raar 'gewone mensen' probleem.

08-07-2011 15:56 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
-rede waarom ik het nu weghaal is niks negatiefs, het is gewoon genoeg informatie zeg maar.

wil jullie nogmaals bedanken voor jullie reacties. (zelfs de sarcastische . die personen snappen niet helemaal watvoor intentie ik heb maar dit is geen drama)

hoop dat de 'quoters' mee willen werken (anders vind ik het persoonlijk een beetje kinderachtig)
quote:veraflora schreef op 08 juli 2011 @ 17:27:

[...]

Een van mijn liefste vriendinnen zit tegen zwakbegaafd aan en heeft geen enkel diploma. En daarom is ze dus een tokkie?

Tokkie:

De term tokkie wordt (voornamelijk in Nederland) gebruikt als een scheldwoord voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag. Een zeker superioriteitsgevoel ten opzichte van de bedoelde persoon of groep van personen is vereist.

Het woord is afgeleid van de familienaam Tokkie. De term ontstond toen de Nederlandse familie Tokkie in 2005 een grote dosis (negatieve) aandacht kreeg met hun asociale gedrag in de documentaireserie Familietrots. Van deze familie draagt echter alleen de moeder van het gezin de achternaam Tokkie. De andere gezinsleden dragen de achternaam Ruijmgaart.

De rest van de familie zelf kon het niet waarderen dat de familienaam werd gebruikt als negatieve term: In april 2009 eisten ze 50.000 euro van Van Dale omdat deze de term tokkies had opgenomen in het woordenboek met de betekenis 'asociaal gedrag'.[1]

Bron

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Tokkies
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Zanne schreef op 08 juli 2011 @ 17:29:

Catootje, is het niet zo dat je graag zou willen dat je een kakker was? Dat je zou willen dat je uit een 'beter bedeeld' gezin kwam? Dat je uit een rijk dorp kwam en dat je hele familie hoog opgeleid is? Is dat een wens van je of is het echt zo?

ok wat ik nu ga zeggen moet je echt geloven. ik heb mij altijd ontzettend gegeneerd (hoop dat het goed schrijf) dat wij in grotere huizen (nogmaals geen gooische vrouwenhuizen, dat ook weer niet) woonden dan andere mensen.

ik heb het altijd verschrikkelijk gevonden dat wij niet 'gewoon' in een rijtjeshuis woonden.

waarschijnlijk geloof je me niet, maar dit is echt hoe ik mij voelde.
Misschien heb je je hier en daar wat ongelukkig geformuleerd maar ik denk dat ik wel begrijp en herken wat je bedoelt.

Ik woon tegenwoordig in een hele leuke, nette wijk in een nette plaats in de Randstad. Onze buren zijn geen tokkies maar hele beschaafde en aardige mensen.

Toch ben ik ook opgegroeid in een groter huis, met een grotere tuin, in een dorp dat ook toen al prijzig was en onze buren waren o.a. ingenieur, vlieger bij de KLM, hadden een leidinggevende functie bij een regiokantoor van, toen nog, de AMRO-bank, of waren universitair docent.

Maar ik kan, ondanks dat mijn man en ik beiden een goed betaalde baan hebben (en mijn vader kostwinner was), een dergelijk huis in een dergelijke buurt niet meer betalen. Ja, misschien met passen en meten en als ik ook weer fulltime ga werken, maar mijn vader kon het zich met alleen zijn eigen inkomen makkelijk veroorloven en hield elke maand ruimschoots over.

Ik woon hier fijn en ik kijk ook beslist niet neer op mijn huidige buren (die geen van allen vlieger zijn, universitair docent of ingenieur), maar ik denk soms weleens: 'onze kinderen groeien op in een kleiner en naar verhouding goedkoper huis in een goedkopere buurt (niet slechter) dan waar mijn man en ik in zijn grootgebracht'. Dat vind ik niet erg of een ramp, maar het geeft wel aan dat je tegenwoordig als alleenverdiener onmogelijk dezelfde levensstandaard kan hebben als onze ouders vroeger.
quote:catootje82 schreef op 08 juli 2011 @ 17:24:

[...]

jeetjepietje, had ik dat neergezet? had het al gewijzigd. dat bedoelde ik helemaal niet. dat is ook helemaal niet zo. nogmaals er zijn gewoon een paar mensen met wie ik moeite heb. dat verwijt ik mezelf, en dan ga ik blijkbaar uit mijn nek lullen spreken.Waarom zou je jezelf dat verwijten? Je kunt niet met ze overweg. Big deal.
quote:bommi schreef op 08 juli 2011 @ 17:31:

Catootje, misschien is het leuk als je een buurtborrel geeft. Slecht idee. Je hebt namelijk geen idee wie je in huis haalt en bij welke burenruzies ze betrokken zijn.
quote:Zanne schreef op 08 juli 2011 @ 17:29:

Catootje, is het niet zo dat je graag zou willen dat je een kakker was? Dat je zou willen dat je uit een 'beter bedeeld' gezin kwam? Dat je uit een rijk dorp kwam en dat je hele familie hoog opgeleid is? Is dat een wens van je of is het echt zo?

(serieus en absoluut niet vervelend bedoeld: ik lees vaak dingen van je waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar heel soms vaak zo af en toe heb je zulke goede rake opmerkingen...chapeau! <- moet het compliment in dit topic wel op niveau houden, he? )
quote:catootje82 schreef op 08 juli 2011 @ 17:33:

[...]

ok wat ik nu ga zeggen moet je echt geloven. ik heb mij altijd ontzettend gegeneerd (hoop dat het goed schrijf) dat wij in grotere huizen (nogmaals geen gooische vrouwenhuizen, dat ook weer niet) woonden dan andere mensen.

ik heb het altijd verschrikkelijk gevonden dat wij niet 'gewoon' in een rijtjeshuis woonden.

waarschijnlijk geloof je me niet, maar dit is echt hoe ik mij voelde.Jawel hoor ik geloof je wel. Maar als je je altijd genegeerd hebt voor dat feit, dan zou je je nu toch juist op je gemak moeten voelen in een rijtjeshuis?
quote:iris1969 schreef op 08 juli 2011 @ 17:29:

[...]

Nee, daar hoort minder rationeel ook bij. Ik bedoel echt het hele pakketje. Een soort van familie Flodder dus, waarbij het er vooral om gaat dat ze weinig tot geen fatsoen hebben of rekening met anderen houden.

mijn buren zijn iets minder erg, maar wel een klein beetje a la Flodder....

zanne: waarom denk je dat ik het zo erg vind...

maar nogmaals heb geen moeite met de wijk, enkel met een paar mensen hier.
quote:catootje82 schreef op 08 juli 2011 @ 17:33:

[...]

waarschijnlijk geloof je me niet, maar dit is echt hoe ik mij voelde.En waarom schaamde je je daarvoor?
quote:Zanne schreef op 08 juli 2011 @ 17:36:

[...]

Jawel hoor ik geloof je wel. Maar als je je altijd genegeerd hebt voor dat feit, dan zou je je nu toch juist op je gemak moeten voelen in een rijtjeshuis?Nee, want die ene buren zijn wat asocialer dan ze gewend is en dat vindt ze moeilijk, want ze wil niet veroordelen.
quote:blop schreef op 08 juli 2011 @ 17:33:

Misschien heb je je hier en daar wat ongelukkig geformuleerd maar ik denk dat ik wel begrijp en herken wat je bedoelt.

Ik woon tegenwoordig in een hele leuke, nette wijk in een nette plaats in de Randstad. Onze buren zijn geen tokkies maar hele beschaafde en aardige mensen.

Toch ben ik ook opgegroeid in een groter huis, met een grotere tuin, in een dorp dat ook toen al prijzig was en onze buren waren o.a. ingenieur, vlieger bij de KLM, hadden een leidinggevende functie bij een regiokantoor van, toen nog, de AMRO-bank, of waren universitair docent.

Maar ik kan, ondanks dat mijn man en ik beiden een goed betaalde baan hebben (en mijn vader kostwinner was), een dergelijk huis in een dergelijke buurt niet meer betalen. Ja, misschien met passen en meten en als ik ook weer fulltime ga werken, maar mijn vader kon het zich met alleen zijn eigen inkomen makkelijk veroorloven en hield elke maand ruimschoots over.

Ik woon hier fijn en ik kijk ook beslist niet neer op mijn huidige buren (die geen van allen vlieger zijn, universitair docent of ingenieur), maar ik denk soms weleens: 'onze kinderen groeien op in een kleiner en naar verhouding goedkoper huis in een goedkopere buurt (niet slechter) dan waar mijn man en ik in zijn grootgebracht'. Dat vind ik niet erg of een ramp, maar het geeft wel aan dat je tegenwoordig als alleenverdiener onmogelijk dezelfde levensstandaard kan hebben als onze ouders vroeger.

De meeste ouders willen hun kinderen minimaal meegeven wat ze zelf hebben meegekregen.

Soms is dat niet haalbaar, so be it. Voor mij is het belangrijker hoe je met mensen om gaat dan de zak geld die je hebt.
pien: ik heb echt geen idee. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik altijd bang ben geweest een buitenbeentje te zijn. misschien was ik daar bang voor.

ik ben ook een mien muts. net zat ik hier bijna te snikken vanwege sommige harde reacties, nu omdat jullie zo lief zijn
quote:catootje82 schreef op 08 juli 2011 @ 17:36:

[...]

mijn buren zijn iets minder erg, maar wel een klein beetje a la Flodder....

zanne: waarom denk je dat ik het zo erg vind...

maar nogmaals heb geen moeite met de wijk, enkel met een paar mensen hier.En waarom is dat dan erg? Moet je dan met iedereen bevriend zijn?
Leef gewoon je eigen leven, wees vriendelijk en beleefd en dan heb je volgens mij meer dan genoeg gedaan. Het zijn maar je buren hoor.
quote:catootje82 schreef op 08 juli 2011 @ 17:38:

pien: ik heb echt geen idee. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik altijd bang ben geweest een buitenbeentje te zijn. misschien was ik daar bang voor.Kijk eens wat verder dan de buitenkant, het komt nl best vaak voor dat je aan "jouw soort tokkies" veel meer hebt als je hulp oid nodig hebt, dan je hoog opgeleide vrienden en kennissen.
Mijn onderburen zijn bijv. een ex-bajes klant met een kale kop, brede schouders en tattoo's, zijn Thaise vrouw en hun strontverwende dochtertje. Lieve behulpzame mensen, waar ik prima een praatje mee maak, maar ik ga er niet op de koffie en zij niet bij mij.
quote:_Webs_ schreef op 08 juli 2011 @ 17:35:

[...]

(serieus en absoluut niet vervelend bedoeld: ik lees vaak dingen van je waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar heel soms vaak zo af en toe heb je zulke goede rake opmerkingen...chapeau! <- moet het compliment in dit topic wel op niveau houden, he? )
quote:Tickel schreef op 08 juli 2011 @ 17:40:

[...]

Kijk eens wat verder dan de buitenkant, het komt nl best vaak voor dat je aan "jouw soort tokkies" veel meer hebt als je hulp oid nodig hebt, dan je hoog opgeleide vrienden en kennissen.Dat hoeft niet, want ze kunnen ook heel erg afwijzend naar jou toe zijn, dan ben je een "kakker" in hun ogen. Dit gevoel kan namelijk ook twee kanten op werken.
Je bent gewoon veel te veel bezig met wat mensen van JOU vinden en wat JIJ van de mensen vindt. Zodra je je deur achter je dicht doet, heb je toch nergens geen last meer van? Je doet nu net of je ze allemaal dagelijks te eten en te drinken moet geven en met ze om moet gaan. Lijkt me niet het geval toch?
quote:Liv schreef op 08 juli 2011 @ 17:30:

[...]

Ghehe, bedankt maar alle eer gaat naar Aureel hoor!

hihi had het al ontdekt. je had al gequote voordat ik het veranderd had........

ernie: ook jij hebt heel erg gelijk.
quote:catootje82 schreef op 08 juli 2011 @ 17:38:

pien: ik heb echt geen idee. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik altijd bang ben geweest een buitenbeentje te zijn. misschien was ik daar bang voor.

ik ben ook een mien muts. net zat ik hier bijna te snikken vanwege sommige harde reacties, nu omdat jullie zo lief zijn

Had je de verwachting dat mensen in rijtjeswoningen allemaal hetzelfde zouden zijn, en voel je je nu nóg een buitenbeentje nu blijkt dat ook in de rijtjeswoningen niet iedereen is zoals jij?

Eigenlijk klink je een beetje alsof je niet helemaal weet 'wie' of 'hoe' je bent. Alsof je altijd geleefd hebt in een omgeving en met mensen die 'anders' waren dan jij, en dat je de verwachting had dat zodra je uit die omgeving weg zou gaan, je zou zien wat voor type jezelf bent, omdat je dan 'dezelfde mensen' tegen zou komen.

Misschien moet je eens kijken naar hoe je zelf bent, wat je belangrijk vind in het leven. Sommige dingen die je van thuis hebt meegekregen kunnen heel waardevol zijn, maar het kan ook best zijn dat je erachter komt dat dingen die je thuis geleerd hebt toch anders zijn in werkelijkheid. Sta open voor nieuwe dingen, en accepteer ook dat mensen anders kunnen zijn dan het beeld dat jou mogelijk in je jeugd is voorgehouden. Anders betekent niet altijd slechter of minder!
quote:iris1969 schreef op 08 juli 2011 @ 17:43:

[...]

Dat hoeft niet, want ze kunnen ook heel erg afwijzend naar jou toe zijn, dan ben je een "kakker" in hun ogen. Dit gevoel kan namelijk ook twee kanten op werken.

Maar ook die mensen kunnen hun mening bijstellen als ze zien dat je er moeite voor doet.

Je hoeft echt geen beste vriendjes met de buren te worden, maar persoonlijk vind ik het wel fijn als je samen door één deur kunt.
de oplossing is gewoon normaal doen. Er is geen hullie en zullie, iedereen is anders en jij bent geen haar beter
quote:Tickel schreef op 08 juli 2011 @ 17:45:

[...]

Maar ook die mensen kunnen hun mening bijstellen als ze zien dat je er moeite voor doet.

Je hoeft echt geen beste vriendjes met de buren te worden, maar persoonlijk vind ik het wel fijn als je samen door één deur kunt.

Dat kan, maar dat hoeft dus niet. Dit weet ik uit eigen ervaring toen ik aardig deed en de kous op mijn kop kreeg van deze mensen, omdat men naar mijn buitenkant keek.

Ik hoef totaal niet met ze door 1 deur, maar ruzie vind ik ook niet nodig.
pien en tickel: (het wordt bijna afgezaagd...) klopt helemaal.

diep in mijn hart wil ik met de hele wereld vriendjes zijn.

Dat kan uiteraard niet met iedereen, dat vind ik moeilijk.

zoals ik al eerder vertelde, van de week liep ik langs. even vragen hoe het ging, praatje maken enz. Dat ging helemaal prima, niks aan de hand. toen dacht ik ook 'zie je wel, als ik normaal doe doen zij ook normaal'.

als ik ook ophoudt me aan ieder 'geluidje' (rijtjeshuis he) te ergeren komen we al een heel eind, hihi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven