moeilijk lerend maar bovengemiddeld intelligent.

09-07-2012 12:09 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien weer typisch zo,n vraag voor mij. Maar komt dit wel eens voor? Ik bedoel kan dat? Kun je bovengemiddeld intelligent zijn, maar toch zeer moeilijk lerend? En nee het gaat niet over mezelf of zo.Maar het lijkt wel alsof iemand in mijn omgeving precies aan die 2 dingen voldoet terwijl dat na mijn mening haast onmogelijk is. Maar ja toch denk ik het wel iedere keer.
Uiteraard
Bijvoorbeeld als je heel slim bent, maar je je niet goed kan concentreren.
Zo een ben ik er!
ja dat kan.
quote:Primabella schreef op 09 juli 2012 @ 12:11:

Bijvoorbeeld als je heel slim bent, maar je je niet goed kan concentreren.dit dus!
Is het voor je mening niet onmogelijk?

Intelligentie zegt inderdaad niet alles over de leercapaciteiten die iemand heeft. Daar spelen nog veel meer factoren een rol bij.
Heb ik. IQ aan de hoge kant, maar 0,0 concentratie
Internagelaktisch
ja hoor, ik heb het concentratievermogen van een vuurvlieg, dus alles wat ik saai vind is bijna niet te doen.

op de lagere school stond dan ook standaar op mijn rapporten; valentinamaria is lui.
wij slapen nooit.
Intelligentie (IQ) correleert zeker niet voor 100% met schoolse vaardigheden. Concentratie, motivatie, motoriek, planningsvaardigheden etc. hangen er ook mee samen. En dan heb je natuurlijk ook nog leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie etc., die in alle IQ-ranges voorkomen.
quote:nellaaa schreef op 09 juli 2012 @ 12:13:

Ja, dat kan zeker.

Ik zelf heb een zeer slecht concentratievermogen, bij leren is dat een groot nadeel. Dit staat dan dus los van mijn intelligentie niveau.
heb ik ook
Mijn kind is verschrikkelijk slim, heeft nooit wat hoeven te doen op school, beste in zijn klas qua rekenen en taal.

Ging naar vwo en in de derde klas is hij toch onderuit gegaan.

Want hij wist niet hoe hij moest leren, organizeren en noem maar op. Al zaten wij ouders hem wel achter zijn broek, maar toch mooie cijfers, geen probleem.

Nu is hij bezig met leren leren. Hoe leer je?

Best moeilijk als je dat niet weet.
Jep, geen concentratie/motivatie/discipline/planningsvaardigheden en daarnaast chaotisch dus het duurt veel langer voor ik bepaalde structuren onder de knie heb waardoor ik er langer dan een ander over doe om iets nieuws onder de knie te krijgen.

Maar als ik het eindelijk onder de knie heb, dan ben ik er ook meteen heul errug goed in!
Aah mooi. Fijn dat zoiets dus toch gewoon is. Hij zit namelijk op speciaal onderwijs omdat hij dus zeer moeilijk lerend is.Maar als je ziet hoe extreem goed zijn geheugen is en hoe handig hij is. En hoeveel hij wel niet weet.......dat is gewoon niet normaal meer.
Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom mensen cq kinderen minder kunnen leren dan zij intelligent zijn.

Neem bijvoorbeeld ADHD, pdd nos en de onderschatte NLD.

Dus zo gek is het nog niet.
Als hij een verwijzing heeft voor het speciaal onderwijs is er een IQ test gedaan om te bepalen welk type speciaal onderwijs het meest geschikt is. Over het algemeen kom je met een hoog IQ niet op een zmlk school of sbo.
quote:nellaaa schreef op 09 juli 2012 @ 12:13:

Intelligentie zegt inderdaad niet alles over de leercapaciteiten die iemand heeft. Daar spelen nog veel meer factoren een rol bij.Ja de combinatie zeer moeilijk lerend en toch intelligent klonk me een beetje als kaas en jam op dezelfde boterham. Het kan dus wel maar ik vond het gewoon apart klinken. Juist omdat ik hem helemaal niet over vind komen als moeilijk lerend.
Je hebt ook Havo/Wvo speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen. Die zijn er helaas alleen niet veel in NL, maar ze bestaan wel!
quote:reisa1978 schreef op 09 juli 2012 @ 12:37:

Als hij een verwijzing is voor het speciaal onderwijs is er een IQ test gedaan om te bepalen welk type speciaal onderwijs het meest geschikt is. Over het algemeen kom je met een hoog IQ niet op een zmlk school of sbo.Geen idee welk soort testen hij allemaal gehad heeft. Maar hij zit er in ieder geval wel.
Dat is wel mogelijk. Dan is er sprake van Dyslexie, ADHD, od
quote:valentinamaria schreef op 09 juli 2012 @ 12:14:

ja hoor, ik heb het concentratievermogen van een vuurvlieg, dus alles wat ik saai vind is bijna niet te doen.

op de lagere school stond dan ook standaar op mijn rapporten; valentinamaria is lui.ghegheghe, herkenbaar. Bij mij dachten ze ook dat ik problemen thuis had, vooral omdat ik op mijn rapporten kon je deze cijfers naast elkaar zien: Engels 10, aardrijkskunde 2, wiskunde 9, Geschiedenis 4, enz
quote:cherryoncream schreef op 09 juli 2012 @ 12:37:

[...]

Ja de combinatie zeer moeilijk lerend en toch intelligent klonk me een beetje als kaas en jam op dezelfde boterham. Ik vind kaas met jam lekker! Maar ik ben dan ook best slim en toch kan ik niet leren
Kan. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat je vroeger alles in één keer snapte (op school) en niet stapsgewijs hebt leren denken.

Een ander kind moet stap 1 t/m 5 doorlopen, bijvoorbeeld. Jij ziet meteen stap 5.

Maar gaat men door met stap 6, 7 en 8, dan kan een stappen-kind die stappen maken. Jij echter ziet stap 8 niet 'meteen' en raakt in de war.

Hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb. Het komt iig veel voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven