Mijn mamma gaat dood

22-11-2017 22:26 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat je ouders ooit doodgaan. Zo ergens als ze 100 zijn. Of toch tenminste 80. Ver in de toekomst. Abstract. Een vaag concept van eindigheid. Van "ooit". Niet van nu, nee, dat niet.

Totdat het bericht komt. Kanker. Een zeer vervelende variant. Nog onbekend of er uitzaaiingen zijn, maar ook zonder uitzaaiingen is het vooruitzicht slecht. Verdriet, onmacht, een rollercoaster aan emoties. Wachten. Een extra scan. Nieuwe uitslagen. Uitgezaaid.

Praten over zaken als palliatieve sedatie, euthanasie, hoe werkt dat allemaal. Het waren abstracte begrippen, nu gaat het over je moeder en haar wensen daarin en ideeën erbij.

Bestraling kan de kwaliteit verhogen. Misschien een beetje tijd rekken. Chemo? Die optie is er misschien, om de uitzaaiingen wat te remmen, maar zijn de bijwerkingen het waard? Eerst de bestraling, daarna verder praten.

Het bizarre gevoel van een soortement van blijdschap, omdat de prognose als alles 'een beetje ok' loopt een half jaar is, in plaats van twee maanden. In het meest positieve en gunstige geval zélfs een maand of 9. Dat je zulk nieuws als enigszins positief beschouwd is natuurlijk volslagen bizar, maar het gebeurt. Zo wordt "goed nieuws", of althans minder slecht nieuws, wel heel relatief.

Ratio en emotie spreken elkaar enorm tegen. Of zijn volledig in lijn. Emoties gaan alle kanten op. Verdriet. Zóveel verdriet. Machteloosheid. Boos. Vermoeidheid. Oh zo moe. En je moet door. De zon gaat op. De zon gaat onder. Alles is hetzelfde en niets is hetzelfde.

Mijn moeder gaat dood! DOOD! Veel te vroeg. Veel te jong. Zo oneerlijk. Hoe bereid je je daar for fucks sake op voor?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Gamayun, het is altijd te vroeg... En loslaten, echt loslaten, is zo ontzettend zwaar. Ik heb geen troostende woorden voor je want het is gewoon ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte :hug:
Wat verschrikkelijk Gamayun :hug:
Heel veel sterkte de komende tijd. Mijn moeder heeft na de diagnose nog maar 7 maanden mogen leven. De meeste dingen die op haar bucketlijst stonden, heeft ze niet mer kunnen doen. 17 april is ze overleden.

Koester de mooie momenten nog zolang het kan. Het is zo waardevol om daar later op terug te kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk (en vreselijk herkenbaar, mijn moeder gaat nu ook naar haar laatste weken toe), heel erg veel sterkte gewenst!!
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis, jij dan ook heel veel sterkte toegewenst... Vreselijk, je kan het niet echt uitleggen he?

Jillian, na de diagnose hebben we in eerste instantie getwijfeld of ze de kerst zou halen. Nu heeft ze een half jaar extra gehad. Maar dan nog is de tijd omgevlogen en gaat het in totaal om een maand of 9. Wat naar dat je moeder niet meer alles heeft kunnen doen. Jij ook veel sterkte.

En alle anderen die dit verdriet hebben meegemaakt of nog meemaken.

Ik ben een beetje aan het werk, maar nu het zo dicht bij komt ben ik zo intens verdrietig en moe en ik weet het allemaal niet meer. En dan is er binnenkort een datum (mijn moeder kiest voor euthanasie) en dan vraag ik me helemaal af hoe je daar naartoe 'leeft'. Ik vind het overigens wel heel begrijpelijk hoor, sta er ook achter en als ik zie hoe ze achteruit gaat dan snap ik dat het binnenkort op is.

Je wil dat het niet zo is, je wil überhaupt geen afscheid nemen, maar het moet nu eenmaal en dan is deze wachtkamer echt afschuwelijk.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Mijn mamma is overleden.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
:redrose: Ach Gamayun, wat verdrietig. Gecondoleerd en heel veel sterkte. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd. :rose:

Sterkte!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Gamayun, wat een verdrietig bericht. Ik heb er geen woorden voor... :hug:
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd Gamayun.
:hug:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven