Onzeker, alles al geprobeerd

06-07-2011 17:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg onzeker en heb vaak bevestiging nodig. Toen ik een relatie had wilde ik iedere dag van mijn vriend weten of hij nog wel van me hield, nu ik date sms ik meerdere malen per dag zonder dat de ander wat terug stuurt, op mijn werk vraag ik altijd aan collega's of ik iets goed heb gedaan en op mijn studie moet ik altijd de hoogste cijfers halen omdat ik mezelf anders niet goed genoeg vind.

Ik heb het gevoel dat ik alles al geprobeerd heb: me positiever opstellen, praten met een psycholoog, zelfhulpboeken..

Ik denk ook dat het een soort visceuze cirkel is. Bijvoorbeeld: Ik begin aan een studie, praat met wat mensen en ben bezig met 'vrienden maken' maar denk altijd: 'Die mensen vinden me toch niet leuk genoeg' waardoor het altijd bij oppervlakige contacten blijft. Hierdoor wordt ik weer onzeker.

Eerst dacht ik dat het gewoon bij de puberteit hoorde, maar nu ben ik inmiddels 18 (nog steeds aardig jong), studeer ik al een jaar en gaat het nog steeds niet over.

Hebben jullie misschien tips? Want ik wil hier niet over een paar jaar nog last van hebben.
praten met een betere psycholoog...
Zo te horen zit het nogal 'diep'. Ik zou toch weer een psycholoog overwegen, zeker nu je ouder bent en er nog steeds tegen aan loopt. Het kan op den duur nog meer tegen je gaan werken en je belemmeren in je leven. Zonde!

Want hoe vaak mensen ook tegen je zullen zeggen dat je een prachtmeid bent, je zult het niet compleet geloven/ daadwerkelijk zo voelen.

Ik wens je veel succes en plezier bij deze zoektocht naar binnen!
Bijvoorbeeld: Ik begin aan een studie, praat met wat mensen en ben bezig met 'vrienden maken' maar denk altijd: 'Die mensen vinden me toch niet leuk genoeg' waardoor het altijd bij oppervlakige contacten blijft. Hierdoor wordt ik weer onzeker.

Ja dat klopt het ligt aan je denken... Goed van je dat je al zoveel hebt geprobeerd, maar als jij zelfhulpboeken hebt gelezen of bij de psycholoog bent geweest, vraag ik mij af of je de tips en adviezen wel hebt uitgeprobeerd in de praktijk. Bijv. door je denken te veranderen. Van negatieve gedachten naar positieve gedachten. Heel moeilijk!! Maar... niet onmogelijk.

Dan heb ik nog een vraag: waar denk je dat je onzekerheid door komt? Heb je traumatische dingen meegemaakt in het verleden of denk je dat het door je karakter komt?
Klinkt als faalangst. Werk je er wel écht aan? Dan bedoel ik dus niet boeken lezen/psycholoog bezoeken, maar dat je jezelf dagelijks (kleine) doelen stelt en deze ook uitvoert?

Bijvoorbeeld:

* date niet meer sms-en voordat hij zelf reageert

* mensen uit mijn studiejaar vragen om vanavond samen wat te gaan drinken in de stad

* op mijn werk niet meer navragen of ik iets goed heb gedaan bij werkzaamheden die ik al eerder heb uitgevoerd, of waarbij ik als ik realistich nadenk alles voldoende heb uitgevoerd

Blijf dit doen, en zie dat je leert dat iets 'fout' doen absoluut niet het einde van de wereld is!
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik moet toegeven dat ik de tips van de psycholoog en de zelfhulpboeken een paar dagen heel goed opvolg, maar daarna weer ga denken dat ik het niet waard ben of dat het toch wel altijd zo zou blijven. Dit gaat ook in vlagen.. ik kan een paar uur later weer denken: 'Ik ga dit aanpakken!'

@Pien252

Ik denk niet dat het faalangst is. In ieder geval: de kinderen in mijn klas op de middelbare school die faalangst hadden moesten ook echt huilen voor proefwerken.. Ik ben ook niet echt bang dat ik het niet kan.. Ik ben meer bang dat ik het verkeer doe..

Oke, falen dus.. toch faalangst misschien. :P
Het vervelendste vind ik het nog van die date trouwens. Ik ben 3,5 dag veel te opdringerig geweest met smsen (denk ik, hij heeft er niks van gezegd maar stuurde amper wat terug) terwijl ik zeker weet dat we goed bij elkaar passen.

Ik wil hem laten zien hoe leuk ik kan zijn, maar ik weet gewoon niet hoe.
quote:huppeltrut schreef op 06 juli 2011 @ 18:21:

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik moet toegeven dat ik de tips van de psycholoog en de zelfhulpboeken een paar dagen heel goed opvolg, maar daarna weer ga denken dat ik het niet waard ben of dat het toch wel altijd zo zou blijven. Dit gaat ook in vlagen.. ik kan een paar uur later weer denken: 'Ik ga dit aanpakken!'

@Pien252

Ik denk niet dat het faalangst is. In ieder geval: de kinderen in mijn klas op de middelbare school die faalangst hadden moesten ook echt huilen voor proefwerken.. Ik ben ook niet echt bang dat ik het niet kan.. Ik ben meer bang dat ik het verkeer doe..

Oke, falen dus.. toch faalangst misschien. :PFaalangst dus ;)
quote:huppeltrut schreef op 06 juli 2011 @ 18:35:

Het vervelendste vind ik het nog van die date trouwens. Ik ben 3,5 dag veel te opdringerig geweest met smsen (denk ik, hij heeft er niks van gezegd maar stuurde amper wat terug) terwijl ik zeker weet dat we goed bij elkaar passen.

Ik wil hem laten zien hoe leuk ik kan zijn, maar ik weet gewoon niet hoe.

Gewoon, door jezelf te zijn. Je bent goed zoals je bent, Hou op met bevestiging eisen van een ander.

Stel dat hij jou niet leuk genoeg vindt, dan ligt dat niet aan jou. Dan ligt dat aan de combinatie tussen jullie 2...dat werkt dan schijnbaar niet zoals jij denkt dat het zou werken.

En denk eens even na: wat vind jij aantrekkelijker. Een jongen die zijn eiegn leven leidt en die oprecht geïnteresseerd een keer een sms naar je stuurt/je benlt, of een jongen die 300 x per dag een sms naar je stuurt voor zijn eigen bevestiging...
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mij heeft het jaren geduurd voordat ik écht zelfverzekerd werd. En nog steeds komt het af en toe voor dat ik me opeens weer helemaal voel terugzakken in onzekerheid. Gelukkig herken ik het gevoel en kan ik om mijzelf lachen als het gebeurt.

Het helpt al enorm dat je inziet dat je hiermee zit. Ben je in de afgelopen jaren niet minder onzeker geworden? Het helpt om te vergelijken met vroeger en nu. Je bent misschien nog niet waar je wil zijn, maar je bent wel onderweg.

En studeren en nieuwe vrienden maken is heel moeilijk. Een heel nieuwe situatie waar je aan moet wennen. Gun jezelf de tijd om jezelf te ontdekken.
quote:Pien252 schreef op 06 juli 2011 @ 19:19:

[...]

Gewoon, door jezelf te zijn. Je bent goed zoals je bent, Hou op met bevestiging eisen van een ander.

Stel dat hij jou niet leuk genoeg vindt, dan ligt dat niet aan jou. Dan ligt dat aan de combinatie tussen jullie 2...dat werkt dan schijnbaar niet zoals jij denkt dat het zou werken.

En denk eens even na: wat vind jij aantrekkelijker. Een jongen die zijn eiegn leven leidt en die oprecht geïnteresseerd een keer een sms naar je stuurt/je benlt, of een jongen die 300 x per dag een sms naar je stuurt voor zijn eigen bevestiging...Uhu, maar zo heb ik het dus wel 3,5 dag gedaan.. maar dat is niet te laat toch? Ik bedoel voor dat we uitgingen kende ik hem 2 weken of zo.. en hij vond de date ook erg leuk.
quote:huppeltrut schreef op 06 juli 2011 @ 20:03:

[...]

Uhu, maar zo heb ik het dus wel 3,5 dag gedaan.. maar dat is niet te laat toch? Ik bedoel voor dat we uitgingen kende ik hem 2 weken of zo.. en hij vond de date ook erg leuk.

Ja dat hij de date heel leuk vond, betekent dus dat hij JOU leuk vond zoals je was. Betekent niet dat je hem moet stalken via de sms.

Even niet meer doen dus. Vanaf nu even niets meer laten horen, kijk of hij zelf reageert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven