Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er zelf veel aan gehad No? want dan kan ik hem gewoon bij de bieb lenen natuurlijk. Heb nu alleen de omschrijving gelezen en daar ging het ook veel over paranormale verschijnselen etc. Daar heb ik niet zoveel mee. Maar jij er wat aan gehad hebt wil ik het zeker proberen!
Ik heb er ook een boek over Buik. Heb em nog niet eens gelezen.

Weet je dat de 'klachten' van HSP en autisme op dat gebied dicht bij elkaar liggen? Dus misschien heb je op dat gebied ook iets aan de tips die ze aan autisten geven...
dit boek heb ik. Die kun je ook lenen als je wilt.
quote:Janna_ schreef op 20 september 2010 @ 17:32:

Ik heb er ook een boek over Buik. Heb em nog niet eens gelezen.

Weet je dat de 'klachten' van HSP en autisme op dat gebied dicht bij elkaar liggen? Dus misschien heb je op dat gebied ook iets aan de tips die ze aan autisten geven...

eh.. ik zal eens kijken....
Niet over het autistische stuk maar het stukje prikkelverwerking komt overeen. Autisten hebben dat "filter" vaak ook niet
up

Annemeike, hoe is het?
Buikje de eerste titel die ik je gaf is totaal niet zweverig. Ook de meeste de oefeningen en tips die ik kreeg van mijn coach zijn vooral praktisch van aard.

Ik kan je wel wat voorbeelden geven als je wil?
Ze hadden er maar één in de bieb, van Suzanne/Susa nogwat

Het heet van opgave naar gave geloof ik. Ben benieuwd!

Zo maar eens eten koken. IK baal vandaag een beetje dat alles steeds weer terug komt (huishouden, koken etc) Raar hé
quote:schuddebuikje schreef op 21 september 2010 @ 15:03:

up

Annemeike, hoe is het?

Heb even de oorzaak van 'me een dweil voelen' op hyves gezet!

quote:frizzy schreef op 21 september 2010 @ 15:29:

Buikje de eerste titel die ik je gaf is totaal niet zweverig. Ook de meeste de oefeningen en tips die ik kreeg van mijn coach zijn vooral praktisch van aard.

Ik kan je wel wat voorbeelden geven als je wil?

Ik wil wel wat van die voorbeelden horen! Ben wel benieuwd!

En ik wil al heel lang vragen wat een coach is en wat hij/zij precies doet?!
Buikje dat is volgens mij het boek dat ik bedoelde, alleen jij noemt de ondertitel en ik de titel.
Oh Meike, dat doe ik dan even als ik thuis ben ipv via de telefoon vanuit de bus. Helpen jullie me onthouden?
Hier zijn wat tips:

- zorg dat je altijd geaard bent: voeten op de grond in een hoek van 90 graden en haal adem door je buik.

- als je niet goed kan aarden (dat merk je bijvoorbeeld doordat er veel gedachten door je hoofd gaan en dat je geen contact meer met jezelf maakt) doordat je al overprikkeld bent:

* extra water drinken (ook gezond eten)

* polsen onder de kraan en secuur over je polsen wrijven

* wandeling maken en concentreren op het rustig lopen en je voeten

* het aantal prikkels verminderen

* meditatie

- overprikkeling voorkomen:

* smeer je 's ochtend in met rozenolie

* zorg voor voldoende slaap en water

* blijf letterlijk uit de buurt van mensen met een negatieve/zuigende energie (dus ga niet naast die persoon op de bank zitten, maar zoek een plek verder weg)

* visualiseer een dikke glazen wand tussen jou en andere mensen of beeld je in dat je in een glazen bol zit

Dit is even in een notendop de meest simpele tips, een boek erover lezen of dit oefenen met iemand die er verstand van heeft zou ik wel aanraden.

Meike het woord coach mag iedereen gebruiken geloof ik, dat is geen beschermde term. De coach waar ik het echter over heb steeds is een Vitaliteitscoach en zij gebruikt verschillende methodes om te zorgen dat je weer in balans komt. Ik vind het vooral erg prettig omdat zij oa gebruik maakt van de signalen die je lijf afgeeft om te achterhalen wat er in je onderbewuste speelt ipv dat je uren met een psycholoog moet praten. Soms heb je met je verstand bepaalde diepe gevoelens weggestopt of juist bedacht wat je psychische gezondheid in de weg kan staan, denk ik. Daar doet ze dan iets mee.
Dank je voor je uitgebreide mail, Frizz!

Ik ga het uitprinten.

Fijn dat ik nu ook weet wie je met coach bedoelt. Het leek of iedereen het al wist en ik vond het zo stom om te vragen.
Printen?!

Poeh dan kun je misschien beter een wat professioneler stuk zoeken denk ik Meik?

Wat ik wel denk is dat het voor iedereen, maar zeker voor mensen die wat sneller uit balans zijn, heel goed is om te leren goed te aarden en je te beschermen tegen overmatige prikkels. Voor ons allemaal dus.

Ik heb er vandaag veel aan gehad om heel bewust goed voor mezelf te zorgen omdat ik weet van mezelf dat ik snel overprikkeld raak bij slaaptekort. En doordat ik erover postte op Tijd kon ik me beter aan mijn eigen afspraken houden. Ik heb zelfs twee tussendoortjes gegeten!
Trouwens: waarschijnlijk dacht iedereen bij het woord coach gewoon: waar heeft ZIJ het nou weer over!
Mooi dat die topics je dus helpen om beter voor jezelf te zorgen, Frizz. Blijf dat ook wel doen, he?! Je doet dat nl lang niet altijd, maar daar ben je je ook wel van bewust.

Ik vind je een leuk, nuchter, gevoelig, lief en knap mens. Dat wou ik je nog even zeggen.
Nah! Gekkerd! Je overvalt me helemaal! Als we irl waren had ik je een echte gegeven, maar nu dan maar even zo:

Slaap lekker!
Frizzy, ik kan je beredenering wel gedeeltelijk volgen denk ik, maar is het ook niet een vluchten uit de realiteit?

Want uiteindelijk moet ik toch vroeg of laat de confrontatie aangaan, mss als het me nog slechter gaat ofzo?
I don\'t need an excuse for being what I am.
Dat snap ik niet helemaal Ber, waar reageer je op?

Wat is denk je een vluchten uit de erealiteit en welke confrontatie moet je aangaan?
Ohw ik ben echt een warhoofd vandaag,

Ik bedoel dit op oa een glazen wand en je afsluiten enzo.
Maar Berbke, je sluit je niet af. Je bent aanwezig, luistert naar wat de ander zegt, maar je laat de energie die iemand anders om zich heen heeft niet bij jou binnenkomen en je onderuit halen.

Veel mensen hebben daar een natuurlijke afweer tegen, sommigen moeten zich er een beetje tegen beschermen.
Kijk ik word gek van alles wat er momenteel op me afkomt, maar ik kan me er niet voor ja weglopen of afsluiten ofzo , want ik zal er toch mee moeten leren handelen.
Maar Ber, er staat ook nergens dat je moet weglopen of je afsluiten, toch?
nee, maar zelfs als ik het even aan de kant schuif, dan moet ik er later toch wel weer mee omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven