Subtiele manipulatie

01-02-2018 10:40 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens een gesprek gehad of antwoord gegeven op iets waarbij je achteraf het gevoel had dat je je gemanipuleerd voelde?
Ikzelf heb dat vaak en vraag me af of dat ik nu zo overgevoelig hierin ben of dat het eigenlijk iets normaals is. Mijn man is verbaal erg vermogend en kan dmv gesprek en woorden dingen zo neerzetten dat het zelfs lijkt dat hij mij zelfs een plezier doet terwijl het achteraf manipulerend aanvoelt. Ik zeg dat ook altijd met als gevolg ruzie en toch begrijpt bij het niet en legt alles bij mij neer. De pest is dat ik het altijd achteraf zo voel en is het een beetje mostert na de maaltijd.
Mijn schoonzus heeft dit ook maar die komt er ook voor uit door te zeggen dat het logisch is dat ze toch liever doet wat zij wil en er hier dus ook moeite voor doet. Het is dus een familietrekje maar is dit gedrag bij anderen en je eigen gevoel gemanipuleerd te worden herkenbaar?
Hoe kan ik dit eerder herkennen en er een stokje voor steken ipv achteraf?
Tel voortaan even tot tien , of vraag even bedenktijd, voor je antwoord geeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb je een voorbeeld?

Overigens 'hij legt het bij mij neer'. Jij doet dat ook naar hem...
Weinig constructief waarschijnlijk.
Je kunt beginnen met leren dat je jouw dingen zoveel mogelijk op jouw manier moet doen, en hij de zijne op zijn manier. Jullie zijn namelijk verschillende mensen.
Voor de dingen die samen moeten gebeuren, moet je een afweging maken. Jezelf en de reden waarom je iets op een bepaalde manier wil doen kun je daarbij een stuk serieuzer nemen dan dat je nu doet.
Iedereen manipuleert de ander een beetje: als je iemand iets heel lief vraagt is de kans dat hij zwicht veel groter. Groter dan wanneer je uitbarst in verwijten en verongelijktheid.

Maar als je je beetgenomen voelt dan doe je het toch niet? Je kan op elk moment stoppen hem zijn zin te geven of je zegt: volgende keer jij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je bedoelt dat hij bijvoorbeeld zegt: ik heb alles uit mijn handen laten vallen om naar jou toe te komen, terwijl het in feite ging om je pan soep of de seks? :proud:

Op een gegeven moment word je vanzelf wijzer en dan geloof je hem niet meer op zijn blauwe ogen.
Nee, heb ik zelf niet omdat ik me eerst altijd afvraag wat iemands motief/voordeel is. Dat zit er helemaal ingebakken.

Kennelijk denk jij dat hij jou onbaatzuchtig een plezier wil doen maar dat komt niet zo vaak voor. Uit gezelligheidsoverwegingen, uit wederkerigheid of omdat je iemand zielig vindt doe je soms wel iets voor een ander maar ook daar heb je zelf uiteraard baat bij ook al zeg je tegen jezelf dat het voor de ander is.
Liefde is een machtsstrijd, elke verhouding tussen mensen is dat. De een is altijd sterker dan de ander, gelijkheid is een fabel. Jij bent wat meer beïnvloedbaar dan jouw man.
We turn the Cube and it twists us. — Professor Rubik
Zou je een concreet voorbeeld kunne geven? Want zonder voorbeeld lijkt het lastig hier voor iemand je hun eigen inzicht erop te geven.
Ik heb ook snel het gevoel dat een ander de schuld bij mij legt. Eigenlijk een heel stomme onzekerheid van mij. Ik voel me snel verantwoordelijk en dus schuldig over iets. Als iemand mij dit gevoel geeft, spreek ik die gevoelens gewoon uit.

Misschien moet je eens proberen om je kwetsbaar op te stellen. Zeg tegen je man dat je zo het gevoel krijgt dat alles jou schuld is en dat je dit niet fijn vindt. Als hij dan zegt dat het inderdaad allemaal jouw shuld is en dat je een stom mens bent. Dan wordt het tijd dat je je relatie eens overdenkt. Ik denk eerder dat hij veel begripvoller zal reageren. Wat jij denkt is namelijk niet per de waar. Als jij denkt dat hij vindt dat alles jouw schuld is, maakt het dat nog niet de waarheid. Praat er dus over.
Wat een wantrouwen.

Als je je zo laat manipuleren heb je heel wat werk bij jezelf te verzetten.
blijfgewoonbianca schreef:
01-02-2018 10:43
Tel voortaan even tot tien , of vraag even bedenktijd, voor je antwoord geeft.
Hij: Lieverd, wil je voor mij een bak koffie maken?
Zij: daar ga ik over nadenken. Morgen geef ik je antwoord.

Lijkt me lollig :hihi:
Het gaat juist om het subtiele. Ik merk het gelijk als ik gemanipuleerd word en ga daar niet op in verder of geef mijn weerwoord.
Voorbeeld is lastig...gevoel is moeilijk uit te leggen.
Vb: iemand vraagt of ik wat te doen heb vandaag. Ik zeg nee en ze vraagt of ik haar ergens heen wil brengen. Prima doe ik. Terwijl we in de auto zitten vraagt zegt ze: wil je vriendin ook gelijk even oppikken want ik had afgesproken om haar ook mee te nemen? Is maar 3 km om en volgens mij had je verder niets te doen toch?
Op zich geen punt om dat te doen maar het feit dat dit niet van te voren gezegd wordt maar als we al in de auto onderweg zijn geeft mij een manipulerend gevoel. We zijn al onderweg, 3 km om is geen wereldreis, ik heb idd verder niets te doen. Toch steekt het.

Ander voorbeeld: man geeft datum door dat er een kastje omgeruild wordt. Hij zegt de avond ervoor nadat hij sms kreeg van een vriend dat hij morgen even naar vriend gaat. Ik zeg prima. Blijkt hij op hetzelfde tijdstip weg te gaan als dat kast wordt bezorgd. Wordt er automatisch maar vanuit gegaan dat ik een dagdeel op een kast moet wachten. Ik heb immers ja gezegd toen hij zei naar die vriend te gaan. Op het moment dat ik zeg gemanipuleerd te voelen krijgen we er ruzie om. Hij weet het haast zo om te draaien dat hij mij een plezier doet door juist op die tijd weg te gaan zodat we daarna juist samen tijd hebben voor elkaar. Dat ik een paar uir vast zit in huis voor iets wat hij geregeld heeft maakt me furieus.
Kortom...geen grote dingen maar wel het gevoel erbij.
Lekker bij hem blijven en je voortdurend gemanipuleerd voelen.

Word je door alle andere mensen ook zo gemanipuleerd?
Somana, geen fijne vriendin zeg.
Je bepaalt voor jou dat je ook een andere vriendin gaat chauffeuren.

Een vriendin van me vroeg me: "Zullen we samen naar de sauna gaan?"
Ja leuk, tijd afgesproken. 10:00 daar.
Komt ik daar bij de sauna aan. Zegt ze: "We blijven hier buiten wachten tot 10:30, want ik heb gisteren Emma ook meegevraagd. Ze komt straks."
WTF? In plaats van een saunadag met zijn tweeën heeft ze er een saunadag met zijn drieën van gemaakt. En die Emma ken ik nauwelijks, laat staan dat ik een hele dag met haar wil doorbrengen. En waarom moet ik een half uur uit mijn neus eten om op Emma te wachten?
Dit was jaren geleden. Ik heb mijn les geleerd. Voortaan maak ik heel dui-de-lij-ke afspraken. Dan zeg ik expliciet dat ik met zijn 2en naar de sauna toe wil.
Het is niet zo dat ik me altijd gemanupileerd voel en man gelooft echt dat hij niet manupileert en zegt vanalles om bij mij dat gevoel weg te halen. Maar ja, gevoel is gevoel.

Voorbeeld van die sauna is idd net zoiets. Heb ik een keer met vriendin gehad. Ik had afgesproken met haar om weer eens bij te kletsen samen na lange tijd. Wel aangegeven dat ik het leuk vind om samen gezellig te kletsen. Kom ik daar zit er ook een andere vriendin. Zegt ze, ja die heb ik ook gevraagd want had haar ook al een poos niet gezien en hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Ik voel me dus niet alleen bij man gemanupileerd. Het zijn vaak ook kleine nietszeggende dingen maar die wel een bepaald vervelend gevoel geven. Gebeurd ook bij mensen die het zelf denk ik niet in de gaten hebben. Word ik gevraagd om koffie te drinken bij iemand die geen auto heeft dan wordt er ook gelijk gevraagd of ik even een boodschap mee kan brengen. Beetje lullig om te vragen of dat ook gelijk de reden is dat ik op de koffie gevraagd wordt dus haal ik gelijk maar even de boodschap op. Allemaal de moeite niet maar het laat wel een gevoel achter. Het was prettiger geweest als er gevraagd werd een boodschap te halen omdat ik een auto heb en dat ik dan gelijk een kop koffie wilde blijven drinken. Is precies hetzelfde maar geeft een ander gevoel. Ik kan dan zelf nl zeggen van nee dat lukt niet vandaag. Heb er dan zelf de hand in om het te doen of niet zeg maar.
Gevoel is niet gelijk aan de waarheid.
Dat van je man en zijn timing, dat weet je dan zelf toch ook, dat dan de kast kwam? Dan kan je zeggen, wacht even iemand moet thuis zijn voor de kast, en dan verder overleggen.

Met je vriendin in de auto, je kan zeggen, mmm 3 km omrijden, nee nu niet, ik wil geen taxichauffeur nu zijn en heb liever dat mensen het direct aan me vragen dan via via, wellicht andere keer als ze zelf dit van te voren overlegt met me.

Even een boodschap terwijl je onderweg bent, mmm nee bedankt voor het vragen, maar dat doe ik niet, tot zo op de koffie.

Anders maak je een lijst van situaties en verzoeken, die je grenzen over gaan, en hoe je alerter kan zijn, en je beter op komt voor je grenzen. Zeg vaker nee dan ja bijvoorbeeld, om het een goede start te geven. Dan stoppen zelf de rare verzoekjes van zogenaamde vrienden. Ergens weten ze ook dat ze misbruik maken van je gulheid, je gebaren en nooit nee zeggen, maar netjes is het niet. Als je nee gaat zeggen zullen ze snel doorhebben een ander te moeten zoeken voor hun klusjes.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 23:12
23.77% gewijzigd
Ik vraag me af of je manipuleren soms verward met 'voor het blok gezet' worden. Dat voorbeeld met die vriendin in de auto is mijns inziens meer een gevalletje van 'voor het blok gezet' worden en volgens mij mag je daar zeker iets van zeggen.

Maar misschien is bovenstaande enkel mijn interpretatie hoor.

Hoe dan ook; mondje open trekken en soms ook gewoon 'nee' durven zeggen, alleen al vanwege de manier waarop iets wordt gebracht.
Ik denk dat jouw persoonlijkheid er naar is, dat jij je te vaak voor t karretje van anderen laat spannen, en omdat dat nu wringt, dat je t buiten jezelf plaatst en t hebt over dat je je laat manipuleren. Maar de schoen wringt feitelijk bij jouzelf.
Ik zeg er zeker wat van maar wordt niet goed ontvangen. " die 3 km om rijden maakt toch niet uit?"
"Het even wachten op dat kastje geeft toch niet? Je gaat toch nergens heen"
Dat voor het blok zetten klopt wel. Het is immers geen probleem even die boodschap mee te nemen dus is het lullig als ik nee zeg. Het is denk ik idd het voor het blok zetten. Ik zeg makkelijker nee als het voor mijn gevoel echt iets afwijkends is bv 10 km omrijden voor een paar sokken ophalen ofzo. Dat is dan in mijn ogen wel iets waar ik nee tegen mag zeggen en heb ik dat gemanipuleerde gevoel niet. Het zijn juist die twijfel gevallen.
Het vreemde is dat ik juist iemand ben die niet snel onzeker is, mijn standpunten wel gewoon heb en me niet zomaar omver laat lullen. Ik heb er ook meer last van als de mensen die dicht bij me staan dit soort verzoeken en ideeen hebben.
Ik kan je niet volgen in je reactie. Nee is nee namelijk. En daar is niks lulligs aan. Misschien dat je zelf wel zo denkt, en stel je rare eisen aan jezelf. Vooral blijven doen, maar dan niet de schuld buiten jezelf neerleggen, dat is flauw.
somana schreef:
01-02-2018 21:21
Het gaat juist om het subtiele. Ik merk het gelijk als ik gemanipuleerd word en ga daar niet op in verder of geef mijn weerwoord.
Voorbeeld is lastig...gevoel is moeilijk uit te leggen.
Vb: iemand vraagt of ik wat te doen heb vandaag. Ik zeg nee en ze vraagt of ik haar ergens heen wil brengen. Prima doe ik. Terwijl we in de auto zitten vraagt zegt ze: wil je vriendin ook gelijk even oppikken want ik had afgesproken om haar ook mee te nemen? Is maar 3 km om en volgens mij had je verder niets te doen toch?
Op zich geen punt om dat te doen maar het feit dat dit niet van te voren gezegd wordt maar als we al in de auto onderweg zijn geeft mij een manipulerend gevoel. We zijn al onderweg, 3 km om is geen wereldreis, ik heb idd verder niets te doen. Toch steekt het.

Ander voorbeeld: man geeft datum door dat er een kastje omgeruild wordt. Hij zegt de avond ervoor nadat hij sms kreeg van een vriend dat hij morgen even naar vriend gaat. Ik zeg prima. Blijkt hij op hetzelfde tijdstip weg te gaan als dat kast wordt bezorgd. Wordt er automatisch maar vanuit gegaan dat ik een dagdeel op een kast moet wachten. Ik heb immers ja gezegd toen hij zei naar die vriend te gaan. Op het moment dat ik zeg gemanipuleerd te voelen krijgen we er ruzie om. Hij weet het haast zo om te draaien dat hij mij een plezier doet door juist op die tijd weg te gaan zodat we daarna juist samen tijd hebben voor elkaar. Dat ik een paar uir vast zit in huis voor iets wat hij geregeld heeft maakt me furieus.
Kortom...geen grote dingen maar wel het gevoel erbij.
Voorbeeld 1, leren je grenzen aan te geven: vriendin, ik had geen plannen want ik vond het juist lekker om even helemaal niets te hoeven. Ik breng je graag weg en haal nu je vriendin op, maar de volgende keer zou ik het wel fijn vinden als je dit soort extra's eerder vraagt zodat ik mijn afwegingen kan maken.

Voorbeeld 2, partner, nu ben ik toevallig thuis, maar ik zou het fijn vinden als je de volgende keer zelf thuis bent of in ieder geval even overlegt wat mijn plannen zijn. Ik wil niet de dupe worden, of vast zitten doordat jij je afspraken vergeet.
Of jullie schrijven de afspraken op, zodat hij inzicht heeft in zijn planning.
Be stronger than your strongest excuse
swifty schreef:
01-02-2018 23:09

Anders maak je een lijst van situaties en verzoeken, die je grenzen over gaan, en hoe je alerter kan zijn, en je beter op komt voor je grenzen. Zeg vaker nee dan ja bijvoorbeeld, om het een goede start te geven. Dan stoppen zelf de rare verzoekjes van zogenaamde vrienden. Ergens weten ze ook dat ze misbruik maken van je gulheid, je gebaren en nooit nee zeggen, maar netjes is het niet. Als je nee gaat zeggen zullen ze snel doorhebben een ander te moeten zoeken voor hun klusjes.
Hoe vaker je nee zegt, hoe waardevoller je ja wordt principe ;)
Be stronger than your strongest excuse
Je klinkt als een lieverdje.
En blijf mooi jezelf en help mensen die het nodig hebben! Het is een mooi eigenschap!

Nu zijn er mensen die hier gebruik van willen maken. Helaas!
Die denken “ah die doet da wel , die is.... te lief / zegt altijd ja / die twijfelt snel of is wispelturig / ze gaan zelf invullen dat je niks te doen hebt of wat dan ook.....”
Mensen gaan erop inspelen als ze iets willen.
Je krijgt weer die gevoel van “Hey deze persoon is niet oprecht of wil manipuleren”... (intuïtie )
Voel wat je voelt.
Duidelijk nee Zeggen , zonder verantwoording. Je hoeft niet als een gemeen heks nee te roepen. Maar gewoon relxd op je eigen manier.
En ja als iemand tekeer gaat met manipuleren. Vermijd die persoon, tijd verspilling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven