snel geirriteerd

25-07-2010 12:26 23 berichten
ik merk aan mezelf dat ik nogal snel geirriteerd ben, en word daar erg moe van.

ik erger me bijv. aan niet erg snuggerige

collega's, als mensen het niet met mij een zijn (),

ik erger me aan de buurkinderen die ballen in mijn tuin mieteren, en er vervolgens achteraan gaan, ik erger me aan mijn enigszinds vreemde buren, ik irriteer me als ik mijn vriend iets vraag en hij weer es zegt; ja straks....... , ik vind mensen die zeiken over niks irritant (al doe ik dat dus zelf ook als ik me aan alles en iedereen erger lijkt me...)

nu kan je zeggen; 'erger je dan minder aan dingen' en 'trek het je niet aan' e.d, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

wie geeft mij de gouden tip ??
Alle reacties Link kopieren
Haha erg herkenbaar! Ohh wat kan ik me ook aan veel dingen irriteren, word je idd moe van en ik denk de mensen in onze omgeving ook

De gouden tip! Ik heb hem niet voor je.. Ik lees ook maar even mee.
Misschien proberen je wat meer met jezelf bezig te houden als met anderen. Focussen op je eigen leventje en wat jij leuk vindt. Je laat je eigen geluk verstoren door de buitenwereld en dat is zonde.
Heb ik ook last van. Zonder er iets heel psychisch van te willen maken: ik denk dat je moet kijken waar de irritatie vandaan komt, en daar iets aan doen.

Bij mij komt het o.a. door eigen onzekerheid, stress en teveel prikkels (HSP )

Als ik meer rust heb, is ook de irritatie minder omdat ik me beter in anderen kan verplaatsen ipv alleen met mezelf bezig te zijn..
Hahaha, precies tegenovergesteld aan wat MissMojo zegt!
Haha jumpsje, eigenlijk bedoel ik haast wel hetzelfde: als je zelf in niet in "balans" bent dan stoor je je aan van alles, als je zelf stabieler bent en goed voor jezelf zorgt ben je weerbaarder en kun je meer hebben van de omgeving.
Misschien heel rationeel proberen te bekijken?

Dus ipv je ergeren aan je niet-snuggere collega denken 'zij kan er ook niets aan doen dat ze niet zo snugger is.'

Je buurtkinderen zijn gewoon lekker aan het spelen, je bent zelf toch ook jong geweest?

Vreemde buren, nou ja ze zijn in ieder geval niet saai

Je vriend is zoals hij is (en anders nog eens praten over zijn uitstelgedrag).

Mensen die zeiken over niks, laat ze lekker.

Geloof niet dat je hier iets aan hebt, maar zo probeer ik het zelf altijd.

Bijv als mijn buren veel lawaai hebben probeer ik te denken: nou ja ze hebben een feestje, ze hebben lol.

Als ik mijn huisgenoot seks hoor hebben met haar vriend irriteer ik me ook, maar bedenk maar dat ze het in ieder geval naar haar zin heeft

Misschien kan ik gewoon veel hebben?

Alleen in het verkeer erger ik me echt KAPOT!
Gouden tip: Relativeren en er de humor van inzien. Lijkt me niet zo moeilijk bij de voorbeelden die jij noemt.
Bedenk dat we allemaal maar mensen zijn die er het beste van proberen te maken.

Perfectie bestaat niet en ik kan je vertellen dat, als iedereen zich precies zo zou gaan gedragen zoals jij dat fijn denkt te vinden, dan irriteer je je binnen de kortste keren rot.

Leven en laten leven.
jumpsje; ik heb ook HSP en ik weet van mezelf dat ik niet te veel prikkels moet hebben idd..

amber; ik heb juist heel veel aan wat jij zegt.

je hebt namelijk helemaal gelijk...

juist fijn dat je wat meer kan hebben, maar DAT WIL IK DUS OOOOK!! ik maak me namelijk echt druk om de meest achterlijke dingen..

in het verkeer erger ik me ook helemaal het rampestein.

WAAAAAAROM weet niemand meer dat rechtdoorgaand verkeer, ook scootertjes, ALTIJD voorrang heeft op afslaand verkeer, grrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

ik weet het, het heeft geen zin om me kwaad te maken maar het gebeurt toch......

er zijn trouwens ergenissen waar je wat aan kun doen. zoals net, ik zat beneden op te laptop waar de internetverbinding bagger is, oplossing: verhuizen naar de Pc boven
Haha dat is dan in ieder geval één probleem minder ;)

Maar zoals gezegd inderdaad relativeren en de humor ervan inzien. Succes!
Volgens mij erger je je voornamelijk als je zelf te weinig ruimte inneemt, dan zijn alle geluiden van anderen storender omdat zij wel die ruimte innemen bij jou.

Het scheelt als je jezelf duidelijk profileert en assertief bent, zorg dat je zelf genoeg ruimte inneemt, dan is het helemaal niet erg meer dat anderen dat ook doen.
vlinder ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

bedoel je met ruimte innemen aandacht die je een ander geeft?? zeg maar de energie die je steekt in je bijv. irriteren aan gillende buurkids? of zit ik heulemaal in de verkeerde richting?
Ik erger me aan mensen die irriteren en ergeren door elkaar halen. Verder ben ik ook HSP en helpt het, zeker met dit weer, om veel water te drinken. Echt waar
Ik bedoel met "ruimte innemen" meer "aanwezig zijn", sommige mensen zijn niet zo aanwezig en voelen zich daar goed bij, anderen zijn niet zo aanwezig en voelen zich daar niet goed bij, dat kan zich uiten in irritaties, omdat iedere beweging van anderen er voor zorgt dat ze getriggered worden in het verlangen om zelf meer aanwezig te zijn.

Als jij je irriteert ben je dan niet eigenlijk boos op de ander omdat hij iets doet ondanks dat jij daar last van hebt, alsof je ongezien in de ruimte bent en de 'dader' zich niets van je lijkt aan te trekken?

Als je tevreden bent over je eigen positie dan ben je direct minder boos op de ander, dan raakt zijn gedrag je niet zo, je betrekt het immers niet op jezelf.
vlinder dan kan dat vele ergeren dus te maken hebben (en dat zal ook in mijn geval) met dat ik vrij onzeker ben, en me bij sommige mensen 'klein' voel..

bij zulk soort mensen heb ik achteraf altijd veel spijt dat ik geen grote bek op heb gezet en/of bepaalde dingen niet gezegd heb. dat schiet natuurlijk voor geen meter op maar wat is het beste in zo'n geval? maar accepteren dat je bij sommige personen dichtklapt of toch een grote bek op zetten??

Lieve Yaska, wat is dan volgens jou het verschil tussen irriteren en ergeren?? zie ik namelijk niet zo'n groot verschil in.....
Verschil heeft te maken met wederkerigheid ofzo, is voornamelijk een taaltechnisch iets, kan mij nou niet echt boeien en ik irriteer me er ook niet aan.
missphoebe, ruimte innemen, voor jezelf opkomen, je niet klein maken betekent niet dat je dan maar een grote bek op moet zetten. Dan bereik je niet wat je wilt, alleen maar meer irritatie.

Als je achteraf spijt hebt dat je bent dichtgeklapt eb bepaalde dingen niet gezegd hebt kun je daar altijd nog op terug komen. Dat is eng maar wel goed.

Het is al meer gezegd, hoe beter je zelf in je vel zit hoe minder je je hoeft te ergeren aan anderen.
*heeft een glas water gedronken en schenkt er nog een in*

je kunt je ergeren, het hele werkwoord is ' zich ergeren aan' en is idd wederkerig. Iets irriteert bv een vloeistof of een persoon. Iemand kan wel irritant zijn, maar je kunt je niet irriteren omdat irriteren niet wederkerig is.

Verder idd lekker belangrijk.
quote:Missphoebe schreef op 25 juli 2010 @ 13:53:

vlinder dan kan dat vele ergeren dus te maken hebben (en dat zal ook in mijn geval) met dat ik vrij onzeker ben, en me bij sommige mensen 'klein' voel..

bij zulk soort mensen heb ik achteraf altijd veel spijt dat ik geen grote bek op heb gezet en/of bepaalde dingen niet gezegd heb. dat schiet natuurlijk voor geen meter op maar wat is het beste in zo'n geval? maar accepteren dat je bij sommige personen dichtklapt of toch een grote bek op zetten??

Lieve Yaska, wat is dan volgens jou het verschil tussen irriteren en ergeren?? zie ik namelijk niet zo'n groot verschil in.....

Grote bek opzetten heeft niets te maken met assertief zijn, integendeel. Zorg dat jij zelf tevreden bent over jouw invulling van jouw leven, ongeacht wat anderen doen of laten. Profileer je ook als zodanig en dan bedoel ik:

-Geen sorry zeggen als dat niet nodig is

-Laat zien dat je trots bent op wat jij doet, niet door jezelf op de borst te slaan, maar door open en positief te vertellen over wat jou bezig houdt en wat jij zoal doet.

-Stel vragen als je iets niet weet (de meeste mensen zijn gek op antwoorden, vandaar dat er nooit quizen op tv zijn waarbij je moet vragen maar alleen maar waarbij je moet antwoorden).

-Stel je open en belangstellend op voor anderen

-Vraag wat je nodig hebt maar vraag alleen die dingen die je daadwerkelijk van een ander kunt krijgen (emoties wegnemen of geven hoort daar niet bij, daden waardoor er met jouw emoties iets gebeurt wel).

-Benoem het als je iets wilt zeggen of vragen maar dat lastig vindt

-Geef feedback of spreek je irritaties uit volgens de regels van het feedback geven (kun je op googelen), feedback of irritaties die je niet uit wilt spreken zijn het ook niet waard om in te blijven hangen, concentreer je dan op iets anders.

In sommige gevallen is het het handigst om iemand die veel ruimte inneemt, dat gewoon te laten doen. Het gaat niet ten koste van jou uiteindelijk. Dat toelaten is iets heel anders dan je 'klein' maken. Dat toelaten is eerder 'je groot maken', zo groot dat jij dat de ander kunt geven zonder dat het je eigenwaarde aantast. En wat je geeft is wat je krijgt.
On topic: Je ergeren zegt altijd meer over jezelf dan over datgene waar je je aan ergert. Dat is denk ik ook echt waar. Je ziet altijd die dingen waar jij een zendertje voor hebt. Als je heel eerlijk bent, omdat je er zelf op lijkt (vaak) of omdat je je onzeker voelt idd en je niet uit over waar het echt om gaat.

Kortom maak van je hart geen moordkuil en besef dat als je je ergert, jij iets moet doen. Zie het als een spiegel en verbeter de wereld begin bij jezelf en splinter in andermans oog etc gaat allemaal op.
yaksha idd. niet belangrijk. heb in ieder geval duidelijk kunnen maken wat ik bedoelde.

vlinder: thanks voor je goede tips. grote bek opzetten is idd in geen geval handig. ik ken inmiddels de regels voor assertief zijn, en pas dat ook regelmatig toe. (dat vind niet iedereen prettig, maar das dan ff jammer voor ze)

Bij sommige mensen lukt het alleen niet omdat ik dan dus dichtklap. achteraf heb ik daar spijt van en denk op dat moment dat ik de volgende x maar moet proberen een grote bek op te zetten.

als ik logisch nadenk weet ik dat dat geen zin heeft, maar op dat moment ben ik kwaad op mezelf dat ik weer dichtgeklapt ben. misschien moet ik maar accepteren dat dat soms gebeurt. zit ineens te bedenken; zegt dat dan ook niet iets over de ander (waar ik op dat moment dus bij dichtklap) idd. dat ze over je heen walsen en dus te veel ruimte innemen?

thanks trouwens voor jullie advies.vind het echt fijn dak hier af en toe mijn ei kwijt kan...
quote:Vl43inder schreef op 25 juli 2010 @ 13:16:

Volgens mij erger je je voornamelijk als je zelf te weinig ruimte inneemt, dan zijn alle geluiden van anderen storender omdat zij wel die ruimte innemen bij jou.

Het scheelt als je jezelf duidelijk profileert en assertief bent, zorg dat je zelf genoeg ruimte inneemt, dan is het helemaal niet erg meer dat anderen dat ook doen.

scherp opgemerkt.

als je vol zelfvertrouwen bent gaat er meer van jezelf uit naar buiten dan dat er van buiten naar binnen komt.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven