Pesten door volwassenen
zaterdag 30 juni 2018 om 02:39
Het houdt me al een tijdje bezig; ook onder volwassenen komen pesterijen voor. Genuanceerder dan onder jongeren maar toch; er wordt gepest.
Nu heb ik een collega van 53. Zij pakt elke kans om mij te kleineren aan. Niet alleen mij -iedereen die geen "status" heeft, of waar ze op een andere manier iets aan kan hebben, zeikt ze af...
Ze roddelt en is continu negatief. Over alles en iedereen.
Feedback of werktips worden op een zéér onprettige manier gegeven. Voorbeeldzinnetjes die ze vaak gebruikt zijn;
"Dat snap je toch zelf ook wel?"
"Wat denk je zelf??"
"Wat sta je daar nou te doen?"
"Maar je werkt hier toch ook al een jaar?"
Enz...
Ik word er schijt en schijtziek van, echt waar.
Tot nu toe heb ik het genegeerd, maar ik trek haar écht niet meer...
Is dit idd pesten?
Nu heb ik een collega van 53. Zij pakt elke kans om mij te kleineren aan. Niet alleen mij -iedereen die geen "status" heeft, of waar ze op een andere manier iets aan kan hebben, zeikt ze af...
Ze roddelt en is continu negatief. Over alles en iedereen.
Feedback of werktips worden op een zéér onprettige manier gegeven. Voorbeeldzinnetjes die ze vaak gebruikt zijn;
"Dat snap je toch zelf ook wel?"
"Wat denk je zelf??"
"Wat sta je daar nou te doen?"
"Maar je werkt hier toch ook al een jaar?"
Enz...
Ik word er schijt en schijtziek van, echt waar.
Tot nu toe heb ik het genegeerd, maar ik trek haar écht niet meer...
Is dit idd pesten?
anoniem_366877 wijzigde dit bericht op 30-06-2018 05:42
0.26% gewijzigd
zaterdag 30 juni 2018 om 09:29
Bedankt allemaal voor de tips! Ik voel me gesterkt, en ga er met knikkende knieën toch echt wat van zeggen.
De reden dat ik dat nog niet gedaan heb, is 1. Dat de opmerkingen zeer onverwachts komen. De ene keer is ze poeslief en ineens slaat ze dr nagels uit, om daarna weer poeslief te doen (Wat heel nep aanvoelt). 2. Ik heb een hekel aan ruzie. 3. Ze pakt me op mijn zwakke plek. Ik word er écht onzeker van en ga oprecht twijfelen aan mijn eigen kunnen. 4. Ik wil geen klikspaan zijn (maar ga er niet aan ontkomen vrees ik). 5. Er is vaak geen tijd om te reageren. Het is superdruk, groot horecabedrijf. Alles moet snel snel snel. Geen smoesje, het is echt heel druk. Later alsnog reageren is niet mijn stijl; dan ga ik hakkelen en twijfelen en dat werkt niet.
Ik ga alle tips nog eens nalezen en kijken welke voor mij het natuurlijkst aanvoelt. Sarcasme teruggeven heb ik geprobeerd. Heeft geen zin, drijft de boel juist op de spits. Ze geniet er ook van namelijk.
Het allerbelangrijkst is dat me ervan doordring dat ik mijn werk goed doe.
En natuurlijk dat ik schijt aan haar heb
De reden dat ik dat nog niet gedaan heb, is 1. Dat de opmerkingen zeer onverwachts komen. De ene keer is ze poeslief en ineens slaat ze dr nagels uit, om daarna weer poeslief te doen (Wat heel nep aanvoelt). 2. Ik heb een hekel aan ruzie. 3. Ze pakt me op mijn zwakke plek. Ik word er écht onzeker van en ga oprecht twijfelen aan mijn eigen kunnen. 4. Ik wil geen klikspaan zijn (maar ga er niet aan ontkomen vrees ik). 5. Er is vaak geen tijd om te reageren. Het is superdruk, groot horecabedrijf. Alles moet snel snel snel. Geen smoesje, het is echt heel druk. Later alsnog reageren is niet mijn stijl; dan ga ik hakkelen en twijfelen en dat werkt niet.
Ik ga alle tips nog eens nalezen en kijken welke voor mij het natuurlijkst aanvoelt. Sarcasme teruggeven heb ik geprobeerd. Heeft geen zin, drijft de boel juist op de spits. Ze geniet er ook van namelijk.
Het allerbelangrijkst is dat me ervan doordring dat ik mijn werk goed doe.
En natuurlijk dat ik schijt aan haar heb
zaterdag 30 juni 2018 om 09:38
zaterdag 30 juni 2018 om 09:52
Klopt. Maar in groepsvorm..? Hmmmm, dat lijkt me wel érg confronterend voor haar...
En een beetje laf van mij, als ik dat zou doen.
Ik had zelf bedacht om de volgende keer gewoon tijdens het werk naar het barhoofd te gaan en te zeggen dat ie me ergens anders neer moet zetten, omdat ik niet meer met haar samen kan en wil werken op die manier.
Dus niet eerst haarzelf aanspreken maar meteen naar de hogere hand.
Het gaat namelijk geen énkele zin hebben, dat weet ik nu al. Ze gaat het omdraaien, mijn opmerking belachelijk maken, klagen over mij bij anderen dat ik zoiets durfde te zeggen enz enz.
Maar ik ben bang dat dat werkweigering is..?
Ik kan gewoon op een andere plek gezet worden tijdens werktijd. Dat ik ruil met iemand achter een andere bar, bijvoorbeeld.
Dat is wel zeer ongebruikelijk, kost het barhoofd tijd en moeite en er zal daarna zeker een gesprek volgen.
Van de andere kant zet het de boel wel gelijk op scherp... geen spelletjes meer; pats, boem; er is een probleem. En zij zal ervan schrikken.
zaterdag 30 juni 2018 om 10:18
Dat kan ik ook doen. Ik denk dat ik dat wel kan.
zaterdag 30 juni 2018 om 10:38
Je kan ook een dikkere huid kweken, of wat meer eendenvel. Je zal wel vaker moeten werken met dit soort lui. Mijn ervaring is dat je het beter kan negeren/weglachen. Dit soort pesterijen zijn zo subtiel dat ze gewoon ontkend kunnen en zullen worden. Zij speelt de onschuld en dan ben jij opeens degeen die de sfeer verpest.Hippiemeisje schreef: ↑30-06-2018 09:52Klopt. Maar in groepsvorm..? Hmmmm, dat lijkt me wel érg confronterend voor haar...
En een beetje laf van mij, als ik dat zou doen.
Ik had zelf bedacht om de volgende keer gewoon tijdens het werk naar het barhoofd te gaan en te zeggen dat ie me ergens anders neer moet zetten, omdat ik niet meer met haar samen kan en wil werken op die manier.
Dus niet eerst haarzelf aanspreken maar meteen naar de hogere hand.
Het gaat namelijk geen énkele zin hebben, dat weet ik nu al. Ze gaat het omdraaien, mijn opmerking belachelijk maken, klagen over mij bij anderen dat ik zoiets durfde te zeggen enz enz.
Maar ik ben bang dat dat werkweigering is..?
Ik kan gewoon op een andere plek gezet worden tijdens werktijd. Dat ik ruil met iemand achter een andere bar, bijvoorbeeld.
Dat is wel zeer ongebruikelijk, kost het barhoofd tijd en moeite en er zal daarna zeker een gesprek volgen.
Van de andere kant zet het de boel wel gelijk op scherp... geen spelletjes meer; pats, boem; er is een probleem. En zij zal ervan schrikken.
.
zaterdag 30 juni 2018 om 11:56
Mark my words,,,,
Zij werkt er ook al een stuk langer dan jij ?
.
zaterdag 30 juni 2018 om 12:04
Ik ken dit soort types wel. Ik zou het zelf nooit 'pesten' noemen, maar benoem het voor mezelf als iets van de ander. Zij zit niet lekker in haar vel denk ik, anders zou ze dit niet nodig hebben.
Zelf negeer ik dit zoveel mogelijk en beantwoord alles met zoveel mogelijk positiviteit, dan gaat het vanzelf over.
Zelf negeer ik dit zoveel mogelijk en beantwoord alles met zoveel mogelijk positiviteit, dan gaat het vanzelf over.
zaterdag 30 juni 2018 om 12:05
Maak haar niet te belangrijk en verlaag je zeker niet tot dat niveau. Wat ook nog wel eens werkt (alleen al voor je eigen gemoedstoestand) 'kill them with kindness'. Dit soort mensen weet zich geen houding te geven als jij overdreven vriendelijk gaat doen en haar opmerkingen omdraait naar iets positiefs.
Verder eens met impala.
Verder eens met impala.
zaterdag 30 juni 2018 om 12:07
Als je iets wil doen, dat dát.Hetvrijewoord schreef: ↑30-06-2018 12:05Maak haar niet te belangrijk en verlaag je zeker niet tot dat niveau. Wat ook nog wel eens werkt (alleen al voor je eigen gemoedstoestand) 'kill them with kindness'. Dit soort mensen weet zich geen houding te geven als jij overdreven vriendelijk gaat doen en haar opmerkingen omdraait naar iets positiefs.
Verder eens met impala.
.
zaterdag 30 juni 2018 om 14:53
TO denkt er gelukkig anders over. Ik zeg zelden iets van taalfouten, maar deze vond ik gewoon grappig. En speciaal voor jou een plaatje van een scheit:Cookmomster schreef: ↑30-06-2018 05:50Jee begin jij nu ook alHet forum heeft al een taalpolitie met daarbij een aantal prachtige zinnenmakende mensen. Die als hardste roepen dat het forum dead is, al terugkomend op , juist dit forum. Duh.
Sorry voor het off topic, ik schrijf scheit soms met de korte en soms met de lange ij, dyslexie, wellicht heeft TO er ook last van? Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat het heel vervelend is om daar constant op gewezen te worden terwijl je hier je verhaal mag en kan schrijven.
zaterdag 30 juni 2018 om 18:46
Wat een grove naam voor zo'n lief beestje he?
Ik vond je post erg gevat, en fijn dat ik nu weet dat je schijt met een lange ei schreift.
Kill her with kindness dus...
Oké, ik ga eerst dat proberen (ook voor mijn eigen werkplezier, wat ik graag wil behouden). Als dat niet werkt ga ik voor de methode die Sjaks voorstelde.
Ik vond je post erg gevat, en fijn dat ik nu weet dat je schijt met een lange ei schreift.
Kill her with kindness dus...
Oké, ik ga eerst dat proberen (ook voor mijn eigen werkplezier, wat ik graag wil behouden). Als dat niet werkt ga ik voor de methode die Sjaks voorstelde.
zaterdag 30 juni 2018 om 19:25
Waarom zou je dat negeren? Gewoon meteen wat van zeggen. Kalm maar duidelijk.
Of sneertje terug.
Of oefenen met de scheve/opgetrokken wenkbrauw terwijl je vraagt waarom dat nou weer zo moet. En dan haar aan blijven kijken. Kalm en beheerst.
Ik gok dat kindness geen bal gaat helpen. Grenzen die helpen alleen maar bij zulke types.
Of sneertje terug.
Of oefenen met de scheve/opgetrokken wenkbrauw terwijl je vraagt waarom dat nou weer zo moet. En dan haar aan blijven kijken. Kalm en beheerst.
Ik gok dat kindness geen bal gaat helpen. Grenzen die helpen alleen maar bij zulke types.
zaterdag 30 juni 2018 om 22:16
Kun je doen. Met het risico dat je door hogerhand als een huilie wordt gezien. Dat zullen ze wsl niet hardop zeggen, maar wel meenemen in hun oordeel over jou.Hippiemeisje schreef: ↑30-06-2018 22:12Ik wéét het gewoon niet...
Vind de rest het ook laf als ik direct naar de hogere hand stap?
Zij werkt daar al meer dan 10 jaar, en nog steeds....
En ja als je dat bij mij zou doen zonder eerst tegen mijzelf te zeggen wat je dwars zit, zou ik dat niet alleen laf maar ook behoorlijk achterbaks vinden. En dan raakt de werkrelatie helemaal verstoord.
impala wijzigde dit bericht op 30-06-2018 22:25
28.51% gewijzigd
.
zaterdag 30 juni 2018 om 22:22
Nee dat denk ik dus óók niet. Net zoals ik denk dat ze er niet in zullen trappen als ze het probeert om te draaien.
Ik heb een goede reputatie. Vooral op het collegiale vlak.
Zij niet.
Dat zou wat zijn zeg. Kom je met een probleem, wordt je als "huilie" neergezet.
Nee, dat gebeurt bij ons echt niet.
anoniem_366877 wijzigde dit bericht op 30-06-2018 22:23
12.25% gewijzigd
zaterdag 30 juni 2018 om 22:23
Nu nog wel ja.Hippiemeisje schreef: ↑30-06-2018 22:22Nee dat denk ik dus óók niet. Net zoals ik denk dat ze er niet in zullen trappen als ze het probeert om te draaien.
Ik heb een goede reputatie. Vooral op het collegiale vlak.
Zij niet.
Waarom open je dit topic als je het toch al weet?
.
zaterdag 30 juni 2018 om 22:29
Dit zou ik ook proberen. Ik heb ook ooit een collega gehad die directheid met botheid verwarde en die raakte van dit soort dingen ook helemaal van de wap.SjakS schreef: ↑30-06-2018 08:24Ik had eens zo een collega. Ik zei dat als ze bijvb zei: weet je dat nou nog niet!! Nee sorry, suf he. Jij weet het allemaal wel heel goed. Echt knap.
Met een stralende glimalach! Ze raakte daar helemaal van in de war. Hahahahahaha
In het begin negeerde ik het ook. Maar met deze methode was het snel afgelopen!
Even oefenen op een bekende zodat je het goed je strot uit krijgt!
Succes
Als dat niet werkt zou ik heel duidelijk zijn. Geef op een emotieloze toon aan: "ik vind de toon waarop je dit zegt niet prettig." En dan weglopen. Niet boos worden, gun haar dat plezier niet.
Als dat ook niet helpt is het tijd voor een gesprek met je leidinggevende erbij.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zaterdag 30 juni 2018 om 22:44
Jouw advies is dus; vooral niks zeggen tegen de mensen die hierover gaan, want dan krijg je zelf de schuld.
Ik vind dat bijzonder advies, zou je dat ook tegen een kind op de basisschool zeggen? "Nee Nee, niet naar de juf gaan hoor! Dan wordt het alleen maar erger!"
En als je mijn OP goéd leest, zie je dat ik niet vraag hoe ik hier het beste op kan reageren. Ik vraag of dit pesten is (en wilde vooral van anderen horen of dit normaal wordt bevonden).
zaterdag 30 juni 2018 om 22:54
Wat je wil.
Ik concludeer dat je al weet dat je naar de leiding wil stappen en alleen wil horen dat dat ok is.
Je zegt dat je niet meer met haar wil werken. Dat je beseft dat je de leiding daarmee met een probleem opzadelt qua planning. Zij werkt er al meer dan 10 jaar, kennelijk naar voldoende tevredenheid. Wie wordt er dan als het probleem gezien, denk je?
Ik concludeer dat je al weet dat je naar de leiding wil stappen en alleen wil horen dat dat ok is.
Je zegt dat je niet meer met haar wil werken. Dat je beseft dat je de leiding daarmee met een probleem opzadelt qua planning. Zij werkt er al meer dan 10 jaar, kennelijk naar voldoende tevredenheid. Wie wordt er dan als het probleem gezien, denk je?
impala wijzigde dit bericht op 30-06-2018 22:59
3.11% gewijzigd
.
zaterdag 30 juni 2018 om 22:59
Buiten het feit dat je niet goed leest, zijn de conclusies die je trekt ook niet om over naar huis te schrijvenimpala schreef: ↑30-06-2018 22:54Wat je wil.
Ik concludeer dat je al weet dat je naar de leiding wil stappen en alleen wil horen dat ok is.
Je zegt dat je niet meer met haar wil werken. Dat je beseft dat je de leiding daarmee met een problerm opzadelt qua planning. Zij werkt er al meer dan 10 jaar, kennelijk naar voldoende tevredenheid. Wie wordt er dan als het probleem gezien, denk je?