Taboe? Schaamte? Deel 3
vrijdag 2 juli 2010 om 21:36
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
dinsdag 21 september 2010 om 22:51
Berbke, aan de kant schuiven staat ook nergens?
Alle tips zijn er slechts op gericht prikkels te filteren.
Kijk: als ik helemaal 'open' sta word ik verdrietig van het verdriet van een ander. Dan word ik ontzettend moe van het geluid van de afzuiger. Dan ga ik piekeren.
Als ik in staat ben tot filteren (gaat makkelijker/moeilijker afhankelijk van de omstandigheden en hoe goed ik voor mezelf heb gezorgd) ben ik invoelend betreft het verdriet van een ander, maar blijf ik zelf goed geluimd. Ik hoor de afzuiger niet en ik zie kan kleine dingen van me afzetten.
Alle tips zijn er slechts op gericht prikkels te filteren.
Kijk: als ik helemaal 'open' sta word ik verdrietig van het verdriet van een ander. Dan word ik ontzettend moe van het geluid van de afzuiger. Dan ga ik piekeren.
Als ik in staat ben tot filteren (gaat makkelijker/moeilijker afhankelijk van de omstandigheden en hoe goed ik voor mezelf heb gezorgd) ben ik invoelend betreft het verdriet van een ander, maar blijf ik zelf goed geluimd. Ik hoor de afzuiger niet en ik zie kan kleine dingen van me afzetten.
dinsdag 21 september 2010 om 22:55
woensdag 22 september 2010 om 00:04
Thx voor de tips Frizz.. Ik denk dat voor mij regelmaat het beste helpt. Want ik ben dus heel goed in ontwijken, en me afsluiten in situaties - daar sla ik in door dus dan kan je het geen aarden meer noemen.
Op het werk (als vrijwilliger dan nog steeds) ga ik rond pauzetijd, tussen de middag, graag even in het kantoortje van teamleider zitten. Dat is een rustige, open, licht plek op de een of andere manier (goh dat klinkt lekker zweefkezerig!) in elk geval kom ik daar een beetje tot rust en dan kan ik er weer tegenaan. Ook als het tussendoor even te veel is, loop ik daar graag binnen.
(teamleider is daar gelukkig niet moeilijk in, deur staat bijna altijd open).
Op het werk (als vrijwilliger dan nog steeds) ga ik rond pauzetijd, tussen de middag, graag even in het kantoortje van teamleider zitten. Dat is een rustige, open, licht plek op de een of andere manier (goh dat klinkt lekker zweefkezerig!) in elk geval kom ik daar een beetje tot rust en dan kan ik er weer tegenaan. Ook als het tussendoor even te veel is, loop ik daar graag binnen.
(teamleider is daar gelukkig niet moeilijk in, deur staat bijna altijd open).
woensdag 22 september 2010 om 00:21
Aarden betekent simpelweg zorgen dat de energie in je lijf goed de aarde in kan stromen zodat het niet gaat rondtollen in je hoofd.
Jumps voor mij zijn slapen en af en toe een Frizz dag heul belangrijk. Maar wat goed dat jij al zo vaak rustpunten inbouwt! Of is dat in jou geval dan niet goed omdat je erin doorslaat?
Jumps voor mij zijn slapen en af en toe een Frizz dag heul belangrijk. Maar wat goed dat jij al zo vaak rustpunten inbouwt! Of is dat in jou geval dan niet goed omdat je erin doorslaat?
zaterdag 25 september 2010 om 16:07
Ha! Volgens mij itten er veel in de lappenmand de laatst dagen/week. Ik hoop dat iedereen snel weet opkanpt. Zou het door het weer komen dat velen een beetje uit hu doen zijn?
Doe jullie best hoor!
Heb ook al lang niets van Moon gehoord. hoop dat het goed gaat.
Met mij gaat het goed hoor Jann, mar hoet is.het met jou??
Doe jullie best hoor!
Heb ook al lang niets van Moon gehoord. hoop dat het goed gaat.
Met mij gaat het goed hoor Jann, mar hoet is.het met jou??
zaterdag 25 september 2010 om 17:28
Nou Meik, ik heb toch echt sterk de indruk dat je even wat rustiger aan moet doen. Je typt warrig en met meer fouten in je tekst en dat is bij jou altijd een teken dat je echt even een stapje terug moet doen.
En ik ben niet de eerste die dat noemt, las ik al.
Dus lieverd, luister nou naar je lichaam (en geest) en probeer in te grijpen nu het nog niet zo erg is. Uitrusten helpt wel iets. En hulp vragen aan de verpleging als het erger wordt. Echt hoor!
Met mij gaat het goed, lekker vrij! Er komt zo een vriendin eten en vanavond hebben we een feestje.
En ik ben niet de eerste die dat noemt, las ik al.
Dus lieverd, luister nou naar je lichaam (en geest) en probeer in te grijpen nu het nog niet zo erg is. Uitrusten helpt wel iets. En hulp vragen aan de verpleging als het erger wordt. Echt hoor!
Met mij gaat het goed, lekker vrij! Er komt zo een vriendin eten en vanavond hebben we een feestje.
zaterdag 25 september 2010 om 21:22
Janna. Iederen in mijno mgeving zegt dat ikuit moet rusten, maar ik doe al heleemaal niets. Slatpen wil niet, omdat ik een enorme drive heb om mijn doel teb ereiken. Het gaat juist ehct heel goed met me. kan me wel voorstellen dat denkt men ik niet in ord ben of zo, maar dit ker is eht echt anders. Het zo is duidelijk. Ben r ieindelijk overheen en veolt dat goed. De ware stem zegmaar.
zaterdag 25 september 2010 om 23:13
Ja Meike, ik snap dat je het zelf niet voelt maar wij kennen je inmiddels en we kunnen lezen dat het niet goed met je gaat.
Ik vind het idee van No heel goed, ga maar even langs de vp.
We willen niet dat je in een dal schiet dus je kunt maar beter op tijd erbij zijn meid, dan ben je misschien veel ellende vóór.
Ik vind het idee van No heel goed, ga maar even langs de vp.
We willen niet dat je in een dal schiet dus je kunt maar beter op tijd erbij zijn meid, dan ben je misschien veel ellende vóór.