mijn grootvader zat bij de ss

13-03-2013 22:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik er achter gekomen dat mijn grootvader in de 2de wereldoorlog bij de waffen ss zat.

Hier over ben ik begonnen met een boek ik wil graag weten of hij ergens staat geregistreerd.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 maart 2013 @ 00:07:

[...]

Nou ging ook de woorden ervoor, Goh wat leuk. Maar heb vernomen dat het sarcastisch bedoelt was, zo was het niet overgekomen. Neem mij niet kwalijk.

Waar is verder TO om wat meer te vertellen?Ondergedoken denk ik
quote:jippie55 schreef op 14 maart 2013 @ 00:30:

[...]

Ondergedoken denk ik
quote:RionyRiony schreef op 13 maart 2013 @ 23:41:

denk toch dat dit onderwerp onderhand helemaal leeggeconsumeerd is; je moet wel een zeer originele invalshoek hebben wil je hier nog een uitgever bereid voor vinden.

Zeggen dat je vierkant achter je opa staat. Kom je een heel eind mee vermoed ik.

@to, ik hoop dat je vindt wat je zoekt. Als familiegeschiedenis natuurlijk heel fascinerend en raar. Maar of er anno 2013 ook echt veel mensen zijn die daar een boek over zouden kopen?
Ik hoop dat je bent begonnen met een boek te lezen en niet met schrijven?

En dat je al op de site van het niod bent geweest, voordat je hier een vraag komt stellen?

http://www.niod.nl/nl/de-ss-en-nederlan ... n/download
Waarom schamen wij ons voor wat onze grootouders hebben gedaan? Ik denk dat zij datgene hebben gedaan wat goed dacht te zijn om te overleven. Mijn grootouders woonden in het oosten van het land waar weinig last van de oorlog was, zij hebben iig geen hongerwinter gehad! Als het om leven en dood gaat doen we allemaal rare dingen hoor.
Wil je er zelf een boek over schrijven? Die zijn er al genoeg, wat iemand eerder al zei, je moet wel een hele bijzondere invalshoek hebben wil je boek interessant voor anderen zijn.

Voor jezelf en je familie kan het wel erg leuk zijn de geschiedenis van je grootvader te onderzoeken.

Je kunt hiervoor bij het Nationaal Archief informeren, alle relevante archieven zijn daar beschikbaar.

Het boek "Van Leningrad tot Berlijn" van Perry Pierik is een goed beginpunt, ook het boek van Ook de doctoraalscriptie van Edwin Meinsma (te googlen) is een goede bron van informatie.

"Jongens van Nederland" van Evertjan van Roekel is ook erg goed.

Succes met je onderzoek!
Gaat helemaal goed komen met dat boek als je hier komt vragen of hij ergens staat geregistreerd. Dan snap je in ieder geval al dat je gedegen onderzoek moet doen...
Home is where your wifi connects automatically.
Neem contact op met het Bundesarchiv in Berlijn (Bestandsgruppe NS). Hier staan alle soldaten uit de Waffen-SS geregistreerd.
ik ben een kleinkind van de "10 van Renesse" en mijn opa Joost Pieter Jonker en zijn broer Leendert Marie Jonker zaten met nog 8 andere mannen in het verzet in Schouwen-Duiveland en door een fout zijn ze gesnapt en gearresteerd en op heel gruwelijke wijze opgehangen bij het slot Moermond in Renesse en de familie en nog andere omstanders waren verplicht om naar hun te kijken
quote:carootje1964 schreef op 19 maart 2013 @ 15:06:

ik ben een kleinkind van de "10 van Renesse" en mijn opa Joost Pieter Jonker en zijn broer Leendert Marie Jonker zaten met nog 8 andere mannen in het verzet in Schouwen-Duiveland en door een fout zijn ze gesnapt en gearresteerd en op heel gruwelijke wijze opgehangen bij het slot Moermond in Renesse en de familie en nog andere omstanders waren verplicht om naar hun te kijkenwaarom vertel je dat, wil je ook een boek schrijven?
nee ik wil geen boek schrijven maar wil wel zeggen dat die dingen die toen zijn gebeurd we niet mogen vergeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven