Reïncarnatie, bewustzijn, dood

17-02-2018 17:40 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een soort aanvaring gehad met de dood, waar ik op zich liever verder niet op in wil gaan. Een van de gevolgen ervan is dat ik me extra ben gaan verdiepen in de dood, en met name de volgende vragen: is er iets na de dood, zo ja, wat dan en kan het menselijk bewustzijn los van het lichaam bestaan.

Ik ben christelijk opgevoed, maar denk al decennialang dat het bestaan van een god of opperwezen zoals beschreven in de bijbel, evenals van de christelijke hemel en hel, erg onwaarschijnlijk is. Ik heb tientallen jaren gedacht dat het het meest logisch en waarschijnlijk is dat er na de dood helemaal niks is. De dood is een einde aan alle bewustzijn. Ik vond dat een heel fijne gedachte, omdat ik nou bepaald geen prettig leven heb gehad. Dat ik daar niks meer van zou weten na de dood, dat er helemaal geen ‘ik’ en geen (zelf-)bewustzijn meer zou zijn dat wat voor ervaringen dan ook kon hebben, vond ik enorm troostend.

Na mijn ‘ontmoeting’ met de dood ben ik me dus zoals gezegd meer in het onderwerp gaan verdiepen, En ik kwam steeds meer aanwijzingen tegen dat ons bewustzijn misschien ook los van het lichaam kan bestaan, dat er een onstoffelijk deel van ons na de dood voortbestaat en dat reïncarnatie mogelijk is. Ik ben daar helemaal niet blij mee (reïncarnatie lijkt mij op een bepaalde manier pas echt de hel: het ene na het andere ellendige leven moeten lijden), maar kan het niet negeren.

Nu ben ik op zoek naar mensen die over dit onderwerp willen praten en naar goede informatiebronnen over deze onderwerpen, vooral boeken en websites, en misschien zijn er mensen die hun persoonlijke ervaringen willen delen.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Magister schreef:
18-02-2018 18:58
En, lucht het op? Kleine tip: als je het over de superieure houding van anderen hebt (en andere interpretaties) zorg dan dat je eigen toon dan niet superieur, vingerwijzend en manipulerend is...
Nou, jij bent altijd op dit soort topics de persoon die iedereen beticht van niet dé waarheid te kennen en dergelijke. Ik heb een goed geheugen en weet nog wel de hele discussie tussen jou en cateautje (die ook spiritueel zich verdiept heeft).

En mij maakt het niet uit hoor, als ik zo over kom. Het punt is dat jij met name heel erg doet als of je een of andere sage bent zonder ooit concreet iets te zeggen. Nu geef ik meteen toe dat dat mij te veel irriteert misschien, maar dan voor jou ook een tip mbt hoe jij over komt.

Overigens zie ik het manipulerende weer niet in mijn woorden.
Koffiehagedis schreef:
17-02-2018 19:09
Dan zul je een manier moeten vinden om te kanaliseren. Want je gaat geen antwoorden krijgen. Nooit. Niemand weet HET, dus het zal jou ook niet lukken. Ga je dan de rest van je leven zoeken en pluizen? Je kunt er prima mee stoppen, maar misschien heb je wel wat hulp daarbij nodig om een nieuwe balans in het leven te vinden. Dat lijkt me ook helemaal niet gek als je zoiets heftigs als kanker mee hebt gemaakt. Maar meer info zoeken gaat je niet helpen.
Hier ben ik het mee eens.

Op sommige vragen zijn er (nog) geen antwoorden, en dat geeft ruimte aan een heleboel tegenstrijdige theorieën. Dus je kunt altijd meer informatie vinden, nieuwe verhalen, ervaringsdeskundigen, helderzienden, sceptici.
Heel interessant, maar kun je leven met het gegeven dat een absoluut antwoord zeer waarschijnlijk niet gevonden wordt? Persoon A kan volledig overtuigd zijn en zeker weten hoe het zit, daartegenover (of daarnaast) heb je altijd persoon B, C en D die het weer anders zien. Als de zoektocht naar inzicht je vooral stress en angst oplevert, is het wellicht wijsheid om de zoektocht te staken en op zoek te gaan naar een manier waarop je in het hier en nu kunt omgaan met die fundamentele onzekerheid?

Geeft de zoektocht je juist rust en inzicht, dan is het nuttig. Daarvoor is denk ik een soort basis wel nodig om te kunnen filteren welke informatie helpend en betrouwbaar is, en wat niet.
Mijn manier om die basis op te bouwen zou zijn om te kijken naar de wetenschappelijke en filosofische visies op dit gebied. Die hebben hun beperking (wetenschap gaat om wat waarneembaar is, en kan nooit aantonen dat iets niet bestaat), maar zijn tegelijk ook heel interessant en helpen om onzin als zodanig te herkennen.

Wat ik zelf een leuk boek vond is Waking Up van Sam Harris, hij gaat hierin op zoek naar een soort seculiere spiritualiteit. Met zijn achtergrond in filosofie, neuropsychologie, en zijn ervaring met meditatie heeft hij interessante discussiepunten, en hij laat tegelijk een boel vragen open. Ook gaat hij in discussie met Daniel Dennett en diens ideeën over bewustzijn, wat ik zelf niet helemaal kon volgen maar wat wel een inkijkje geeft in de verschillende visies op wat bewustzijn is.
tyche wijzigde dit bericht op 18-02-2018 19:24
0.35% gewijzigd
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
strikjemetstippels schreef:
18-02-2018 18:29
Ik vind het zo raar om dat het vaak uit een hoek komt die vindt dat 'de wetenschap' te beperkt is, maar kwantum mechanica per definitie heel erg exacte wetenschap is.
het komt gewoon goed uit, het klinkt dan namelijk wetenschappelijk en maar weinig mensen kunnen er kritisch op doorvragen
yette schreef:
18-02-2018 18:24
Tsja, ook ik kan flink onder de indruk zijn van vaardigheden die ik zelf niet bezit. Zoals die van een Chef-kok, chirurg, automonteur, whatever. Van die vaardigheden zie ik het nut, snap ik waarom iemand zijn best heeft gedaan om zich die specifieke vaardigheid meester te maken. Ook van 'aangewaaide vaardigheden' als uitstraling of muzikaal talent zie ik het nut.

Maar bij spirituele wijsheid heb ik dat niet. Waarom zou iemand daar naar streven?
Streven naar spirituele wijsheid? Das best raar ja.
Anderzijds, spirituele of 'hogere' ontwikkeling is wat mensen onderscheid van andere levende wezens op deze aardkloot.
Eten, slapen, poepen, werken, spelen, sporten, e.d. is ook leuk hoor maar is niet erg significant voor een voortbestaan (van je spirit) na dit leven.
Echter, als je (brein) niet in een voortbestaan gelooft bestaat het ook niet en zijn alle aardse bezigheden dus genoeg. Je wordt geboren, leeft (zo goed en kwaad als het gaat) en gaat de pijp uit. Klaar.

Anders wordt het als je nieuwsgierig bent naar antwoorden (op zaken in je leven) die je niet vindt in onderwijs of opvoeding. Diep innerlijke ervaringen bv. zonder rechtlijnige invloeden van buitenaf. Spirituele ontwikkeling begint bij de vraag wie ben ik (werkelijk), waar kom ik vandaan en waar ga ik naartoe... Geen makkelijke weg want ook de spirituele weg kent vele valkuilen...
Ikkuz schreef:
17-02-2018 20:09
Deels herkenbaar voor mij. Ik heb een heel pad afgelegd naar de spirituele wereld. Begonnen als christen en dat volledig losgelaten. Ik ben dankbaar dat ik niet meteen spiritueel was,anders was ik heel zweverig geworden. Juist omdat ik hol was. Ik had geen goede basis en dan verlies je je vaak in een bepaalde richting.
Daarna ook in de dood gaan verdiepen. Veel gelezen, maar er is niet echt een waarheid. Overal dtaat er weer wat anders. Ik ben mijn gevoel gaan volgen en antwoorden gaan zoeken bij mensen waarbij ik me goed voel. Mijn telefoon tikt heel langzaam, dus stpp even. Je mag een pb sturen als je wilt.
wat?
Magister schreef:
18-02-2018 19:27
Anderzijds, spirituele of 'hogere' ontwikkeling is wat mensen onderscheid van andere levende wezens op deze aardkloot.
Eten, slapen, poepen, werken, spelen, sporten, e.d. is ook leuk hoor maar is niet erg significant voor een voortbestaan (van je spirit) na dit leven.
Echter, als je (brein) niet in een voortbestaan gelooft bestaat het ook niet en zijn alle aardse bezigheden dus genoeg. Je wordt geboren, leeft (zo goed en kwaad als het gaat) en gaat de pijp uit. Klaar.

Anders wordt het als je nieuwsgierig bent naar antwoorden (op zaken in je leven) die je niet vindt in onderwijs of opvoeding. Diep innerlijke ervaringen bv. zonder rechtlijnige invloeden van buitenaf. Spirituele ontwikkeling begint bij de vraag wie ben ik (werkelijk), waar kom ik vandaan en waar ga ik naartoe... Geen makkelijke weg want ook de spirituele weg kent vele valkuilen...
we weten natuurlijk niets over spiritualiteit van andere wezens
verder is het raar om spiritualiteit te scharen onder hogere ontwikkeling. Het is meer iets dat je vindt bij primitievere volkeren in de oertijd hoe hoger de samenleving zich ontwikkelt hoe minder mensen terugvallen op geloof
Magister schreef:
18-02-2018 19:27

Bedoel je dat spiritualiteit iets is wat boven het aardse uitstijgt?

Is het niet eerder een iets heel erg aards: die menselijke machteloosheid, die angst voor het niets wanneer je de pijp uit bent? Die waanzinnig-makende treurnis dat je ikje er straks helemaal niet meer is? De verschrikkingen op de wereld niet te vergeten?
Zoals onze voorvaderen de Goden aanriepen en zoals de godsdiensten in het leven zijn geroepen om ons aardse stervelingen toch een bepaalde geruststelling/troost te verschaffen?
Geen zekerheid, maar wel hoop?
francieneke schreef:
18-02-2018 19:35

Is het niet eerder een iets heel erg aards: die menselijke machteloosheid, die angst voor het niets wanneer je de pijp uit bent? Die waanzinnig-makende treurnis dat je ikje er straks helemaal niet meer is? De verschrikkingen op de wereld niet te vergeten?
Zoals onze voorvaderen de Goden aanriepen en zoals de godsdiensten in het leven zijn geroepen om ons aardse stervelingen toch een bepaalde geruststelling/troost te verschaffen?
tuurlijk. gaat ook echt alleen maar over angst
strikjemetstippels schreef:
18-02-2018 19:12
Nou, jij bent altijd op dit soort topics de persoon die iedereen beticht van niet dé waarheid te kennen en dergelijke. Ik heb een goed geheugen en weet nog wel de hele discussie tussen jou en cateautje (die ook spiritueel zich verdiept heeft).

En mij maakt het niet uit hoor, als ik zo over kom. Het punt is dat jij met name heel erg doet als of je een of andere sage bent zonder ooit concreet iets te zeggen. Nu geef ik meteen toe dat dat mij te veel irriteert misschien, maar dan voor jou ook een tip mbt hoe jij over komt.

Overigens zie ik het manipulerende weer niet in mijn woorden.
Allemaal interpretatie mijn beste Strik, hoezeer je me ook probeert te analyseren.
Ik weet exact wat, waarom en hoe ik dingen post op het forum, waar het vandaan komt en wat ik ermee wil. Hoef ik aan jou verder niet te verantwoorden... Ik laat sowieso niet het achterste van mijn tong zien... Zeker niet op een forum dat samenhangt van neppersonen, verzonnen verhalen, internetheld(inn)en, en slechte lezers.
O en ik reageer alleen op onderwerpen waar ik wat mee heb cq van af weet... als ik wil...
anoniem_65494a726b7e3 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 19:50
0.60% gewijzigd
francieneke schreef:
18-02-2018 19:35

Weet je dit onderwerp en sowieso dit topic is veel te groot voor dit forum , en zelfs voor je leven...
Je kunt het het best stukje bij beetje benaderen. Er zit een cryptisch element in en dat is dat als je denkt dat je je lichaam, brein en persoonlijkheid bent en verder niets diepzinnigs, als een ziel, je juist bang bent dat je er straks niet meer bent, want juist die elementen vergaan na je dood. Vandaar dat mensen vluchten in allerlei houvasten als godsdiensten, wetenschap, drugs, geld en ja ook spirituele dingen...
Vind het zelf ook wel een mooi idee dat de ziel de kern van het bestaan is, de wilskracht. Mensen die geen ziel hebben lijken geleefd te worden door aansturing van een of andere autoriteit waaraan zij zich hebben overgegeven.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
ghostbird schreef:
18-02-2018 19:57
Vind het zelf ook wel een mooi idee dat de ziel de kern van het bestaan is, de wilskracht. Mensen die geen ziel hebben lijken geleefd te worden door aansturing van een of andere autoriteit waaraan zij zich over hebben gegeven.

Maar als de ziel bestaat heeft dan niet ieder mens een ziel?
Ik ken ook mensen die heel spiritueel zijn maar die hun ziel en zaligheid in de handen van een goeroe leggen. In die goeroe vinden ze hun levensweg, die eerder te onduidelijk was.

Ik kan dat beslist niet. Al dool ik hier ook maar wat rond hoor.
francieneke schreef:
18-02-2018 20:00
Ik ken ook mensen die heel spiritueel zijn maar die hun ziel en zaligheid in de handen van een goeroe leggen. In die goeroe vinden ze hun levensweg, die eerder te onduidelijk was.

Misschien hadden ze wel een ziel, maar hebben sommigen die 'verpacht'. ;-)
ghostbird schreef:
18-02-2018 20:02
Misschien hadden ze wel een ziel, maar hebben sommigen die 'verpacht'. ;-)

Dan zit zo'n autoriteit of goeroe met al die zieltjes opgescheept...
Magister schreef:
18-02-2018 19:39
Allemaal interpretatie mijn beste Strik, hoezeer je me ook probeert te analyseren.
Ik weet exact wat, waarom en hoe ik dingen post op het forum, waar het vandaan komt en wat ik ermee wil. Hoef ik aan jou verder niet te verantwoorden... Ik laat sowieso niet het achterste van mijn tong zien... Zeker niet op een forum dat samenhangt van neppersonen, verzonnen verhalen, internetheld(inn)en, en slechte lezers.
O en ik reageer alleen op onderwerpen waar ik wat mee heb cq van af weet... als ik wil...
Ik kende je volgens mij niet (of ben je vergeten?) maar je toon is inderdaad nogal betweterig. Heel anders dan hoe ik de parapsychologie ken - waar het delen van ervaringen juist centraal staat en mensen elkaars ideeën respecteren.

Als je het wel vriendelijk, helpend en onderhoudend bedoeld, kan je beter iets aan de toon veranderen.
francieneke schreef:
18-02-2018 20:05
Dan zit zo'n autoriteit of goeroe met al die zieltjes opgescheept...
Of een andere verslaving of overtuiging. Autoriteit in het ruimste begrip dus.
ghostbird schreef:
18-02-2018 20:06
Of een andere verslaving of overtuiging. Autoriteit in het ruimste begrip dus.

Maar een ziel kan toch niet verloren gaan....denk ik dan..

Wat IS de ziel precies? Jij omschrijft het als wilskracht. Begrijp ik het goed?
Magister schreef:
18-02-2018 18:52
Wel slaven, geen vrije wil...
Het ligt er maar net aan welke definitie je voorkeur heeft. Het valt samen (paradox), dus kies je er dan voor het glas halfvol of juist half leeg te noemen?
Vaak wordt er ook gezegd wanneer iemand is overleden: "Je ziet dat de ziel het lichaam verlaten heeft."
Dus niet de persoonlijkheid, of het ego.
S-Meds schreef:
18-02-2018 19:38
tuurlijk. gaat ook echt alleen maar over angst
Uiteraard.
francieneke schreef:
18-02-2018 20:09

Misschien inderdaad zoiets als motivatie, als in 'wat bezielt je?!'

Maar dan nog zie ik niet waarom je zou geloven dat je motivatie na de dood blijft bestaan en dat die je in een volgend leven weer aanstuurt. Misschien is het voor sommigen fijn om te geloven dat wat je bereikt ook postuum nog zin heeft?
francieneke schreef:
18-02-2018 20:00

Ieder mens heeft een ziel. Maar niet iedere ziel heeft connectie met de persoon waar ze in huist... (net waar dit topic over gaat)
Geavanceerder gesproken: een mens heeft meerdere energielichamen o.a. een geest, ziel en etherisch lichaam... men zegt in het Nederlands ziel maar bedoelt de geest cq spirit, dat is het incarnerende energielichaam.
francieneke schreef:
18-02-2018 20:09

Dat klopt. Ik denk dat er veel waardeloze dingen zijn, dingen zonder kern of ziel, mensen willen soms ook dingen die waardeloos zijn. Voor bewijs hoef je alleen maar naar de supermarkt te gaan.
Ik vind het eigenlijk een soort van arrogant als je denkt dat je niet gewoon dood gaat, maar elders voortleeft als ziel of wat dan ook. Net alsof jij en jouw leven zo verschrikkelijk veel waard zijn. Puur ingegeven door angst, zoals Meds zegt denk ik ook.
-Esmeralda- schreef:
18-02-2018 20:24
Ik vind het eigenlijk een soort van arrogant als je denkt dat je niet gewoon dood gaat, maar elders voortleeft als ziel of wat dan ook. Net alsof jij en jouw leven zo verschrikkelijk veel waard zijn. Puur ingegeven door angst, zoals Meds zegt denk ik ook.
Daar hoef jij je niks van aan te trekken, jij mag best geloven dat jouw leven verschrikkelijk waardeloos is. Of bedoel je dat niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven