Therapie, hoe dan?

11-09-2016 20:15 151 berichten
OK ik ben nog nooit van mijn leven bij een psycholoog of psychiater geweest, dus misschien is mijn vraag een beetje stom. Maar ik vraag mij echt enorm af: hoe kan praten helpen? Hoe kun je inzicht krijgen in patronen die je zelf ook wel herkent? Heb je er een soort van leap of faith voor nodig, of je zelf voor de gek houden? Kun je echt anders leren denken door met een psycholoog te praten?



Dit is trouwens geen topic om het te hebben over problemen van mij of zo want geen behoefte aan om op een forum te delen. Maar ik heb wel interesse in naar een psycholoog gaan, van daar ook de vraag. Ik ben zelf erg sceptisch over de werkzaamheid er van (en ja ik ken de onderzoeken en de uitkomsten, al vraag ik mij meteen af hoe zo iets objectief meetbaar is, de success rate van therapie).
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 30 september 2016 @ 21:37:

[...]



Als je denkt te weten hoe zaken werken, dan zou een andere kijk op zaken overbodig zijn en nutteloos, en als je de realiteit dan in de handen zou moeten leggen van een in jouw ogen minder intellectueel capabel persoon, dan heb je een leap of faith nodig. Iets dat je niet hebt als je erg rationeel bent. Hence de catch-22 of paradox.



Dat zegt niet dat therapie voor domme mensen is. Dat denk ik namelijk niet en dat zeg ik hier ook niet verder.Elke erkende psycholoog/therapeut heeft een academische opleiding (de BIG-geregistreerden ook nog vervolgopleidingen). Om zo'n opleiding af te ronden moet je toch over enig intellect beschikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven