praten over zichzelf

19-10-2010 10:58 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi

wie heeft wat leuke tips voor mij: een kennis van mij- die ik regelmatig tegenkom, praat alleen maar over zichzelf. Ik word er soms zo moe van, en wil het eigenlijk allemaal helemaal niet horen. Het gaat altijd geweldig met haar, met haar kinderen, haar man, kortom je snapt t. Nu wil ik graag weten hoe ik dit afkap zonder dat ik de hele tijd over mezelf aan het praten ben, iemand tips?
Wil je wel een gesprek met haar? Dan kan je zelf ook tijd claimen: "Wat leuk dat het goed met je gaat! Ik zal ook vertellen hoe het met mij gaat..." En anders gooi je er een onderwerp-afsluitende zin in: "Fijn voor je, goed om te horen. Pietje, hoe gaat het met jou?".

Als je geen gesprek wil, kan je naar de wc, drinken halen, iets met een ander gaan bespreken enzovoorts. Ook als ze in een monoloog zit: "Ik onderbreek je even, ik moet vreselijk nodig naar het toilet."

Maar er iets van zeggen vind ik ook een heel goed idee. Dat hoeft helemaal niet onvriendelijk te zijn en inderdaad, ze kan er heel erg mee geholpen zijn. Maar als je geen vriendschap met haar hoeft, zou ik het niet doen.
Ik heb ook zo`n buurvrouw, echt heel vervelend. Het is een lief mens opzich, maar daardoor erg vermoeiend. Wat zij daarbij ook heeft: alles bij haar is 3 keer mooier, spannender, groter, meer, heftiger, etc.

In het begin probeerde ik nog te luisteren en actief geinteresseerd te zijn, maar na alle verhalen al 40 keer gehoord te hebben is dat wel moeilijk hoor. Eerlijk gezegd mijd ik haar nu ook.

Ik heb al meer dan eens gevraagd aan haar terwijl ik iets aan het vertellen was en zij vertelde dat direct óók had meegemaakt, maar dan....enz...of ze mijn verhaal nou eigenlijk nog wilde horen, of niet. Ja natuurlijk, was dan het antwoord, maar 2 zinnen verder gingen we wéér.

sja
Ik vind het dus ook erg moeilijk om er écht wat van te zeggen. De eerder genoemde opmerkingen van mij pakt ze dus niet op. En het laatste wat ik wil is haar kwetsen. Het is gewoon de aard van het beestje denk ik.
Als het je buurvrouw is, lijkt het me ook lastiger om haar steeds af te wimpelen. Ik zou dan wel iets zeggen, want ik denk dat ook botte mensen het na een tijdje wel voelen als ze vermeden woren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven