Schaamte om een gedachte...

25-10-2012 23:03 74 berichten
Het gaat niet om iets heftigs, maar het zit me wel dwars. Ik schaam me voor een gedachte, die ik had. Het gaat om het volgende; een kennis van mij is al een tijdje hard op zoek naar een baan in een lastige branche (moeilijk als in: crisis heeft die sector hard geraakt). Ik noem hem een kennis, omdat deze persoon niet een vriend van mij is, maar een goede vriend van een gezamenlijk vriend. Niet iemand die mij aan het hart gaat, close mee ben, niet erg betrokken bij voel. Juist daarom snap ik mijn gedachte des te minder. De gezamenlijk vriend vertelde mij dat die jongen eindelijk op gesprek kon komen, voor het eerst in een jaar eindelijk een gesprek. En wat dacht ik: ik hoop dat hij het niet gaat worden.

Wat een kreng ben ik zeg, en dat zei ik dus ook tegen mezelf: kreng! Maar ik bleef het denken. Niet dat het mijn gedachten compleet overheerste, maar iedere keer als gezamenlijke vriend erover begon, dacht ik het weer (ook nadat ik mezelf streng had toegesproken). Geen mens die dit weet hoor. Heb niets dan hartelijk en positief gedaan, met mate, niet te overdreven.

Waarom ik dit hier neerzet? Omdat ik me afvraag of iemand dit herkent, dat je gedachten hebt, die je eigenlijk behoorlijk laag vindt van jezelf. En waarom heb je die dan?

Jaloezie, afgunst? Echt? Ben ik zo'n gemeen kreng?
quote:Merelin schreef op 25 oktober 2012 @ 23:29:

[...]

Maar waarom zou je iemand iets niet gunnen?Meer in een situatie als, jij probeert al eeuwen zwanger te worden, en je beste vriendin is inmiddels zwanger van een derde. Ik kan me het persoonlijk heel moeilijk voorstellen dat je dan nog steeds oprecht blij bent voor haar.
quote:Ste_ schreef op 25 oktober 2012 @ 23:28:

Overigens vind ik dat 'anderen iets gunnen' soms wel erg ver doorgetrokken wordt hoor. Of, laat ik het zo zeggen, volgens mij is het iets dat héél sociaal wenselijk is om te zeggen, maar voelen mensen het niet altijd echt?

Hoe vaak ik wel niet dingen hoor als ''.... maar ik gun het haar uiteraard wel heel erg hoor!' dan denk ik, hmmm.Ik misgun het hooguit als mij daardoor iets ontnomen wordt, maar in TO's voorbeeld verandert het niets aan haar situatie of die gast die baan al dan niet krijgt. Snap de emotie jaloezie/misgunnen in dit verband dan ook niet.
quote:Enn schreef op 25 oktober 2012 @ 23:22:

Ik ben al lang geleden gestopt om me zorgen te maken over de soms vreemde gedachten die in me opkomen. Ik doe er niets mee en ben die gedachten ook zeker niet en dus ik laat ze gewoon voor wat ze zijn; gedachten die voorbij gaan.

Ik voel me er niet meer en zeker niet minder om.Dit vind ik wel heel mooi gezegd, en die link die Muloza gaf omschrijft hetzelfde. Ik ben niet mijn gedachten, want juist bewustzijn en het feit dat ik goed van fout kan onderscheiden, maakt dat ik niet mijn gedachten ben.
quote:clarins schreef op 25 oktober 2012 @ 23:28:

Ik heb zelf ook proberen te achterhalen waarom ik het dacht. Die baan is het niet, ligt heel ver van mij af, dus dat is ook niet stiekem onbewust de gedachte. Ik denk ook niet dat het komt, doordat ik wil dat iemand het slecht of slechter heeft.

Ik gun het hem gewoon niet. Dat is het denk ik. Ik kan gewoon niets anders bedenken dan dat. Als ik iemand oprecht leuk en lief vindt, dan gun ik ze alles van harte, echt oprecht. Zelfs als het leven bij mij niet lekker loopt, en het geluk ook wel eens mijn kant op zou mogen komen. Maar blijkbaar komt bij mij in zulke situaties dan echt naar voren, wie ik echt oprecht mag en dus oprecht blij voor kan zijn en het allerbeste gun. En ik gun hem dat blijkbaar niet. Het is niet dat ik zeer actief hem iets misgun, maar ik weet gewoon dat iets in mij wat teleurgesteld zou zijn als het hem was gelukt. Jemig. Waar heeft die jongen dat nou aan verdient. Nou goed, het is niet alsof hij daar last van heeft, van mij gedachten.

Maak je niet druk. Ik heb het bijna altijd, wat ben ik dan wel niet voor ultramega-kreng?

Jij maakt jezelf er druk om, wil zulke gedachten niet hebben, en dat bewijst alleen maar dat je een oke mens bent.
quote:Ste_ schreef op 25 oktober 2012 @ 23:32:

[...]

Meer in een situatie als, jij probeert al eeuwen zwanger te worden, en je beste vriendin is inmiddels zwanger van een derde. Ik kan me het persoonlijk heel moeilijk voorstellen dat je dan nog steeds oprecht blij bent voor haar.Dat je vriendin zwanger is, zorgt er niet voor dat jij minder/geen kans hebt. Wel heel erg als iemand z'n beste vriendin niet het allerbeste gunt. Mijn beste vriendin heeft 'n goeie baan, ik op dit moment geen, moet ik het haar dan misgunnen? Je profiteert toch mee van wat de ander heeft? In jouw voorbeeld kan degene die geen kind kan krijgen ook genieten van de kinderen van haar vriendin ipv jaloers te zijn.
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2012 @ 23:33:

[...]

Snap de emotie jaloezie/misgunnen in dit verband dan ook niet.Iemand is minder succesvol (of ook onsuccesvol) en dat voelt goed, want zo wordt jouw positie of gedachte over jezelf niet aangetast.
quote:anouar schreef op 25 oktober 2012 @ 23:26:

Test:

je mag NIET aan een roze olifant in een bubbelbad denken. Niet doen, he! Neeeeheeee, waarom doe je dat nou?

Wat je niet mag denken...dat denk je juist. Trek het verder door en je zit bij de afdeling dwanggedachten. Erg populair bij perfectionistische zielen die zelfs hoge eisen stellen aan hun eigen gedachten.

Herken je daar iets in? Zo ja, dan is mindfullness misschien wel iets voor jou.Ik weet niet of je het nou gelijk zover door moet trekken naar dwanggedachten. Maar blijkbaar stel ik eisen aan mijn persoonlijke gedachtegoed. En dat zou dus niet nodig hoeven zijn, zoals ik het hier lees.
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2012 @ 23:33:

[...]

Ik misgun het hooguit als mij daardoor iets ontnomen wordt, maar in TO's voorbeeld verandert het niets aan haar situatie of die gast die baan al dan niet krijgt. Snap de emotie jaloezie/misgunnen in dit verband dan ook niet.Zoals ik al eerder opmerkte: ik dus ook niet. Het enige wat ik ervan kan maken, is dat een dergelijke gedachte duidelijk maakt, dat ik de persoon in kwestie niet mag. Ik dacht eigenlijk van wel, maar als ik zulke gedachten heb, dan klopt dit misschien niet.
quote:Ste_ schreef op 25 oktober 2012 @ 23:36:

[...]

Iemand is minder succesvol (of ook onsuccesvol) en dat voelt goed, want zo wordt jouw positie of gedachte over jezelf niet aangetast.Mmmm dit zou best logisch zijn, als het gaat om iemand waarmee je jezelf direct kan identificeren. Maar dat is hier niet het geval.
quote:Ste_ schreef op 25 oktober 2012 @ 23:34:

[...]

Maak je niet druk. Ik heb het bijna altijd, wat ben ik dan wel niet voor ultramega-kreng?

Jij maakt jezelf er druk om, wil zulke gedachten niet hebben, en dat bewijst alleen maar dat je een oke mens bent.Ik maak me er denk ik wel te druk om. Misschien omdat ik er sterk in geloof dat positieve gedachten belangrijk zijn, en negatieve gedachten bijten je ooit een keer in de kont. Daarom wilde ik oprecht een goede gedachte hebben. Maar dat lukte niet, zelfs toen ik mezelf streng toesprak. Ik dacht nog steeds hetzelfde.
quote:clarins schreef op 25 oktober 2012 @ 23:40:

[...]

Mmmm dit zou best logisch zijn, als het gaat om iemand waarmee je jezelf direct kan identificeren. Maar dat is hier niet het geval.Tja, zelfs met een verre kennis met wie ik me niet identificeer zou ik het kunnen hebben. Het idee van 'nou, ik ben in ieder geval niet de enige zonder baan'.
Alle reacties Link kopieren
een soort nijd dus.
it's a big club and you ain't in it
Clarins, alle mensen hebben zwarte gedachten in zich. Dat hoort bij de mens.We zijn echter meestal in staat om gedachten te onderdrukken. Helaas lukt dat niet altijd maar zolang het bij gedachten blijft is er toch niks aan de hand?
Ik heb enkele jaren geleden een soort van promotie gekregen op het werk en mijn collega's reageerden daar heel lauw op en vroegen ook nooit hoe het ging met mij enz. Ik werd genegeerd en ook gewoon bot behandeld. Ik begreep daar helemaal niets van (want we waren altijd een hele hechte en leuke groep) tot ik me realiseerde dat veel collega's gewoon jaloers waren! Terwijl ze de promotie ook niet wilde want het is veel werk.

Maar sinds die 'ontdekking' misgun ik anderen nu ook dingen, ja heel gek en misschien ook wel kinderachtig.
quote:Bergje65 schreef op 25 oktober 2012 @ 23:43:

Clarins, alle mensen hebben zwarte gedachten in zich. Dat hoort bij de mens.We zijn echter meestal in staat om gedachten te onderdrukken. Helaas lukt dat niet altijd maar zolang het bij gedachten blijft is er toch niks aan de hand?Na het lezen van die link en de opmerkingen van anderen, besef ik dat minder goede gedachten gewoon mens-eigen is. Het zat me dwars omdat ik het niet begreep (kennis en baan doen er niet toe in mijn leven) en omdat ik geloof in de kracht van positieve gedachten. Inherent dus ook in de gevolgen van negatieve gedachten.
ik denk dat het wel van groot belang is dat je dergelijke gevoelens niet hebt naar de belangrijkste mensen in je leven, want dan is er iets mis.

Maar mensen verder van je af.. ik denk dat er altijd een bepaalde competitie is, en je hoeft niet echt van die mensen te houden.
als ik zou ontdekken dat mensen waarvan ik dacht dat ze dichtbij stonden venijnige gedachten over me hadden, dan zou ik ze niet meer willen.
quote:satsuma schreef op 25 oktober 2012 @ 23:44:

Ik heb enkele jaren geleden een soort van promotie gekregen op het werk en mijn collega's reageerden daar heel lauw op en vroegen ook nooit hoe het ging met mij enz. Ik werd genegeerd en ook gewoon bot behandeld. Ik begreep daar helemaal niets van (want we waren altijd een hele hechte en leuke groep) tot ik me realiseerde dat veel collega's gewoon jaloers waren! Terwijl ze de promotie ook niet wilde want het is veel werk.

Maar sinds die 'ontdekking' misgun ik anderen nu ook dingen, ja heel gek en misschien ook wel kinderachtig.

In jouw geval snap ik het wel, het gaat om hetzelfde werk als anderen doen en zouden willen doen. Dan hoef je nog niet lauw te reageren, maar het is wel te begrijpen.

Dat jij vervolgend als reactie anderen dan ook maar dingen gaat misgunnen vind ik wel opmerkelijk. Ik zou dat dan weer niet kunnen, omdat ik die gedachten niet kan sturen. Ik kan mezelf niet opleggen dat ik iets goeds moet denken, maar andersom kan ik mezelf ook niet opleggen dan maar iets naars te denken.
quote:rionyriony schreef op 25 oktober 2012 @ 23:54:

ik denk dat het wel van groot belang is dat je dergelijke gevoelens niet hebt naar de belangrijkste mensen in je leven, want dan is er iets mis.

Maar mensen verder van je af.. ik denk dat er altijd een bepaalde competitie is, en je hoeft niet echt van die mensen te houden.Ik ontdek door dit topic nu wel dat het een graadmeter is, dat oprecht gunnen of niet iets gunnen. Mijn echt goede vriendinnen gun ik alles, mijn broer wie ik echt een stomme flapdrol vind, gun ik ook oprecht het beste. Maar er zijn genoeg net niet echt goede vriendinnen geweest, die ik niet altijd het beste wenste. En daar kan ik dus een kennis aan toevoegen.
quote:clarins schreef op 25 oktober 2012 @ 23:42:

[...]

Ik maak me er denk ik wel te druk om. Misschien omdat ik er sterk in geloof dat positieve gedachten belangrijk zijn, en negatieve gedachten bijten je ooit een keer in de kont. Daarom wilde ik oprecht een goede gedachte hebben. Maar dat lukte niet, zelfs toen ik mezelf streng toesprak. Ik dacht nog steeds hetzelfde.Deze zelfreflectie maakt je dan toch een juist een mooi en goed mens? Laat gaan want je weet dat je er niets mee zal doen ook al popte die gedachte wat vaak op.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nou het is niet bewust misgunnen maar ik merk dat ik - waar ik voorheen voor iedereen blij was - nu negatieve gedachtes heb. Dat doe ik dus niet bewust zo gedacht. Dat is ingegeven door dat ik nu kennis heb van jaloezie bij mijn collega's. In het bijzonder een collega heeft echt heel vervelend gedaan terwijl we heel goed met elkaar omgingen. En ik kon steeds zijn steken onder water niet plaatsen tot eindelijk het kwartje bij me viel. Nu heb ik dus ook negatieve (zo je wilt misgunnende) gedachtes over hem. Ik wil het liefst helemaal niet aan hem denken maar dat doe ik wel maar dan negatief. Nog nooit meegemaakt hoor, ik houd juist helemaal niet van dat negatieve maar helaas is dat bij mij nu ook ingeslopen, het zal wel een reactie op zijn/hun acties zijn. Maar is misschien ook wel logisch als je weet dat anderen jou iets misgunnen waarom zou je diegene dan nog wat gunnen?
Ik laat het gaan, jouw woorden (Enn) vond ik echt heel treffend.

Geen spijt dat ik er een topic over heb geopend. Ik heb meer inzicht gekregen dan ik zelf had kunnen bedenken!
Okay, je bedoelt dat je die mensen specifiek nu ook niet zo maar meer alles gunt. Niet in het algemeen.

Actie-reactie. Als mensen je zo behandelen, dan zou hen ook niet meer het beste van mezelf geven.
Ik herken het helemaal niet, tenzij ik iemand een naar mens vind. Ik heb het wel eens als ik in de trein zit, dan klinkt het signaal en zie je iemand rennen om nog net de trein te halen. Ik weet hoe vervelend het is als dat niet lukt en denk dan altijd onbewust: ik hoop dat hij/zij het nog redt.

Ik hou echt van andere mensen, dieren.

Het lijkt me heel "koud", zoals jij dat hebt. Hou je wel van jezelf? Is jouw liefde beperkt tot je eigen kleine groepje, je incrowd?
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
quote:Hercke schreef op 26 oktober 2012 @ 00:29:

Ik herken het helemaal niet, tenzij ik iemand een naar mens vind. Ik heb het wel eens als ik in de trein zit, dan klinkt het signaal en zie je iemand rennen om nog net de trein te halen. Ik weet hoe vervelend het is als dat niet lukt en denk dan altijd onbewust: ik hoop dat hij/zij het nog redt.

Ik hou echt van andere mensen, dieren.

Het lijkt me heel "koud", zoals jij dat hebt. Hou je wel van jezelf? Is jouw liefde beperkt tot je eigen kleine groepje, je incrowd?

Heb je het tegen mij, aangezien TO hier normaal nooit zo'n last van heeft? Nee, ik hou niet van mezelf.

Overigens, het voorbeeld dat je noemt met de trein halen, daarbij kan ik wel weer meeleven hoor. Het gaat niet zo ver dat ik mensen niks gun, of alleen maar nare dingen gun. Het heeft bij mij echt te maken met de grotre dingen in het leven, successen, dingen behalen, of leuke dingen, bijvoorbeeld verre reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven