Tips voor positief denken gezocht

29-11-2010 18:01 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag tips willen van hoe jullie positiever denken, ik merk dat ik somber en shaggie ben de laatste tijd en neig wat naar depressie denk ik. Ik heb moeite met van dingen kunnen genieten en zie vaak als een berg tegen dingen op, ben dan nerveus en vertoon vermijdingsgedrag, een negatieve spiraal. Wie heeft wat goede tips/handvatten om wat positiever te worden? Vaak kan ik door ME klachten echt niks anders dan thuis van bank naar bed. Hoe blijf ik dan positief?

Naar het schijnt is het gezonder positief te denken dan worteltjes te eten namelijk
quote:miss dubbelfriss schreef op 29 november 2010 @ 19:55:

een voorbeeldje;

ik stond vandaag in de file, door de sneeuw, het verkeer reed niet door, het duurde lang voor ik thuis was. Dit is de negatieve instelling

Ik moest vandaag langzaam rijden, zodat ik veilig thuis kon komen. Ondertussen heb ik, toen ik stilstond, kunnen kijken naar de prachtige witte velden. Dit is de positieve instelling.

Hopelijk snap je dat je dan van alle negatieve het positieve kunt bekijken. Het uitvoeren ervan vergt de nodige oefening en is niet makkelijk, vooral niet als je niet helemaal happy bent of moe bent.

Probeer het! En je kunt het echt (want ik kan het ook).

Succes!Je voorbeeld is erg duidelijk. Het gaat er mij ook om inderdaad, als ik erg moe ben en ik weinig kan, dan ik dan erg down kan worden en dan niet meer de positieve dingen kan zien. Dan is herpakken moeilijk. Maar ik heb al wat tips en een 'positieve dingen van de dag' dagboekje ga ik schrijven. Dan kan ik op een down moment daarin terug lezen en zien dat niet alles negatief is. En me daardoor even herpakken. Dat wanneer ik weer wat hersteld ben van de moeheid het leven gewoon weer leuker wordt!
quote:Cateautje schreef op 29 november 2010 @ 18:15:

Als ik ergens de moed niet voor kan vinden, dan vraag ik me af of ik iets beters te doen heb. Aangezien het meestal belangrijke dingen zijn die ik dan moet doen , is het antwoord gewoonlijk nee.

Mezelf er toe aanzetten, is bedenken hoe het resultaat zal zijn, daar word ik dan meestal wel blij van.

Succes.dank je, ook hier kan ik wel wat mee. Ik heb vaker moeite om me tot iets te zetten. Dat duidt ook op een beetje depressie. ik heb er gewoon helemaal geen zin in. Het kost me moeite om ergens voldoening uit te halen. Niet altijd, als ik me goed voel gaat het beter dan wanneer ik ME klachten heb. Als ik moe ben kan ik snel in die neerwaartse spiraal zakken.
quote:The_Jets schreef op 29 november 2010 @ 18:52:

Zie de zonzijde van alles, vergt wat oefening maar dan kun je ook alles aan. Bijvoorbeeld, ik ben ijskoud en kletsnat thuisgekomen want bus reed niet, ben gaan lopen en toen gleed ik uit. School ging vandaag niet fantastisch en een meisje in mijn klas doet moeilijk. Resultaat: Nat pak, koude en chagrijnige Jets met blauwe plekken. Maar ik zit nu wel lekker binnen met een warme broek aan, ik heb gedouched en ik krijg zo lekker te eten. Morgen is er weer een nieuwe dag en dat meisje lossen we ook uiteindelijk wel weer op. Dan maakt het niet zo veel uit, toch?

Ik tel in ieder geval altijd mijn zegeningen, en mij krijgen ze er eigenlijk niet meer onder. En, ook nog tipje, je hoeft je niet altijd helemaal gelukkig te hoeven voelen. Een dipje mag ook. Je wil niet weten hoe ik heb lopen vloeken op de weg terug (eerste kwartier alleen, daarna mijn vriendje opgebeld om mee te delen dat ik was gevallen en verder te vloeken over klasgenoot) maar je moet er ook weer uit komen. Succes!

PS: het voorbeeld is misschien niet fantastisch maar het hielp ook toen mijn moeder kanker had en toen mijn huisbaas me had bedreigd.Ik vind het knap van je dat je jezelf zo goed uit een negatieve bui kunt trekken! Ff lekker vloeken erover en het dan achter je laten. In mijn hoofd blijft het vaak langer hangen. Ik merk dat ik ook sjaggie reageer dan tegen mijn partner en dar wil ik niet meer doen, ik wil lief en steunend zijn. Maar dan moet er binnenin mij eerst wat meer positiviteit gecreëerd worden. Ik wil graag een positief mens worden.
quote:quattro35 schreef op 29 november 2010 @ 19:24:

@TO: heb je een leuke relatie/partner?Ja en hij vind mij (meestal) ook erg lief
quote:hanke321 schreef op 29 november 2010 @ 19:25:

Ga eens kritisch na wat je tegen jezelf zegt, je interne dialoog.

Als je met jezelf geen goede vriendjes bent, jezelf voor rotte vis uitmaakt... tsja natuurlijk ben je dan niet gemotiveerd om dingen te doen die wat moeite kosten. Het is tenslotte tóch nooit goed.

Wat zou je tegen je beste vriendin zeggen, of tegen een onhandig klein kind als het iets moet leren of een vervelend klusje moet doen? Wees een coach voor jezelf, zodat je je gemotiveerd en gesteund voelt. Dan zou kunnen blijken dat je helemaal niet zo´n zwartkijker bent.

Verder zijn bepaalde technieken die bij mindfullness worden toegepast misschien iets voor je. Leren om je gedachtes te observeren ipv er helemaal in op te gaan en ze serieuzer te nemen dan nodig is bijv. iets wat goed haalbaar is en waar je veel profijt van kunt hebben. Ook oplettingsvaardigheden (doen wat je doet- ipv af te dwalen in gepieker en oordelen) kunnen maken dat je makkelijker van het moment zelf kunt genieten.hier vind ik veel van mezelf in terug. Bedankt voor het schrijven hiervan. Mindfullness is iets waar ik aan kan werken.
Ìk heb laatst The Secret gelezen en gekeken. erg boeiend hoor!
Ik zoek de natuur op.....ik ga dus naar buiten. Lange wandeling helpt me om alles net even beter op een rij te krijgen. Ben me dan weer bewust hoe mooi sommige vanzelfsprekende dingen zijn. Mooie oude bomen, vorm van een blad, vogels die fluiten. Het gteeft me rust en beurt me altijd op.

En van opruimen ga ik me ook altijd goed voelen; vooral als ik klaar ben . Een opgeruimd huis haalt ook chaos in je hoofd weg en je krijgt een energieboost omdat het resultaat je een goed gevoel geeft.

Anderen helpen door bijv. vrijwilligerswerk. Ik leer bijvoorbeeld allochtone vrouwen fietsen. Iets wat voor ons simpel is maar voor veel anderen niet. En dan hebben we zoveel lol, dat ik ondanks alle inspanning (naast de fiets meerennen/vasthouden) ik dit met veel plezier elke keer weer doe. Een ander blij maken geeft een heel positief gevoel.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
*
Zie Pro Happy Tips
Willen jullie met mij meedenken op: http://nietlullenmaarpoetsen.blogspot.com/ ???

groetjes,

Sacha
Je hebt Multiple Sclerose, ME? En kan dan geen aktieve dingen doen?

Ga dan versjes schrijven over dingen van vroeger die je gelukkig maakten.

Ga naar muziek luisteren die je mooi vind en zing mee.

Ga vriendinnen opbellen met wie je gezellig kletsen kunt en maak een babbeltje over leuke dingen.

Kook iets lekkers voor jezelf en geniet van het lekkere eten.

Wees niet gierig met warmte maar stook voldoende de centrale verwarming op want geloof me: warmte=gezelligheid=gezondheid.
quote:cynthiao schreef op 25 juli 2011 @ 10:22:

Je hebt Multiple Sclerose, ME? En kan dan geen aktieve dingen doen?

Ga dan versjes schrijven over dingen van vroeger die je gelukkig maakten.

Ga naar muziek luisteren die je mooi vind en zing mee.

Ga vriendinnen opbellen met wie je gezellig kletsen kunt en maak een babbeltje over leuke dingen.

Kook iets lekkers voor jezelf en geniet van het lekkere eten.

Wees niet gierig met warmte maar stook voldoende de centrale verwarming op want geloof me: warmte=gezelligheid=gezondheid.

MS en ME zijn twee verschillende dingen.

Verder goed om te zien dat je ook eens op iemand kan reageren!
lees "The Secret"

staan veel tips in hoe je positiever kunt zijn.

onder andere.. bedenk zodra je opstaat als eerst, alle dingen waar je dankbaar voor bent in je leven.

"ik ben dankbaar voor mijn leven, ik ben dankbaar voor mijn baan, ik ben dankbaar voor mijn fiets, ik ben dankbbaar voor mijn kat etc etc etc" na een tijd zul je versteld zijn hoe dankbaar je je gaat voelen en kleinere dingen gaat waarderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven