SInt-janskruid

22-04-2011 11:04 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met de vraag: wel of geen AD gebruiken. Al sinds de twee geboortes kamp ik met wisselende stemmingen, somberheid etc. Het is niet zo dat ik me constant depressief voel, maar m'n stemmingen slaan wel meteen om. Of ik voel me neutraal of erg somber. Vrolijk ben ik niet vaak, heel soms voel ik wat vreugde.

Mij is altijd gezegd dat als ik ergens bij twijfel ik het niet moet doen. Ik twijfel dus enorm om AD te gebruiken. Dat is namelijk gelijk 'zware' medicatie. Misschien kan ik mijn depressie ook wel verlichten met sint-janskruid.

Nou heb ik dat in 2006 eens gebruikt. Na zo'n twee weken begon het een beetje te werken. Mijn stemming werd beter, ik werd iets vrolijker. Maar de de werking van dit middel was maar heel kort eigenlijk; een week tot tien dagen. Toch zit ik nu te denken om dat weer eens te gebruiken ipv een SSRI te nemen. Alle bijwerkingen van een SSRI kan ik nu niet gebruiken!

Wat zal ik nu doen? Ik ben echt heel besluiteloos, vreselijk.

Zijn er mensen die ook SInt-janskruid hebben gebruikt? Zo ja, hebben jullie dezelfde effecten als ik gehad. Een korte werkingsduur en misschien dat de sterkte ook tegenviel.

Bedankt voor de reacties alvast.

Rosanne
Al sinds de twee geboortes = Na mijn twee bevallingen.

Wat heb ik dat er raar neer gezet, zeg!
Als het te maken heeft met je hormonen zou je ook eens PMP Efamol kunnen proberen. Het duurt wel zeker een goede maand voordat je effect merkt. En heel trouw iedere dag 2 capsules slikken.
Ik heb nooit wat van Sint Janskruid gemerkt. Slik nu sinds september AD, en dat werkt bij mij wel.

De bijwerkingen hebben mij ook heel lang tegen gehouden. Maar die zijn niet blijvend. Probeer verder te kijken dan het opbouwen, kijk wat je er voor terug krijgt en probeer je daar ook op te focussen.
quote:Rosanne26 schreef op 22 april 2011 @ 11:04:

Na zo'n twee weken begon het een beetje te werken. Mijn stemming werd beter, ik werd iets vrolijker. Maar de de werking van dit middel was maar heel kort eigenlijk; een week tot tien dagen.

Wat zal ik nu doen? Ik ben echt heel besluiteloos, vreselijk.

Zijn er mensen die ook SInt-janskruid hebben gebruikt? Zo ja, hebben jullie dezelfde effecten als ik gehad. Een korte werkingsduur en misschien dat de sterkte ook tegenviel.

Sint Janskruid is niet een kwestie van 1 pil erin gooien (of 2 of 3), en daarna klaar is klara, dat je kan gaan zitten afwachten tot het gaat zitten werken.

Want dat is wat ik nu een beetje begrijp uit jouw OP... klopt dat?

Dat kan toch niet? AD moet je toch ook elke dag / op reguliere basis innemen?

Sint Janskruid moet je ook elke dag innemen...

In de tijden van Hippocrates werd het al gebruikt, en nu nog steeds.... dat zou niet zo zijn als het niet zou werken.

Pas je wel op met anticonceptie? En lees je even de bijsluiter voordat je begint?
Ik heb het een paar jaar terug eens een tijdje gebruikt toen ik last had van paniekaanvallen/angst en daardoor erg somber was. Mij heeft het toen goed geholpen om tot rust te komen en weer wat positiever in het leven te gaan staan, maar als je echt depressief bent denk ik niet dat het goed zal werken.
quote:Jazeg schreef op 22 april 2011 @ 11:52:

Ik heb het een paar jaar terug eens een tijdje gebruikt toen ik last had van paniekaanvallen/angst en daardoor erg somber was. Mij heeft het toen goed geholpen om tot rust te komen en weer wat positiever in het leven te gaan staan, maar als je echt depressief bent denk ik niet dat het goed zal werken.Nee daar ben ik het eigenlijk wel mee eens....
Ik zou eens overleggen met de huisarts als ik jou was....
Het is even een poos geleden dat ik heb geschreven. Ik moet eerlijk zeggen dat er weinig is veranderd aan m'n situatie.

Ik liet het wel/of niet stoppen met borstvoeding cq. wel/niet beginnen met Sint janskruid- dilemma heel even rusten. Maar nu de sombere gevoelens de afgelopen dagen weer een beetje zijn toegenomen wil ik toch wel beginnen met sint janskruid.

Toch twijfel ik ontzettend. Sorry voor dit continue gedoe hierover. Ik word er zelf ook behoorlijk moe van. Ik ben naar de huisarts geweest en die heeft uitgelegd dat twee kinderen achter elkaar gewoon stress geeft en dat mijn reacties / gevoelens volkomen normaal zijn. AD icm borstvoeding heeft hij sterk afgeraden.

Ik probeer het allemaal af te wegen.

Redenen om niet te stoppen met BV zijn bijvoorbeeld:

-er is nog steeds melk (misschien een stomme reden...)

-kind wil nog steeds wel BV

-enorm schuldgevoel en tekortkoming als ouder

Redenen om te stoppen met BV:

- SInt janskruid gebruiken om weer een beetje te kunnen genieten

De weegfactor speelt natuurlijk ook mee!

Ik vind het zo moeilijk. Dat eindeloze getwijfel, getver!

Wie-o-wie helpt me hierbij even?
Niemand die me op dit tijdstip nog even een hart onder de riem kan steken?
quote:Rosanne26 schreef op 22 mei 2011 @ 22:55:

Niemand die me op dit tijdstip nog even een hart onder de riem kan steken?

Tuurlijk doe ik dat

Frankly my dear, I don"t give a damn

Ik weet er niets van, maar ik kan me voorstellen dat je het heel moeilijk vindt.

Als niet moeder, zou ik zeggen dat je ook zelf goed in je vel moet zitten om er voor je kindje te zijn. En dat nu stoppen met borstvoeding wel heftig is voor jou (zoals ik het lees) maar je dan wel rustiger bent, en daardoor ook weer goed van je kindje kunt zorgen.

Maar het is natuurlijk jouw keuze
Waar hebben je kinderen meer aan?

- een moeder die ongelukkig is, maar wel bv geeft

- of een moeder die beter in haar vel zit, maar flesje geeft.

Misschien denk ik er te makkelijk over, maar voor mij zou het keus B zijn.

Heb zelf pnd gehad en slik nu al ruim 2 jaar AD
Trouwens, je bent absoluut geen slechte moeder als je stopt met bv.

Echt niet!
quote:calvijn1 schreef op 22 mei 2011 @ 23:02:

Trouwens, je bent absoluut geen slechte moeder als je stopt met bv.

Echt niet!

Ik denk dat het ook echt hormonen zijn, hoor! Ik zit in een achtbaan van emoties. IK vind het stoppen met BV zo vreemd, omdat kind dus nog gewoon wil. Aan de andere kant ben IK ook belangrijk. Maar ik denk dan weer: 'zo depressief voel ik me ook niet om abrupt te stoppen'. Het is meer het vermoeide gevoel en snel geirriteerd zijn en minder kunnen genieten. Of ik hier voor dan per se moet stoppen vraag ik me dan vaak af..

Pfff
Lieve rosanne, de enige die een beslissing kan nemen die goed is voor jou, je lichaam en je gezin ben je zelf. Je kan zelf het beste aanvoelen of de gevoelens die je nu hebt dermate anders zijn dan voor de kinderen (bijv rond drukke periodes) dat ze je hinderen in je dagelijks leven. Als dat zo is, dan kan de huisarts wel zeggen dat het erbij hoort, maar dan moet er voor jou iets aan gedaan worden.

Over de BV, ik denk dat jou kindje veel meer heeft aan een mama die lachend de fles geeft en goed in haar vel zit, dan aan een mama die met tegenzin BV geeft. Misschien ga je op een gegeven moment zelfs je kind de schuld geven, omdat als je geen BV gegeven had je misschien allang aan de AD was begonnen.

2 kinderen is een zware dagtaak, dus kies wat het beste is voor jou en je gezin. Je moet blijven staan voor je kindjes, en als je daar iets van hulp bij nodig hebt is dat niks om je voor te schamen. Het is juist goed dat je het op tijd aangeeft en nadenkt over je opties.

Sterkte!
Misschien kun je inplaats van medicatie eerst richten op het alternatieven: denk aan mindfullness of onspanningsoefeningen oid.

Als ik het me goed herinner woon je nu in een omgeving waar je nog niet veel 'hebt'. Ga je daar eerst meer op richten, zoek mensen of organisaties om je bij aan te sluiten etc.
Ik heb even geloept en zie dat je een pnd hebt.

Dan redt je het niet met Sint-Janskruid, echt niet.

Ga naaar de huisarts en vraag andere AD, dan die je eerder hebt gehad.

Echt, het is niets om je voor te schamen.

Je zo voelen als nu is veel erger (ik spreek uit ervaring)
Kijk je uit dat je zometeen niet weer zwanger bent, als je St Janskruid gebruikt. De pil werkt dan namelijk niet meer, dus je dient dan iets anders aan anticonceptie te gaan gebruiken. Weet niet of 'n mirena ook slechter werkt met dat spul?
Bedankt voor de reacties! Ik ben ondertussen gestopt met BV. Nu vraag ik me af of Sint Janskruid gaat helpen. Ik ben niet zo depressief dat ik bijna niet kan functioneren, niet kan slapen en er echt heel erg aan toe bent. BIj mij is het niet zo erg. De ene dag gaat het natuurlijk beter dan de andere. BIj mij heerst het lusteloze gevoel, maar ik kan soms nog wel lachen. Slapen doe ik ook wel alhoewel ik weleens wakker word. Soms wil ik stoppen om te leven maar het gevoel ebt ook gauw weer weg. Wisselende stemmingen heb ik nog wel veel. Het is niet zo dat ik constant heel erg in destructieve gevoelens blijf hangen ofzo, maar gewoon dat prikkelbare, gestresste, lusteloze gevoel. Ik ben dus eigenlijk licht tot matig depressief. Sint Janskruid zou ik kunnen gebruiken. Mijn psych heeft lexapro en mijn huisarts heeft wellbutrin voorgeschreven. De laatste zei wel dat mijn depressie niet extreem was en Sint Janskruid eventueel een goede uitkomst zou kunnen zijn.

Ik weet nu niet wat ik moet doen? Wie kan me helpen?
Wat houdt je nu tegen om Sint Janskruid nog eens een kans te geven? Gewoon mee beginnen en het eens 6 weken (ofzo) aankijken.

Als er geen verandering in je lusteloosheid/ stemmingswisselingen zit, nog maar weer eens naar de huisarts/psych. Verandering kan je bijhouden door per dag(deel) op te schrijven hoe je stemming is, op een schaal van 0 tot 10 bijvoorbeeld. Als je dat een tijdje volhoudt, dan kan je goed zien of het gemiddeld beter met je gaat.
En let op wat Elninjoo zegt he? De pil is niet meer betrouwbaar met Sint Janskruid.
Komt het niet door vermoeidheid? Bij mij zorgde het slaapgebrek (en een huilbaby) ook voor depressieve gevoelens. Ik merkte dat als ik eens een nacht goed geslapen had dat ik me ook beter voelde.

Ik weet overigens zelf wat een depressie is, ook gehad. Maar de nasleep bleef nog heel lang. Nu nog wel. Ik heb tijden een heel afgevlakt gevoel gehad. ik wilde vrolijk zijn maar was het niet. Nu had ik ook veel dingen meegemaakt die meespeelden.

Sint Janskruid werkt alleen bij lichte tot matige depressies blijkt uit onderzoek.

Maar let wel, dit middel kent ook bijwerkingen. Ik kreeg er hoofdpijn aanvallen van en werd hyper waardoor ik s avonds niet kon slapen. Lichtgevoeligheid. Nee voor mij niet weer Sint Janskruid.

Veel klachten komen inderdaad uit de verstoorde hormonale balans. Tijdelijk AD gebruiken is een optie.

Niet te lang blijven aanmodderen, ga naar je huisarts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven