nasleep huiselijk geweld

06-11-2011 11:58 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik moet het hier even kwijt, want ik weet niet waar ik het anders kwijt moet. Ik schaam me eigenlijk kapot.

Ik ben in het verleden (tot m'n 22e) 6 jaar lang mishandeld door mijn ex-vriend.

Inmiddels is dit alweer bijna 10 jaar geleden, en heb ik sinds 1,5 jaar een nieuwe vriend.

Ik voel me helemaal happy, kan mezelf zijn, maar toch blijven de littekens van vroeger.

Gisteren hadden we ruzie om iets heel onbenulligs, hij begon op een gegeven moment te schreeuwen, waarop ik nog bozer werd.

Dit resulteerde erin dat ik een deur keihard dichtsmeet. (kinderachtig, ik weet het)

Hij werd daar zo boos om, dat hij op mij af kwam lopen om me bij m'n arm te pakken.

In mijn ogen wilde hij me gaan slaan, (schrok ook echt van z'n gezichtsuitdrukking)

En toen ging bij mij het licht uit.

In blinde paniek/woede ben ik vol op hem in gaan slaan, ik dacht dat ik met een platte hand sloeg, maar hij zei dat ik m'n vuisten gebruikte.

Hij weet van mijn verleden, en ook dat ik heel gevoelig ben voor aanraking tijdens een ruzie.

Nu voel ik me enorm slecht, en heel erg schuldig. Kan niet meer stoppen met huilen, en die mishandeling van vroeger komt nu weer heel erg naar boven.

Ik ben ook heel erg van mezelf geschrokken.

Het is net alsof ik van slachtoffer naar dader ben gegaan.

Vriend is nu natuurlijk boos, en terecht.

Ik ga voor dit probleem al naar een psycholoog.

Heeft iemand ook iets dergelijks meegemaakt?

Ik wil het verleden echt achter me laten, maar op zulke momenten is het net alsof het gisteren is gebeurd.
Op haar af stormen? Ik lees dat nergens.

Ik lees dat hij op haar af kwam lopen.

Volgens mij wordt er nu een verkeerd beeld geschetst.
Lopen, stormen whatever. Ook hij is hier niet zonder schuld. Alleen dat schijnen hij en een aantal hier blijkbaar even over het hoofd te zien.
quote:moetnietgekkerworden schreef op 06 november 2011 @ 12:08:

@Pilous1: hij kreeg nog niet eens de kans om me bij de arm te pakken, alleen dat kwade gezicht, en het feit dat hij op me af kwam gestormd, maakte dat ik compleet doorsloeg.

@Flutzel: het is inderdaad zo dat ik koos voor m'n eigen welzijn; ik verwachtte een klap; geheel onterecht, want mijn vriend is verre van gewelddadig. (anders had ie me tijdens die uitbarsting wel een klap verkocht)

Het was inderdaad een combinatie van paniek/woede.

Hij zegt dat ik me gewoon moet leren beheersen.

Maar ik geef alleen zo'n reactie als ik het idee heb dat ik zelf in gevaar kom.@ hipslala: daar heeft TO het toch geschreven?
zij knalt een deur dicht, waarop hij op haar afstormt. tja, valt wat voor te zeggen. maar misschien alleen met de intentie om haar te zeggen op te houden ? of het is genoeg geweest. als je vriend kwaad op je af komt lopen wilt dat toch niet zeggen dat hij je meteen de kop in slaat ?? waarop zij meteen los gaat. Ze zegt dat ze zich goed bij hem voelt en alles, lijkt me niet het type dat hij haar pijn zou willen doen en nogmaals, ruzies komen overal voor.. zelfs bij de beste.
Angelaholic, volgens mij onderschat jij wat heftige gebeurtenissen uit het verleden met mensen kunnen doen. Zoals TO al omschreef speelde haar herinneringen zich weer af. Dan is het helemaal niet vreemd dat ze daar op reageer. (nogmaals, ik zeg niet dat de reactie goed was, ik zeg alleen dat er een verklaring voor het gedrag is).

Vriend had haar ook gewoon even met rust kunnen laten en kunnen laten gaan. Er op af stormen was heus niet zijn enige keuze.
Bij de opening zegt ze 'lopen' en daarna wordt het 'stormen'. Dat tweede had ik niet gezien, maar hoe dan ook, zij zit fout.
Er is altijd verklaring voor gedrag. Dat maakt haar actie niet beter.
Ik kan het me ook wel goed voorstellen. Zo'n reactie, als je een dergelijk verleden hebt. (Heb zelf ook zo'n verleden en het maakt je inderdaad gevoeliger voor en in ruzie situaties.)

Of ik ook in opperste staat van paraatheid er op in had gehakt, dat durf ik niet te zeggen. Ik sluit het niet helemaal uit dat zoiets zou kunnen gebeuren maar dan zou er waarschijnlijk wel iets meer moeten gebeuren dan schreeuwen en iemand die op mij afkomt met een boze kop.

Als we de situatie op zich bekijken ben jij nu degene die zich heeft schuldig gemaakt aan huiselijk geweld.

Je hebt mazzel dat je vriend blijkbaar voor ogen houdt dat je hebt gereageerd vanuit je verleden en je daarom nog een kans geeft. Hij moet echter wel begrijpen dat hij ook fout zit. Hij nam een dreigende houding aan en dat moet hij voortaan zeker nalaten. Als dat samen niet lukt en deze schreeuwsessies weer voorkomen, kunnen jullie beter uit elkaar gaan.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
heftige gebeurtenissen uit het verleden kunnen zeker wat met je doen. maar na 10 jaar en een volgende relatie waar het ook al eens zover is gekomen en het nu weer gebeurd, begin ik eraan te twijfelen of het niet gewoon de aard van het beestje is. je moet ook inzien hebben kunnen zien na 10 jaar dat niet iedereen meteen begint te meppen. Daar moet ze gewoon heel erg aan beginnen te werken, verleden afsluiten en het heden niet het verleden is.

Dus bij iedere ruzie moet dr vriend maar onder het bed gaan liggen tot vriendin afgekoeld is vanwege haar verleden ? hij zal er ook wel een rede voor gehad hebben.
quote:hipslala schreef op 06 november 2011 @ 14:17:

Er is altijd verklaring voor gedrag. Dat maakt haar actie niet beter.Klopt, maar wel begrijpelijk
quote:angelaholic schreef op 06 november 2011 @ 14:09:

als je vriend kwaad op je af komt lopen wilt dat toch niet zeggen dat hij je meteen de kop in slaat ??

Dat is waarschijnlijk wel wat er in het verleden steeds gebeurde.

Die betekenis. Kennelijk ging ze er nu ook instinctief vanuit dat ze terug in het verleden was. Met een andere vent maar zelfde uitkomst.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Je vriend zegt dat je je "gewoon" moet leren beheersen.

Theoretisch is dat ook zo, maar in de praktijk gaat dat denk ik een stuk moeilijker!

Jij doet je best om je huidige relatie te laten slagen dus je bent op de goede weg!

Als het zoals deze keer incidenteel een keer mis gaat is dat vervelend maar niet het einde!

Je ziet zelf in dat je beter anders had kunnen handelen, en misschien gaat het daardoor een volgende keer wel goed!
@flutzel: voel me wel goed bij die psych. Kan ook echt m'n verhaal doen, dus dat gaat wel lukken.

Ik wil me hier helemaal niet in de slachtofferrol plaatsen, snap ook niet hoe sommigen daarbij komen.

Ik heb nauurlijk excuses gemaakt aan viend, en duidelijk gemaakt dat ik dit nooit meer wil.

En ik ga er ook iets aan doen.

Vroeg me alleen af of er nog meer mensen waren met dergelijke ervaringen.
quote:pilous1 schreef op 06 november 2011 @ 14:20:

[...]

Klopt, maar wel begrijpelijk

Wat bedoel je met begrijpelijk? Vind je huiselijk geweld (want dat is dit) begrijpelijk? Bij mannen die hun vrouw slaan komt dat ook ergens vandaan. Vaak hebben ze als kind geweld meegemaakt. Vind je dat ook begrijpelijk?

Misschien begrijp ik je verkeerd. Als je iets begrijpelijk vindt, denk ik dat je er begrip voor hebt. Dat neigt naar het 'acceptabel' vinden. Maar misschien bedoel je eerder 'verklaarbaar'?
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven