therapie vreemde vraag
woensdag 18 april 2012 om 19:54
Sinds een tijdje zit ik in therapie. Heeft oa met thuissituatie van vroeger te maken. Ik had een moeder die niet blij met mij was en niet naar mij om keek. Hierdoor trok ik heel erg naar mijn vader toe. Wij konden het goed vinden met elkaar. Afgelopen keer dat ik bij de therapie was toen ging het daar ook over. Het ging erover dat mijn vader en ik heel hecht waren samen, en mijn moeder viel daar buiten. Ook niet hoe het hoort te zijn binnen een gezin. Uiteindelijk vroeg die psycholoog of de relatie tussen mijn vader en mij ook seksueel van aard was. Dat was dus totaal niet zo. Ik vind het heel erg dat deze vraag gesteld werd, en loop er eigenlijk al een tijdje mee rond. Ik vind het ook erg raar dat hierop gedoeld werd. Is het nou normaal dat dit gevraagd werd? Ik heb er gewoon geen fijn gevoel bij. Zo lijkt het alsof psychologen vaak denken dat er zoiets gebeurd is. Terwijl daar bij mij totaal geen sprake van was.
Ik kan er niet echt meer iets aan doen maar het zit me gewoon niet lekker. Daarom dit toch na lang aarzelen geplaatst.
Ik kan er niet echt meer iets aan doen maar het zit me gewoon niet lekker. Daarom dit toch na lang aarzelen geplaatst.
woensdag 18 april 2012 om 19:57
woensdag 18 april 2012 om 20:03
Psychologen zijn ook mensen, en hun baan is het om jou situatie volledig in beeld te krijgen, en jou daarmee te helpen. Veel kinderen die vroeger zijn misbruikt door hun ouders beginnen daar niet uit zichzelf over, dus als psycholoog is het soms nodig om daar expleciet naar te vragen.
Hoe raar het ook klinkt: het komt toch wel vaak voor dat kinderen die een bijzonder goede band met hun vader hebben, door die vader ook op een seksuele wijze benaderd zijn. Daarom vind ik het ook geen hele rare vraag van psych.
Echter, ik denk wel dat je het er nog eens met hem/haar over moet hebben.. Dat je er mee zit dat ze die vraag stelde, dat je je beledigd voelt (?) of er boos over bent..
Hoe raar het ook klinkt: het komt toch wel vaak voor dat kinderen die een bijzonder goede band met hun vader hebben, door die vader ook op een seksuele wijze benaderd zijn. Daarom vind ik het ook geen hele rare vraag van psych.
Echter, ik denk wel dat je het er nog eens met hem/haar over moet hebben.. Dat je er mee zit dat ze die vraag stelde, dat je je beledigd voelt (?) of er boos over bent..
woensdag 18 april 2012 om 20:09
Wat Nettel zegt klopt. Het zou in principe raarder zijn als de vraag niet gesteld was. Goed dat je psych het voor de zekerheid bij je af checkt, dat hoort zo maar gebeurt veel te vaak niet. Juist omdat men "bang" is voor dit soort onbedoelde reacties van clienten.
Het klinkt of je in kundige handen bent, daar mag je blij mee zijn. Succes met je therapie!
Het klinkt of je in kundige handen bent, daar mag je blij mee zijn. Succes met je therapie!
woensdag 18 april 2012 om 20:17
Ik begrijp wel dat je het een moeilijke vraag vind. Zeker als er echt geen sprake van is geweest. Bij mij hebben ze deze vraag ook gesteld, ik denk om de reden die anderen ook al aangeven. Voor mij voelde het alsof mijn relatie met mijn vader ineens besmeurd raakte, (raar woord, maar zo ervaarde ik het). Ik had er sowieso nooit zo over nagedacht, dat anderen dat zich af konden vragen was voor mij echt een schok. Ik ben er de keer daarna zelf op terug gekomen, en toen heb ik dat kunnen uitleggen. Het lijkt mij inderdaad wijs om er nog op terug te komen bij je therapeut! Sterkte!
woensdag 18 april 2012 om 20:28
woensdag 18 april 2012 om 20:29
Ik vind het zeker een goeie vraag. Er zijn genoeg vrouwen en mannen ook die bloot hebben gestaan aan misbruik en daar nooit een ziel over verteld hebben.
Om zoiets te weten te komen als therapeut, moet je naar dit soort heftige zaken direct vragen.
Voor jou, waar niks aan de hand was, komt dat rot over, gezien je gevoel nu.
Ik zou het zeker met je therapeut bespreken wat de vraag met je gedaan heeft.
Om zoiets te weten te komen als therapeut, moet je naar dit soort heftige zaken direct vragen.
Voor jou, waar niks aan de hand was, komt dat rot over, gezien je gevoel nu.
Ik zou het zeker met je therapeut bespreken wat de vraag met je gedaan heeft.
woensdag 18 april 2012 om 20:35
woensdag 18 april 2012 om 20:43
Het is niet raar dat je het raar vindt, voor iedereen die zoiets niet heeft meegemaakt is het eigenlijk ondenkbaar dat een ouder zoiets doet. Zoiets is er dus of 'helemaal niet' en dan is het ook onvoorstelbaar, of 'helemaal wel'. Wees maar blij dus dat je het raar vindt, dat is een normale en gezonde reactie.
Dat je psycholoog hier naar vraagt is niet raar. Helaas gebeuren dit soort dingen en dragen dan vaak bij, of zijn de oorzaak van psychische problemen. Maar diezelfde problemen kunnen dus ook hele andere oorzaken hebben.
Idd goed om het er over te hebben, niet gek dat het wat met je doet.
Dat je psycholoog hier naar vraagt is niet raar. Helaas gebeuren dit soort dingen en dragen dan vaak bij, of zijn de oorzaak van psychische problemen. Maar diezelfde problemen kunnen dus ook hele andere oorzaken hebben.
Idd goed om het er over te hebben, niet gek dat het wat met je doet.
woensdag 18 april 2012 om 20:51
Ik vind het juist heel erg bijzonder dat die vraag jou zo raakt.
Want vooral binnen de context zou het toch heel erg gek en vooral onprofessioneel zijn, als die psycholoog er niet naar zou vragen.
Ik zou het er bij een volgens bezoek zeker over hebben, en onderzoeken waarom juist die vraag jou zo enorm raakt.
Als ik zo'n verhaal zou vertellen dan zou ik namelijk zo'n vraag zeker verwachten en daar helemaal niet verbaasd door zijn.
Want vooral binnen de context zou het toch heel erg gek en vooral onprofessioneel zijn, als die psycholoog er niet naar zou vragen.
Ik zou het er bij een volgens bezoek zeker over hebben, en onderzoeken waarom juist die vraag jou zo enorm raakt.
Als ik zo'n verhaal zou vertellen dan zou ik namelijk zo'n vraag zeker verwachten en daar helemaal niet verbaasd door zijn.
woensdag 18 april 2012 om 20:56
woensdag 18 april 2012 om 20:57
Eh, ja hoor, dat is een normale vraag. Ze wil graag weten of er een erotische spanning tussen jullie was. Een moeder voelt dat, voelt zich onbewust bedreigd, achteruitgezet in haar positie als vrouw en tweede in hierarchie in het gezin. Ze voelt zich dan buitengesloten en hoewel ze van haar kind houdt wil ze ook onbewust dat die optieft zodat ze haar positie weer terugkrijgt. Het is dus een disbalans in een gezin.
Ik beschrijf een situatie die veel voorkomt, hoeft niet noodzakelijk bij jou zo te zijn, maar het is een mogelijkheid die zij niet kan uitsluiten.
Ik beschrijf een situatie die veel voorkomt, hoeft niet noodzakelijk bij jou zo te zijn, maar het is een mogelijkheid die zij niet kan uitsluiten.
it's a big club and you ain't in it
woensdag 18 april 2012 om 21:09