Pesten door volwassenen
zaterdag 30 juni 2018 om 02:39
Het houdt me al een tijdje bezig; ook onder volwassenen komen pesterijen voor. Genuanceerder dan onder jongeren maar toch; er wordt gepest.
Nu heb ik een collega van 53. Zij pakt elke kans om mij te kleineren aan. Niet alleen mij -iedereen die geen "status" heeft, of waar ze op een andere manier iets aan kan hebben, zeikt ze af...
Ze roddelt en is continu negatief. Over alles en iedereen.
Feedback of werktips worden op een zéér onprettige manier gegeven. Voorbeeldzinnetjes die ze vaak gebruikt zijn;
"Dat snap je toch zelf ook wel?"
"Wat denk je zelf??"
"Wat sta je daar nou te doen?"
"Maar je werkt hier toch ook al een jaar?"
Enz...
Ik word er schijt en schijtziek van, echt waar.
Tot nu toe heb ik het genegeerd, maar ik trek haar écht niet meer...
Is dit idd pesten?
Nu heb ik een collega van 53. Zij pakt elke kans om mij te kleineren aan. Niet alleen mij -iedereen die geen "status" heeft, of waar ze op een andere manier iets aan kan hebben, zeikt ze af...
Ze roddelt en is continu negatief. Over alles en iedereen.
Feedback of werktips worden op een zéér onprettige manier gegeven. Voorbeeldzinnetjes die ze vaak gebruikt zijn;
"Dat snap je toch zelf ook wel?"
"Wat denk je zelf??"
"Wat sta je daar nou te doen?"
"Maar je werkt hier toch ook al een jaar?"
Enz...
Ik word er schijt en schijtziek van, echt waar.
Tot nu toe heb ik het genegeerd, maar ik trek haar écht niet meer...
Is dit idd pesten?
anoniem_366877 wijzigde dit bericht op 30-06-2018 05:42
0.26% gewijzigd
zaterdag 30 juni 2018 om 02:55
Pesten komt in velen vormen en manieren. Het gaat erom of jij dit pesten vindt. Als dat zo is, dan moet je hier wat mee doen. Bijvoorbeeld haar te kijk zetten.
Bijvoorbeeld als ze weer eens zegt wat sta je daar nou te doen? Net zo weinig als jij. Of kan je het zien? Of draai het eens om, zeg haar hetzelfde.
Bijvoorbeeld als ze weer eens zegt wat sta je daar nou te doen? Net zo weinig als jij. Of kan je het zien? Of draai het eens om, zeg haar hetzelfde.
Say it like you mean it.
zaterdag 30 juni 2018 om 03:03
Nee, dat is jaloers gedrag. Vaak is die persoon erg onzeker en door jou te kleineren voelt ze zich wat beter. Tja, ze is inmiddels toch wel heulheulveul beter als de rest, dat je het maar weet! En dat in de herhaling, ik snap dat je daar schijtziek van wordt.
Beter is het om er boven te staan, die persoon is eigenlijk een beetje zielig. Ik ken ze hoor, dat soort trieste figuren. Ik loop er het liefste met een grote bocht omheen, ze bereiken hiermee namelijk het tegendeel van wat ze willen bereiken, respect.
En als jou collega weer eens haar dag niet heeft, luister het aan, lach en zwaai (niet letterlijk natuurlijk) Echt het werkt, sinds het zien van de film Madagascar lukt zelf mij het om met dat soort mensen overweg (en daarna snelweg) te kunnen. Lach vriendelijk, knik en denk er van wat je wilt, jij weet wel beter
.
https://www.youtube.com/watch?v=32-mHg0YA08
Beter is het om er boven te staan, die persoon is eigenlijk een beetje zielig. Ik ken ze hoor, dat soort trieste figuren. Ik loop er het liefste met een grote bocht omheen, ze bereiken hiermee namelijk het tegendeel van wat ze willen bereiken, respect.
En als jou collega weer eens haar dag niet heeft, luister het aan, lach en zwaai (niet letterlijk natuurlijk) Echt het werkt, sinds het zien van de film Madagascar lukt zelf mij het om met dat soort mensen overweg (en daarna snelweg) te kunnen. Lach vriendelijk, knik en denk er van wat je wilt, jij weet wel beter
https://www.youtube.com/watch?v=32-mHg0YA08
zaterdag 30 juni 2018 om 03:28
zaterdag 30 juni 2018 om 03:39
Ja ben het helemaal met je eens Lenn... het is echt abnormaal wat ze doet, en ze komt er nog mee weg ook.. Ik denk dat iedereen een beetje bang van haar is ofzo, want niemand zegt er wat van. Ik ben ook bang. Dat het erger wordt of dat ik niet tegen het weerwoord ben opgewassen.
Maar dit kan zo niet door blijven gaan. Ik moet er echt iets mee.
Ik ga slapen, morgen weer verder.
Maar dit kan zo niet door blijven gaan. Ik moet er echt iets mee.
Ik ga slapen, morgen weer verder.
zaterdag 30 juni 2018 om 05:41
Haha! Thanks!nachtvlinder1977 schreef: ↑30-06-2018 03:46Ik zou dat eerder zeiken noemen dan pesten.
En schijt schrijf je met een lange ij. Een scheit is een kruising tussen een schaap en een geit, maar nu ben ik zelf aan het zeiken.
Prachtige post
zaterdag 30 juni 2018 om 05:50
Jee begin jij nu ook alnachtvlinder1977 schreef: ↑30-06-2018 03:46Ik zou dat eerder zeiken noemen dan pesten.
En schijt schrijf je met een lange ij. Een scheit is een kruising tussen een schaap en een geit, maar nu ben ik zelf aan het zeiken.
Sorry voor het off topic, ik schrijf scheit soms met de korte en soms met de lange ij, dyslexie, wellicht heeft TO er ook last van? Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat het heel vervelend is om daar constant op gewezen te worden terwijl je hier je verhaal mag en kan schrijven.
zaterdag 30 juni 2018 om 06:24
zaterdag 30 juni 2018 om 07:08
En ik vind het juist erg prettig, je kunt namelijk ook van elkaar leren...Cookmomster schreef: ↑30-06-2018 05:50Jee begin jij nu ook alHet forum heeft al een taalpolitie met daarbij een aantal prachtige zinnenmakende mensen. Die als hardste roepen dat het forum dead is, al terugkomend op , juist dit forum. Duh.
Sorry voor het off topic, ik schrijf scheit soms met de korte en soms met de lange ij, dyslexie, wellicht heeft TO er ook last van? Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat het heel vervelend is om daar constant op gewezen te worden terwijl je hier je verhaal mag en kan schrijven.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
zaterdag 30 juni 2018 om 07:14
Lastig lijkt me.
Probeer eens wat reacties uit, kijk wat voor jou het best voelt.
-sarcasme-modus aan. Bijvoorbeeld: dank dat jij me erop wijst. Hoe zou ik mijn leven moeten leiden zonder jou? Onmogelijk!
-spiegel-modus aan. Bijvoorbeeld: wat sta jij daar nou te doen? Hetzelfde als jij?
-confrontatie-modus aan. Bijvoorbeeld: ik vind het niet prettig wanneer je op deze wijze reageert. Ik zou het fijn vinden wanneer jij dit in de toekomst achterwege laat.
Probeer eens wat reacties uit, kijk wat voor jou het best voelt.
-sarcasme-modus aan. Bijvoorbeeld: dank dat jij me erop wijst. Hoe zou ik mijn leven moeten leiden zonder jou? Onmogelijk!
-spiegel-modus aan. Bijvoorbeeld: wat sta jij daar nou te doen? Hetzelfde als jij?
-confrontatie-modus aan. Bijvoorbeeld: ik vind het niet prettig wanneer je op deze wijze reageert. Ik zou het fijn vinden wanneer jij dit in de toekomst achterwege laat.
zaterdag 30 juni 2018 om 07:23
Ik vind het eerder vreemd dat je blijkbaar het woord schijt zo vaak gebruiktCookmomster schreef: ↑30-06-2018 05:50Jee begin jij nu ook alHet forum heeft al een taalpolitie met daarbij een aantal prachtige zinnenmakende mensen. Die als hardste roepen dat het forum dead is, al terugkomend op , juist dit forum. Duh.
Sorry voor het off topic, ik schrijf scheit soms met de korte en soms met de lange ij
zaterdag 30 juni 2018 om 07:53
pamelacourson schreef: ↑30-06-2018 07:23Ik vind het eerder vreemd dat je blijkbaar het woord schijt zo vaak gebruiktHet is serieus vandaag de eerste keer in mijn leven dat ik dat woord opschrijf of typ. En nu snel mijn handen wassen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
zaterdag 30 juni 2018 om 07:54
Ojee, het zit je wel hoog geloof ik.Cookmomster schreef: ↑30-06-2018 05:50Jee begin jij nu ook alHet forum heeft al een taalpolitie met daarbij een aantal prachtige zinnenmakende mensen. Die als hardste roepen dat het forum dead is, al terugkomend op , juist dit forum. Duh.
.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 30 juni 2018 om 07:57
Als jou dit gedrag niet aan staat dan doe je er toch iets mee. Op deze manier laat jij jezelf pesten. Tijd om voor jezelf op te komen. Wat een onzin dat iedereen bang voor haar is. Het is maar een collega... dus of je zegt zoals hierboven aan is gegeven iets terug of je gaat naar je leidinggevende en vraagt hulp met deze situatie.
zaterdag 30 juni 2018 om 08:20
Ik zou zeker een paar opmerkingen terug maken. Mijn jongste van 13 antwoorde laatst tegen zo'n pestkop, toen er werd gevraagd wat ze van een pesterig verhaaltje over haar vond. "Niets, maar ik vind meer iets van jullie psychische gezondheid...." De pesterijen waren direct over. Als je collega weer zulke opmerkingen maakt, direct duidelijk, maar op een neutrale toon zeggen. "Ik sta me even te verbazen over jouw gedrag." Of "Ik ben hier inderdaad begonnen in de tijd, toen jij er nog niet was. De sfeer was toen nog zo heerlijk hier." Enz. Zo iemand mag echt lik op stuk hebben.
Je houding daarbij is beslist belangrijk. Beslist onverschillig overkomen, als of zo iets zeggen al te veel moeite is, tegen deze persoon.
Je houding daarbij is beslist belangrijk. Beslist onverschillig overkomen, als of zo iets zeggen al te veel moeite is, tegen deze persoon.
zaterdag 30 juni 2018 om 08:24
Ik had eens zo een collega. Ik zei dat als ze bijvb zei: weet je dat nou nog niet!! Nee sorry, suf he. Jij weet het allemaal wel heel goed. Echt knap.
Met een stralende glimalach! Ze raakte daar helemaal van in de war. Hahahahahaha
In het begin negeerde ik het ook. Maar met deze methode was het snel afgelopen!
Even oefenen op een bekende zodat je het goed je strot uit krijgt!
Succes
Met een stralende glimalach! Ze raakte daar helemaal van in de war. Hahahahahaha
In het begin negeerde ik het ook. Maar met deze methode was het snel afgelopen!
Even oefenen op een bekende zodat je het goed je strot uit krijgt!
Succes
zaterdag 30 juni 2018 om 08:45
Ik weet niet of dit pesten is, maar het is wel onprofessioneel gedrag van je collega. Ik snap niet zo goed waarom je dit gedrag van haar negeert. De eerste keer dat een collega van mij zo’n opmerking maakt, krijgt hij/zij meteen lik op stuk, want uiteraard laat ik niet zo tegen me praten. Dus meteen afstraffen zo’n opmerking.
zaterdag 30 juni 2018 om 08:54
Heb bij een bedrijf gewerkt, waar dit helaas heel normaal was. Toen ik duidelijk partij koos voor de gepeste persoon en er wat van zei, gingen ze klagen bij het management en werd ik op non-actief gesteld, omdat ik de sfeer zou verpesten
gelukkig liep een maand later mijn contract af. Nog nooit zo’n stelletje achterbakse trutten bij elkaar gezien.
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 30 juni 2018 om 08:55
Ik heb ooit zon irritante collega gehad. Superarrogant over zijn laag van onzekerheid. Die heb ik mee een hok ingetrokken en op rustige maar zeer vastberaden toon te verstaan gegeven dat ik zo niet samenwerk. Dat zijn gedrag erg negatief en voor mij acceptabel was. Hoe je elkaar kunt aanspreken en best scherp mag zijn, maar dat ik die ondertoon niet langer zou accepteren. Ook duidelijk aangegeven hoe ik het dan wel wilde hebben. Eerstvolgende 3x dat hij in oud gedrag verzonk alleen mijn wenkbrauwen een keer opgetrokken en verder expliciet genegeerd, toen was het wel over.
zaterdag 30 juni 2018 om 09:25
Goh zeg, deze dynamiek komt me heeeeeel bekend voor
(Vervang management door moderators)
On topic: je niet verlagen tot haar niveau. Er zonder dubbele bodem iets van zeggen (zie bv reactie boven mij) of negeren.
impala wijzigde dit bericht op 30-06-2018 09:29
7.24% gewijzigd
.