Schaamte om een gedachte...

25-10-2012 23:03 74 berichten
Het gaat niet om iets heftigs, maar het zit me wel dwars. Ik schaam me voor een gedachte, die ik had. Het gaat om het volgende; een kennis van mij is al een tijdje hard op zoek naar een baan in een lastige branche (moeilijk als in: crisis heeft die sector hard geraakt). Ik noem hem een kennis, omdat deze persoon niet een vriend van mij is, maar een goede vriend van een gezamenlijk vriend. Niet iemand die mij aan het hart gaat, close mee ben, niet erg betrokken bij voel. Juist daarom snap ik mijn gedachte des te minder. De gezamenlijk vriend vertelde mij dat die jongen eindelijk op gesprek kon komen, voor het eerst in een jaar eindelijk een gesprek. En wat dacht ik: ik hoop dat hij het niet gaat worden.

Wat een kreng ben ik zeg, en dat zei ik dus ook tegen mezelf: kreng! Maar ik bleef het denken. Niet dat het mijn gedachten compleet overheerste, maar iedere keer als gezamenlijke vriend erover begon, dacht ik het weer (ook nadat ik mezelf streng had toegesproken). Geen mens die dit weet hoor. Heb niets dan hartelijk en positief gedaan, met mate, niet te overdreven.

Waarom ik dit hier neerzet? Omdat ik me afvraag of iemand dit herkent, dat je gedachten hebt, die je eigenlijk behoorlijk laag vindt van jezelf. En waarom heb je die dan?

Jaloezie, afgunst? Echt? Ben ik zo'n gemeen kreng?
Waar ik benieuwd naar ben, kunnen jullie die programma's aanzien waar Gaston met een grote cheque van een ton bij mensen thuis langsgaat?

Ik zap dan altijd weg, ik hoef niet te zien hoe mensen monsterbedragen winnen terwijl ik zelf op een houtje zit te bijten. Ben ik dan echt zo'n kreng? Of vinden jullie het echt oprecht fijn voor die mensen dat ze heel veel geld winnen?
Nee hoor, zo beperkt is dat niet. In jouw voorbeeld van de trein, en ik zou in de buurt staan, dan houd ik die deuren nog wel open. Je moet niet ineens psychologie van de koude grond gaan praktiseren op basis van dit ene voorbeeld. Het is niet geheel onlogisch dat de mensen, die dichtbij je staan, je daar het meeste bij betrokken voelt. Dat maakt mij niet iemand die slechts alleen geeft om het eigen kringetje, dat is gevoelsmatig heel normaal. Als iemand de trein net mist, kan ik denken: vervelend zeg! Maar heel lang sta ik daar niet bij stil. Maar is het mijn beste vriendin, die daardoor misschien te laat komt op een belangrijke afspraak en zo iets belangrijks misloopt. Daar ben ik in mijn gedachten veel langer mee bezig. Niet zo raar, de goede vriendin versus de onbekende op het perron. Ik zou ze beiden helpen als ik kan, maar bij de een voel ik me gewoon meer betrokken. Dat ik nou toevallig deze ene kennis iets misgun, wil niet zeggen dat ik gelijk iedere vage bekende dingen misgun. Beetje vergezocht, vind je niet?
Alle reacties Link kopieren
Ach, je voelt je schuldig dus zo'n bitch ben je niet TO.

@Ste_ Jij komt wel vaker nogal zwaar op de hand en negatief over. Ik kan me niet voorstellen dat jij hier geen last van hebt eigenlijk. Nooit eens overwogen om eens gesprekken met een professional te hebben?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
ok, niet gelijk kwaad worden, was maar een vraag.

Ik probeer te bedenken wat het zou kunnen zijn. Is het een (dwang)gedachte, of zit er een dieper gevoel achter.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:38:

Waar ik benieuwd naar ben, kunnen jullie die programma's aanzien waar Gaston met een grote cheque van een ton bij mensen thuis langsgaat?

Ik zap dan altijd weg, ik hoef niet te zien hoe mensen monsterbedragen winnen terwijl ik zelf op een houtje zit te bijten. Ben ik dan echt zo'n kreng? Of vinden jullie het echt oprecht fijn voor die mensen dat ze heel veel geld winnen?Ja ik kan oprecht genieten van andermans blijdschap ook al voel ik me niet blij. Ik vind je geen kreng waarom zou je dat zijn? Je bent menselijk en niets menselijks is mij vreemd. Zou je dat wel willen kunnen Ste? Blijdschap voelen voor een ander ook al is je eigen situatie niet als die van hen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Ik zap dan altijd weg, ik hoef niet te zien hoe mensen monsterbedragen winnen terwijl ik zelf op een houtje zit te bijten. Ben ik dan echt zo'n kreng? Of vinden jullie het echt oprecht fijn voor die mensen dat ze heel veel geld winnen?Natuurlijk. Het zijn bagger programma's en daarom zap ik fijn door maar ik heb absoluut geen negatieve gedachten (die slaan op de mazzelaar) bij andermans geluk.
quote:saaaaar81 schreef op 26 oktober 2012 @ 00:42:

Ach, je voelt je schuldig dus zo'n bitch ben je niet TO.

@Ste_ Jij komt wel vaker nogal zwaar op de hand en negatief over. Ik kan me niet voorstellen dat jij hier geen last van hebt eigenlijk. Nooit eens overwogen om eens gesprekken met een professional te hebben?Ik heb de afgelopen jaren al met verschillende professionals gesproken. De onderwerpen die ik zou kunnen/moeten aansnijden zijn inmiddels bijna niet meer op een hand te tellen, dit is nog maar een ding.
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:45:

[...]

Ik heb de afgelopen jaren al met verschillende professionals gesproken. De onderwerpen die ik zou kunnen/moeten aansnijden zijn inmiddels bijna niet meer op een hand te tellen, dit is nog maar een ding.

Wat heel erg jammer.

quote:Enn schreef op 26 oktober 2012 @ 00:44:

[...]

Ja ik kan oprecht genieten van andermans blijdschap ook al voel ik me niet blij. Ik vind je geen kreng waarom zou je dat zijn? Je bent menselijk en niets menselijks is mij vreemd. Zou je dat wel willen kunnen Ste? Blijdschap voelen voor een ander ook al is je eigen situatie niet als die van hen?Zou ik het willen kunnen. Tja, denk het wel, maar het heeft niet zo'n prioriteit voor me nu, zou liever eerst zelf gelukkig zijn. Kans is groot dat ik dan ook anderen iets kan gunnen.
quote:Hercke schreef op 26 oktober 2012 @ 00:44:

ok, niet gelijk kwaad worden, was maar een vraag.

Ik probeer te bedenken wat het zou kunnen zijn. Is het een (dwang)gedachte, of zit er een dieper gevoel achter.Ik heb van dit topic geleerd, dat ik me niet zo moet bezig houden met een gedachte waar ik niet heel trots op ben. Laten gaan, niet zo mee bezig zijn. Dus zennnnnnn, ik laat het los.
quote:saaaaar81 schreef op 26 oktober 2012 @ 00:46:

[...]

Wat heel erg jammer.

Ja ik doe er lacherig over met een knipoog, maar het is allemaal niet leuk nee.

Vergis je niet, ik kom in dit topic misschien nogal 'stoer' over, 'ik heb deze slechte eigenschappen, wie doet me wat', maar geloof me dat ik vooraan sta in mezelf een naar mens vinden hoor.
Nee dat vind ik prima dat mensen bij de postcodeloterij winnen. Heb er geen specifieke gedachtes bij. Ookal hoop ik ooit zelf dat te winnen uiteraard.
Af en toe vind ik mezelf juist weer heel erg attent en zacht en meelevend. Ik zal als eerste opstaan voor een oudere of een klein kindje in de bus, dat soort menselijke dingen.

Dus ik ben ook weer niet gemeen of verbitterd of hard.

Maar goed, daar gaat dit topic verder niet over.
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:47:

[...]

Zou ik het willen kunnen. Tja, denk het wel, maar het heeft niet zo'n prioriteit voor me nu, zou liever eerst zelf gelukkig zijn. Kans is groot dat ik dan ook anderen iets kan gunnen.Ik denk dat het dan wel makkelijker is om blij te zijn voor een ander. Jij hoeft in ieder geval niet te zoeken naar het waarom, met jou gaat het nu wat minder. Als het een ander goed vergaat voel je dat extra sterk, het steekt. Misschien dat je dan die ander niet eens iets misgunt, maar het nare gevoel dat je erdoor krijgt wil je gewoon niet. Zodra je daar vanaf bent, komt de rest vanzelf. Maar ja, is moet het wel goed gaan met je...
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:47:

[...]

Zou ik het willen kunnen. Tja, denk het wel, maar het heeft niet zo'n prioriteit voor me nu, zou liever eerst zelf gelukkig zijn. Kans is groot dat ik dan ook anderen iets kan gunnen.

Wellicht als je het andersom probeert zal je er misschien sneller komen? Ik lees net namelijk dat je al vrij lang veel geïnvesteerd hebt in jezelf. Misschien is voor jou de weg dan misschien om jouw focus op anderen te leggen? Geen idee hè?

Maar goed ik dwaal af.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:49:

[...]

Ja ik doe er lacherig over met een knipoog, maar het is allemaal niet leuk nee.

Vergis je niet, ik kom in dit topic misschien nogal 'stoer' over, 'ik heb deze slechte eigenschappen, wie doet me wat', maar geloof me dat ik vooraan sta in mezelf een naar mens vinden hoor.

Het laat je toch niet koud, dat je geen positieve gedachten hebt jegens een ander.

Jemig, hoe gaat dat met de mensen die echt een nare daad op hun geweten hebben! Dan slaap je toch niet meer.
quote:clarins schreef op 26 oktober 2012 @ 00:54:

[...]

Jemig, hoe gaat dat met de mensen die echt een nare daad op hun geweten hebben! Dan slaap je toch niet meer.Dat wel of niet slapen ligt denk ik aan hoe het geweten is ontwikkeld.
quote:Enn schreef op 26 oktober 2012 @ 00:52:

[...]

Wellicht als je het andersom probeert zal je er misschien sneller komen? Ik lees net namelijk dat je al vrij lang veel geïnvesteerd hebt in jezelf. Misschien is voor jou de weg wel juist om jouw focus op anderen te leggen? Geen idee hè?

Maar goed ik dwaal af.

Hoe zie je dat concreet voor je?

Want die situatie is nu gewoon: ik heb geen werk (van betekenis), daardoor weinig geld, spullen, mogelijkheden, en nog een rits aan dingen waardoor ik niet echt een normaal leven heb. Vriendinnen en mensen om me heen hebben deze basisdingen wel voor elkaar. Hier kan ik vaak slecht mee omgaan, en dat lijkt me toch niet eens zo héél raar?

Het gaat in mijn geval niet om 'zij heeft een iPhone en een nieuwe auto, en ik niet', zo oppervlakkig zit het niet.

(sorry TO, dat ik je topic een beetje kaap zo).
Het gaat er niet om hoe ik dit concreet voor mij zie. Het gaat er denk ik om of jij daar ruimte voor hebt. Aan jou om uit te zoeken of je dat misschien ook in deze situatie kan. Van mij hoef je niets want ik vind niets van jou of jouw situatie. Alleen jij kan bepalen hoe je kijkt naar bijvoorbeeld jouw vriendinnen en hun leven. Ik niet.
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:57:

[...]

Hoe zie je dat concreet voor je?

Want die situatie is nu gewoon: ik heb geen werk (van betekenis), daardoor weinig geld, spullen, mogelijkheden, en nog een rits aan dingen waardoor ik niet echt een normaal leven heb. Vriendinnen en mensen om me heen hebben deze basisdingen wel voor elkaar. Hier kan ik vaak slecht mee omgaan, en dat lijkt me toch niet eens zo héél raar?

Het gaat in mijn geval niet om 'zij heeft een iPhone en een nieuwe auto, en ik niet', zo oppervlakkig zit het niet.

(sorry TO, dat ik je topic een beetje kaap zo).No problem. Kan jouw gedachten gezien jouw situatie goed volgen. En wat je zegt, het gaat niet om iphone of een mooie auto, maar om iets in de basis op de rails te hebben. Fijn werk en jezelf kunnen onderhouden zijn hele wezenlijke dingen, en daarna komt de rest. Het is heel beperkend als dat niet lekker loopt, het raakt je wezen.
Jeetje, wat heftig, Ste. Sorry dat ik het zeg, maar ik hoop dat wij elkaar niet irl kennen. Ach, dat is overdreven. En trouwens, als ik iemand zou kennen bij wie het leven zo niet op de rails is, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk helpen waar mogelijk, zonder me eigenlijk te verkneukelen over de situatie waar hij/zijn in zit.

De emotie 'jaloezie' ken ik wel, sporadisch ervaren. Maar misgunnen ken ik echt niet. Als ik jaloers ben, dan denk ik heel even: 'Dat wil ik ook!!!' En dat is het, dan verdwijnt de emotie. Met kinderen/zwangerschap, sollicitaties/aantal beroepen, vakantiebestemmingen denk ik eigenlijk vaak: 'Pfff, liever jij dan ik'

Overigens heb ik een tante die anderen ook veel misgunt uit jaloezie. Als kind was ik al een beetjeangstig voor haar - kinderen pikken die negativiteit er haarfijn uit.

Geen idee waar zoiets vandaan komt - misgunnen. Mijn moeder komt toch uit hetzelfde gezin en dat is een soort Florence Nightingale op diverse fronten

Ik hoop voor je dat je het 'misgunnen' ooit kwijtraakt. Het is een nare eigenschap en ik geloof er ook heilig in dat je je eigen geluk dwarsboomt door zo in het leven te staan. Niet dat iemand die anderen alles gunt, per definitie ontzettend gelukkig is en dat alles voor de wind gaat, maar anderen geluk/liefde/geld/etc. misgunnen kost jou energie én het misgunnen levert je niets op.
Ik heb soms ook de meest vreemde gedachtes.

Zo ook toen ik werkte bij TPG Post (toen). Ik had een bepaalde mannelijke collega en nadat ik 'm voor het eerst had gezien mocht ik hem gelijk totaal niet. Geen woord mee gesproken, gewoon gelijk dat gevoel.

Wat bleek uiteindelijk?

Hij jatte al langere tijd pakketjes met mobiele telefoons erin en verkocht die door.
quote:Ste_ schreef op 26 oktober 2012 @ 00:49:

[...]

maar geloof me dat ik vooraan sta in mezelf een naar mens vinden hoor.

Me too. Ik vind mezelf een heel naar mens.

quote:clarins schreef op 26 oktober 2012 @ 00:54:

[...]

Het laat je toch niet koud, dat je geen positieve gedachten hebt jegens een ander.

Jemig, hoe gaat dat met de mensen die echt een nare daad op hun geweten hebben! Dan slaap je toch niet meer.Die hebben geen geweten. Het kan ze dus vaak geen ruk schelen wat ze iemand aan hebben gedaan.

Ik zap dan altijd weg, ik hoef niet te zien hoe mensen monsterbedragen winnen terwijl ik zelf op een houtje zit te bijten. Ben ik dan echt zo'n kreng? Of vinden jullie het echt oprecht fijn voor die mensen dat ze heel veel geld winnen?

Vind de reactie en ontroering leuk om naar te kijken en ik kijk ernaar, omdat het me zo'n blij gevoel geeft, kan me zo goed voorstellen hoe je je dan voelt.

Je bent geen kreng als je dat niet hebt, iedereen is anders. Het is alleen voor jouzelf niet aangenaam.

Wat je erbij voelt, heeft te maken met de gedachten die je erover hebt. Als jij denkt: 'Ik heb dat niet en zij wel'.. dan veroorzaak je met die negatieve gedachten ook negatieve gevoelens bij jezelf.

Je kunt ook het omgekeerde doen. Andere gedachten kiezen, die beter voor je voelen (moet je wel op trainen). En met positievere gedachten, maak je bij jezelf ook fijnere gevoelens los.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven