinderen aan zijn buien blootstellen? Dit is niet gewond, dit is leven in een mijnenveld.

Hoe lief hij altijd is geweest, er zijn grenzen. En mijn advies is: stel die grens. Eis die professionele begeleiding, eis dat die ook daadwerkelijk volledig wordt gevolgd, eis een leefbare situatie voor jou en de kinderen en geen mijnenveld meer. Eis binnen een bepaalde termijn dat hij daadwerkelijk die stappen gaat zetten, want dit is voor niemand gezond.

Sterkte ermee!
GreenLadyFern schreef:
26-05-2020 16:51
Mijn man had pas door hoe serieus ik was toen ik hem een ultimatum gaf. Samen naar de huisarts geweest en hij staat nu op een wachtlijst.

Je man denkt zo te horen dat het geen zin heeft, misschien omdat hij denkt dat het voor hem toch niet beter wordt. Als het hem écht duidelijk word dat ook jij tegen je max aan zit wil hij het misschien wel proberen.

En anders, hoe triest ook, kun je je conclusie trekken. Een partner moet geen hulpverlener worden namelijk. En je hoeft je ook niet laten uit te schelden door een zieke man die weigert hulp te zoeken..
Denk ook aan de kinderen. Die lijden hier ook onder. Een puber die wordt gestraft en toegeschreeuwd omdat die geheel des pubers met de ogen draait, dat is geen gezonde situatie.
Alle reacties Link kopieren
Voor het weet houden je kinderen hier ook problemen aan over, ik zou zeggen, 'over een x tijd heb je professionele hulp en laat je je ook behandelen ook als er medicijnen worden geadviseerd. Zo niet, dan ga ik weg.'

Klinkt heel hard, en dat is het misschien ook maar wel nodig. Anders blijft dit aan de gang. Als kind uit zo'n gezin weet ik hoe beangstigend het is. Ik heb er toen de tijd een lichte vorm van ptss aan over gehouden. Mijn vader sloeg me niet of iets dergelijks, weinig extreems voor de buitenwereld maar toch had het erg veel impact.

Wel zou ik dan ook een of andere manier regelen dat eventuele lasten die je man draagt tijdelijk weggenomen kunnen worden.

Sterkte en succes TO!
Sojasaus schreef:
Je wil het ook niet zover laten komen dat je straks wel moet kiezen tussen kinderen en man. Leg hem dat voor. Dat die tijd ‘zelf’ proberen van hem geen zoden aan de dijk zet, jij en de kinderen hieronder lijden en dat als hij zo doorgaat je geen andere keuze hebt dan met de kinderen elders te gaan wonen. Je hoeft niet gelijk met een scheiding aan te komen.
Het klinkt of hij aan een depressie is gaan lijden. Ik zou de voorwaarde stellen dat hij naar een arts gaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je in 'goede tijden' gesprekken met hem over de problemen als het niet goed gaat? En wat zegt hij dan? Bijvoorbeeld over excessief straffen en de schade die hij daarmee kan aanrichten?
Je man heeft duidelijk hulp nodig. Het eerder zelf proberen (1.5 jaar lang) zet geen zoden aan de dijk en je mag er eisen tegenover zetten, jullie gezin lijdt eronder.
Geef aan bij je man wat het met je doet, hoe het in jullie huwelijk en in het gezinsleven is geslopen en hoe het nu voor jullie allemaal is. Stel een ultimatum en ga samen naar de huisarts en vraag een doorverwijzing naar ggz.

Ik bedoel maar; met een gebroken been blijf je toch ook geen 18 maanden mee rondlopen en onderzoeken of je het allemaal zelf kan oplossen?
Kokoro schreef:
26-05-2020 15:58
Respect voor je niet-quote verzoek.
De OP raakte mij als een situatie waar iets aan de hand is en dat niets te maken heeft met wie gelijk heeft over een snoepje.

Ehm... kunnen jullie twee niet contact zoeken? In mijn ideale droomwereld zou jouw man haar man bellen en vertellen dat hij er net zo in zat, 4 jaar geleden...
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Sojasaus schreef:
26-05-2020 16:26
Wat fijn dat je je man weer terug hebt zoals je hem kende! Mag ik vragen welke medicatie je precies bedoeld? Het lastige is dat therapie een ding is maar dat medicatie wat hem betreft nóg een brug verder is..
ik stuur je een pb
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
SteunEndeToeverlaet schreef:
26-05-2020 21:49
De OP raakte mij als een situatie waar iets aan de hand is en dat niets te maken heeft met wie gelijk heeft over een snoepje.
Sorry, ik snap je reactie op mij niet, of heb je de verkeerde gequote? Ik heb niet op jou gereageerd en het deel uit mijn quote wat ik gewist heb was mijn persoonlijke ervaring met zo'n gelijke situatie. Geen link met een snoepje oid.
Sojasaus schreef:

En dat is zijn goed recht. Wat ik echter niet begrijp is dat jij geen grenzen stelt. Je hoeft geen ultimatum te stellen maar grenzen stellen is wel het mínste wat je moet doen. Gewoon:
- er wordt NIET gescholden
- er wordt NIET geschreeuwd
- er wordt NIET afgereageerd op de kinderen

Let er op: je moet het weer veilig gaan maken voor je kinderen. Volgens mij stel jij deze normale grenzen niet omdat je denkt dat hij zich er niet aan wil houden en jij er dan iets mee moet. Heel vervelend voor je, maar nu hou je een onveilige situatie voor je kinderen in stand omdat jij geen consequenties wil verbinden aan destructief gedrag.
Sojasaus schreef:
26-05-2020 15:57
Ik trek partij voor hen als de straf niet in verhouding staat tot dat wat gedaan is. Wanneer er gezucht wordt omdat je geen snoepje mag omdat je net je ontbijt op hebt en je wordt daarvoor naar je kamer gestuurd met stemverheffingen en dat Papa daar zo een uur boos over blijft enzovoort dan vind ik dat ik het op moet nemen voor het kind als andere volwassene. Wanneer ze besluiten op de muren te tekenen (oid) en hij stuurt ze naar hun kamer dan sta ik uiteraard met hem op één lijn.
Ik denk dat je in die situaties misschien beter je man er achteraf op aan kunt spreken, niet in het bijzijn van de kinderen.
Phineas schreef:
27-05-2020 09:13
Ik denk dat je in die situaties misschien beter je man er achteraf op aan kunt spreken, niet in het bijzijn van de kinderen.
Hier ben ik het mee eens.
Je man is een piekeraar, niet zo gek natuurlijk met zoveel verantwoordelijkheid op zijn schouders: een fulltime kostwinnersbaan en puberende kinderen.

Piekeren is geen ziekte, het is een karaktereigenschap. Het leven kent pieken en dalen en de huidige tijd waarin we leven zal je man er niet minder om laten piekeren. Als je man weer vertrouwen krijgt in zijn huidige baan en zekerder in de toekomst kan kijken en jullie kinderen eens op eigen benen staan, zal je zien dat de fase waarin je man zich nu begeeft weer langzaam bijtrekt. Alleen dat kan nog wel even duren..... Als je man straks 10 jaar ouder is heb je weer grote kans dat de midlifecrisis zich aandient, waarbij zijn piekergedrag weer plaatsmaakt voor een tweede puberteit. Ik weet niet wat ik zelf fijner zou vinden.

Enfin... het leven kent dus verschillende fases en sommige dingen moet je nemen zoals ze zijn. Ik verbaas me toch enigszins over de reacties over ultimatums e.d. Ik gok dat deze forummers waarschijnlijk allemaal gescheiden zijn.
Onveilige situatie voor de kinderen? Die vat ik ook niet 1-2-3.
@puz n boots: piekeren kan wel degelijk een ziekte zijn (piekerstoornis).

Daarnaast, als jij vind dat het logisch is dat man piekert, vind jij dan ook dat hij een goed excuus heeft om te schreeuwen en te schelden naar vrouw en kinderen?

@to: hoe gaat het met je?

Mijn man is trouwens bij lange na niet zo 'erg eraan toe' als de jouwe en hier zijn geen kinderen in het spel.
Een ultimatum is heel moeilijk. Ga met hem in gesprek over 'hoe hij het zelf wil doen'. Geef inderdaad grenzen aan over hoe hij zich gedraagt tegenover jou en de kinderen. Vraag hem om een concreet plan om hieruit te komen.
Mijn man had namelijk geen plan, die zei ' ik ben eraan aan het werken', maar als ik ernaar vroeg hoe hij dat dan deed, kon hij geen antwoord geven.
Als je nog geen ultimatum kunt stellen over jullie relatie, zet dat dan om naar een ultimatum qua gedrag; als hij weer een keer scheldt of schreeuwt, mag hij vertrekken en terugkomen als hij professionele hulp heeft gezocht.
Waarom kan je man niet minder werken? Je zegt dat dit in zijn sector niet kan, maar valt daar echt niet over te praten? Wat is dat dan voor sector? Is er niemand daar die parttime werkt? Is het mogelijk om een andere baan te zoeken waarbij dit wel kan?

En zou jij meer kunnen werken, zodat de werkdruk meer gelijkwaardig wordt verdeeld? En je man meer vrijheid voelt om minder te werken, of van baan te wisselen? Voor jou is het makkelijk praten met 2-3 dagen werk en de rest vrije tijd, want je pubers zijn gewoon op school, naar hun bijbaan, sport en vrienden, neem ik aan?
Ik snap een ultimatum juist heel goed. Mijn man heeft een periode van een aantal maanden gehad waarin hij ook heel negatief was. Ik heb toen voor mezelf een aantal deadlines gesteld. Ik ging het eerst een jaar aanzien, daarna zou ik van hem eisen dat hij hulp zou zoeken en daar zou ik dan weer een jaar op zetten waarin er verbetering te zien zou moeten zijn. Daarmee hakte ik het voor mezelf in overzichtelijke periodes, om te zorgen dat ik niet ook zou verdrinken in frustratie. Gelukkig werd het binnen 6 maanden vanzelf beter. Ik heb deze deadlines niet met mijn man gedeeld, ik had ze puur voor mezelf. Maar ik snap best dat je ook een ultimatum stelt aan hulp zoeken en effect hebben en dat je die ook deelt.
Heeft hij wegens piekeren in de ziektewet gezeten? Hoe dan?

Ik word al moe als ik over je man lees. Wat ik zou doen is inderdaad een ultimatum stellen: serieuze hulp zoeken of einde relatie. Je kinderen zijn hier namelijk de dupe van. Die kunnen geen kant op. Zeer ongezond om op te groeien met een ouder die al je vragen afdoet met gesnauw en die de andere ouder zelfs uitscheldt.
TO, misschien kun je op een ander vlak een ingang vinden.
Voor iemand die nooit met psychologen, psychiaters en medicatie te maken heeft gehad is de stap om daar naar toe te gaan in feite toegeven dat je gek bent.

Mogelijk voelt je man dat ook en komt daar zijn weerstand vandaan.
Je zou op een rustig moment in een serieus gesprek eens niet kunnen praten over hoe hij reageert, maar over die weerstand.
Klopt het dat hij daar weerstand voelt, komt die weerstand van 'gek versus niet gek'?
Hoe ziet hij mensen met een chemische onbalans? Een vriendin van mij heeft een gebrek aan serotine, dat compenseert ze met lichamelijke beweging en veel vis eten. Soms draaft ze helemaal door - dat komt daar dus door. Ze is niet gek, ze maakt minder serotine aan dan een ander.
Ook zaken als stress, vermoeidheid, suikerspiegel en depressie raken die chemische balans. Dan kun je veel chagerijniger zijn dan normaal. Dat is chemie, niet gekte.

Als hij daar voor openstaat zou je een gesprek met een psycholoog kunnen plannen, nog een keer over dat onderwerp. Dus niet over 'mijn man doet dit en dat' maar 'is iemand die naar een psycholoog gaat gek, of heeft diegene geen zelfcontrole?'

Voor een gebroken been laat je gips zetten, voor een infectie slik je antibiotica - waarom zou je hersenchemie niet uit balans kunnen zijn?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven