Reïncarnatie, bewustzijn, dood
zaterdag 17 februari 2018 om 17:40
Ik heb vorig jaar een soort aanvaring gehad met de dood, waar ik op zich liever verder niet op in wil gaan. Een van de gevolgen ervan is dat ik me extra ben gaan verdiepen in de dood, en met name de volgende vragen: is er iets na de dood, zo ja, wat dan en kan het menselijk bewustzijn los van het lichaam bestaan.
Ik ben christelijk opgevoed, maar denk al decennialang dat het bestaan van een god of opperwezen zoals beschreven in de bijbel, evenals van de christelijke hemel en hel, erg onwaarschijnlijk is. Ik heb tientallen jaren gedacht dat het het meest logisch en waarschijnlijk is dat er na de dood helemaal niks is. De dood is een einde aan alle bewustzijn. Ik vond dat een heel fijne gedachte, omdat ik nou bepaald geen prettig leven heb gehad. Dat ik daar niks meer van zou weten na de dood, dat er helemaal geen ‘ik’ en geen (zelf-)bewustzijn meer zou zijn dat wat voor ervaringen dan ook kon hebben, vond ik enorm troostend.
Na mijn ‘ontmoeting’ met de dood ben ik me dus zoals gezegd meer in het onderwerp gaan verdiepen, En ik kwam steeds meer aanwijzingen tegen dat ons bewustzijn misschien ook los van het lichaam kan bestaan, dat er een onstoffelijk deel van ons na de dood voortbestaat en dat reïncarnatie mogelijk is. Ik ben daar helemaal niet blij mee (reïncarnatie lijkt mij op een bepaalde manier pas echt de hel: het ene na het andere ellendige leven moeten lijden), maar kan het niet negeren.
Nu ben ik op zoek naar mensen die over dit onderwerp willen praten en naar goede informatiebronnen over deze onderwerpen, vooral boeken en websites, en misschien zijn er mensen die hun persoonlijke ervaringen willen delen.
Ik ben christelijk opgevoed, maar denk al decennialang dat het bestaan van een god of opperwezen zoals beschreven in de bijbel, evenals van de christelijke hemel en hel, erg onwaarschijnlijk is. Ik heb tientallen jaren gedacht dat het het meest logisch en waarschijnlijk is dat er na de dood helemaal niks is. De dood is een einde aan alle bewustzijn. Ik vond dat een heel fijne gedachte, omdat ik nou bepaald geen prettig leven heb gehad. Dat ik daar niks meer van zou weten na de dood, dat er helemaal geen ‘ik’ en geen (zelf-)bewustzijn meer zou zijn dat wat voor ervaringen dan ook kon hebben, vond ik enorm troostend.
Na mijn ‘ontmoeting’ met de dood ben ik me dus zoals gezegd meer in het onderwerp gaan verdiepen, En ik kwam steeds meer aanwijzingen tegen dat ons bewustzijn misschien ook los van het lichaam kan bestaan, dat er een onstoffelijk deel van ons na de dood voortbestaat en dat reïncarnatie mogelijk is. Ik ben daar helemaal niet blij mee (reïncarnatie lijkt mij op een bepaalde manier pas echt de hel: het ene na het andere ellendige leven moeten lijden), maar kan het niet negeren.
Nu ben ik op zoek naar mensen die over dit onderwerp willen praten en naar goede informatiebronnen over deze onderwerpen, vooral boeken en websites, en misschien zijn er mensen die hun persoonlijke ervaringen willen delen.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
zondag 18 februari 2018 om 15:28
Een bde is niet significanter dan wat de (materialistische) wetenschap ons voorkauwt. Hoe weet je of het een hallucinatie, fantasie, lucide droom, levendige gedachte, zielservaring of projectie is geweest? Zonder spirituele kennis cq referenties kun je spirituele zaken amper omschrijven en duiden...francieneke schreef: ↑18-02-2018 14:58Aaaahhhh, ik vind het mooi wanneer een ziel mag kiezen, maar ik heb van iemand die een bde-ervaring heeft gehad een heel ander verhaal gehoord. Hij vertelde dat elk volgende leven harder, pijnlijker en moeilijker wordt en dat je uiteindelijk wel in een soort zielengemeenschap komt waar je heerlijk zen mag uitrusten van alle doorstane ellende. Als ik dit neer typ voel ik me meteen neerslachtig: hij is er heel erg zeker van, hij heeft dit zelf ervaren. Tijdens zijn bde overzag hij alles.
Na een leven worden herinneringen tijdens de reincarnatie "weg gegumd", als het goed is herinnert iemand zich niets van een vorig leven. Soms gaat dat weleens mis.
Ik wil dit niet geloven, ik moet er niet aan denken straks een nog moeilijker leven te moeten doorstaan.
Een beter leven...ja, dat wil ik wel! Dood, niets meer, dat vind ik zo zinloos. Wat zitten we hier met z'n allen dan toch te doen hier?
zondag 18 februari 2018 om 15:52
Merlineke, ik heb erover nagedacht en heb wat bedacht. Door mijn hersenbeschadiging is mijn gedrag veranderd, die verandering is ook absoluut wetenschappelijk verklaarbaar. Maar ik weet natuurlijk nog echt wel hoe ik voor mijn nah was, het was ook echt een soort van rouw om dat stuk te verliezen.
Dus mijn bewustzijn zou dan onder andere dat stuk 'oude ik' zijn, die die informatie naar mijn hersenen stuurt, maar waar mijn hersenen niets meer mee kunnen? Want de ontvanger is kapot.
Is dat ongeveer wat jij dan bedoelt? Ik probeer het te begrijpen.
Dus mijn bewustzijn zou dan onder andere dat stuk 'oude ik' zijn, die die informatie naar mijn hersenen stuurt, maar waar mijn hersenen niets meer mee kunnen? Want de ontvanger is kapot.
Is dat ongeveer wat jij dan bedoelt? Ik probeer het te begrijpen.
zondag 18 februari 2018 om 16:01
Ik denk dat je mijn bericht niet goed hebt begrepen. Het gaat me om de 'radiotheorie' zelf. Voor wie het gelooft, zal die theorie ongetwijfeld een geruststellend idee zijn. Of je nou neurologische of psychische problemen hebt of niet. Voor wie er niet in gelooft, voelt diezelfde theorie als bagatelliserend.Egeltje19 schreef: ↑18-02-2018 12:53Hier gaat - volgens mij althans - iets vreselijk mis in de communicatie!
(quote-in-quote verwijderd in de hoop dat het leesbaar wordt)
Volgens mij bedoelt Merlineke dat het bewustzijn van een mens niet alleen bestaat uit zijn of haar hersenen. Bepaalde aspecten van bdes ( moet zelf nog even opzoeken wat dit is) wijzen er volgens haar op dat de mens nog een soort van bewustzijn heeft, die helemaal niets met de (gezondheid van de) hersenen zelf te maken hebben: ze gebruikt hier de term radiosignalen.
Ik zou het behoorlijk bizar vinden als ze het wel bedoelde zoals jij het vooralsnog lijkt op te vatten. Evenzo vind ik het bizar dat jij vooralsnog denkt dat jouw NAH door een ander mens op deze manier wordt 'weggewuifd'.
(Al zijn mensen helaas wel in staat gebleken wel zulke vreselijke dingen aan een ander toe te dichten.)
Zo is het toch met veel geloven? De een haalt steun uit de bijbel, de ander zal zich er juist slechter door voelen.
En dat geldt dan dus alleen al voor het ieder-voor-zich interpreteren van zo'n theorie. Dan heb ik het nog niet eens over mensen die hun theorie of geloof uitdragen. Een gelovige die een uitgeputte niet-gelovige patiënt vertelt dat Jezus hem of haar kracht zal geven bijvoorbeeld. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar de enige die troost vindt bij die gedachte, is de gelovige zelf.
(en ja, troosten is moeilijk, je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze dat niet altijd even handig aanpakken)
zondag 18 februari 2018 om 16:52
Leuk dat je het vraagt ( ik hou het wel een beetje vaag qua details). Het was niet zo van 1720, Pietje Puk. Het waren fragmentarische, maar levensechte scènes die ik a.h.w. herbeleefde, o.a. vanuit het perspectief van een volwassene in een heel ander land. Ik voelde dat die persoon een onderdeel van mezelf was, inclusief bepaalde voor- en afkeuren en talenten. Ik WIST het gewoon, dat klinkt vaag, maar dekt de lading het beste. Zo ook scènes uit de hemel. Ik kon die mooiere omgeving vergelijken met de aarde en wist wat er op aarde zoal te verbeteren viel.Bblientje schreef: ↑18-02-2018 14:50Wat herinner jij je van vorige levens en de hemel? Ik ben daar altijd heel erg nieuwsgierig naar.
Ik geloof ook wel dat je zelf de lessen uitkiest die je wenst te leren en alles een keer meegemaakt moet hebben om te groeien als ziel. Een bekende van mij kan zich herinneren dat hij niet opnieuw geboren wilde worden maar als het ware zijn lichaam ingedwongen werd.
Net als in dit leven zit er misschien dus een limiet aan hoelang je in het hiernamaals mag blijven voordat je weer opnieuw geboren wordt.
Zelf heb ik geen bewuste ervaring met gedwongen worden te incarneren. Ik kan me goed voorstellen dat zielen soms huiverig zijn om geboren te worden als ze weten wat ze te wachten staat. Voor zover ik weet zoek je voor je geboorte in overleg met wat gidsen (of hoe je ze ook noemt) naar een leven waarin je bepaalde lessen kan leren. Die gidsen hebben meer overzicht, jij moet bepaalde lessen immers nog leren, dus misschien hebben zij wel het laatste woord, ook al durf je zelf eigenlijk niet goed
zondag 18 februari 2018 om 17:00
Ik vind het grappig als mensen eerst een vaag idee hebben, daarna aan een theorie willen werken om te eindigen met het verzamelen van bewijs.
Zou dat bij Einstein ook zo gegaan zijn, dat hij het idee kreeg, hey, E = mc2! Nu de theorie steekhoudend maken en daarna bewijs zoeken?
Zou dat bij Einstein ook zo gegaan zijn, dat hij het idee kreeg, hey, E = mc2! Nu de theorie steekhoudend maken en daarna bewijs zoeken?
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
zondag 18 februari 2018 om 17:05
Hoe meer een ziel leert, hoe lastiger de lessen, net als op school. Maar niet per se pijnlijker, het kan ook mooie levens opleveren. Is mijn ervaring dan.francieneke schreef: ↑18-02-2018 14:58Aaaahhhh, ik vind het mooi wanneer een ziel mag kiezen, maar ik heb van iemand die een bde-ervaring heeft gehad een heel ander verhaal gehoord. Hij vertelde dat elk volgende leven harder, pijnlijker en moeilijker wordt en dat je uiteindelijk wel in een soort zielengemeenschap komt waar je heerlijk zen mag uitrusten van alle doorstane ellende. Als ik dit neer typ voel ik me meteen neerslachtig: hij is er heel erg zeker van, hij heeft dit zelf ervaren. Tijdens zijn bde overzag hij alles.
zondag 18 februari 2018 om 17:09
Steekt Boeddha dan zijn kop in het zand? Boeddha is niet onderworpen aan de situatie omdat zijn wil onbeweeglijk is. Nirwana is de ultieme vrije wil.snug schreef: ↑18-02-2018 11:51Beide, vanwege de paradox.
Iemand kan ervoor kiezen zijn kop een tijd in het zand te steken. Maar opgedane wijsheden sturen het individu hoe dan ook een bepaalde richting op, dus op een gegeven moment ga je er vanuit je wil naar handelen. Paradoxaal genoeg valt de wil dan dus samen met de onontkoombaarheid van de wijsheid.
zondag 18 februari 2018 om 17:12
Als theoretisch gesproken je wil compleet samenvalt met alle wijsheid, steek je toch juist niet je kop in het zand?
zondag 18 februari 2018 om 17:14
zondag 18 februari 2018 om 17:17
zondag 18 februari 2018 om 17:18
Wijsheid kun je alleen doorvoelen en toepassen en niet pakken in een definitie. Het draait om samenhang en evenwicht binnen beweging. Ieders pakketje wijsheid is net even anders, afhankelijk van de opgedane ervaring.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 18-02-2018 17:21
1.95% gewijzigd
zondag 18 februari 2018 om 17:20
Kun je dat uitleggen? Hoe kom je tot het maken van een keuze die naar wijsheid leidt terwijl volgens jouw idee tegelijkertijd wijsheid de stuwende kracht van de wil is?
zondag 18 februari 2018 om 17:27
Heel simpel: wijsheid is zowel de stuwende kracht als het gevolg. En én. Ervaringen, waarbij je uit tot dan toe opgedane wijsheden kan putten, leiden weer tot nieuwe ervaringen en meer wijsheden.
zondag 18 februari 2018 om 17:31
Is hetzelfde als God is oorzaak en gevolg. Dan zou de mens onderworpen zijn aan de wil van die opper-entiteit. Geen vrije wil, maar slaven.
anoniem_327565 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 17:32
13.45% gewijzigd
zondag 18 februari 2018 om 17:31
Klinkt goed, mooie zingeving.
Hoe zou je Alzheimer binnen deze theorie interpreteren?
zondag 18 februari 2018 om 17:32
Dus dan kun je er niet over discussiëren...
Ps. Ben nog steeds benieuwd naar de in dit topic gehanteerde definitie van 'bewustzijn'
zondag 18 februari 2018 om 17:36
Ik lees weer geinteresseerd mee. Wat ik me wel afvraag: Gissen we niet maar wat?
Wat zegt een bde bijvoorbeeld? Wat is het? Welke fratsen halen je hersenen met je uit wanneer je op de rand van leven en dood hangt? Waarom lijken bde's toch wel op elkaar? Ik heb werkelijk geen flauw idee, al mijn spinsels hierover en over zoveel wat met leven en dood te maken heeft lopen volkomen dood.
Bestaat wijsheid wel?
Wat zegt een bde bijvoorbeeld? Wat is het? Welke fratsen halen je hersenen met je uit wanneer je op de rand van leven en dood hangt? Waarom lijken bde's toch wel op elkaar? Ik heb werkelijk geen flauw idee, al mijn spinsels hierover en over zoveel wat met leven en dood te maken heeft lopen volkomen dood.
Bestaat wijsheid wel?
zondag 18 februari 2018 om 17:52
Misschien een rare en domme opmerking (ik heb hier niet veel verstand van maar het boeit me wel): het valt me op dat relatief veel mensen die regelmatig drugs gebruiken en (los daarvan) ook mensen die zich met esoterie bezighouden vaak een air over zich hebben meer te weten, spiritueel "rijker" te zijn dan meer nuchtere types. Sommige filosofen hebben dat ook.
Op een of andere manier maakt me dat toch wat onzeker, ik "ervaar" niet zo, ik kan het ook niet adequaat verwoorden.
Maar ik ben ook sceptisch: is het werkelijk zo dat sommige mensen hierin verder zijn? "Wijzer" zijn? Is dit niet louter een gecultiveerde perceptie van wat "is"?
Op een of andere manier maakt me dat toch wat onzeker, ik "ervaar" niet zo, ik kan het ook niet adequaat verwoorden.
Maar ik ben ook sceptisch: is het werkelijk zo dat sommige mensen hierin verder zijn? "Wijzer" zijn? Is dit niet louter een gecultiveerde perceptie van wat "is"?